Trimma bort Elvis-locken?
Är det någon som har en bild på en trimsax som man trimmar mellan ögonen med.
Vissa av mina katter har en Elvislock mellan ögonen dvs tjockt med hår. Vore ju kul om man kunde trimma ner håret lite inför utställningen. Men jag har aldrig sett hur en sådan trimsax ser ut.

Hitta en gammal sedelräknare "fingertuta" istället, sen gnuggar du bort den. Visst kan man använda sax, men det blir snyggare med tutan för då får man bort den lilla ullen under också, istället för att bryta allt hår rakt av
/ Barbro

Tack för tipset. Jag har en dam härhemma med "Elvislock"

Jag har en tjej, som behöver trimmas i hela ansiktet, hon har en otroligt kalufs där, det gömmer både näsprofil o öron
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Jag använder alltid effilersax när jag trimmar, tycker att resultatet blir kanon, kanske har jag för dåligt tålamod för att hålla på med fingertutan…..=)
Jag har lagt in en bild på en effilersax här. Saxen är "tandad" och och jackar på så sätt ur pälsen, alltså, tunnar ut den utan att ta alla hår.
När du köper din effilersax gå till en välsorterad djuraffär eller ett trim. Lägg hellre att par kronor mer på din sax, då de billiga oftast ger ett dåligt resultat och är väldigt svåra att jobba med.
En bra sax kostar en del, men det är värt pengarna.
När du effilerar, håll den sidan med saxens tänder mot dig och den raka sidan mot katten.
"Klipp" i pälsens riktning annars blir det fula jack i pälsen, alltså, lägg saxen tvärs över pälsen, inte längs med.
Effilerear man medhårs tar saxen mindre hår och mothårs tar den mer. När du effilerar borsta bort avklippta hår ofta så du ser vad du gör.
Leta gärna fram en bild på en katt som är samma typ som din och som du tycker är bra trimmad = (du tror inte den är trimmad alls) det är bra att ha som "mall" när när du börjar. Försök att få resultatet så nära "mallen" som möjligt:
Mitt förslag är att ni börjar med en katt som inte skall ställas ut…..=)
Hoppas detta var till lite hjälp.
//Annika

Jag använder oftast effileringssax. Håller med Zygots: Snåla inte utan köp en riktigt bra en där ena sidan är tandad och andra är slät som en vanlig sax.
Jag börjar oftast med saxen och sedan så avslutar jag med en mycket fin trimkniv. Då ser resultatet inte så "klippt" ut utan mer naturligt.

Åh va kuuul med en tråd om trimmningstipps!!!!
JO!!! det är ingen som har typ ett före o efter kort o sätta in???

Okaj nu har jag testat en trimsax och en fingertuta….Vinnare är absolut fingertutan. Det blev mycket snyggare resultat. Med trimsaxen kunde man ana att man hade varit där och trimmat..men med finerrtutan ser det helt naturligt ut!!! Fantastiskt!

#9 Är det nu jag ska skriva "vad var det jag sa"

ja det tycker jag! Tack!

Funkar det mer effileringssax på silverkatter? Är det inte risk att det blir en ljus fläck just där man klippt? Känns också som att det är lätt att den tar för mycket, men det kanske bara är fördomar eftersom jag aldrig använt en…
Själv brukar jag använda en trimkniv och är mycket nöjd med resultatet av den.
A-K