Hur litet räknas
Nej nu ska jag försöka starta lite trådar så de blir lite skogkatt prat här inne.. Jag ramla in på vitfläck och en sak har jag undrat över. Endel domare tycker ju vissa vita fläckar är för små för att räknas medans vissa verkligen reggar alla med 3 hårstårn som 09 så nu skulle jag vilja att ni visar berättar vad ni anser är en fläck som räknas och kanske en som inte räknas?
Intressant om man kommer i den sitsen i framtiden. Räknas alla strån eller är de nått som faktiskt är så pass lite att de är "löjligt" att regga dom som 09.
Vad tycker/tänker ni i frågan. Hur har ni gjort?? Vad har ni fått för resons på utställningar?
Nyfiken i en strut
/Emelie
(På bild S*Silvernalle's Opal NFO fs0322) en fläck som räknas
Min Ragna-Rök har tre vita strån på benet och har fått vitfläcksbebisar.
Är det inte en viss mängd hårstrån som skall vara samlade som räknas som vitfläck?
Har reggat alla de kattungarna jag fått som 09 och har fått kommentaren från flera olika domare att det var synd då det var så lite vitt på dem.
Men jag känner så här, det skulle ju vara fusk att inte regga dem med vitfläck och de som ev vill avla på dessa katter blir ju lurade i så fall.

#1 Självklart håller jag med dig på så sätt att har de vitfläck så syns de ju garanterat vid avel. Men är din Ranga-Rök verkligen reggad som 09 med 3 hårstårn? Har du nån bild?
Nej han är reggad som solid men jag tror det är en siffra omkring 15 hårstån eller så minns inte riktigt:)

Haha skojar du finns de en siffran som gör att de räknas till fläck eller ej.. Ja uppenbarligen ÄR han ju vitfläck men så lite så de inte kan räknas på så sätt att du säkerligen inte kan ställa ut han om han är reggad 09? å är de verkligen bara 3 strån är dom ju snabbt borta om man vill de.. Dock är de intressant vad lite kan ge vitfläckar egentligen..
Trots att man har parat solida katter i flera generationer kan det trots allt poppa upp bra länge då det finns kanske 1 eller två strån på föräldrarna.
Skall bli spännande nu när jag får tredje generationen om det poppar upp någon;)

Fast min svarta hona blev ju lite väl tvättad av sin mamma som liten så hon har vitt i huvudet men de är ju inte vitt så som vitfläck men eftersom hon har detta kan man ju inte på satta sätt se om de faktiskt skulle finnas några fjun eller ej.. (då hon har lite i kragen och så med men detta fick hon som 10veckors)
Dock skall hon ju denna gång paras med en vitfläckshane men nästa gång med en utan och då kommer väl domen hehe

Min Maja har ju en liten vit medaljong, hon är reggad som solid då hennes föräldrar saknar vitt. Pratat med många ang detta men så är det iaf att det är ganska vanligt,, hon ska inte kunna ge bebisar med vitfläck men hon skulle ju kunna föra vidare medaljongen, det är ju inte önskvärt på en solid svart katt, därför har jag ju valt att para henne med hane med vitt. Då kan jag regga med vitt om bebisen har vitt.
Det vita är knappt synbart, man måste lyfta pälsen fär att se,, men hä'r är iaf en bild på min grymming. ;-)

#7 Jag förstår du väljer en hane med vitt men man kan ju fortfarande få dom med smått vitt.. de tyckte slå igenom de där illa i flera linjer.. även fast de avlar på de med betydligt mer än bara en fläck får sånna.. Jag hoppas du får regält eller inget.. tycker du valt en mycket vacker hane till henne

#3. 15 vita strån? Har hört att det ska vara lika stort som en 50 öring ungefär för att räknas som vitt, hm men det är ju som med allt annat olika vad man får lära sig.
Barnbarn till Ragna-Rök har avkommor utan vitt och med vitt men där har ena föräldern vitt i båda fallen som jag vet.

#8 Tack.. :-)
Mmmm jo visst är det så.. men jag har ju iaf minimerat riskerna så gått det går.. :-) Utan att ta en 01-a..
//Linda

#10 de ska nog gå bra ska de se.. håller tummarna allt går bra denna gång
#9 Ja eller nåt*skrattar…
Vi kan säga så här…jag skulle regga en katt med spridda vita strån som tex Ragna-Rök har på sitt ben som solid och en som har en medaljong eller tex vit prick på magen där det oftast sätter sig som vitfäck.
Dock så skulle jag aldrig ge några garantier på att det absolut skulle bli solida då detta är ungefär lika besvärligt som dolda silverbärare;)
Nu börjar det bli lite jobbigt att hålla reda på alla barnbarnsbarns barn som Ragna-Rök har men det finns flera solida parningar efter min avkomma Blomma som såldes till Danmark och jag vet faktiskt inte om det har blivit vitfläckar där.

#13 Ja sånt där minivitt finns ju i dessa linjer är så glad Pommac INTE har de för gr6 klarar jag mig utan.. *hehe*

Här kommer en till med två vita tår, som är omreggad till en 09 innan hon började ta cert.
Hon är ställd ganska mycket och ingen har reagerat under våren/sommaren, men de två sista utställningarna har domarna både kommenterat och skrivit hur mycket vitt hon har på bedömningssedeln. Man undrar ju lite hur det kommer att bli nästa år..
Må man ikke skille på genotyp og fenotyp her? Om en katt genetisk er hvitflekket, men mengden hvitt er så lite at det knapt synes, f eks en hvit tå eller 10 hår under magen, kan den vel registreres med EMS kode for både genotyp og fenotyp og stilles i gruppe for fenotyp?
En slik registrering ville jeg diskutert med en dommer eller to.

Om katten har en vit fläck, hur liten den än må vara så skall katten registreras som vitfläck (vilket den ju också är).
#7,Två katter utan vitt kan inte få vitfläcksbarn Det är säkert så att en av föräldrarna också har en liten vit fläck någonstans på kroppen. Det kan ibland vara svårt att se fläckarna, men dom finns.
"Om katten har en vit fläck, hur liten den än må vara så skall katten registreras som vitfläck (vilket den ju också är)."
Ja, selvsagt skal den det. Men man har mulighet til å sette fenotypen i parentes. F eks slik: n 09 22 [n 22]. Oversatt: katten er genetisk bruntabby m/hvitt, men man kan knapt se det hvite.
#17 Jag håller med dig men om det du säger men det är ganska intressant dock att bara en domare har reagerat på de där tre vita stråna som Ragna-Rök har på benet (jag skulle ju aldrig plocka bort dem;)

#17 enligt både vet och en domare iaf har sagt att det ganska ofta förekommer helsvarta katter med med några vita strån sk liten medaljong, det man kan göra är att ta bort dom om man vill komma någonstans i utställningssyfte.
Enligt många andra uppfödare jag pratat med ang detta så¨kan det ligga väldigt långt tillbaks och då ploppa upp lite nu och då.
Jag vet inte, jag vet bara vad dom sagt till mej.
#18, nej man får inte skriva in det vita inom () jag har pratat med sverak om detta då jag fick det som förslag att kolla upp.
//Linda
När jag reggade min förra kull efter två katter utan vitt, dök det upp en vit svanstipp, jag skickade in reggpapprena med en 09 på honom, men med en förklaring om var det vita satt. När stamtavlorna kom tillbaka var han reggad NFO d 22(NFO d 09 22) Så stod det på hans stamtavla, så där satte man ju det vita inom parantes….#20 det var ju sverak själv som gjorde det ingen jag bad om…
/ Sophia

#21 Tycker det verkar väldigt konstigt? Om han har en vit svanstipp så är han ju både geno- och fenotypiskt en 09. Eller? /Sylvia
#22 tja fråga inte mig… så stod det på stamtavlan iaf… det vita på tippen är ju dock väldigt litet, inget som direkt syntes på långt håll, men tittar man nära så såg man ju def. att det var där… Har tyvärr ingen bild att visa där det syns :(
/ Sophia

#23 fråga du sverak varför ringde du dom eller köpte du bara felet för oavsätt har den vitt så har den.. Du vet de var sverak som hade lagt sig i så de inte bara glömde 09

Hej!
Jag fick förra året en liten svartsmoke kille som vid en liten titt på magen upptäcktes ha en liten vitfläck (se bifogad bild). Nu är han ett år och en månad och jag skulle vilja se den domare som kan hitta hans vitfläck.. Han är nämligen svartsmoke och det vita på magen har krympt o krympt o krympt… Så nu ser man ingenting, MEN vi vet att han är bärare av vitfläck… Nu är han kastrat sedan flera månader tillbaka, men en katt som man inte ser ngt vitt på, men som man vet ändå har vitt genetiskt, ska den ändå reggas som den har vitt tycker ni? Jag tycker inte det. När han tävlade senast så tävlade han i grp 7 och jag lovar att ingen kunde missta honom för smoke, och ingen såg det vita ö h t, trots att vi tittade jättenoga…
I min senaste kull fick vi en blåmönstrad kille vars vita endast syntes allra ytterst på svanstippen. Det har också krympt mer o mer och idag ser man knappt ngt vitt. Honom reggade jag utan vitt, eftersom han aldrig kommer att gå i avel och jag tror med största sannolikhet att även hans vitfläck kommer att försvinna… Så vad är rätt o vad är fel? Använder man i avel så ska katten självklart reggas med vitt, allra helst med genotyp vitt och fenotyp icke vitt MEN om inte ngn av föräldrarna har vitt så är ju uppenbarligen ngn av dem felreggade? Använder man inte katten i avel finns väl egentligen ingen anledning att regga med vitt, eller? Själv tycker jag att katter ska tävla i den grupp som de är i fenotypiskt, dvs att de ska tävla som de ser ut att vara. Har de yttepytte vitt eller silver bara periodvis så kanske de inte ska tävla i klasser där man ska ha vitt eller silver..
Mvh Malin

Korkad fråga kanske men kan en katt födas UTAN vitt och sen utveckla en vit fläck? T ex en vit medaljong eller vita strån någon annanstans? /Sylvia

Självklart måste de tävla i den klassen de ser ut att vara inte vad de är genetiskt.. då tycker jag synd om atta genotyp silver annars..
Som denna svartsmoke oven.. även om den skulle gå i avel så visst är de ju bra om den är reggad med vitt men om man nu vet han är geno vit så kan man ju låna ut han till bara vitfläckshonor tex och själv vara reggad utan.. om man vill ställa ut skulle ju domarna bara skratta om de inte syns..
Nej jag tycker att om de är så lite så de knappt syns ska de reggas utan men man får aldrig glömma de har vitfläck sen när man skall avla
#24 ja jag vet att det var sverak som skrev dit det och inte "glömde" 09 varför skulle det annars stå NFO d 09 22 inom parantes brevis NFO d 22 på stamtavlan? Skrev ju som sagt NFO d 09 22 på regg papprena, men med ett tillägsdokument som förklaring då ingen av föräldrarna är reggade med vitt, bara för att det inte skull bli några konstigheter (detta på rekomendation från min klubbs avelsansvarig, då hon varit med om det tidigare att regganmälan med vitt från föräldrar utan vitt kommit tillbaka då man inte skickat med någon förklarning)
/ Sophia

OK.. Hoppas jag slipper vitt här hemma när jag gör min parning mellan 2 utan vitt hehe verkar invecklat de där 

#26 Det har hänt att medaljonger inte varit synliga på en kattunge utan dykt upp senare.
#30, #26 Ja det har jag också varit med om, en hona ur min första kull reggades utan vitt, men nu när hon är året har det dykt upp vitt på magen, vilket också visat sig i hennes nuvarande kull då det kommit 1 bebis med vitfläck. detta syntes inte då jag skulle regga henne som kattunge, säkert har det varit där från början men inte riktigt synligt för ögat. Pappa till den kullen hade vitt, men inte så mycket, så där är ju inga oklarheter.
Jag vet att det i linjerna till mina hona som är mamma till den kullen där det dök upp en vit svanstipp , finns låggradigt vitt som är reggat utan vitt. Så vis av erfarenheten vill man nog gärna välja en hane med vitt till en hona där man vet att det ligger låggradigt vitt i linjerna….
En fråga, någon som vet hur många generationer bakåt sådant kan ligga och spöka och ändå "poppa upp" ??
/Sophia

#21 jaha men när jag kontaktade Sverak ang detta så sa dom till mej iaf att så gör man inte.
Jag bryr mej ärligt talat inte heller så mycket, jag försöker se till att para på så sätt att jag iaf minimerar risken ioch med att jag parar med vitfläck, då kan jag hur som iaf regga som 09 om det uppkommer vitt,,
Jag kan ju inte heller bara regga om Maja hur som helst eftersom det står i stamt att hennes föräldrar inte är vitfläck,
jag vet inte alls.. jag har bara lyssnat på andra uppfödare som fått kattunge med medaljong, + domare och vet,, mer kan jag inte göra..
//L

Hej!
Jag vill bara påpeka att det är av största vikt att man som uppfödare NOGA kollar sina kattungar när de är små, för det är inte kul att avla på en katt utan vitt, som är reggad utan vitt och sedan dyker det upp en yttepytteliten vitfläck.. Jag har inget emot små vitfläckar, men jag tycker det är uselt om man som uppfödare inte noga kollar sina kattungar för vitt under hela uppväxten.. Att få kattungar med vitfläck efter två katter som inte har vitfläck ska vara genetiskt omöjligt, alltså är det ngn av uppfödarna som har missat en liten fläck som senare har växt bort. Självklart ska man regga katter som ska gå i avel som 09 om de har minsta lilla vitt.
Mvh Malin

#33 Håller med.
Påstår inte att man inte ska använda katter med yttepytte lite vitt men om man vill minska antalet med dessa små och oönskade vitfläckar så borde det vara bättre att para med en icke-vitfläck och gå vidare på de som är noggrannt genomgångna efter fläckar mellan trampdynor, i gommen eller varhelst de kan dyka upp och som verkar sakna pyttefläckar. Parar man istället med en höggradigt vitfläckad katt kan avkommorna ha små vitfläckar dolda under det vita (för vi antar väl ändå att det är skiljda anlag?) och sedan kan det dyka upp 'oväntat' efter några generationer när man återigen får katter utan vanlig vitfläck.
#34 Men hur skall man gå tillväga då, när man har en katt där man vet att det finns långt bakåt i linjerna en hona med en pyttemedlajong på endast några få strån, som är reggad utan vitt och det inte syns något överhuvdtaget på de katter man har, men ändå dyker upp vitfläck, jag skickade ju som sagt in papprena med vitfläck, men sverak reggade ändå honom som NFO d 22 (NFO d 09 22) Det känns ju för mig som om den här låggradiga vita fläcken kan hoppa över en eller två generationer… och huruvida det här låggradigt vita nedärvs är man väl inte riktigt på det klara med? Det har ju uppkommit i många linjer…
Vill klargöra också att ur den första kullen där det vita inte syntes, kommer honan att reggas om med vitt, men där är det pappan som har gett det vita… vad jag tror iaf, för det sitter på samma sätt som på pappan och är mer än bara några få vita hårstrån, kan hända att det syntes redan som kattunge men var inget som jag såg, detta var ju första kullen och ögat är lite mera tränat sedan dess, men även ett par uppfödare till tittade på henne och tyckte inte hon hade vitt.
Skulle aldrig försöka regga en katt som uppenbarligen har vitt, utan vitt… men det är svårt det där med vitt efter två utan vitt.
Men hur blir det egentligen om man parar två utan vitt, plockar bort de med vita strån ur avel och endast använder de utan vitt, tänk om det då är så att det faktiskt KAN hoppa över en eller ett par generationer, då borde det ju kunna dyka upp även från dessa katter…? *funderar*
Jättesvårt det där, men intressant…
/ Sophia

menade självklart inget speciellt fall utan en generell taktik. sedan kan det alltid dyka upp ngt här och var trots att man försökt hålla sig ifrån.
#35 Min toeori med vitfläckar och nedärvning, liknar lite det fenomen som dök upp hos skogisar för ca 15 år sen, när en uppfödare parade en bruntabby (n22) med en helsvart (n) och i kullen ploppade det upp silvertabby och svartsmokar… Det visade sig att när man började kolla stamtavlorna noggrannare att det fanns Silvertabby längre bak i ett led på den ena föräldrern (obs på den här tiden fanns det även många k-stamtavlor i sista leden) men när denna uppfödare skulle regga kullen blev hon t o m uppringd av stambokföraren och jag vill minnas att t om Alva Uddin blev inkopplad i detta ärende… så vad jag vill ha sagt är, kan inte vitfläck likväl som silver ligga latent och i vissa kombinationer bara poppa upp??? För hur det än är så har det ju förekommit kullar där båda varit vitfläckar och en avkomma inte haft nån tillstymmelse till vitt??
Vi hade en gång i tiden (när jag bodde hemma) en skogishona som hade en liten vit trekant på magen resten var svart, tyckte det var helfestligt…

Hej igen!
Jag menar ingen kritik mot någon, men faktum är att om ingen av föräldrarna är vitfläck så ska de heller inte kunna få kattungar med vitfläck, däremot kan man om man har vitt på föräldrarna få både med och utan vitt. De pyttesmå vitfläckarna ÄR ett problem, dock ett väldigt litet sådant i jämförelse med andra problem, men personligen skulle jag bli oerhört sur om jag köpte en kattunge utan vitt som gav kattungar med vitfläck..
För som jag har lärt mig så kan inte vitt "hoppa över" en generation, silvret är däremot en helt annan sak… Silverdiskussionerna är fortfarande intressanta, däremot så tror jag inte på tesen att två ickesilver kan ge silver, däremot så tror jag att det, precis som med små vitfläckar, kan vara oerhört svårt att skilja en dålig silver från en ickesilver, det har vi ju sett flera konkreta bevis på. Helt klart vidhåller jag att vi som uppfödare måste vara ytterst noggranna och noga följa kattungarnas utveckling, ty endast genom att följa färgutvecklingen noga kan vi lära mera.
mvh Malin
Ps Bifogar bild på Gandalf, med yttepytte vit svanstipp, nyfödd.. Ds

Jag menade ite att nån skulle ta illa upp, därför skrev jag att det är min teori.. Sen håller jag med att alla dessa låggradigt vita ÄR ett litet bekymmer inte bara hos skogisar utan även hos andra raser…
#39 Vilken sötnos….
Funderar ändå över ifall det kan nedärvas utan att någon av föräldrarna har det… i mitt fall med den vita svanstippen, så har jag gått igenom föräldrarna mååånga gånger, men hittar trots det inget vitt strå på någon av dom, men jag vet att det finns längre bak på mammans sida… Alltså får jag det ändå till att det kan poppa upp utan att föräldrarna har något vitt… det är i såfall om de haft något som bebis, som vuxit bort, men det är ju inget jag vet något om… Vad tror ni andra?
/Sophia

#41 Nej, jag tror att ngn av dina föräldrakatter har haft vitfläck som liten och att det senare har växt bort. Som jag skrev i mina tidigare trådar så kan du inte se vitfläcken när katten har vuxit upp, allra helst inte om den är silver eller mönstrad, däremot tror jag definitivt inte på att en vitfläck kan dyka upp efter föräldrar helt utan vitfläck, så det rör sig nog snarare om en miss från uppfödarens sida i s f..
mvh Malin

#40 Tack! Vi kallar honom för "mainecoonen".. ;o) Han är en riktig goding!
mvh Malin

Men om man nu ser till Majas föräldrar, pappa är S*Vättens Adam NFO ns och Mamma är S*Ringboms Savanna NFO n23
se stamtavlan på Maja här, http://www.pawpeds.com/cgi-bin/NFO?name=paviljongens+alva+anemone&match=B&g=4&a=search&.submit=Search
Jag förstår inte,, om nu då det inte GÅR att 2 katter utan vitt kan få kattunge med minsta lilla vitt,, hur kan då Maja ha sitt lilla vita?
Det jag heller inte förstår är det som #34 skrev att om man vill ha bort det oönskade lilla vita bör man para den katten med det lilla vita med en utan vitt.. varför? Jag har bara hört tvert om alltid…
MVH Linda

#44 Därför att man har troligtvis missat det lilla vita som uppfödare när man har reggat sina kattungar. Någon av Majas föräldrar ÄR med vitt, men det kan ha minskat och blivit så yttepyttelite att det inte syns… Därav hennes vita medaljong.
mvh Malin
Hmm det här blev verkligen en intressant tråd, färger/färggenetik är aldrig oaktuellt som sagt oberoende ras…

#44: Vad folk pratar om är att para med höggradigt vitfläck för att pyttefläckarna inte ska synas. Genetiskt ligger de där fortfarande. Vad jag menade är hur man kan bli av med vitfläckarna i största möjliga mån i avelspopulationen öht och då får man vara noggrann och hålla sig ifrån alla grader av vitfläck tills man tror sig ha individer som inte bär dessa.
Betyder inte att man inte ska använda dessa i avel dock, utan försöka gå vidare på individer utan. Men visst, det är lurigt att hitta dem, men jag är som Vildhjärtas säker på att ngn fläck finns om än på ett ställe man inte kommer åt att se.

Jaha aja ok,, då förstår jag mera hur du menar,,
Ja jo visst är det svårt.. om jag vetat det jag vet idag ang Majas vita,, ja då hade jag nog inte köpt henne,, (flåt Maja) MEn å andra sidan är hon ju så himla bra och fin på alla andra vis,, men just det där lilla vita är ett problem som jag ser det..
När jag köpte henne (då visste jag nästan inget) så sa ju uppfödaren att det inte alls har någon betydelse att hon har det där lilla lilla vita eftersom Skogkatten iaf inte avlas eller ställs ut på färg..
Då såg ju jag det som,, ja näe men det spelar ju ingen roll.. MEn nu vet jag bättre…..
Oavsett någon av hennes föräldrar har vitt eller inte och om hon är vitbärare eller inte så blir det ju ett problem om jag parar henne med en helt utan vitt och det kommer ut bäbisar med yttepytt vitt iaf,, från henne… I registreringen blir det ju helknas ju eftersom båda är utan vitt… Mycket knepigt det där tycker jag… Jag hoppas just nu bara att allt ska gå vägen med Maja och att hon är dräktig och att det kommer ut bebisar med tillräckligt vitt eller inget alls….
//Linda

Det blir väl inget problem. Om din katt har en liten vit fläck så kan du se till att det står i stamtavlan.
Tycker man att det är ett problem så är det det. Klart man kan leva med en avelskatt som har en liten pyttefläck vitt liksom alla andra svagheter en katt kan ha.
Man kan se varje parning kortsiktigt (finns risken för ngn kattunge med oönskat vit prick) eller långsiktigt (kan man undvika i största möjliga mån att dessa små vitfläckar dyker upp?).
Fick själv en katt med medaljong i vår första kull. Fick rätt många udda råd hur det skulle hanteras…

#49 Ja jo visst är det så… Men det är bara det att det är så många som sagt olika saker till mej,, det är det som gör att det blir så krångligt,,,
Men hon är ju världens goast katt ju, så nu idag skulle jag ju inte byta ut henne mot nått,, men då innan jag ens visst hur hon var.. men men hur som helst nu är det som det är och man får ta det utifrån det såklart.-
Jag tror och tycker att jag gjort det oxå.. :-)
Jag vet tex exempel i annan ras som bara är blå (Russian Blue) då det trots att man avlat i generationer på helblå katter dyker upp katter med vita stån och medaljonger. Ännu häftigare är väl när det blir siamtecknade bebisar och det var bra länge sedan de parade in siameser i den rasen.
Jag tror inte man skall vara för tvärsäker när man påstår att det inte kan bli vissa saker då det ibland faktiskt dyker upp trots att det inte kan bli så. Fenotypen säger ofta en sak men vem vet egentligen den riktiga genotypen många ggr?
Jag känner inte att jag har lurat någon då jag meddelat sverak att Ragna-Rök kunde ge vitfläcksbarn samt de som lånat honom i avel.

Vi måste lära oss att skilja på låggradigt vitfläck och medaljonganlag. Visst kan genetiken spela oss spratt ibland och det kan dyka upp saker som inte stämmer, men i det stora hela så är det viktigt att veta hur saker och ting skiljer sig och nedärvs i det stora hela.
Jag har också hört under alla år att det inte spelar någon roll med de små vita fläckarna, men jag valde själv att läsa och lära mig vad det var och har därför kunnat undvika det som kallas medaljong-anlag. Medaljonganlag och låggradigt vitfläck är inte samma sak och nedärvs inte på samma sätt.
Medaljonganlaget är det som ofta sätter sig på bröstet, under magen eller i "armhålorna" på katten, det är ofta som en krona i storlek. Detta anlag kan ligga dolt i flera generationer, för att sen poppa upp i en kombination långt senare. Du behöver inte ens ha en katt med vitt i stamtavlan, utan anlaget ligger dolt för att sen poppa upp.
Låggradigt vitfläck däremot, är som allt annat vitt, föräldrarna har det, visst kan fläcken vara så liten att den inte syns, men någonstans finns det. Det kan t.ex vara en svanstipp, en tå, lite i ansiktet.
Utställningsmässigt så är detta precis samma sak, det är helt enkelt "lite vitt", men avelsmässigt så är det två vitt skilda anlag, som ställer till en del om man inte vet vad som ligger bak i stamtavlorna.
Hälsningar Barbro
Tack barbro! #52 Det var precis detta jag efterfrågade, och hade för mig att jag hört/läst någon stans… detta anlag är ju inte alls samma som vitfläcksanlaget och därför kan nedärvningen ju vara helt annorlunda…
/ Sophia

#52 Hmmm.. nu blir jag aningens konfunderad.. Vad är det som skiljer anlagen åt då? Jag har också hört om medaljonganlaget och att bägge föräldrarna i s f måste vara bärare av anlaget för att det ska "ploppa upp", men den teorin har avfärdats av en hel del som hävdat att det är vitfläck och att föräldrarna har eller har haft ngt vitt som små, men att det liksom vuxit bort..? Medaljonganlaget och låggradigt vitfläcks-anlaget är alltså två skilda saker beroende på var det sitter? Vad är då medaljonganlag och vad räknas som låggradigt vitt? Är det medaljonganlag som kan nedärvas recessivt och bara sitta på bröst, i armhålor eller under magen och låg vitfläck som alltid nedärvs av en förälder med vitt och då sitter på svanstipp, en tå eller i ansiktet? Upplys gärna min stackars hjärna, för nu är den mer än lovligt förvirrad…
mvh Malin

# 54 Jag är ju ingen genetiker, men jag kan förklara hur jag lärt mig och vilka tankar jag använder mig av inom den biten..
Den "riktiga" vitfläckigheten (Piebald spotting) är dominant. Vitfläckigheten börjar alltid från undersidan av katten och sprider sig uppåt, därför sitter låggradigt vita katters fläckar ofta på tassar, ben och under magen.
De genetikavsnitt jag läst fastslås att medaljonger inte är ett dominant anlag, utan ett recessivt anlag med ofullständig penetrans, dvs att det behöver inte synas på en avkomma, utan anlaget kan följa med och dyka upp i en senare generation. Inom avel av t.ex orientaler har man försökt avla fram vitfläckar med hjälp av medaljonger, detta misslyckades helt eftersom de vita fälten inte spred sig och medaljongerna blev inte större i storlek. Två katter med medaljonger fick inte vitfläcksbarn, men däremot fick icke-vitfläckar i senare generationer avkommor med medaljonger…
Det diskuteras alltid vilt angående nedärvningen, men så länge inte genetiker kan påvisa annat, så får man väl försöka lita på de studier som är framtagna. Teorier finns alltid och kommer alltid att finnas, likaså undantag från reglerna. Men jag har i 14 år undvikit medaljonger och magfläckar och jag har ingen avkomma som fått det, däremot har jag haft låggradigt vitt och dessa har i sin tur inte heller fått medaljonger.
Observera igen att alla små vitfläckar är inte medaljonger, däremot om föräldrarna är utan vitt och kattungen får en liten fläck på bröst eller mage, så är det troligtvis en fläck från medaljonganlaget. Däremot om katten har lite vitt på brösten och föräldrarna har vitt, då kan det gott och väl vara låggradigt vitfläck.
Hoppas det går att förstå lite av vad jag menar
Hälsningar
Barbro

#53 Precis 

Åååå tack Barrbro för din förklaring,,
Men ja nu parar ju jag med en hane med vitt, men anser du att man skulle kunna para med en utan vitt iaf eller ska jag hålla mej till hanar med vitt till Maja?
Supertack än en gång… :-) :-)
//MVH Linda
I min bok (Robinson's Genetics for Cat Breeders and Veterinarians) står det at medaljong (brisket spotting)sannsynligvis er polygenisk og recessivt, men fortsatt ikke helt klarlagt. Katten kan dermed ha hvitflekk (piebald spotting) som maskerer en medaljong (mye hvitt over en liten flekk), slik at man ikke er klar over at medaljonganlegget føres videre.

#57 Det spelar ju egentligen ingen roll, det beror lite på vad man vill med sin avel.
Vare sig du parar med eller utan vitt så kan anlaget följa med, enda skillnaden är att medaljongen inte syns på vitfläcksavkommorna :)
Om man vet att sin katt nedärver de små vita medaljongerna, så tycker jag personligen det är bra om man informerar de som köper kattungar för avel, jag ska förklara varför. Om du parar din hona som har en medaljong med en svart-vit hane, så säljer du en svart-vit hona till mig. Jag parar henne med en helsvart hane och får en helsvart hona som jag sparar. När jag sen parar henne med en helsvart igen, så får jag några svarta kattungar med vita fläckar på bröstet… medaljonger. Eftersom jag själv försöker undvika medaljonger, så hade jag blivit jätteglad om jag fått veta det innan jag köpte honkatten 
Nu är ju inte medaljong-anlag någon farlig åkomma som katterna mår dåligt av, men en sån som jag som då lägger ner lite vikt vid detta, skulle uppskatta jättemycket om en uppfödare informerade mig innan jag köpte kattungen, så jag kunde välja då, istället för att hamna i en sits där jag måste välja om jag vill avla vidare på ett anlag när honkatten redan fått en kull 

Mmmmm jo det är ju sant… Det har jag inte alls tänkt på.. Tack,,, det ska jag givetvis göra.
Men tack för din förklaring och info.. :-) Det betyder mycket för mej,, man kan ju aldirig bli fullärd men ju mera man lyssnar och tar in,, ju mera förstår man ju oxå.
//Linda

#58 Precis, som med allt annat, man får förlita sig till sannolikheter och erfarenheter, men det brukar fungera

#60 Och ju mer man delar med sig, ju mer får man tillbaka 
Lycka till

#55 & #57 Tack för förklaringen! Bara att fortsätta granska kattungarna med lupp då m a o… ;o)
Jag vill också säga att jag inte är ngn motståndare till medaljonger, men jag föredrar om det är vitt i större mängd.. Eller inte alls… ;o)
mvh Malin

Hittade f ö en intressant websida skriven av Lorraine Shelton (som för övrigt föreläser på SVERAKs seminariehelg i oktober):

#64 Artikeln du hänvisar till finns även översatt i Våra Katter, nr 6 2004

#65 Så bra! Hade dock inte högen med tidningar tillgängliga på jobbet ;)

#64 och jag har den inte alls…
fanns inte med i denna kattvärlden då….

#67 jag tror lösnummer går att beställa i efterhand, kolla på Sveraks Hemsida!
//Malin

:-) ok,, tack