Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett14-rasstandard
Läst 1234 ggr
Restless
0

Extrem typ?

Vad anser Du känneteckna extrem typ på en norsk skogkatt?

Är det ett positivt eller negativt begrepp?

Sagolika
0

Jättestora öron och väldigt långt huvud till exempel.

Hm, positivt tycker jag nog bara det är om de "växer i" sina öron och sitt huvud" så det inte ser oharmoniskt och oproportionerligt ut. Med alltför långt huvud (speciellt om de inte breddar sig sen i huvudet) kan ju triangeln bli lite konstig.

Likaså med extrema kroppslängder. Visst är det bra om de är långa i kroppen och har höga långa ben, men helst inte på bekostnad av kraftig benstomme. De ska ju inte vara för tunna. Då får de nog hellre vara lite kortare och mer kompakta.

rockringen
0

Hej Ulrica

För mig är en extrem typ, en katt som har lite för mycket längder i kropp och huvud, jämfört med en katt som är lagom Skrattande

Jag kan däremot uttrycka mig att en katt har extremt stora öron, eller är extrem i kroppen, men om det kommer till typen så är det huvudet och kroppen som är typ för mig.

Hälsningar Barbro

WesthKiowas
0

När jag använder mig av uttrycket extrem typ så syftar jag på ett huvud som för långt, en trekant som  då inte blir liksidig, en panna som är för flat och en profil som ligger utanpå om ni förstår vad jag menar. Katten får ett ormhuvud. Det behöver inte nödvändigtvis vara oharmoni i kropp och benstomme för att jag ska säga att en katt har en extrem typ.

/Camilla

Mvh Camilla Glad

Besök gärna min hemsida S*WesthKiowa's Norska Skogkatter

Kattungar planeras!