behöver tips.....
Jag har en undran ang detta med HCM.Har köpt en katt som jag nu fått reda på ej har någon doldafel försäkring.Katten är 1,5 år.katten är köpt hos en uppfödare.Visste ej vid köpet att hon ej hade någon sådan försäkring.Nu till frågan…
Ska nu till hösten testa katten för HCM.Om det nu skulle visa sig att katten har HCM hur gör jag då?
1.Gäller någon försäkring då eller?
2.Vad har uppfödaren då för ansvar???
3.Går det på kattens livförsäkring?
Om det nu skulle inträffa att det blir uppf som får stå för hela kalaset men vägrar hur gör jag då?
Tack på förhand…
Hej!
Jadu det där verkar vara en lurig sits.
Om uppfödaren inte har en doldförsäkring så borde hon stå för eventuella fel,men har hon ingen doldafelförsäkring så har hon kanske dolt nåt eller??
Sen finns det ju uppfödare som hållit på sen tidernas begynnelse o säger sig ha försäkringar både åt höger o vänster o sen visar det sig att dom inte tar sitt ansvar i alla fall.
Nä,nästa katt köper då jag av nån jag känner o hoppas på det bästa.
Lycka till !!
kram Maggan
Tack Maggan för ditt svar.
Tydligen så måste man nog kolla upp uppfödaren oxå men man litar ju på att dom vet vad dom håller på med.
Man ska väl ej behöva kräva att få se om katterna har doldafel försäkring eller hur?Det börjar nästa bli läskigt.Vet ej om man har lust att hålla på med katter längre när man ej kan lita på folk…
//Spinnrocken
Som vanligt verkar det bli lite fel iuppfattning om detta… Dolda felförsäkringar är en försäkring för UPPFÖDARNA, och har inte någon betydelse för kattungeköparna. Om du har en kattunge med något som räknas som ett dolt fel, så kan du kräva uppfödaren på en viss summa pengar. Dolda felförsäkringen är en försäkring som uppfödarna då kan använda sig utav. Om de inte har den försäkringen är blir de fortfarande skyldig dig samma summa pengar, men de då får ta det ur egen ficka.
Sedan kan tvistemålet bli om ett eventuellt HCM-fall räknas som ett dolt fel. Det är olika för olika försäkringar, så det är bättre du ringer till ditt försäkringsbolag och hör vad de har för policy, vilka försäkringar som gäller osv.
Om uppfödaren sedan vägrar att betala, ja då går det nog på något sätt upp i rätten, skulle jag gissa.
Ps: Finns det någon speciell anledning till att du tror din katt eventuellt kan ha HCM? Släkt osv med den sjukdomen? Annars så kan man nog ta det lite lugnt, för SÅ vanligt är inte HCM hos skogkatten.
#3.Tack för ditt svar.Nej inte vad jag vet men eftersom vad jag vet så i sin tur är ju en kattens föräldrar ej testade.Vet ej heller hur många i stamen som är det.Har fått lite nojja nu när det är på tapeten.Har talat med vet o dom säger att man ej ska hetsa upp sig i onödan.Som du svarade så är det ju sällsynt.
Tack för svaren..//spinnrocken