Vitfläcksanlag
På ragdolls pratat om true bicoulor och high white osv. På skogisar finns ju detta också men vi pratar inte om de på samma sätt.. Jag kan de inte och visste inte de var så uppenbart på skogkatt men de var de visst.
Min bicoulor hona är efter två 09:or där av vart de bara 09:or i en parning med en hane utan vitfläck.. (kunde såklart blivit utan vitt med??)
Men nu skall jag para en hane som är "true" bicoulor med en hona utan vitfläck de vill säga ungarna bör bli bicoulor eller utan vitt denna gång eller tänker jag helst fel?
Intressant detta tycker jag 
Ja, det finns två olika vitfläcksanlag, vitfläcksgenen som ger litet vit, som 09, men som hos ragdoll kallas "mitted" och van-genen som ger större vitfläcksutbredning såsom bicolor. Om du vet att din hane bär på van-genen och är en "true bicolor" som det heter på ragdollspråk, så blir utfallet med en hona utan vitfläcl 50% utan vitfläck och 50% bicolor=03.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#1 Ok då vet jag.. jag som fick en önskan på en bebis och skulle den ha vitt skulle de vara en 09:a hahaha får hoppas på många utan vitt då :P..
De kan inte bli högre gradiga vita alltså mer än 03?
Har fått för mig 01.02.03 här lite ihop men då kanske de måste vara från båda håll för att få de riktigt vita.
Måste båda då vara "true" eller räcker de med att en är de?? eller är de om båda är "true bi" som de bara blir bicoulorer?
Detta med vitfläck finns ju så mycket så de tar nog en stund innan man skulle få in de *hehe*
Her er en god oversikt over hvordan hvitflekk nedarves (og mere til!). Scroll ned til SS, Ss, ss.
Intressant att se. Jag antar att vitfläckigheten ser likadan ut på alla faser, men jag vet faktiskt inte. Vet ju att Birman är liet speciell, men det är ju birman det.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ja de är jätte intressant med vitfläck.. man kan analysera fram rätt mycket i vad man får från olika kombinationer.. tycker de är spännande