Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 931 ggr
Labolina_73
0

Katt med Restriktioner..?

Hej,

jag undrar,, det har ju pratats flera ggr om att när man köpt katten så har man,,, då spelar det ingen roll här i sveriga om man skrivit papper på att katten endast säljes till sällskap.. men om det nu är på detta sätt.. se nedan..:

Kattungarna säljes ej till avel pga det kontrakt jag har på pappan till kullen, enligt detta så får jag inte sälja några kattungar till avel ur första generationen. Det är ganska vanligt med såna restriktioner om man importerar katter i Europa.

Om man iaf köper en katt från denna kull och använder en avkomma i avel, (jag skulle inte göra det men det finns säkert dom som skulle) vad händer då? får man inte regga ungarna eller vad kan hända om man "går emot" uppfödarens avtal ??

//Linda

Malin1
1

det händer egentligen ingenting; avtalen är inte juridiskt bindande när man knåpat ihop dem själva…..

det är det som är det knepiga : när en uppfödare väl sålt katten så har de inget att säga till om längre.

det är ju ungefär som om man skulle sälja en video på elgiganten och sen säga : NEJ du får inte använda den att se på film med..
hehe kanske inte ordagrannt..
Men du förstår kontentan…
 :)

spinnrocken
0

Jag tycker det låter sjukt.Har man köpt en kattunge så har man.Ingen kan väl bestämma hur du gör med kattungen när du väl har betalat den.

Och om man nu ej får använda ungen i avel varför säljs det då ungar efter en sådan Import

Ursäkta men jag bara undrar.

//Spinnrocken

maggan50
0

ja,det är ju som om du köper en bil,men du får inte köra den.

I den här branchen verkar det finnas lika många idioter som katter verkar det som,och jag tror att katterna skulle vinna i ett intelligenstest mot många så kallade uppfödare.

ingann
0

om du inte får sälja några kattungar ur första generationen, hur ska det då kunna bli någon mer generation över huvud taget???

kanske jag som e dum men jag får inte ihop det…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Nenya
0

Det beror lite på fallet.

Köper jag, som är registrerad uppfödare, en katt med restriktioner så är jag juridiskt bunden av det avtal jag skrivit under. Däremot lägger sig inte sverak eller något annat förbund sig i detta, de kommer att godkänna registreringarna oavsett vilka avtal som finns mellan uppfödaren av hanen och mig.

Bryter jag mot det avtal jag skrivit under har säljaren av den katten möjlighet att gå vidare civilrättsligt med avtalsbrottet och där få igenom det vite som ska stå med i ett sådant kontrakt (med restriktioner i).

Är det däremot en privatperson, utan registrerat stamnamn, som köper en katt med restriktioner så är dessa enbart att räkna som uppfödarens önskemål på katten, ett avtal med en privatperson är inte bindande på samma sätt som det med en registrerad uppfödare, som i lagens mening räknas som näringsidkare, är.

Sen förstår jag kanske inte riktigt varför man, om man köpt en katt och skrivit under och därigenom godkänt, ett avtal med restriktioner i skulle vilja bryta mot detta.. Men lagligt bindande är såna avtal enbart om man en uppfödare köper katten och skriver under avtalet..

trollet_66
0

Jag tycker ändå att det verkar skumt.Varför skulle man ej få använda sin kisse i ev avel?Vad är det som är problemet??Om man nu ska ha sådana restriktioner då tycker jag att man ej ska sälja ungarna utan själv då behålla dom o ev avla vidare på dom.Eller?Då kan dom ju behålla ungarna o då blir det ju begränsade linjer.Men var o en får väl göra som dom vill.

Jag personligen hade ej köpt från en sådan uppfödare.

trollmyrens…

Vildvittra
0

Jag har ett sådant avtal dock inte på någon av mina norska skogkatter. En av mina maine coon honor som är ifrån Danmark har jag ingått avtal att jag inte får sälja tillbaka någon avkomma till Danmark. Det står klart och tydligt i kontraktet.

Har man ingått ett avtal så ska det följas annars får man som Nenya skriver ta det civilrättsligt. Det kan kosta mycket beroende vad man har i avtalet, men även rättegångskostnader & juridisk ombud kan den som brutit avtalet får stå för.

//Veronica

Labolina_73
0

Aja ok,, tack för alla svar,,, jag blir bara så fundersam när man ser detta och det är ju så olika svar från olika personer,, nu tropr jag dock att jag förstått… :-)

Jag Skulle som sagt inte avla på en katt som jag köpt med dessa restriktioner eftersom för mej är det superviktigt med en bra relation mellan köpare och uppfödare, men jag skulle dock ej heller köpa en katt med dessa restriktioner pga att jag är uppfödare och vill bestämma själv om ajg ska avla eller ej, om katten visar sej lämpad såklart. :-)

Kram Linda

Niffi
0

I sverige gäller följande:

Konsumentköplagen om köparen är privatperson. Köplagen om köparen är uppfödare.

Om man importerar katt och skriver på ett avtal så gäller lagen i det land man importerat från.