Sverak / IDP
Jag undrar vad skillnaden på utställningen är dom emellan?
Om man ställer i IDP och får cert, gäller det då i Sverak?
Hur går det till? Kort och gott vad är skillnaden?
Mycket tacksam för svar..
//Linda

Vill jag osso veta
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Jag är inte så insatt men jag vet att IDP-cert inte räknas i Sverak och vice versa.

I grunden är ju en IDP-utställning ganska lika SVERAKs med incheckning, veterinärbesiktning och bedömning, panel och prisutdelning. Det som skiljer dem åt är, att katterna delas upp på ett annat sätt i IDP. Vi har följande hårlag: långhår/exotic, semilånghår, korthår och huskatter. Vi tar ut totalt 13 bästa-titlar i varje hårlag, och på slutet också en BIS.
Förutom att vi tar ut bäst i ras (BIR), har också något som kallas BIG = bäst i grupp, vilket vi är helt ensamma om i hela världen. En grupp grundar sig på katternas färger, dvs solida, vitfläck, tabby, silver och colourpoint för många raser. Därutöver finns för t.ex raser som NFO och MCO grupperna nonagouti, nonagouti-vit, agouti och agouti-vit.
Tävlingsklasserna är annorlunda numrerade än i SVERAK, eller rättare sagt tvärtom med klassen för ungdjur 3-6 månader som nr 1.

#3 Lite nyfiken bara, är inte idps BIG och sveraks BIV ganska lika varandra då?
#4 Nei, BIV er jo best i variant (f.eks beste gr.4 katt
Mens BIG er gruppe og de har bare 4 grupper. 1Non agoti 2. Non agoti med hvitt, 3. Agoti, 4 agoti med hvitt
De har BIV også, om det f.eks er 4 smoke katter kan en av de bli BIV , eller om det er 3 Blåspottede med hvitt(de forskjellige mønstrene har hver sin klasse)

En annan sak som jag undrar över är om burarna ser lika ut? Kan man använda sitt vanliga burskynke på en IDP utställning?

Det är lite skillnad i storlek. Det finns två storlekar. En enkelbur är 60 x 80 x 60 och en dubbelbur är 60 x 120 x 60 cm.
Det går alldeles utmärkt att använda ett SVERAK-skynke på en IDP-bur.
#4 BIG = bäst i grupp: Det finns olika grupper. T ex för perser/exotic gäller följande: solid, vitfläck, tabby, silver och colourpoint. NFO har fyra olika grupper beroende på mönstret.
För att ta ut ett BIG, BIV eller BIR krävs att det finns 3 tävlande katter.
Gå gärna in på www.idpnordic.se Utställningar och läs våra regler. Bedömningsreglerna hittar man under avsnitt 9.

Jag har ställt ett par gånger inom IDP. Älskar utställning så därför har jag gjort det. Jag upplever det som lite rörigt med dom olika grupperna men det kanske är för att man inte är insatt i ordningarna på IDP-utställning. Lite tråkigt känns det kanske eftersom titlarna inte räknas inom Sverak. Vill även påpeka att rasstandarden för NFO inte är riktigt samma inom IDP/SVERAK. /Sylvia

#8 Har man olika rasstandard? Det var intressant…vad är skillnaden?

Jag har kollat genom IDP:s standard och jämfört med sveraks. De är exakt likadana, även i poängsättningen. Den skillnad jag kan hitta är på vilka färger som är godkända. IDP godkänner inte amber-färger. Har jag missat något, någon som sett någon mer skillnad i deras standard?

#10 - Nej, du har inte missat något. För IDP gäller FIFe-standarden för skogkatterna, men det stämmer att en del färger inte är godkända.
De rasstandarder som gäller inom IDP är rasernas ursprungsstandard. Det betyder, att om en ras har fått sin första standard i CFA, så är det den som gäller.
Gå in under Standard på www.idpnordic.se. Där finns allt att läsa.

Ok, då har jag missuppfattat saken. Sorry! Det var en domare på IDP som pratade om detta så jag antog att det var så. Skillnaden låg i huvudformen enligt henne. Minns faktiskt inte riktigt vad det var. /Sylvia
I IDP standarden har det väl tidigare stått flat panna, om jag inte minns helt fel, men att det ganska nyligt ändrats?
Lollo

#13 Jaaa, så var det…. Har det ändrats då med andra ord? /Sylvia
#14 Hittade detta här på forumet: Huvud 15 poäng
Liksidig triangel. Välutvecklad haka. Rak profil som övergår i flat panna. Bakhuvudet är svagt rundat (mot nacken).
Finns i denna artikel där det även står att den ändrats så sent som mars-07
http://www.norskskogkatt.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=a53cd334-8d25-4e13-82cb-1f4445ec276f