Vad är det som händer?
Tre utställningar som jag anmält till under hösten har jag nu fått veta att vi inte kommit med på!! Det räcker tydligen inte längre att anmäla och betala första dagen. Övriga kategorier finns det alltid plats för, men inte i kat. 2. Känns oerhört orättvist. Är det inte snart dags att omfördela platserna så fler kat. 2 katter kommer med på utställningarna?? Förstår ju förstås att man vill ha in så många raser som möjligt, men varför skall små raser alltid få "företräde"? Börjar kännas riktigt trist nu. Man ser fram emot utställningarna och så kommer man inte med…..
Just nu är jag riktigt sur! Så var det sagt! och inte kan man göra något åt det heller. Det är bara att sitta där och läsa mejlen och "höra" att det inte går att överklaga och att något kösystem det har man inte heller. Nä ledsen blir man….

Det känns inte rättvist ibland faktiskt. Hört från andra att om man har t ex siames så kan man ta det lugnt och anmäla nån gång när man känner för det för man kommer ändå alltid med…

Surt sa räven… Nääe inte lätt idag alls, betydligt lättare för några år sedan att komma med. Fast surast är iaf när man fått ett nej och sen hör att andra som anmält senare kommit med. Ja ja det är bara att fortsätta att skicka in sina anmälningar och hoppas på att dom kanske omfördelar en vacker dag.

Väldigt, väldigt trist, håller med i allra högsta grad. Vi har själva råkat ut för det ett antal gånger nu. Nu har vi turen att bo nära Danmark så nu har vi börjat att rabiesvaccinera våra utställningskatter så vi kan börja ställa även i Danmark och de övriga länderna söderut. Men det är en ganska dyr och långsam procedur att få dom redo till utlandet. Men vad ska man göra när det är så svårt att komma med på de svenska utställningarna. //Kaisa

Håller med i det ni säger. Det tråkiga är att man inte kan slappna av och bara se fram emot utställningen som man anmält till utan man går och är orolig hela tiden. Försöker ställa in sig på att man INTE kommer med så man ska slippa bli så besviken. Men lik förb--at så blir man såå ledsen när det tråkiga beskedet kommer. /Sylvia
Finns ju bara ett sätt att få riktig koll på det här, och det är en On-line anmälning som Sverak håller i. För då kan man direkt se om det finns platser kvar eller inte.
Om det är så att moståndet ligger hos Sverak..ja då får vi väl ta att byta styrelse, dom är ju ändå valda av deras medlemmar, dvs oss.
Sen vill jag ju utöka detta så att man även kan regga kullar och ägarbyte online.
//Henrik
Helt rätt Henrik, så enkelt det kunde varit om inte Sverak hade varit så trögt. Det har ju fungerat länge i andra länder med online anmälan till utst.

#5 Detta har jag eftersökt länge! Skriv ihop en motion inför nästa årsmöte! Jag är övertygad om att bra nära alla föredrar att minska pappersarbetet och tid- och portobesparingen när man slipper skicka brev kors och tvärs över landet är långt ifrån obetydlig.
#5 Vilken kanon idé!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#5 och #6 Låter som en superbra lösning med online anmälan. Det ökar ju inte platserna för vår kategori, men man kan ju ialla fall se om plats finns och om så inte är fallet, gå vidare och titta på andra utställningar. Som det är nu så lägger man ju ner en del tid på att göra iordning anmälningar, vänta nån månad på besked och sen står man där och har inte en utställning på hela hösten som man kommit med på. Och fungerar det med online-anmälningar i andra länder, så borde väl även vi i Sverige kunna hänga med i utvecklingen.
Hur kan vi gå vidare? Finns det nån här som vet om frågan tagits upp i Sverak? Barbro på Rockringen´s känner du till något i ärendet?
#3 Jag känner likadant som dej, jag har också börjat titta mer på utländska utställningar. Men vi får hoppas att det går att göra något åt problemet i vårt eget land, så vi inte ska behöva åka utomlands för att ställa ut våra katter. Det blir ju dyra cert om vi ska behöva hålla på så.
Visst finns det i andra länder, tex Danmark , Tyskland och Sverige..SKK(Svenska Kennel Klubben). Så system finns om man inte vill betala för att utveckla ett helt nytt själv.
För det är så himmla tråkit att inte komma med en utställning som man sett framimot.
Samtidigt är det ju väldigt dyrt att ligga ute med anmälningsavgifter till diverse utställningar. Om man nu måste anmäla sig till 10 för att komma med på 2….
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Ett litet tillägg är att det krävs massor av folk för att fåihop en utställning, av egen erfarenhet så är det bara en bråkdel av medlemmarna i en kattklubb som hjälper till.
Om fler skulle engagera sig i förberedelserna och hjälpa till på själva utställningen skulle vi kunna ha större och fler utställningar. Dvs fler får plats!
Så lite ligger det på oss utställare och klubbmedlemmar.
Det finns säkert många här inne som hjälper till på utställningar men jag lovar att det även finns många av er som inte gör det.

#9 Jag vet att det varit uppe till diskussion och jag antar att man inväntar arbetet med "Alladin" (SVERAKs projekt för utställningsadministration).
Anledningen till att det inte går att anmäla online idag är säkert att man inväntar att alla system går att sammankoppla. Det måste ju finnas
någon form av kontroll att folk fyller i rätt uppgifter, så systemet säger ifrån (det utställningssekreteraren ska kontrollera idag).
Personligen skulle jag gärna se att det gick att anmäla online idag, men efter att ha tagit emot anmälningar under många år, så vet jag att otroligt många utställare/uppfödare kan varken fylla i en utställningsanmälan eller en kullregistrering korrekt, så jag antar att medlemsavgiften skulle behöva fördubblas för att täcka in kostnaden för kanslipersonal som ska sitta och kontakta alla som skickar in felaktiga formulär.
Nej, vi får nog glatt vänta på att projekten blir klara och kan samköras, så uppgifterna kan kontrolleras online och man får en felkod online, både
på medlemsregistret och alla kattens uppgifter.
Barbro

#13 tack för svaret. Fortsätter att läsa Sverak On-line tråden.
Det blir ju bara fler och fler katter i kat II, men inte fler eller större utställningar, tyvärr.
Så det är svårt för oss med kat II, det finns ju så många konurrenter numera, inte alls som förr…

Mitt resesällskap fick mail om Uppsala igår att hon inte kommit med.. vi anmälade samma dag (den första) visst är jag glad att jag kommit med men de förstör ju lite av allt de roliga.
Anmälde till birka i måndags och tror ni inte banken strular så pengar för bara en katt dras och de andra anmälan dras idag kan ju glömma den katten kommer med *suck*
Nej jag tycker de är så tråkigt när de har blivit en stresstävlig av allt så här var de inte när jag börja för bara 2år sen

ja mkt tråkigt jag hade sett fram emot att ta cert på mina katter i rasbo, anmälde första dagen, dvs pengarna sättes in på deras konto dag 1 kl oo.o1 så jag är riktigt sur för att jag inte kom med… grrr…..

Jag anmälde till DÄK mitt i natten på den första dagen i hopp om att jag borde ha en god chans. Jag fick nyligen meddelande om att jag inte kommit med, varpå jag helt frågande mailar tillbaka och frågar. Tydligen ska min avgift ha dykt in på deras konto hela 3 dagar efter det att jag skickat iväg den.
Hur 17 lyckas ni med att få in betalningen på rätt dag? Det måste ju vara fler än jag som har Swedbank och lyckas komma med?
Vill ni gå på utställning i början av oktober (6-7) så har SNRF fortfarande plats på sin utställning i Tierp alla är välkomna även SVERAK anslutna :) och blir vi många då ordnar vi fram flerburar och domare :) anmälan skall vara hos er klubb senast den 7 sep och betalning till SNRF senast den 17 sep.. känner ni att ni inte hiinner anmäla till den 7 sep maila då SNrfs sekreterare så kan du/ni säkert anmäla till henne direkt.. Det är en jättetrevlig utställning med domare från flera olika länder bla en från ryssland !
mvh
Alexandra
SNRF

# 19 Tack för tipset. Då anmäler jag dit sår vi får komma ut och insupa lite skön utställningsatmosfär, även om certen inte räknas i Sverak. Dessutom bor jag nästgårds. Tack igen/Lilly
Sedan är det ju svårt för klubbarna att få tag i vettiga lokaler (allergi), vår stad har hutlösa priser på hyran av lokalerna så detta gör väl också att risktagandet att ordna en utställning för 800 eller mer katter känns långt borta…men det vore fantastiskt roligt om man kunde….Jag skall också rabiesvaccinera mina katter och åka mera utomlands.
#20 nej certen räknas inte i SVERAK men det är en tvådagars = 2 cert och för att bli IDP champion så krävs 3 cert… det tredje tar du på FSK i stockholm i november
Då har du sedan en Dual champion! tillsammans med SVeraks championat
mvh
Alex