Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 984 ggr
maggan50
0

mjäll

Är det nån som har tips på hur man får bort/undviker mjäll i pälsen.Det verkar inte vara stressrelaterat utan har uppstått helt plötsligt.har inte heller bytt foder så…

vet att man kan använda House of Anjus grooming men det tar ju inte bort anledningen till mjället.

Tydligen bara min hona som har det.

Ellibell
0

Jag tvättar med ett schampo som jag har köpt från veterinären ca varje eller varanna månad, vid behov. Sebocalm heter det och är från Virbac Det är jättebra tycker jag! Det är egentligen är schampo för torr päls och hud och fungerar mjukgörande, men det fungerade på min katt som hade mjäll. Det gör heller inte kattens päls fet trotts den återfuktande effekten vilket jag tycker är bra. Om katten har mer fet hud så finns det ett mjällschampo som heter Sebolytic från samma tillverkare. Båda ska dock fungera för att ta bort mjäll.

Frostnattens
0

Fick rådet engång av min veterinär att blanda i 1 msk jodopax i
badvattnet. Låter skumt…. men det fungerar. OBS! Du måste kölja noga.
KW har även ett medicinskt shampoo som fungerar bra-
På utställning kan det fungera med vatten och en frottehanduk så försvinner det i alla fall under bedömningen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Sissi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en hona som har/hade mjäll!

Jag använder en flytande vitamin som heter Dr Clauder's Fell plus och kan köpas hos House of Anju  http://welcome.to/anju Nu har hon INGEN mjäll, så jag lovar att det fungerar.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

maggan50
0

#2 Ditt tips verkar enklast Maud,men finns det inte risk att det vita i pälsen missfärgas gult och blir svår att tvätta ur?

jodopax har jag alltid i medicinskåpet.Superbra till allt från småsår till halsont.

//Maggan

Frostnattens
0

Ja, jag vet att det låter konstigt, men jodopaxen missfärgar av
någon underliga anledning inte. Jag fick samma känsla som
du när veterinären sa att jag skulle blanda i jodopax i badet.

Silverfarans
0

#6, 7 Men det låter konstigt?? För när jag tvättar min häst med jodopax så blir ju det vita gult?? Men NI kanske menar att schampoot tar bort det gula sedan??