Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 2116 ggr
kerstin2181
0

Hur viktigt är hcm för dig?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur viktigt tycker du det är, att båda föräldrarna är HCM testade, när du köper en kattunge?

Jag kan bara skriva, att det fanns vissa orsaker till att jag förträngde(glömde) att hcm testa honan som har Skådespelarkullen här nu, och vill veta vad ni andra tycker, ska jag åka och hcm testa henne med bebbarna, innan jag tar emot bokningar, eller låta det vara? jag är extremt noga, med allt som handlar om mina djur, och det handlade inte om det ekonomiska, utan annat, min andra hona är testad. Och Dogge ska självklart testas, när tiden är mogen.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Frostvikarna
0

Det har blivit viktigt för mig då jag idag är mycket mera påläst om HCM än för ett par år sedan. I  slutet av okt ska både S*Frostvikens Agnes och S*Silverfårans Bombadil testas inför en ev kommande  parningKyss. Som jag skrev i ett tidigare inlägg om HCM så är ingen av mina katter testade, jag pratade mycket med vår vet innan den första kullen och hon ansåg detta totalt onödigt då. Detta var skiftet 2005-2006. Men det var då och jag tycker väl att man ska kunna lita på sin veterinär som jag har haft förtroende åt och skött mina djur i flera år..

Mulan
0

Jag tycker det är viktigt. MEN samtidigt så har jag själv köpt en hane som enbart har halvsyskon och många nära släktingar (utom just far o mor) som är testade u a, dock kommer mor o far senare att bli testade. Utomlands är det inte alltid så lätt att testa, så jag får ta den chansen.. Men jag föredrar själv att testa mina katter och i höst bär det iväg för omtestning av mina två avelshonor (som är testade varsin gng innan). Hanarna jag har använt har varit testade.

Jag skulle vänta med att testa tills jag har levererat kattungarna, det blir ju stress för mamma katt att åka iväg från de små för test o s v, så jag hade valt att testa när ungarna hade flyttat. Givetvis hade jag berättat för köparna om hälsoprogram osv, men också förklarat varför jag inte hade testat om jag hade varit som du.

mvh Malin

kerstin2181
0

Tack för svaren, hoppas på fler.  Det kan ju finnas intressenter som inte vill köpa, för att honan inte är testad, men hon ska ju kastreras efter kullen diat klart, då jag inte vågar ha henne fertil, med Dogge som är en släktning, det vore en skam, om det skulle gå snett på någotvis, för dom kan ju spotta ppillret. Får nog ta mig en riktig funderare, för marknaden är stenhård.

Gyldenloeve
0

Når jeg kigger på en evt. parring som jeg kunne være interesseret i at købe en killing fra, så ser jeg på om begge forældre er HCM-testede, om de evt. er testet for andre ting, hvordan ser killingernes stamtavle ud, er der evt. testede katte i stamtavlen, er der evt. noget familie der er testet og hvad siger de test, inden jeg kigger på resten:-)

Mvh Carli

kerstin2181
0

#4 ok, tackarFlört

spinnrocken
0

Tyvärr så gör de negativa svarenpå ett HCMtest (normal tjocklek på hjärtats kärlvägg) att många tror att det är okej.Det lömska med denna sjukdom är att den många gånger inte ger sig till känna föränn föräldrarna gått i pension/blitt kastrater.Så även om testet visar på en frisk katt så är det inte säkert att du får samma glädjande besked när/om du testar den då den är 7-8 år.Eftersom HCM många gånger inte ens ger symtom föränn du hittar din katt död så vette sjutton om testet är så viktigt.

Jag har själv en katt med HCM (påvisat på katten redan vid 10 månader)trots att båda föräldrarna visar sig vara friska så vad kan man läsa av det?

Jo att dessa test bara invaggar uppfödaren och kattungeköpare i en falsk trygghet.

//Karin

maggan50
0

Du har rätt.Om man fortsatte och gjorde HCMtest på katten efter att den blivit kastrat så kommer antalet fall mångdubblas tyvärr.Symtom visar sig sällan på yngre katter utan den är lömsk och slår många gånger till som en blixt från klar himmel.

Undrar just hur många av de äldre katter som dör knall och fall som hade HCM?

Jag har bara hört några få som fortsatt att testa sina djur efter kastrering.Och hur gör man när man sitter där med sin avlagda kastrathane med 10 kullar som avkomma och det visar sig att han har HCM?

Nu kanske uppfödare och andra kattägare förstår dilemmat med denna vidriga sjukdom.

Fairyhearts
0

6# o #7 Ja men det måste väl bara bättre att testa än att inte testa alls eller? Dom katter som har tidig HCM avlas ju inte vidare på i alla fall. Och de som har HCM kan man ju ibland hjälpa med medicin och dessutom testar fler och fler och då går ju forskningen framåt.
HCM är inte "en" sjukdom den finns i flera varianter och vi vet än så länge för lite för att bara ignorera de fakta o tester som kommer fram i tidig ålder på katter som testas. Även tester på äldre katter är ju önskvärt men i 4-5 årsålder är en katt "sluttestad". Jag tror att senare HCM oftare beror på ålder osv än den grymma eller milda variant unga katter får. Men det är min åsikt ingen fakta.

För att svara Kerstin så tycker jag du ska vänta testa till kattungarna har flyttat, HCM testandet får inte bli till bara för att man måste, och din kull är ju redan född så lugna dig och ta testet senare.

Vi som testar hoppas ju på att bringa klarhet i HCM och dess olika vägar. Allt löser sig nog inte genom DNA  (finns inte på skogis än) eller Ultraljuds tester  men jag vill inte luta mig tillbaka och inte göra nåt, det känns för mig totalt främmande.
/Marie

Pulcherimas
0

Hej, Kerstin. När jag var iväg för att testa min hona tidigt i våras, fick jag åka hem med ogjort arbete. Veterinären berättade att det inte är så stor vits att scanna en hona om hon är havande eller digivande. Rådde mig att komma tillbaka två månader efter att den sista kattungen flyttat hemifrån. Enligt vet. kan hjärtat påverkas så pass under dessa perioder att resultatet blir missvisande. Vet inte om alla veterinärer som utför scanning på hjärtan är av samma åsikt, men jag följde i alla fall rådet =)

/Monica

Vildvittra
0

Jag har testat en hona som var dräktig och enligt Torkel F så är det inga problem, är det några frågetecken så syns de verkligen då när de är dräktiga då hjärtat är mer belastat.
Naturligtvis ska man ta hänsyn om honan är lugn och trygg och skulle klara av en sån resa/undersökning.
Vet flertalet som har varit och testat även när kattungarna har uppnåt en ålder av 8-11 veckor. Antingen så stannar bebisarna hemma eller följer med till vet, själva undersöningen tar inte lång tid.

//Veronica

Garpe
0

# 7 "Om man fortsatte och gjorde HCMtest på katten efter att den blivit kastrat så kommer antalet fall mångdubblas tyvärr"

Det skulle vara intressant att veta vad har du för belägg för detta påstående? 

Enligt min erfarenhet är det precis tvärtom… att risken för att utveckla HCM minskar efter kastraktion.

kerstin2181
0

Jag ska rådfråga vår underbara veterinär Leif Hokfors vad han tycker, vill ju bara göra det bästa av situationen.

av Edelmann(N)
0

Jag vill bara säga en sak om alt detta testande för att förklara kort.

Jag tycker att dom sista 2 - 3 åren har blivit ett totalt hysteri om att testa för det ena och andra. Vad är det som händer där ute egentligen??? När jag började med Norsk skogkatt för ca 10 år senn så var det aldrig så här. Nu för tiden känner jag INTE igen det miljöet som var förut.

Självklart ska man välja vad man gör och det står inget i reglerna att alla måste testa sina katter för alt före avel.

Vidare så har det blivit ett TOTALT hysteri om andra test som fiv / felv - calmydia - å hittan o dittan. Men vad med att testa dom efter parningar också? Inte många som tenker på det helre.

Nei man är aldrig sååå säker på något för tiden och tenk att vi menesker redan är igång att testa oss för det ena o andra så att man kan sortera ut det negativa.

Att testa ökar inte ens kvalite på uppfödningen. Det ger bara en falsk trygghet !!! Men det är sååååå mycket mer annat som man kan testa som ärvligta tannsjukdomar - svanskick - navelbrokk osv osv osv-

Jag har ett råd - ta inte helt av men gör det man tycker och känner för. !!!!!

Om jag testar mina katter? Jag säger helre att vi kontrollerar dom ibland Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Dolleminas
0

Visst är det bra med tester… men jag håller med #13varför denna totalhysteri??? Är det kattungeköpare som kräver det??? Är det för kattens eller vår egen skull??? Jag tycker det ok med tester men inte ska det väl vara ett krav??? Jag tror att de flesta som köper en katt gör det för att ha som sällskap, hur kan man då motivera denna "testhysteri"????

Jag förstår att det finns väldigt delade meningar men detta är min fråga och åsikt…

av Edelmann(N)
0

Javist man måste ha egna meningar och åsikter.

Jag har ingen info om vad vi testar mina för och har aldrig haft info om det helre. Om någon ringer på kattungar så säger jag helre på tlf än att ha det i min hemsida eller ropa högt.

Jag har mina åsikter om hur jag gör och väljer att vara nöjtral om detta… jag är inte hysterisk och gapar inte om test i hittan o dittan.

Jag tror det aldrig kommer att bli något krav om att alla ska testa sina katter och OM det blir det en dag så legger jag ner hela min uppfödning !!!

Så lugna ner !!!

P.s.

Säger inte mera om den här saken Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LenLass
0

#13 Välformulerat med många tänkvärda ord!!! #14 Tror inte att kattungeköparen kräver detta dock diskuteras det mycket kring hur Seriös/Oseriös man är om man INTE testar. Många intressenter som tagit kontakt med mig har HÖRT av andra att man ej skall chansa på att köpa från otestade föräldrar. Jag har testat föräldrarna till min kull MEN tycker nog att det är huvudsaken att man tar sitt ansvar som uppfödare om olyckan skulle vara framme.

vettan
0

Jag tycker att det är viktigt att föräldrarna är testade eller vart fall längre bak i leden, om nu inte hanen är testad så vill jag att hans föräldrar etc är testade.
Men man kan aldrig svära sig fri ifrån något, men det man kan testa emot som funkar är väl ok.

#7 Undrar oxå på inlägget att det dubblas??? vart har du belägg på det???
Är det bättre att stoppa huvudet i sanden??

maggan50
0

Jag har inget belägg för mitt påstående utan lyssnar till min veterinär vad han har att säga samt att använda sunt förnuft.

Jag upprepar vad jag skrev tidigare:

Symtom visar sig sällan på yngre katter utan den är lömsk och slår många gånger till som en blixt från klar himmel.

Undrar just hur många av de äldre katter som dör knall och fall som hade HCM?

Det får man ju inte svar på om man inte fortsätter att testa för HCM även efter kastration.

jag är ingen expert utan lyssnar  på EXPERTER i stället!! 

//Maggan

Silverfarans
0

Jag såg att man inte får annonsera hos den nya Skogkattklubben NU om INTE föräldrarna är testade!!!

spinnrocken
0

Att skogkattklubben NU har en regel som säger att man inte får annonsera kattungar utan att föräldrarna är HCMtestade smakar mycket illa i min mun ialla fall då åtminstone en av styrelsemedlemmarna började testa sina katter först i år. 

och att testandet kom i gång över huvud taget har väl att gör med att det började osa kattFlört

Nej använd sunt förnuft iert avelsarbete i  stället för att testa hit och dit.

Om några år kommer dom säkert på nåt nytt man måste testa för. 

//Karin

kerstin2181
0

Kan ju även tilllägga att mamma katt ska kastreras efter denna kull, så inga mer bebbar blir det på henne, bara en tjock lycklig kastratGlad

Sandra76
0

Har en gammal klasskamrat som assisterar vid material om kattens sjukdommar(inte bara hcm)…bara Sverige eller norden vet jag inte..

Detta har hon sagt..inte jag alltså..

"Hcm är lite lömsk då man inte riktigt vet hur och varför den uppstår…..(sen förklarade hon..men jag kan inte återge det tyvärr..)

Tyvärr så testar de flesta uppfödare och kattägare bara sin katter en gång..de flesta gör inte upprepade tester, då är det svårt att få en helhelts bild. Det kan liknas för att man går och testar sig för cancer och man är fri..men det säger inget om du får cancer om några år."

(Det är alltså fler kattraser som testas ..inte bara NFO då.)

" Det är bra med tester, men vissa raser har så liten testbakgrund eller där man bara testar katter en gång att det inte ger så mycket. En mycket mer spridning inte på bara avelskatter skulle jag vilja se…"

Det var hennes ord…

Agent007
0

Tycker att det är ett bra initiativ av NU.

Labolina_73
0

Vad är NU???

/Linda

Agent007
0
Labolina_73
0

#25 jaga ok, tack.. men är det en kattklubb som vilken som helst? Eller?? Jag var in på sidan men jag är kanske för trött idag vad vetr jag men jag förstår inte exakt vad det är,, alla pratar om oj vad bar initiatiiv av NU etc etc.

Snälla förklara.. :-)

Kram Linda

Gyldenloeve
0

Okay… der er mange usikre momenter omkring HCM, MEN forskere overalt i verden prøver lige nu og knække koden, så de evt. kan finde en DNA-test som vi som opdrættere kan bruge fremover. En DNA-test vil formentlig ikke være en endegyldig test for HCM, da der hele tiden kan opstå nye mutationer som forskerne ikke har fundet. Men det er første skridt på vejen til at komme HCM til livs.

M. h. t. om det er hysteri eller ej, så mener jeg ikke at det er hysterisk, at teste for så forfærdelig en sygdom som HCM ER og som OGSÅ rammer helt unge dyr!

Jeg kender til en del tilfælde, men vil bare her komme med et enkelt eksempel: En opdrætter køber en hankilling fra en opdrætter der ikke har testet sine katte. Hankatten findes død på gulvet, 15 mdr gammel. ALLE de opdrættere hun kontakter, udover opdrætteren af katten, som har familie til denne hankat, siger ALLE at det er hysteri at få ham obduceret og at der IKKE er belæg for at det skulle være HCM. Katten BLIVER obduceret og der er slet ingen tvivl hos patologerne om, at det her er et klassisk tilfælde af HCM! Opdrætteren får tilbudt en erstatningskilling, igen en hankat, fra samme kombination som den første hankat kom fra. Denne hankat bliver testet i en alder af 11 mdr. og han har allerede her tegn på HCM! Han findes død på gulvet 2 mdr. efter!

HCM rammer IKKE kun gamle katte, men også unge, desværre er det ikke alle der får lavet en obduktion når katten er død og så kan man aldrig sige hvad den kat er død af, men kun gætte på årsagen.

I Danmark har vi stort set ikke FiV i de vildtlevende katte og de fleste opdrættere får vaccineret deres katte og killinger mod FeLV. M. h. t. Clamydia, så er det jo ikke en dødelig sygdom og desuden så kan man vaccinerer sine katte mod chlamydia, så hvordan man kan sætte lighedstegn mellem clamydia og HCM er mig en gåde.

Nej testen er ikke 100% sikker, men det er hvad vi har lige nu. I DK kører der et projekt hvor forskere fra både KVL og human forskerne fra hospitalerne samarbejder om at knække HCM-gåden og vi er mange opdrættere og katte-ejere der både har deltaget og vil deltage fremover, så længe forskerne gør så stort et arbejde som de gør. Lige nu er fremtidensplanen at projekterne i DK skal køre frem til 2010.

Vi har selv testet vores katte for HCM siden vi blev opmærksomme på, at HCM kunne være et problem i NFO'erne, tilbage i sommeren 2004 og vi følge den guideline som Pawpeds har lagt ud, en guideline der er udarbejdet af Jens Häggström, en af de dygtigste kardiologer i Norden.

Vi har haft den store sorg, at en af vores katte fik konstateret HCM, i en alder af 7 ½ år, selvom hun blev testet som 5½ år gammel og Torkel Falk mente, at vi ikke behøvede at teste hende igen. Torkel er en rigtig dygtig dyrlæge, men selv de dygtigste dyrlæger kan tage fejl - desværre. Det vi har gjort er, at vi selvfølgelig har lagt hendes resultat ud på hjemmesiden, samt informeret alle dem der har børn efter hende.

Det eneste vi mener, at man kan gøre er, at følge det testprogram som Pawpeds har eller som ens dyrlæge mener, at man bør følge. Bruge en dygtig kardiolog og teste indtil katten er min. 8 år gammel, gerne ældre. Samt bistå forskerne med de forskningsprojekter der pågår verden over. Informere andre opdrættere og killingekøbere om hvad HCM er og at det er noget der findes i alle katte og at ca. 90 % af alle tilfælde af hjerteproblemer hos katte er HCM. Og helst uden at det skal udarte sig som hysteri:-)

Vi har de sidste 2 år haft en del killingekøbere der har henvendt sig til os NETOP fordi vi tester for HCM (og andre ting) og som derfor har valgt at købe killingen hos os. Selvom de godt ved, at HCM-testen kun er gyldig på den dag hvor katten testes.

Og vi har hjulpet de killingekøbere som har valgt få testet deres katte, enten katten de har fra os eller katte fra andre opdrættere, da nogle af køberne gerne har ville støtte HCM-forskningen her i DK.

mvh Carli

kerstin2181
0

härligt med många åsikter här, kanonSkrattande

av Edelmann(N)
0

Vad??? Det är det västa jag hört. Hur kan dom sortera folk som testar eller inte?? Jag tycker det där går för långt och det är en krenkelse emot dom som väljer att inte testa.

Kommer alldrig att bli medlem i en sådan klubb !!!!

Sjukt och löjligt !!!!

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

fiskerjentas
0

Jeg ser ikke noe galt i en katteklubb, som vil ha medlemmer som tester sine katter  for genetiske defekter.

Og de som ikke vil være med på det, kan jo bare la være å melde seg inn.

Jeg er svært glad for denne nye skogkattklubben, og har savnet dette med å ta helse på alvor, i andre katteklubber

spinnrocken
0

Det bästa jag har läst här inne på mycket länge.En stor kram och eloge till dig .precis vad både jag och Maggan50 i ett annat inlägg menar.

Till nr #17

Läs hennes inlägg så förstår du bättre vad nr #7 menade.

kram Karin

vettan
0

#18 Nej jag missuppfattade dig, det skrivna ordet är svårt ibland.

Det är en hemsk sjukdom och visst är det så att man kan välja att testa eller inte men om fler följer rekomendationerna som är att testa tills katterna är 4-5 år så går forskningen framåt förhoppningsvis.

Men visst där finns aldrig några garantier för något men hysteri att testa nej det tycker jag inte

Mulan
0

Hej!

Vill bara kort och koncist berätta att genom att HCM-testa så gör man ju något i stället för att sitta med armarna i kors o konstatera att HCM är en lömsk och oberäknelig sjukdom… Jag har ingen hysteri över tester ö h t, jag gör bara det jag tror på och det jag står för. Det finns inga garantier för någonting, men genom att testa för vissa sjukdomar hoppas och tror jag att forskningen på kattens sjukdomar går framåt, det kan man ju inte minst se på andra raser. I andra raser har man genom samarbete och kunskap via tester kunnat minimera risken för bl a PRA, i hundvärlden har man lyckats bli minimera bl a höftledsfel mm mm mm.. MEN det är helt och hållet upp till var o en hur man vill göra, vi lever ju i ett fritt land.. ;o) Jag gör det jag tror på och andra gör det de tror på. Ingen av oss har facit på hand! Jag känner dock personligen ett stort ansvar för att bibehålla vår Norska skogkatt frisk och hälsosam, och om det kostar mig en del att göra vissa tester så föredrar jag nog det, eftersom jag tror att man via forskning och tester kan lösa vissa problem.. Men det är MIN åsikt.. ;o)

mvh Malin

Agent007
0

#29. NU sorterar inte ut folk, men de vill gärna att man som skogisägare gör vad man kan för att bidra till friska skogisar.

Det kan tex vara att bidra med att testa sina katter för hcm. Kan inte förstå att det kan vara viktigt när man börjat testa, det viktiga måste väl vara att man testar?

Man behöver inte ha testat en enda katt för att vara medlem i NU , men för att annonsera ut kattungar vill NU att föräldrarna är testade. Det här är ju för att hjälpa till och få en sund skogkatt, inte något annat. Allt NU står för går att läsa på deras hemsida.

En som vill dra sitt strå till stacken för att hålla skogisen en sund katt.

MissMikkus
0

# 27 Tack för ett mycket bra inlägg

av Edelmann(N)
0

34#

Altså jag tycker personligen at det är löjligt och JA vi kontrolerar våran katter också men jag tycker inte om att man ska kräva av folk att man inte kan legga ut kattungar till salu där föreldrena inte är testade. Det fins ingen regel emot detta ännu och helre har dom inte kommit till botten i det.

Självklart är det fint att man testar sina katter och är med i programmen men jag tycker det går för långt och tydligen har det gort det också.

Vad med alla andra tester? Det fins ju många ärvliga sjukdomar, och genetiska fel dom kan bli född med, vad med dom? Ska man sila ut här också???

Om folk testar eller inte är en personlig sak, men det är min mening!!!

pungt!

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Mezzo
0

#36: Men vaddå? Om skogkattslingan kräver detta av sina medlemmar så får dem väl göra det?

Vill man inte testa så behöver man ju inte annonsera just där?
Eller hur?

Själv så har jag blivit mycket mer petig och skulle aldrig köpa en kattunge där föräldrarna inte är testade.
Kommer även att testa våra egna katter i framtiden även om de inte går i avel. Man vill ju veta om de mår bra helt igenom! :)

Förstår inte varför det ska vara sådan motståndelse mot hcm test?

Själv har jag haft en katt som avlidit i HCM  - som vi kommit fram till i efterhand. Det var fruktansvärt och jag önskar inte ens min värsta fiende detta!

Och att sen kunna sälja kattungar med gott samvete när man inte har en susning om föräldrarna har hcm eller inte..
Det känns bara elakt :(

Men alla tycker vi olika såklart.
själv är jag FÖR hcm test. :)

Menar se bara på maine coon uppfödarna som har hälsoprogram mot HCM och HD.
Är det att gå för långt att ha ett hälsoprogram med HCM testning på våra älskade skogkatter? Det tycker då rakt inte jag.
Det är ju bara en bra sak, att även kartlägga linjer osv osv.

/M

av Edelmann(N)
0

Selvfølgelig skal man ta ansvar og helsen også men man skal ikke ta helt av Flört

Selv om jeg sjekker mine katter i blant så syns jeg det er feil å sile ut folk slik når det ikke er blitt noen regel som tilsier dette.

Hva med de katter der fedre ikke er testet for fiv / felv eller calmydia? Skal det sorteres her også?

Har sagt mitt om detta jeg!!

Pungtum!

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

Tack, jag säger bara vad jag generelt tycker och menar.

Tycker persnonliget det är fel att neka folk att legga ut kattungar till salu där mor o far inte är testade. Det är bara det jag ville fram till.

Vad med alla andra tester? Det fins ju många ärvliga sjukdomar, och genetiska fel dom kan bli född med, vad med dom? Ska man sila ut här också???Jag förstår mycket väl att det är fint om folk testar, men att neka folk på en sådan sak tycker jag är fel Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

fiskerjentas
0

Jeg mener ikke at dette er å ta helt av. Hvis du synes det, så holder du deg til en annen skogkatt klubb. Er det ikke greit at det finnes en klubb for oss, som har tatt helt av også.

For å si det rett ut. Etter at jeg fikk HCM på to av mine katter, brydde Norsk Skogkatt ring seg ikke om dette over odet. De sa til meg at mine katter hadde svenske linjer, og det var nok blandet inn maincooner der, så dette var ikke et problem i Norge eller gamle norske linjer.

(Det er helt vanvittig hvordan dette ble gjordt) og derfor er jeg svært glad gor at det nå finnes en skogkattklubb som tar slikt på alvor

Jeg mener den Norske Skogkattringen, ved å avfeie alt på denne måten, viste uansvarlighet, lite kunnskap, og hadde ingen bevis for sine uttalelser. Ergo aldeles uproffesjonelt i mine øyne

For å si det på en annen måte. Hvis jeg er helt uenig i hva et parti står for, så melder jeg meg ikke inn der, og bryr meg da heller ikke om de regler og normer de har, så siden du syns Norsk Skogkatt United er så hysteriske, ja så la være å melde deg inn der. Da er vel Skogkattringen helt super for deg

Juliette-
0

Jag avlar själv bara på testade föräldrar.. Skall iväg och testa mina ungdjur nu i okt/nov. Jag förstod dock inte när jag köpte mina katter i början hur viktigt de är.. men man lär sig med tiden. Nu vill jag helst föräldrarna är testade om inte annat massa kullsyskon eller så.. men de är ju så lätt att göra så jag avlar inte utan de testet.

LenLass
0

Här har det hänt mycket ser jag, bra diskussion. Jag tror nog att alla är överens om att HCM är en hemsk sjukdom och ingen vill drabbas av den. Om man gör en liknelse med HD så blir det ju rätt fel då i 98% av fallen (tror jag det var) så vid 1-års ålder är resultatet slutgiltigt, dvs om katt/hund är ua så förblir det så och då kan man avla "tryggt". När det kommer till FiV/FeLV, är katten/katterna utan smitta och man har en sluten grupp så är detta bra, titrar eller ej ger tydligt resultat. Men vid en ev parning skall omtest göras och det skall gå visst många veckor mellan ev smittotillfälle osv. Till #37 så genom att köpa en kattunge efter fria föräldrar känner du dej tryggare att du ej köper en kattunge som kan utveckla HCM? Ej ha en susning om föräldrarna har HCM eller inte och därigenom vara elak! En katt kan utveckla HCM till ålderns höst, och en katt som vid 1-års ålder är ua KAN senare ha utvecklat sin HCM så…. Därmed ej sagt att man EJ skall testa HCM men det är ingen garanti och det är heller ej garanterat att otestade föräldrar bidrar till HCM.

av Edelmann(N)
0

Om du ser bort ifra selve testene så er det ikke det jeg mener.

Det jeg mener er at det er feil å sile ut slik om det så måtte være testing av hcm - pkd - hd og annet.

Om man ikke hadde hatt en slik sortering så hadde kanskje enda flere blitt medlemmer og flere hadde deltatt i testprogram ettersom de kan bli påvirket av de som allerede èr medlemmer.

Jo flere medlemmer jo større sjanser for at folk blir klar over hvor viktig det er generelt.

Det er selve måten man gjør dette på. En egenlaget regel som ikke tillater oppdrettere og kunne selge kattunger der foreldre ikke er sjekket for div sykdommer når testene ikke kan garantere 100%.

Det er det jeg syns er feil.

Selv om vi også sjekker våre katter så syns jeg ikke det er lokkende og melde seg inn i en slik klubb som har laget en slik regel.

Jeg har mine egne meninger og du har dine, det er flott Glad

Nej jag tror inte jag hadde känd mig tryggare om kattens föräldrar är testade FlörtMan har ingen garanti för något.

Vad om det skulle hända att en kattunge utväklar hcm där båda mor o far är testade? Blir då uppfödaren ersätnings ansvarlig då?

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LenLass
0

#43 Nej någon garanti har man väll aldrig, däremot får man väll försöka garantera sig till att man köper katt av ansvarstagande säljare. När det kommer till vad som händer om en kattunge efter fritestade (vid tillfället) föräldrar utvecklar HCM och ersättningsansvaret. Oavsett vilken sjukdom det rör sig om tycker jag att man som uppfödare har ett ansvar. Skulle jag sälja en kattunge som sedemera visar sig utveckla HCM så får man väll här titta på vad försäkringsavtalet säger och finna en bra lösning. En kattungeköpare skall man tillmötesgå så långt det bara är möjligt i alla lägen.Glad

av Edelmann(N)
0

Ja självklart har man ett ansvar det behöver man inte förklara. Jag tar ansvar för alla mina kattungeköpare.

Men läs i min tråd nummer 43 och se bort ifrån testar för

"det ena o andra"… Håppas du förstår min Norska då… hihi

Svårt att förklara med ord på data…hihi..

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LenLass
0

#45 Jag tror vi är enig, lite språkförbristning bara. Du syftar till NU och att de selekterar vilka som får annonsera eller inte i ditt inlägg nr43, detta kommenterade jag inte men jag håller med dig.

fiskerjentas
0

Men jeg forstår ikke jeg heller, selv om jeg er norsk. Det finnes nå 3 skogkattklubber i Norden, Skogkattslingan, Norsk Skogkattring, og nå også Norsk Skogkatt United.

Den siste er litt anderledes enn de to eldste. DEn setter fler krav til oppføderene, og den har merkurs og skilering. jeg syns det er supert

For den som ikke vil ha det slik, trenger jo ikke å melde seg inn der, dere har to andre altenativer. Er det ikke greit at vi som ønsker åha det slik, kan få ha det slik,så kan de som IKKE vil ha det slik , velge et av de andre to alternativene

Margona
0

#47 Finns det inga skogkattklubbar i Danmark, Finland och Island? Det trodde jagGlad

LenLass
0

#47 självklart får man själv välja vart man skall vara med och det är ok för mig. Hoppas att deras "merkurs og skilering" gör att det blir fler uppfödare med fin bred kundskap.

fiskerjentas
0

#48   JO, jeg mente i bare Norge og Sverige.

Men poenget mittvar, når det finnes fler alternativer, hvorfor skal de være like??? Er det ikke bra at alternativene er litt forskjellige(olika) hva skal mann med helt like klubber, som står for presis det samme?

Vi er forskjellige som mennesker, og ønsker derfor forskjellige typer klubber

Mezzo
0

_"Till #37 så genom att köpa en kattunge efter fria föräldrar känner du dej tryggare att du ej köper en kattunge som kan utveckla HCM? Ej ha en susning om föräldrarna har HCM eller inte och därigenom vara elak! En katt kan utveckla HCM till ålderns höst, och en katt som vid 1-års ålder är ua KAN senare ha utvecklat sin HCM så…. Därmed ej sagt att man EJ skall testa HCM men det är ingen garanti och det är heller ej garanterat att otestade föräldrar bidrar till HCM."

_Lenlass: Jag förstår inte vad du menar? Elak?
Vad är det för elakt med att vilja köpa katter som enbart är efter testade föräldrar?
Klart man känner sig tryggare att köpa en kattunge efter testade föräldrar. Skulle inte du göra det?
Självklart är det ingen garanti för att katten i sig inte utvecklar hcm som äldre, MEN risken är betydligt mindre tror jag om föräldrarna är fritestade.. Då finns det inget närliggande hcm ärftlighet så att säga.

Jag har ju själv köpt en katt vars föräldrar vid den tiden var otestade, jag hade själv aldrig hört talas om HCM!
Sedan testade jag katten när det blev ganska sådan hysteri 2004, den veterinären frikände min katt vilket hon inte borde gjort med dem värdena - jag hade ju ingen aning vilka som var gränsvärden eller inte, och man tycker ju att man ska kunna lita på en veterinär! Sedan 1 år efter det avled han i akut hjärtsvikt, lungödem och förstorad del av hjärtat.. Allt tyder på hcm även  hcm testresultatprotokollet!!
Även en av hans avkommor har blivit diagnosticerad med mild hcm.

Så Därför kommer jag aldrig att köpa en katt igen där föräldrarna inte är testade, är väl inget elakt i det? :)
Att förlora en katt oavsett orsak gör ONT, och klart vill man väl inte utsätta sig medvetet för det igen?

/M

av Edelmann(N)
0

Det fins NFO ring på Island også ;-)

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

Just så menar jag Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

av Edelmann(N)
0

HCM testande ÂR viktigt för min del men sånna regler som dom hittar på tycker jag är lite lockande att vara medlem i… det tycker jag går över i hysteri och på kanten när man hellre kan få folk att få upp ögonen hur viktigt det är ;-)

så enkelt är det Glad

Och igen:

Läs i min tråd nummer 43 och se bort ifrån testar för

"det ena o andra"…

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

LenLass
0

#51 Mezzo det var ditt inlägg nr 37 jag citerade! Så detta med att vara elak var ditt uttalande. Läs igen.