FIP-testa kattunge?
Finns det någon mening att testa en kattunge för att se om den bär på coronaviruset? En av kattungespekulanterna vill ha en kattunge som är corona-fri och önskar därför ett test av kattungen innan köp. Efter vad jag lärt mig så finns coronaviruset hos ca 80% av alla katterier och därav är det några få procents katter som utvecklar FIP. Då bör ju risken vara ganska stor att testet visar positivt utan att det egentligen betyder någonting? Två av tre veterinärer jag varit i kontakt med tycker att det är bortkastade pengar och ett för kattungen onödigt stressmoment som i sin tur kan ge förhöjda titrar. Vad tycker ni?

Själv skulle jag inte göra det, när jag var Hos Nilfors för ett hcm test, så tyckte han jag var lite tokig som ville testa mina katter för det, en katt med väldigt lågt corona, har sämre immunförsvar, än en med lite högre.
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Om veterinären har avrådit dig för att göra det så får du säga det till köparen, Man kan ju faktiskt utlösa fip om katten blir stressad.
/Theresa

Titeln på inlägget är ju lite tokigt då det inte finns något FIP- test, även om jag förstår vad du menar. Coronatitrarna isig talar ju inte om hur u vida katten sedemera utvecklar FIP så det är bortkastade pengar. Personligen skulle jag inte sälja någon kattunge där detta är något krav. Själv sålde jag en kattunge utomlands, inte en gång togs detta med Coronatest upp. Kattungen kom fram och fick vara i sitt nya hem i 2 dagar innan den släpades iväg för blodprov. Detta var ytterst stressande för den lilla tjejen, jag visste ingenting, efter 1 vecka kom ett mail att jag sålt henne en FIP smittad kattunge och att hon minsann inte kunde ha den kvar i sitt hus!!!! För att göra en lååång histroia kort, lyckligtvis hade jag goda vänner som hjälpte mig. Katten har inte varit sjuk en dag i sitt liv och är över 4år, alive and kicking.
Tack för era synpunkter; dom är otroligt viktiga för mig just nu!
#1 Då är det tre av fyra veterinären med Nilsfors som tycker samma. Skönt att höra =)
#2 Veterinären har inte avrått mig, men ansåg att det är ett lite onödigt test eftersom kattungen med stor sannolikhet kommer att påvisa coronatitrar.
#3 Jag vet att det är "fel" titel på inlägget
Tack för din berättelse, skönt att det slutade lyckligt för din kattunge. Känns som att jag är på samma våglängd som du just nu…
Skulle du coronatesta katten så får du till 95% ett possitivt svar, då stressen gör att titrarna stiger… Och jag kan lova dig att dom flesta kattuppfödare har coronaviruset i sitt katteri… Vare sig dom vill eller inte vill tro det…
Ska du få en coronafri katt, så är det en hel stor prosedur kring det och det är inget man rekomenderar, för även om du säljer en coronafri katt, så för att det ska hålla sig fri så måste den flytta till en coronafritt hem. Och skulle den sedan få det så kan dom bli jätte dåliga…
Utveckling av FIP kan hända vem som helst, så är det bara men det är inget man kan konstatera för än katten är död och det görs en obduktion på katten… Det bästa du kan gör i ett sånt här fall är att ringa och prata med SVA, där får du all info du behöver… Och jag håller med LenLass, jag hade inte heller sålt katt till någon med ett sådant krav…
Lycka till…

Eller snarare be den som ville köpa kattunge att ringa SVA så den personen får lära sig allt angående coronaviruset,det är mitt tipps.
Coronafritt katteri = En utopi
#5 o #6 Det var väl ungefär det jag sa till min spekulant som tog sig en funderare och kom till slut fram till att välja en huskatt
.

#7 Klokt val av den spekulanten….. undrar just om även huskatten skulle vara "FIP-fri"
#7 Ja enligt vad spekulanten tagit reda på så har huskatter mindre coronavirus än raskatter 

#9. Det har faktist jag också hört och det är pga att huskatter går ofta ut och att coronavirus sprids via lådor ju fler katter som går på samma låda ju större är risken att höga titrar förekommer. det är ofta små kattungar som har dårligt imunförsvar eller utsätts för stress som utvecklar fip.
/Theresa

#9 Anledningen till att huskatter ofta har mindre coronavirus är för att de ofta är utekatter och därmed inte använder låda inne i samma utsträckning som innekatter/raskatter. Det är jättemånga husisar som dör i fip också, så det är en myt att de inte drabbas…
Vad man hittills kan märka är att riskerna för fip ökar i o m att man har stora kattgrupper, likaså ska man vara försiktig med stressnivån i katteriet, precis som Theresa skriver här uppe. Det är också ganska vanligt att hormonomställningen i o med könsmognaden kan få katten att bli stressad, och därmed kan fip utlösas, likaså om man hela tiden för in nya katter i katteriet och sällan låter det vila. Katterna tvingas ju då hela tiden att utsättas för nya virusstammar o bakterier, vilket i sin tur påverkar immunförsvaret. Vi människor märker inte alltid att katterna är stressade, och fip kan utvecklas under relativt lång tid också, plus att om man har otur så kan man få in en katt med muterat coronavirus som hela tiden återsmittas och alltid bär på aktivt corona. Det kan utsätta hela kattgruppen för konstant coronavirus, och därmed blir kattungar och de svaga ofta sjuka.
Jag skulle inte testa för fip, då skulle jag be kattungespekulanten höra av sig till ngn annan uppfödare.. ;o)
mvh Malin