Lite ledsen idag
Skall ikväll åka och kolla till en av mina kattungar jag sålt som har förvandladts till ett tuggmonster då han fortfarande håller på att byta tänder…det trista är att han har gett sig på trämöblerna så gammelmatte skall åka dit med bitgrejor och tuggben ikväll.
Har haft ytterligare en hane som var väldigt tuggig av sig det första året är det någon annan som har liknande erfarenheter?
Inga honor har betett sig så här mycket eller någon av de jag har haft hemma så man blir ju lite fundersam och orolig.
Nja inte direkt möbler, men jag hade en hane som gärna tuggade på saker. Strumpor, mattor..m.m..och jag menar tuggade!
Han kanske skulle ha gått på möbler med, men vi hade ju hundar och ganska mycket bitleksaker till dem och han älskade dessa.
Vi köpte mycket ben till hundar(för vi hade haft en han hund som tuggade på ALLT innan denna kisse kom)
Det hjälpte för oss att ha tuggknutar i tyg, o massor av ben..både stora och små.
Han älskade dessa och mattorna förvandlades inte till "trasmattor" längre.
Hoppas att du får några bra tips av andra ;)

Har oxå haft 3 kattungar som blivit tuggmonster(två av dessa är i dag 1,5 år). De tuggar på mattor, kartonger och stora köttben! jag vet inte om det är ngt tvångsbeteende?! Jag bad mina kattungeköpare att kontakta veterinär, för jag tänkte att det kanske kunde vara ngt ämne som saknades i kroppen. Det kan ju vara så enkelt ibland! Men ingen av tre veterinärer har kommit fram till ngt. Vi får se med tiden.

Hade en kisse som flyttade till ny matte föra året. Dena herre har förstört så många sladdar. (Hon brukar skratta o säja:En kille som är dyr i drift!) För mej som uppfödare så är det ju tråkigt,men svårt att veta innan kissen flyttar hur han/hon kommer att bli…. Kram /Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Några hemska stavfel! Ibland blir det fel.
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Vi har oxå haft en katt som tuggade på allt som kom i hans väg men som slutade me det när han blev kastrat.

Hm fråga Carina med min förstfödde Achilles vad hon tycker. Han tuggar på allt den token och han är över året!
Vi hade en hona för några år sedan som var hopplös på att tugga.
Jag hade bland annat stickat ett halsband i koppartråd som hon noggsamt tuggade sönder. Stålull och en massa konstigt annat gav hon sig på. Trots att det var jobbigt så saknar vi henne mycket eftersom hon inte finns längre.
Annars kan jag bara rekommendera sladdlösa elprylar samt att skaffa sladdskydd.

hade oxå en hona som älskade mina nätverkskablar.. säger det i plural för jag fick köpa en ny hela tiden.. ;)
TILLS! jag kom på att skära en lök mitt itu och gnugga in HELA sladden med löken.. det gjorde tricket..
sen tuggade hon mest bara på skosnören om man inte ställt dem i skohyllan…
vår misse nu tuggar oxå gärna på saker.. inte i samma utsträckning och han tuggar inte sönder saker, men ibland verkar han gilla att tugga lite på vår bokhylla!;)
som liten tuggade han mer än gärna på mina fingrar och mitt hår, idag är det bara kärleksbett och snuttande på håret fortsätter.. :)
vissa kissar har nog bara fixidéer.. ;)
De här två grabbarna jag pratar om tuggade på tjockt trä. *skrattar*
Den ena bet sönder ett klätterträd som husse hade byggt och den andra var tokig i bordsben o stolsben…
De har nu slutat vilket känns himla skönt…många vet nog inte att katter kan ha det ganska besvärligt när de får nya tänder.
Mitt tips är att köpa bitgrejor till katterna precis som man gör till hundar…köp leksaker som sysselsätter dem länge…tex en sådan där med en instängd boll så har de något att bråttas med.