Vilken tragedi!
Jag hoppas man aldrig behöver vara med om dette…..
huuuuuuuuuuuu va hemskt

Åh kära nån, så hemskt, man tror inte något sådant ska kunna hända med alla ens katter. 
Jag sänder en stor tröstekram, måtte man aldrig behöva genomlida något liknande.
/Marie

Så fruktansvärt!! Stackars människor
Kram/Anita
jag börja nästan grina när jag såg det
Vad fruktansvärt… mina tankar går till ägarna av katterna…
Men, med risk för att bli lite OT: jag har aldrig hört talas om att en hel kattbesättning fått FIP och blivit tvunga att avlivas… det betyder ju att i varenda en av deras katter muterade coronaviruset till FIP… nästan samtidigt. Kanske kan deras olycka hjälpa andra, eftersom man ju inte vet så mycket om hur/varför coronaviruset muterar i en speciell katt, och det verkar ju som om det kanske finns en yttre påverkan här..

Fy så hemskt, stackars dem

Sänder en tanke till Er på sagoskogen,,, lider med er!
*Kramar* från oss!!

Gud vad hämskt.. Jag vet hur de är att förlora en katt i FIP en fruktansvärd sjukdom men ALLA? De är så fruktansvärt att de inte änns går att beskriva

Usch vad hemskt… Vill inte tänka tanken ens…
Men det verkar jättekonstigt tycker jag. Varför har ALLA katterna fått FIP? Hur går det till? Trodde precis som #4 att coronaviruset muterade i katten och att katterna runt omkring bara bar på viruset. Trodde att man bara lade ner uppfödningen, inte att man var tvungen att avliva alla katter. Och räcker det med 6 månader utan katter innan man börjar föda upp igen? Skulle själv vara livrädd att ta in en ny katt i samma hus så snart efter att alla älsklingar varit tvungna att avlivas. /Sylvia
blir också alldeles förvirrad, ALLA på en enda gång hur KAN det bara hända
Har haft en katt som dog i FIP!! 6 mån karens är vad SVA rekomenderar! Men nu när alla katter i katteriet dött såå skulle jag nog vänta ett tag till…
#4 #8 har aldrig heller hört att ett helt katteri kna bli smittade! Bara att dom kan bära viruset och utsöndra viruset under en kort tid!
Mina Tankar går till sagoskogens och hoppas ni kan komma igen! många styrkekramar från oss !
Kanske skall påminna om att det är coronaviruset som smittar men katten i sig utvecklar FIP. Visst kan man ha den förskräckliga oturen att alla katterna utvecklar FIP samtidigt.Förstår inte resonemanget med vad huset har med detta att göra.
Jag lider med er verkligen…

#11 Det är ju inte alla katter som utvecklar FIP trots att dom bär på viruset. Viruset smittar ja, men det måste ju mutera i katten för att bli FIP. Och det fler med mig reagerade på var att alla katterna fått FIP. Tycker iaf att det är skrämmande för det är helt nya uppgifter iaf för min del. Hade ingen aning om att ett helt kattbestånd kunde mutera coronaviruset på en gång.
Och om man haft en smittsam sjukdom ska man vänta ett tag med att ta in ett nytt djur. Vilket SVA rekomenderar. Så det klart att det har med huset att göra.
Sänder återigen en tanke till Sagoskogen.
/Sylvia,

Ja fy jag lider verkligen med dom har ju själv råkat ut för denna lömska sjukdom mitt katteri, men inte på ALLA !! fy vad det måste vara hämskt att behöva avliva hela katteriet.
Vet ju av egen erfarenhet hur hopplöst allt kändes för oss, måste ju va än värre för dom.
Tycker också det låter konstigt att alla katter avlivats, hoppas det inte var en överilad säkerhetsåtgärd som blev av i panik bara pga någon okunnig veterinär nu bara, för det var den första tanken som slog mig när det hände mig.
Att nu skulle vi få avliva varenda katt, som tur var lugnade veterinären ner mig med att så inte var fallet, med det blev karens i ett halvår och dom andra katterna höll sig friska som tur var.
Åååå vad jag hatar denna lömska sjukdom 
Tänker på er Kerstin o Thomas
Kan det inte varit så att en avlidit i FIP och alla hade förhöjda coronavärden? Och på något vis någonstans har någon veterinär som kanske inte varit alltför kunnig… sagt att ALLA katterna därmed hade FIP??
Ledsamt om det är så!:(
Det är alltför många veterinärer i detta land som dömmer ut för snabbt och direkt säger att det är FIP när det i många fall inte alls är FIP.
En veterinär kan ALDRIG innan obduktion gjorts hävda att det är FIP, de kan säga att de misstänker det men inte mer än så.
Det är ju som att säga att jag har cancer i min lever utan att ta prover… förstår ni sammanhanget?
Att symptomen kan stämma in svar ja: men många sjukdomar kan vara liknande symptom på… Det är det som är det kluriga.
Endast en obduktion kan fastställa FIP till 100%.
SVA har inga rekommendationer alls gällande FIP.
Står inget om 6 månader på deras hemsida längre heller.
Men det vore bra om SVERAK skulle sätta ut någon form av riktlinjer som NRR har (de har 3månader).
Men tragiskt om det stämmer att hela deras kattbesättning avlidit i regelrätt FIP. :(

Men fyyyyyy usch jag finnger inga ord för hur tragiskt detta är…
Lider emd er och skickar massa kramar .
//Linda

Usch vad hemskt… inte trodde jag att man var tvungen att avliva alla katter om en fick FIP…
Man vill bara gråta…
Lider med Sagoskogens!
Har själv haft en katt som dött i FIP, och precis som #10 säger, så 6 månader rekommenderar SVA att man lägger ner uppfödning, utställningar, tja egentligen allt som kan stressa katten mer än hemma-miljön.

Med risk att bli halshuggen, så måste jag bara skriva det här:
Vi som uppfödare kanske ska ta oss en funderare på hur vi ska bli kvitt Coronaviruset, det går ju faktiskt att få bukt med enligt SVA.
Jag vet att det både är en kostsam och omständig procedur -men hur mycket lidande kan inte denna hemska och fruktade sjukdom skapa - både hos katterna och hos deras ägare.
Jag har en vännina som har varit drabbad av FIP, nu tog det inte alla hennes katter (som tur var) men två av hennes älsklingar strök med.
Så mycket tårar har fällts både av henne och hennes familj och uppfödaren. Det är inget roligt att stå brevid och veta att vad man än säger så blir det inte bra. Katterna finns ju inte mer. Men hemskast av allt är nog den ångest man ser att de drabbade bär på. Ständiga kontroller av sina älsklingar och fruktan för att de som är kvar också ska mutera viruset.
Jag tycker nog att Coronaviruset är ett lika stort problem som HCM. Fler katter dör ju faktiskt av det där j---a viruset.
MVH
Malin Davidsson S*Ängstorpets
Håller med alla ovanstående att det är tragiskt, hoppas bara det var en bra veterinär.

Först av allt så tycker jag inte att vi ska spekulera i hur saker o ting har gått till, däremot så lider jag verkligen med de som drabbats! Så fruktansvärt!
#18 Tyvärr så finns det inte hundraprocentiga tester och att få sitt katteri coronafritt är ju önskvärt, men samtidigt så tror jag att det är i praktiken omöjligt om man inte vill i stort sett isolera sitt katteri.. Helt klart är att forskningen borde komma en bra bit längre på vägen innan man kan hitta svar på gåtan FIP.
mvh Malin

#20 håller med fullständigt, Sagoskogens är ju inga nybörjare, och vet nog vad som är rätt och fel, lid med dom, tyck synd om dom, glöm alla frågor.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Ingenting kan lindra sorgen men en stor kram vill jag skicka till er som nu är drabbade./Laila.
Många tröste kramar från mej! Så ledsen för deras skull!!!

En stor kram till er i denna svåra stund.

Usch, måste var hemskt. Vill inte ens tänka tanken på hur jag skulle känna om det var jag. *massor av varma kramar till er*
Jag vill bara förtydliga mitt inlägg här ovanför när jag skrev "hoppas bara det var en bra veterinär", vad jag menar är att denna vet. kunde trösta dem i deras svåra stund riktigt och inte såg allt som en ren arbetsuppgift.

Håller med # 20.
Så länge det inte finns tillförlitliga tester så är det omöjligt att skydda sig mot FIP
Det sägs ju att 80 % av katterna bär på coronaviruset så det är ju en ren omöjlighet.
Det enda vi kan göra i nuläget är att inte utsätta våra katter för onödig stress och det är ju svårt nog.
Med tanke på att bara åka till veterinären och vaccinera är ju stress nog för en katt.
När jag råkade ut för det fick jag höra av vet, att det var vanligast att unga, gamla, och katter som var svaga pga annan sjukdom råkade ut för FIP.
En tanke som slog mig då var att undvika att ställa ut mina kattungar förens dom var runt ett år och mer motståndkraftiga.
För det var just efter en utställning som två av mina kattungar i en kull insjuknade, och utställning är ju en stor stress på en liten kattunge.
tycker så hemskt synd om dessa personer.Har själv råkat ut för detta .Men jag håller fullständigt med#18.Vill bara säga att det går om man vill för det första ha en egen avelshona och avelshane och låna inte ut till andra.Jag vet att det är jobbigt.Men vill man ha ett katteri som är coronavirus fritt så får man jobba för det.
mvh Lillamy

Min dåvarande huskatt Pelle drabbades också av FIP,,, det var/är det vidrigaste jag upplevt med mina katter,, som tur hade jag inte mina nuvarande katter under den tiden, är nu många många åre sedan, men FIP är såååååååå fruktansvärt att drabbas av. Jag lider med Er Sagoskogen,, många många kramar från oss till Er!!!

oj oj så fruktansvärt.Stackars!!! Vilken svår sorg att mista alla sina kissar.Jag skulle nog bryta ihop totalt om jag skulle mista mina älsklingar samtidigt:( Sänder en tröstekram till sagoskogens
Lider oxå med de drabbade.
Det är med FIP som med HCM som med cancer,den finns där…lurandes på att få sätta klorna i en.
hua
kram till er alla
//Maggan