Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett17-utställningar-resultat
Läst 1366 ggr
spinnrocken
0

Mutade domare

Jag undrar hur det är med Objekiviteten hos domarna?Det känns lite tokigt att ägarna bär fram sina egna katter till domarna.Eskilstuna utställningen var en super bra utställning.Där fick ej ägarna bära fram sina egna katter.Tyvärr så är det mycket mygel inom alla typer av utställningar men det osar Fusk ända ut i finger spettsarna.En som ej är känd har ej någon chans.Tyvärr så dom som hållt på länge känner ju varandra.De känner ju ägaren om inget annat.Man kan ju undra vem domaren bedömmer katterna eller ägarna…….Flört

//Spinnrocken

tommi
0

ja jag hoppas att domarna är opartiska annars skulle dom nog inte få jobba nåt mera, men kanske är det säkrast att assistenter visar katterna?? som sagt så känns ju ägare igen ganska mycket snabbare än katterna….

Kronängens
0

Jag tror de flesta om gott och tror och hoppas att alla domare är opartiska!

trollet_66
0

Det skulle ej förvåna.Kolla bara på hundsidan.Där ställer domarna varandras hundar o bedömmer varandras hundar…Där osar det fusk.Har själv sett med egna ögon..

trollmyrens

maggan50
0

Ja,jag tycker att det skulle vara en självklarhet att assistenten bär fram katten.

Hoppas att det blir standard på alla utställningar.Om inte så måste vi ju kunna ställa krav på det.

Dessutom lugnare för både katt o utställare då dåliga nerver smittar av sig på katten.

maggan50
0

Jag skulle i alla fall komma till panel med min svansföring ,men mina katter räcker inte dit tyvärr.

Frostvikarna
0

Jag hoppas verkligen att det inte är så och tror inte att det är så, vill inte tro i allafall. Håller med om att Eskilstuna utställningen var otroligt bra just med det att assistenterna bar fram alla katter, både ur "fusk" synpunkt  och för att många faktiskt inte har koll på sina nummer så man får sitta och vänta..Oskyldig

fiskerjentas
0

Dette synes jeg er litt vel stygge anklager mot dommerne. Jeg opplevde å få en BIS katt på en veldig stor utstilling, hvor ingen kjente meg…..så det gjelder ihvertfall ikke alle

Zygots
0

Helt enig med dig Fiskerjenta.

solfager
0

#7 håller med och har samma upplevelse med BIS katt

tommi
0

#7 tror inte trådstartaren menade eskilstuna utställningen utan domare i allmänhet,men jag kanske har fel?

maggan50
0

Man ska naturligtvis inte dra alla domare över en kam,men  misstanke om fusk o jäv är ju tillräckligt för att man ska kunna kräva att det är assistenter som bär fram katterna.Nu är det ju brist på sådana på flera utställningar.men om det blev ett krav för att få anordna utställning så vore det önskvärt.

Då skulle det inte vara så mycket skitsnack heller.Har faktiskt sett med egna ögon där katter blivit dömda och bemötta illa av domare,vars egen katt blivit slagen av den som han just har på domarbordet.

Tyvärr så är nog kattvärlden en värld fylld av intriger och smutskastning.man behöver inte vara geni och inte heller inloggad speciellt länge i detta forum för att märka det .

Humletassens
0

#11 "Då skulle det inte vara så mycket skitsnack heller.Har faktiskt sett med egna ögon där katter blivit dömda och bemötta illa av domare,vars egen katt blivit slagen av den som han just har på domarbordet."

Från FIFE!!!!! 

2.9.10 Utställning av egen katt vid tjänstgöring som domare eller
elev
Katter som ägs av tjänstgörande domare eller elev, får bara ställas ut ”Utom tävlan”.
Katter som tillhör tjänstgörande domare eller elevs hushåll (make/maka, barn eller
barnbarn, far/mor, bror/syster) får inte tävla på den utställningen.

Dags att lägga av med alla anklagelser här, har ni inte mod nog att säga direkt till dommarn eller SVERAK så kan ni hålla tyst. För det är faktiskt förtal ni håller på med o ni pissar på hela FIFEs domarkår!!!! 

/Henrik

Zygots
0

Hur många av er går själva assistent? OM man skall kräva assistentutställningar så krävs det folk som är villiga att jobba också.

fiskerjentas
0

Jeg mente også utstillinger generellt. Jeg tror ikke at dømmer egaren med katten

trollet_66
0

Det var nog ej menat att domarna fick betalt för att ge bra bedömning till vissa.

Jag tror nog att personen menar att eftersom dom flesta utställare har hållt på länge så då känner ju domarna igen vissa o det är ej väl helt konstigt.Därför så önskar man att det fanns fler assistenter vid utställningarna för då ser ej domaren vem som äger katten.Men visst att dom kan känna igen vissa katter det är nog inge konstigt med det.Jag hoppas att det i framtiden kan bli som i Eskilstuna.Den var mycket bra organiserad.

trollmyrens

Labolina_73
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag förstår ts fråga men, dessvärre så tror jag att vi alla är lite oense vad gäöller detta,, en del av oss tycker inte att det verkar förekomma sådan medans en del av oss tycker det,

det har varit flera frågor ang detta och det leder bara en väg,, åt tjafsh¨llet, tyvärr..

Jag tycker att det är supertrist. Jag skulle inte svarat i denna tråd då man kan se från start att det kommer att bli tjafs, och framförallt av dom som inte upplever detta så. ställer man upp 5 personer och frågar samma sak,, får man som regel 5 olika svar.

Bengan2
0

Det är ju vi som skriver här som avgör om det blir en tjafstråd eller inte.

För att återgå till ämnet så tror jag inte att det finns några mutade domare. Däremot så kan "kamraderiet" mellan domarna bli föremål för funderingar på de utställningar då domare inte dömer utan är utställare. Man borde kanske sköta sina kontakter mellan varandra på ett mer proffesionellt sätt än vad man ibland gör idag när man inte har en domare-domare relation, utan domare utställarrelation.

Jag vet att det blivit en del snack vid utställningar då domare och domare som för dagen är utställare står ihop och röker i pausen innan panelen drar igång. Det har säkert inte varit något fuffens, men spekulationerna dras ju igång. Man kanske skulle vänta med att snacka med varandra till panelen är klar.

Mvh Bengan

kerstin2181
0

Jag går assistent, men har inte gjort det så länge. Jag tror absolut inte att domarna dömmer katten efter ägarna, det skulle aldrig hålla, för då skulle alla domare göra det

Ser ju lite mysko ut om katten ….. kommer ex1 Biv ena gången och 5 nästa.

Och även om vi assistenter bär fram katterna, så syns ju ägarna ganska tydligt, om dom är med i bedömmningen, många ägare är ju precis vid bordet, för att kunna höra bedömmningen

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Eithels
0

Jag tror att de flesta domarna är helt opartiska och gör ett fantastiskt jobb! Jag har dock sett en del tveksamma fall där man kan börja undra om det inte var frågan om en "kompis-bedömning". Men jag tror gott om folk och jag tror att domarna gör sitt bästa för att vara så opartiska som möjligt.

Jag är för assistentutställningar och tycker att vi borde he fler sådana. Men som #13 menar så är det kanske inte så många som ställer upp och går assistent. Jag tycker att det blir bättre "flyt" i en utställning och alla katterna blir på så sätt "likadana" inför domaren.

Att man går assistent är ju också ett led i "domarutbildningen". Vi måste få fler människor intresserade av att gå assistent och kanske utbilda sig till domare. Vore roligt med några nya svenska domare…

Dizcord
0

När jag varit assistent har jag sett domarna vara gulli-gull med vissa uställare som de verkar känna, men deras katter blir ändå inte nödvändigtvis nominerade/får cert för det.

Det är nog inte så lätt att få katterna anonyma. Springer man på utställning konstant så kommer domarna börja känna igen ens katter. Och i min ras (kategori 4) så verkar siamesdomarna känna alla katter och uppfödare, det är oundvikligt eftersom det är så få.

Jag antar att det finns domare som dömer till fördel för sina vänner, för det finns idioter överallt, men det är knappast standarden.

catfriend
0

Visst förekommer de lite smygfusk och försök att ställa in sig hos dommarna. Tycker i och för sig också de är bättre i fall alla utställningar var assistentutställningar. Dock tycker jag utställarna ska ta större ansvar och inte fjäska och ställa in sig för dommarna utan försöka visa lite sportmanship. I synnerhet om man är en stor och redan på förhand känd uppfödare och absolut om man känner dommaren privat. Har sett uppfödare ex. som satt foto på sin katt med namn och allt på dommarbordet allt för att påvisa vilken katt de var, ett annat ex. är en uppfödare som frågade dommaren om hon fick sätta champangen vid sidan om burarna innan hennes katt blev bedömd. Tala om att påvisa att katten kunde bli Europa. Riktigt dålig stil och jag tror just dessa utställare är de största problemet inte att dommarna i sig fuskar.

Silverfarans
0

# 21 NÄÄÄÄ Är det sant??? Det med Champangen?? Nääää va är det för j….. stil på den uppfödaren nääää? Va sa domaren då??? Om jag var domare o utställare som såg detta skulle jag bli VANSINNIG!!!!!!!

trollet_66
0

Nää är detta sant #21?Förvånad Man tappar ju suget på att ställa katte efter ett sådant här sätt.

trollet_66

maggan50
0

Ja henne är det väl ingen som kan ha missat.

Hon utmärker sig tyvärr på de flesta ställen hon visar sig på.trevlig,javisst och underbart fina katter (om man gillar stora öron) 

det finns ett par till från samma landsände som är liknande fenomen så visst fasen är det befogat med kritiken  i inlägget överst.Kom inte o säg nåt annat #12.

det jag syftade på var helt korrekt.Det räcker att domarens egen katt slås på en utställning och den domaren får upp motståndaren nästa gång(naturligtvis har inte domaren sin egen katt med) och katten kan helt enkelt bli sågad.

Sen är det lustigt att vissa tar åt sig så hårt fast kritiken inte är personligt menad.

//Maggan

Silverfarans
0

#24 Va menar du mig eller?

SirMaxwells
0

#21 Visst är det trist, det är inte den enda gång denna uppfödare gjort på det viset, det jag tycker är fel är att domarna verkar godkänna det och bara skrattar bort det, dom skulle inte acceptera sånt. Jag var även på en utställning där en domare själv var utställare och hade katt i panelen, när panelen skulle börja satte sej domaren bland dom andra domarna….. och hon fick sitta kvar, ingen protesterade. Så kom inte och säg att alla domare är proffsiga för det är dom definitivt inte, som tur är så finns det många proffsiga domare men dom som inte kan uppföra sej proffsigt förstör ju för dom andra.

Frostvikarna
0

#25, Nä, jag tror inte de menar dig SussieFlört.

lynxeyes
0

Visst finns det rötägg överallt, så även innom dommarkåren, man blir ju lite less när en katt vinner över en annan trots att dommaren haft mkt komentarer på bland annat preparering för dagen, men ändå väljer att sätta upp katten för att man vet hur snygg den kan vara… men det är ju ändå dagens kondition som gäller, inte förra veckans eller? Jag var även på samma utställning som #28 beskriver och det ÄR trist när sånt händer… därmed inte sagt att alla är sådana, men visst finns det den sorten oxå. Tycker oxå att det vore kanon om det blev fler assistentutställningar igen, det ger lite mera rättvisa då. Men jag VET att det är svårt, då man inte så lätt får ihopa assistenter så det räcker.

/ Sophia

maggan50
0

Nejdå du går säker ,du är inte lika stor som den jag menar och nr #21 och jag menar en helt annan uppfödare,men när jag läste hennes tåd förstod jag direkt vem det var.

Och är det inte champagnen som ska fram så är det små presenter till domaren.

spinnrocken
0

Hm man kanske ska följa det exemplet.Kanske whiskey skulle vara bättre.

Inlägget är låst för nya kommentarer