Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 1316 ggr
RosaGraddnos
0

Katten bits!

Hej!

Min ljuvliga kattunge har förvadlats till ett vilddjur! Hon vill nästan aldrig ligga och kela längre utan gör allt för att komma åt att bitas i händer, fötter, ben….Jag har aldrig egentligen lekt lekar med henne med händerna, just för att inte förknippa händerna med att de är något att bitas i…istället har vi haft kattleksaker av diverse slag (och har fortfarande förstås). Men nu när hon blivit 8 månader är det som om humöret plötsligt har svängt och hon har som sagt blivit väldigt vild…OM man håller fötter och händer stilla för att de inte ska vara intressanta backar hon, spanar med jaktblick på dem och flyger sedan vilt på och biter hårt igen!

Vi uppskattar som ni kanske märker inte riktigt detta nya beteende, och inte heller vår 1,5 åring som ofta blir biten (trots att han är väldigt försiktig och snäll mot henne, hon är hans ögonsten, den första han ropar på när han vaknar!!)

Har ni någon erfarenhet av detta? Är det vanligt för Norsk skogkatt, är det ett utvecklingssteg nu när hon blivit mer "ungdom", behöver hon en lekkamrat? Vad tror ni? Vi älskar ju vår lilla blomma, och längtar efter att gosa med henne som vi gjorde förr! Jag undraR JU FÖRSTÅS OCKSÅ OM DET ÄR NÅGONTING HON SAKNAR.

Kom gärna med er syn på saken, tips osv!!

/Anna

kerstin2181
0

Är hon ensamkatt? jobbar ni på dagarna? hon värkar överaktiv, och vill ha er uppmärksamhet, och visar det på ett dumt sätt, hon skulle säkert må bättre av att ha en lekkompis, och då blir hon mer stimulerad, och kräver inte lika mycket av er.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

SillyZones
0

Kanske hon saknar en kattkompis att avreagera sig på?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

RosaGraddnos
0

Tack för svar!

Jo, det ligger nog något i det…

Jag har tidigare varit föräldraledig och hemma med henne o Oskar hela dagarna och nu blir vi ju borta ganska många timmar om dagen. Det har inte riktigt slagit mig förut, men hon behöver nog att vi verkligen ägnar mer tid åt henne nu, när det inte kommer "på köpet" genom att hon alltid var med och hjälpte till när vi duschade, diskade, planterade blommor förut….

Vi har funderingar på en katt till just för att hon skulle kunna ha någon att leka och mysa med (och också för att det skulle vara härligt med en till förstås!). Kanske är det där det ligger problemet alltså….

/Anna

Sissi
0

Kanske det och att hon förmodligen också börjar bli fertil, inte för att de brukar bitas för att de blir fertila, men humöret kan ju bli lite si och så.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

SillyZones
0

Jag skulle absolut satsa på en kompis till henne! Lycka till!

fiskerjentas
0

Jeg bare undrer, hvor gammel er hun (4-5 måneder?) I så fall kan det være at hun just nu mister sine melketenner, og dette er bare som pågår i den prossessen

SillyZones
0

#6 8 månader står det i trådstarten

Anna-j
0

Min hona var hopplös på att bita oss i fötterna om nätterna tidigare. Vi ville ju inte heller stänga ute henne från sovrummet med vissa nätter fick vi lov att gå upp och stänga ute henne eftersom vi inte fick sova. Vi viste inte vad vi skulle göra för att stoppa det. Vi gned tom in fötterna i citronsaft! =) Från den dagen hon fick en kompis har hon ALDRIG bitit oss i fötterna! Nu har hon annat att pyssla med om nätterna istället för att terrorisera oss tråkiga människor som bara sover =)