Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 571 ggr
kerstin2181
0

Tips ang digivande honor, önskas

Min hona som har c kullen ratar all torrfoder på kitten, har nu provat alla sorter, hon äter ytterst lite av det, och jag köper Specific kitten blötmat, 15kr om dagen.

Har ni några bra tips att ge mig, på nåt fett och gott? kattungarna går bra upp i vikt, men jag vill ha mamma katt, lite fetareGlad

MVH nojig hönsmamma

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Mylingens
0

Nötfärs brukar vara väldigt populärt! Inte så fett kanske med det är ju rena proteiner. Man kan blanda ner lite Ad i det om man vill eller en äggula ibland. Det funkar här hemma på dom som är lite dåliga på att äta. Lycka till! //Kaisa

Mindfields
0

Håller med Kaisa, försök "muta" henne med sånt som du vanligtvis ger henne när du vill skämma bort henne ;)
Om det är blötmat, kött eller annat snacks, bara det får igång aptiten igen!
//Malin

Merlyn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ger mina honor Orijen, fett och proteinrikt till mammakatt och det omförvandlas nog till god mjölk för ungarna mår gott på det med.

Till ungarna när de börjar äta själva ger jag RC BabyCat och blötfoder typ Hills kitten & nötförs.

Mylingens
0

Ett tips jag har fått av Häxan är strö B-jästflingor över maten, den ökar deras aptit. Finns att köpa i en vanlig hälsokostaffär och kostar under 100-lappen. //Kaisa

LottaC
0

Varför hon ratar viss mat kan vara att hon inte känner sig bekväm i magen av allt extra.Ibland kan det vara klokast att bara ge henne det hon vill ha.Smaka vissa goda saker vi själva äter. Att ge henne Köttfärs med en äggula kan vara bra i vissa fall,men var oerhört noga med att den är nymald och helst fryst engång innan du ger det och att hennes mage tål det.Vitaminpasta kan också vara ett allternativ ,brukar också kunna öka aptiten(fungerar mycket bra på fertila hanar).En del honor "har inte tid" att äta ,de vill inte lämna sina små ,servera maten nära bolådan så honan kan hålla uppsikt samtidigt som hon äter och dricker.Framför allt håll koll på hennes mage så att hon inte får lätt diareè av det extra proteinet.En del honor blir "metrevar"efter kull ,men de hämtar sig snart.

//Lotta

kerstin2181
0

Tyvärr har hon blivit bortskämd av mig, hon älskar Pussi blötmat, och äter det för glatta livet, men jag tycker inte det är ett bra altenativ för en digivande hona, så hon äter, men vill helst ha blötmat

Tyvärr, har jag hört många blivit dåliga i magen av nötfärs, trots nedfrysning över 72 timmar, så det vågar jag inte

Vildfagre
0

Jag blandade torrfoder med blötmat och gav min hona flera ggr om dagen tog även lite köttfärs ibland. och det slank ner. Undanför undan så minskade jag på blötmaten och nu går det bra med torrfoder. Hon kommer tillbaka sakta men säkert. Kattungarna är jättefina så njut och ha det bra. Hälsningar Laila.

Mylingens
0

Jag har nog haft tur då för våra katter har aldrig blivit dåliga i magarna av nötfärs. Vi ger det även till kattungarna utan att de blir dåliga och de fullkomligt älskar det! //Kaisa

Sagolika
0

Nutro Choice Kitten är oftast mycket populärt bland både kattungar och kattmamma. Det verkar som om det är mkt. godare än Royals kattungemat. Det har i alla fall alla mina tyckt.

erspers
0

Tänkte just tipsa om samma som # 9 ..Nutro Choice Kitten är våra helgalna i ..så det borde du verkligen prova..finns 300g´s påsar också som du kan testa med först..

//Stefan

kerstin2181
0

Jag är berädd att prova, nästan alltFlört jag vill ha feta bebbar, och en välmående mamma. Mamma katt har aldrig mått så bra som nu, spinner och mjölktrampar i ett, men det är ju dock jobbigt att dia 6st, tror jagSkrattande

LittleL
0

Precis samma problem som jag har. Angel är såå kräsen. Jag mutar henne med köttfärs, fisk, äggula, burkmat ja gud vet allt. Men hon äter bara av maten 1 gång sedan tycker hon inte att det är gott längre. Hon gillar dock uppblött kattungefoder, vilket hon får ihopblandat med alla olika sorters mat. Då vet jag iaf att hon får i sig lite näring. Sedan blandar jag även i multivitaminpasta, då är jag säker på att hon får i sig alla vitaminer iaf. Hon är smal, men ser fräschare ut än någonsin. Blank i pälsen är hon alltid men nu riktigt lyser hon. Och hon älskar att vara mamma. /Sylvia

kerstin2181
0

Vill tacka alla som svarat, kanontack. Hon äter, men problemet är att hon behöver ju fett. Hon får blötmaten Specific kitten, pussi blötmat, och välling, sen har jag rc kitten, Ecanuba kitten, iams kitten, får väl ge det till katthemmet, för det vill hon inte ha. Hon äter JW maten, och imorgon ska jag åka och köpa det i kitten, och hoppas hon vill ha det, annars blandar jag det med blötmaten.

Någon som vet hur grädde funkar på magar? har aldrig gett det förut

Frostvikarna
0

#13 Många katter klarar inte av att bryta ner laktosen i mjölkprodukter, då de saknar det enzym som hjälper till med det. Jag har använt laktosfri mjölk och grädde till mina katter i bland och det fungerar alldeles utmärkt!

Gisela

kerstin2181
0

Laktosfritt? ska bliFlört

Merlyn
0

Kerstin,

det finns ett pulver som heter Koncalecent, köps hos veterinär men är från Royal, höga halter fett & protein som du strör över kattens mjukmat eller blandar till en bälling, katterna älskar det!!!

Då kan ju din tjej äta sin pussi och ändå få i sig det nödvändiga Skrattande

zealousnfo
0

Men om jag inte minns fel så är Pussi blötmat (de stora burkarna) helt ok mat?

zealousnfo
0

Nej, det var nog Mjaus burkmat jag tänkte på.

Kanske prova det?

kerstin2181
0

Burkmat för mig, är igentligen tabu, för det innehåller mest vatten, och för lite näring. Men gäller det mina katter, så gör jag allt som går, och är bra. Koncalent har jag hört fler tala om i tidigare inlägg, ska fixa det genast

Merlyn
0

Oj, felstavning i mitt tidigare inlägg Konvalecent ska det stå GeneradSkrattande

BÄLLING????  NEJ… VÄLLING ska det vara… Skrattande