Katt och hund?
Hej!
Jag har en liten fråga angående katt och hund. Min lilla rara kisse på 8år är inte rädd för hundar utan går gärna fram och hälsar om de inte är alltför framfusiga. Men det är så att vi inte har haft honom i mer än ett par månader. Så vi vet inte hur han skulle reagera om han bodde med en hund.
Jag och min sambo hade bestämt långt innan vi fick Specke att vi ville ha en hundvalp nu till våren, men nu vet vi inte hur vår lilla älskling skulle reagera på det. Har hört att vissa kan bli så ledsna att de går ifrån en?! Och det skulle jag verkligen inte vilja att vår lilla katt skulle göra.
Är det någon annan som har erfarenhet av att ta in en liten hundvalp i en katts liv?
Kram på er alla!
Det här är vi också nyfikna på…vi har också hund på g kanske ;-)
Jag skaffade hund för 1år sen, då var mina katter 5 och 3år gamla. Och inte hundvana sedan tidigare!! Så jag var också jätte nervös över hur det skulle gå när valpen skulle flytta in.
Men det gick jätte bra, katterna fick själva ta kontakt med vovven, på deras villkor, och jag såg till att klorna var rejält nedklippta och självklart var jag med för att se att ingen blev skadad!! Nu var min hund ganska lugn av sig och inte speciellt intresserad av katterna, men hon fick sig en å annan smäll då och då, men på så sätt lärde hon sig att ha respekt för katterna, och att springer man fram till dom, ja då kan det smälla till.
Det tog inte lång tid innan dom accepterade varandra fullt ut. Katterna får hjälp med tvättning, dom kommer själva och stryker sig emot henne, så dom har blivit riktigt goda vänner :)
Så ta det bara lugnt, låt katten ta kontakt själv, och var nära till hands, kattklor i hundögon, är inte något att rekommendera.
Kan bara hålla med #2 det brukar gå bra… MEN kattklor i hundögon är ingen hit, när vi fick hem vår tik så blev hon så illa riven i ögat att hon fick åka till djursjukhuset, hon fick feber o mådde jätterisigt, hon fick både antibiotika, samt ögonsalva och har än idag ett litet ärr på hornhinnan. Så se till att katternas klor är ordentligt klippta när vovvsingen kommer hem, och var hela tiden nära till en början, dvs lämna dem inte ensamma ihopa första tiden så ska det nog gå bra!!! De är förvånansvärt anpassningsbara våra älskade katter o hundar med för den delen ;))
/ Sophia

Det är väldigt individuellt hur en katt reagerar. Jag har haft hund hela mitt liv så mina katter har alltid varit tvungna att vänja sig. Men små kattungr brukar vänja sig ganska fort. Utom Cocos då förstås:)) Hon är bara 7 månader men hon är redan boss över hunden. Hon har kört den fräsande stilen ända ifrån början. Nu råder tolerans ifrån hennes sida.
Dock tog jag in två vuxna katter för ett år sedan. Dom var inte vana vid hund sedan kattungetiden och hade inte träffat någon hund överhuvudtaget sedan dom flyttade hemifrån vid 12 veckors ålder. Tänke att detta kan bli problematiskt. Men det har gått superbra. Det tog bara ett par veckor innan båda katterna hade accepterat hunden.
Det viktigaste är att man som människa visar både katt och hund att man bestämmer. OCH att dom kan lita på att man finns där som en trygghet. Och att man inte glömmer bort att både katt och hund är "ögontjänare". Ge dom tid att respektera varandra. Lycka till med era hundköp. Skulle själv inte kunna leva utan vare sig hund eller katt;)) /Sylvia

varför skaffa hund med? min åsikt är att hundägare är folk som tycker om att dominera och bestämma över nån annan i detta fall en hund, därför skaffade jag katter dom gosar på deras villkor :)

# 5 Oj, har var det förutfattade meningar ;)) Då kanske du inte tycker att man ska skaffa barn heller om man har/gillar katter??
Personligen tycker jag att man aldrig kan ha för många djur. Har hund, katter, fiskar och kaniner. Tyvärr har jag ingen häst längre och inte heller några gerbiler eller ormar. /Sylvia

#7 Vilken härlig bild!
Mvh Margona

#7 Vilken underbar bild!!
Det är så härligt att se olika djurarter som trivs tillsammans!

Tack så jätte mycket för alla svaren! Jag får hoppas att Specke inte kommer att bry sig så jätte mycket om vovven framöver och att de kan bli kompisar. Jag har dock svårt att tro att han skulle riva valpen för han har aldrig riven vare sig människa eller någon annan katt. När andra kattet kommer och vill bråka är han bara så duktig att han går därifrån.
#7, Hallå, trevligt att se dina fina hundar, ja så klart, katterna med. Jag har också Badavie-hundar, Din Runas mamma är född hos mig, och två av hennes syskon har varit mina i många år. Ester (Ivanneth) och Helge (Ibal) och deras mamma Nadja (Fantasi). Ingen av dem lever idag, men några ättlingar till dem har jag här hemma. Nadja, blev 14 år, likaså Helge, Ester blev tolv tror jag. Pussa dina hundar från deras nära släktingar.
Du behöver inte alls vara orolig. Valpen kommer att jaga Din katt en stund, men sen kommer dom att bli bästa kompisar.
Dr. Prinsen

Nä du var inte orolig!!! Det kan ta någon vecka eller så sedan kommer det nog funka suuuuuper!!!!
Jag har 3st hundar o 5st katter o det funkar suuuuper!!!!
#7 Åh fina Salukisar!!! Jag känner både Maria o Marie o de har suuuper fina hundar med ett underbart temprament!!! Jag har varit kennelflicka hos Maria när hon bodde här i Karlstad.