Svarthaka
Två av mina katter har drabats av svarthaka. Min ena skogishona har litetgrann, inte särskilt mycket, en min ragdollhona har desto mera. Har detta något med foder at göra? Jag har läst på ett anat forum att många som använder Royal klagar på svarthaka. Förut använde jag inte Royal, men när vi bytte till det uppträdde svarthaka på min skogishona. På ragdollen är det mycket mera och jag fick tips att använda pampers våtservetter. Det tar bort det svarta, men det kommer tillbaka inom ett dygn, lika mycket!! Är det någon som har erfarenhet av hur man ska tackla detta?
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Har haft det på två av mina katter, En fertil hane och en kastrat hona. Det viktigaste är att ha koll och försiktigt göra rent ibland. Tvätta gärna tex med en bomullstuss med väl utspädd lactacyd tvål, alsollösning, eller Vetriderm (för djur). Eller t.o.m bara vatten. Det försvinner oftast av sig själv efter ett tag. För min hona tog det ett par tre månader men hanen ca drygt 1 månad.
Man ska inte "pilla" för mycket, utan se till att det ser rent ut. Det är inte så bra om det blir sår och bölder för då kan det behövas penicillinkräm. Kolla i så fall med veterinären.
Har själv ingen säker gissning varför det kommer, men tror på stress, mat och ev hormoner…
Det är ju en typ av acne så mat kan säkert påverka…
/Marie

#1 Du säger att man kan använda Vetriderm. Har kollat på apotekets hemsida och hittar nåt som heter Humilac "medicinskt schampo". Är det det du menar?
//Susanne
Här står lite om svarthaka…
http://norskskogkatt.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=6ac2cb0f-dd64-4d96-8e2e-74f8d054f3f3

#2 Nja det är ett slags sårtvätt. Så det är möjligt att det är. Jag vet att en del veterinärer säljer det, men det är säkert tillräckligt med tex alsollösning eller tvål, om det mest är svarta prickar och inget sår.
Bara du tvättar rent så det inte blir infekterat, det är huvudsaken, Oftast är det inte så allvarligt, men ha koll…
/Marie

jag har också problem med två av mina honor.
först använde jag en salva som veterinären skrev ut till mig. som heter dalacin. detta hjälpte inte på mina katter utan jag tog kontakt med en annan veterinär som sa att det inte hjäper utan att man skulle använda asolsprit istället. visst det har blivit betydligt bättre, nästan borta på en av honorna. och på den andra har det kommit mera.. mysko..
men tror det är för att jag gärna vill skrapa bort det med naglarna. man ska nog låta det va istället och enbart hålla det rent som ni säger här. men asolspriten verkar funka så det kan jag rekommendera.
nu är det så att jag har ett problem. av det här dalacinet har mina honor blivit helt gula under hakorna.. och jag vet inte vad jag ska göra. ska ställa ut dom om en vecka.. och jag har PANIK. är det någon som vet hur man kan få bort det gula. har provat med ett schampo från djuraffären, för vita katter men det hjälper inte. sen har jag provat med vanligt schampo. det hjälper inte.. sen fick jag ett råd att använda diskmedel.. och det hjälper inte det heller. Någon som har några ideér??
MVH Susanna

#5 Har du provat galltvål???

#7 vad är det? var får man tag på det??
det är en "rengöringstvål" som brukar finnas på typ hälsokostbutiker, eller via hemförsäljning (viket namn ska jag vara osagt…) Den brukar ta bort envisa fläckar samtidigt som det är en naturlig produkt. skickar med en länk: http://www.galltval.com/ så du kan kolla mera

#8 Jag har sett att DUKA har haft galltvål tidigare, hör med dem!
Tack för alla svar.. Nu har jag faktiskt fortsatt att använda pampers servetterna och jag skönjer en viss förbättring i dag! Jag fortsätter med dem, sen kan jag meddela er hur det gick..!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#9 #10
tack ska ni ha. jag ska ringa runt idag men det finns ju salva och det finns flytande. vilket ska man ha? eller det spelar ingen roll?
#12 inte en susning, jag har peppar peppar aldrig använt produkterna själv har däremot bekanta som gör det…