Profender??
Jag har funderingar på att testa Profender , avmaskningsmedel som man droppar i nacken på katterna, när jag tex åker till Danmark. Detta för att slippa Drontalen - som mina katter avskyr.
Har dock hört om en del allergiska reaktioner, att de tappar päls där man droppar medlet i nacken och att det verkar klia lite extra där med. Har någon här testat och med vad för resultat?
Vill ju inte gärna att pälsen ska försvinna, annars verkar det ju smidigt.
/Marie

Hej Marie! Jag har använt Profendet spot on vid upprepade tillfällen och tycker det är okej. Det blir ju en liten fläck där man droppat på medlet men det brukar jag tvätta av dagen efter. Mina katter eller kattungar har inte fått några allergiska reaktioner. Du får väl testa och se hur dina katter reagerar. Det är ett smidigt sätt att avmaska på iallafall. 

En lite fråga, är det någon av er som kommer ihåg priset på medlet? Har funderat på att testa det.

Kolla på www.apoteket.se där går det säkert att hitta priset.
Mvh Margona

Tyvärr fanns inte medlet med där.

Då jag är medicinansvarig på katthemmet, så har jag en hel del hemma, och Profender har jag
Profender åt katt på 2,5-5kg, kostar 123,50
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jo då Margona det finns där.. men :-( det var ju dyrt som attans…
/Linda

Mycket dyrt, men kanon på katter som är svåra att ge tabletter
det är värt det, för att slippa slåss med sin bäste vän
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

#7 Ja, nästa gång jag åker till Finland eller om jag åker till Danmark ska jag definitivt ta den kostnaden för att slippa stå i veterinärkön på morgonen o trycka i min älskling ett stort piller..
Visserligen har det gått kanon hittills, men tänk så mkt enklare.. Såg att det kostade 197,5 för katter över 5 kg, men då var det två stycken.. Det blir nog inhandling av sådant framöver.. Inte så ofta man behöver ge heller, så jag kommer definitivt att prova. Det är ju dock receptbelagt, men jag antar att det inte är problem att få utskrivet. Hörde att Drontal ev skulle bli det också..
mvh Malin

Mmmm jop visste e det så… men jag såg fel först,, det var dyrt iaf men inte sååååå dyrt som jag såg, men det var ju flerpack,, asg :-)

Vad man ska komma ihåg med detta medlet är att ingen annan katt tvättar den som man gett…är tydligen inte speciellt hälsosamt om de får i sig profender.
Vad jag har hört ska manTänka på det speciellt om man ger sina kattungar.Eller har flera vuxna katter ihop.//Lotta

Tack för alla svar.
#10 Vet du hur länge man måste vänta innan det är ok för någon katt att tvätta den andra. Här hemma tvättar min katter varandra ganska mycket.
Har tänkt ge det på utställning, om man är i Danmark för att slippa tabletter. Tänkte på 4 veckorsintyg annars, men detta verkar ju enklare.
/Marie

Är inte till 100% säker men jag tror det rör sig om några/någon timme…hör med veterinären när de skriver ut detta//

#12 Tack för svaret, det ska jag göra.
/Marie
#11 Enligt bipacksedeln står det att man ska undvika att den behandlade katten eller andra katter i hushållet kommer åt att slicka på applikationsområdet medan det fortfarande är fuktigt.
Annars kan jag bara hålla med om att det är kanon när man har katter som det är "omöjligt" att ge tabletter till och då är det verkligen värt det dyra priset.