PKD
Olika tester för olika raser gör man ju för avel.. som jag tycker de är självklart man hcm testar och de hoppas jag många andra här inne med tycker.. Dock satt jag i en diskution med en som tyckte de var sjukt vi inte PKD testa. Jag känner ingen på skogis som gör de..
De flesta säger då vi inte har problem med de och de tror jag förvisso på men vet man egentligen man inte har ett problem om man aldrig testar?
Kanske finns de de som testar för de med här inne?
I så fall vad har fått dig att valt de??
De finns så mycket tester så man skulle kunna testa sönder sina små men de är alltid intressant att höra era åsikter.
Jag tycker det är ganska skrämmande att det inte testas mer för detta då man hör oftare om skogisar som dör av njurproblem än HCM.

#1 Håller med dig helt. Njurproblem är det många som drabbas av och många dör av det i ung ålder så…..

Ja som ni säger har jag också hört att vissa dött i just njurproblem. Hade de varit testade kanske nått skulle kunna göras och hjälpa dom och kanske skulle vi sluppit att de gått i avel

Hej!
Njurproblem och PKD är inte alltid samma sak..
En katt kan testas för PKD via ultraljud och befinnas fullt frisk och två dagar senare dö i njursvikt. De problem med njurar vi har på skogis är mer sällan PKD, åtminstone enligt vad jag erfarit, och framför allt så har man hittills inte sett samma linjebundenhet som man har på t ex HCM. Inte heller utomlands har jag sett särskilt många fall av just PKD, däremot en del andra njurproblem. Njurproblemen är ju ofta kopplade till urinvägsinfektioner som inte upptäcks.. Så det är väl snarare koll på den egna katten som också gäller, men att se att en katt har urinvägsinfektion är inte alltid så lätt.. Har man däremot släktingar till katten som har dött av urinvägs- eller njurproblem bör man ju givetvis vara extra uppmärksam..
För några år sedan kopplade man en hel del av "njurproblemen" till just vaccinering med levande vaccin, framför allt övervaccinering och vaccinering med levande vaccin. Jag antar att dessa diskussioner har lett till de vaccinationsregler vi har idag, dvs att man kan vänta två år med revaccinationer.
mvh Malin

Ok de var intressant.. Vet du mer vad specifikt PKD är och vad de är för fel på njurarna då? Enligt dig är de ganska onödigt att PKD testa skogkatten idag?
De njurproblem vi har på skogkatt är de nått vi skulle kunna förebygga på nått sätt?

PKD är väl cystnjure…

Oj det var visst en länk om PKD på människor.
Här kommer en annan länk då:

Jag är mycket intresserad av att få läsa om njurproblem hos katter/skogkatter, vet någon en bra sida eller länk där man kan hitta mer info?

#7 Vi skrev visst samtidigt
, tack för tipset ska in och läsa på en gång!

Finns ju en hel del på engelska annars. Här är en länk till engelsk sida, men varning för den som är känslig och inte vill se en sjuk njure.

#5 Nej, tester är väl aldrig onödiga egentligen, men det får ju finnas en gräns för vad man testar för och hur mycket pengar man har råd att lägga ner. Jag brukar testa för Fiv/Felv och HCM, nästa gång jag åker iväg med mina honor så kommer jag även att göra en koll på deras njurar. Jag planerar också att skicka iväg ett GSD IV test på bägge. GSD IV är ju något som är ganska ovanligt att testa för i Sverige, men vanligt i övriga Europa och till skillnad från de andra testerna man gör så är det ju ett engångsprov, dvs ett gentest.
PKD är ju som många andra skriver sk cystanjurar. Det kan gå snabbt och det kan gå långsamt, ibland kan du inte se cystorna på njurarna vid ultraljud, men på perser har man ju ett gentest eftersom man har sett att det är linjebundet. Njursvikt är en helt annan sak, det kan bero på många olika saker, och ibland är det en bieffekt av t ex torr fip. Vid fip börjar ju de flesta inre organen svikta och katten dör inte av Fip utan av att de inre organen lägger av. Giftstruma kan också ge liknande symptom som vid njursvikt, så inte alltid är det just njurarna i sig som är orsaken till att katten dör, utan en bakomliggande orsak som gör att njurarna lägger av eller att katten tros ha njurproblem.
mvh Malin