Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 368 ggr
abuelas
0

FORL hos skogisar?

Jag fick för någon dag reda på att en hankatt från min Akull hade fått diagnosen FORL. En sjukdom som fräter sönder tänderna en efter en och hörs vara våldsamt plågsamt för katten.

Är det någon som hörs talats om denna hemska sjukdom och hur kan man stoppa den?

Kram/Anita

abuelas
0

Vet någon hur den uppkommer och varför? Är det genetiskt?

Anita

solfager
0

FORL-Feline Odontoclastic Resorptive Lesions hos katter i Sverige.

Behandling
För närvarande finns ingen behandling som ger bestående gott resultat. Lagning av defekterna och rotfyllning av angripna tänder har provats, men vid långtidsuppföljning visade det sig att bara ett fåtal katter hade kvar fungerande lagningar ( 5 ). I stället rekommenderar man i dag att dra ut tänder med tydliga angrepp.

Vad som orsakar sjukdomen är ännu okänt. Troligen drabbar sjukdomen även vilda kattdjur.

Hämtat från Agrias sida dom har en artikel ang denna sjukdom. 

//Åsa

tindra21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en pojke här hemma som har FORL. Jag går ofta till vet och fixa tänderna på honom så nu har han inte många tänder kvar och han är endast 3½ år.

Men förövrigt mår han just nu prima men det går lite i skov, och själv tycker jag att det är jobbigt att dom måste låtas söva honom varje gång man fixar med hans tänder vilket har blivit ganska ofta på senaste tiden.

Men just nu mår han bra min cadillac.

/Maria