Bada
Idag har jag badat och torkat två av mina katter, för att vi ska på utställning. Det tog ca 2 timmar. Men faktum är att jag tyckte nog att dom var finare innan. min undran är nu hur många badar sina katter innan utställning, och hur tycker ni att resultatet blir
/Theresa

Jag ställer ju inte ut så ofta, men jag badar dem innan. Resultatet varierar. Oftast är de finare efter badet, men de kan ju även kännas lite mjuka i pälsen. Föna är nästan hopplöst pga hysteri.

Jag har alltid badat min helvita katt, dagen innan utställning, för att han ska vara kritvit på utställningsdagen, och alltid fått bra på det. Dogge får bada ett par dagar innan, och blir kanon på det. Ställer även min huskatt ibland, har alltid badat även henne dagen innan, vilket inte blir så bra, så inför km ska hon få bada flera dagar innan. Hon har så tjock päls, så jag får ta kardan och lyfta pälsen, för att komma åt den i botten, hon självtorkar inte över en natt, så henne måste jag föna mycket länge, så hon inte blir frysen
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Det är lite olika. Min svartpadda har en fantastisk pälskvalitet så henne badar jag bara när det verkligen behövs. Det brukar som mest bli ett par gånger om året. Svartsilverpaddan däremot badar jag ca två dagar innan utställning.

Badar min rödsilver/vita-kastrat oftast en vecka innan utställningsdagen. Har hoppat över någon gång då han ändå känts bra i pälsen. Blir bäst om jag fönar torrt, åtminstone magen. Faktiskt aldrig när det gäller min sköldpadds-tjej, men då har hon också en helt annan pälskvalitet än kastraten. Tror hon skulle få en hjärtattack om jag stoppade in hela henne under duschen =))

Lite olika faktiskt. Men för det mesta badar jag någon/några dagar innan. Men det har hänt att jag helt struntat i det, beror ju hur katten ser ut. Sist jag ställde Czack var på utställningen i Forshaga för Eva Porat och hon tyckte han var väldigt bra presenterad. Trots att han inte hade badat på ett halvår
/Camilla

Badar oftast alltid helgen innan utställning för att pälsen ska hinna lägga sig ordentligt i sitt naturliga läge igen, ibland tar jag svansen igen nån dag innan (fetsvans). För det mesta så föntorkar jag katten nästan helt torr iaf magen då den blir mindre lockig på ena katten då. En metod som funkar jättebra på mina katter och har hitills alltid fått bra kritik för presentationen. Sen har jag några katter som jag bara ställt en gång och en som jag inte ställt ut ännu om detta funkar på dom ja det återstår och se.
//Åsa
Jag badar och fönar ALLTID mina katter inför utställning! Oftast ca 3-4 dagar innan, beroende på vilken katt det är, alla har ju lite olika päls så att säga.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

Tack för alla svar. Jag har också alltid badat mina katter innan utsällning Men jag har hört att det är en del som inte gör det och dom får super på presentationen, det var därför jag undrade. Jag har badat Maccus idag han blev jätte fin nu är det bara Blade kvar och han ser ut som ett pälsmonster
/Theresa

Självklart badar jag dom men alla har dom olika hur lång tid före.. min cremehane blir inte lika bra i schampot jag haft nu osv så de är lite olika.. Jag får dock oftast bra prepp så jag tror de ger resultat

Det är inte alltid som jag badar mina katter. Nitte badar jag inte oftare än var tredje månad än om han ska ställas. Fetsvansen måste ju så klart åtgärdas. Men hans päls förövrigt håller sig snygg och fräsch ändå. Och har aldrig fått negtivt på preppningen.
Cocos badar jag dagen innan varje utställning. Annars skulle hon inte vara riktigt vit.
Min uppfattning är att det är helt beroende på den individuella katten. Lina har badat 1 gång i sitt liv, visserligen ställs hon aldrig men är det någon som verkligen inte behöver bada så är det hon. Alltid perfekt i pälsen. Och en katt som har den typen av päls tror jag att man bara skulle förstöra om man badade innan utställning. Men det är min personliga uppfattning. /Sylvia