Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett08-skogkattens-hälsa
Läst 5543 ggr
Awanathas
0

HCM

Jag vet att HCM är en rätt het potatis och många många många verkar inte ta detta med att testa sin katt mot hcm på allvar.

Jag tycker definitivt att det är en sak som Alla bör göra vare sig det finns rekommendationer från Sverak eller ej.

HCM har börjat förekomma på Allt fler skogkatter och vi kan inte längre förneka att det är dags att testa varje katt som skall gå i avel Innan de gör det.

Många hm hur ska jag uttrycka detta utan att det ska låta fel?
Äldre uppfödare (inte alla, men en del) säger att "Varför ska jag hcm testa, det finns inget sånt i "mina" linjer?"
Men hur vet de, om de aldrig har testat?

Självklart är det upp till var och en.. och man är fri att göra hur man vill..

MEN har vi inte ett ansvar att behålla skogkattens sundhet?
Att försöka i den mån det går att bevara skogkatten så defektfri som möjligt?

Jag blir faktiskt rent utsagt upprörd när jag hör om uppfödare som vägrar testa sina katter, och för vissa är det tydligen en fråga om pengar, de har helt enkelt inte råd.. men hur har de råd att då föda upp? Och vissa uppfödare har knappt hört talas om hcm och tror att det bara existerar på maine cooner.

Jag tycker att det är dags för de som blundar för problemet om hcm att vakna upp! Vakna upp och börja testa, värna om skogkattens sunda ras och försöka hålla den så fri från defekter och sjukdomar som möjligt!

Detta tycker jag är upp till varje uppfödare att ta ansvar och ta ställning till.

Dessutom tycker jag att det visar på att en uppfödare är seriös och månar om sina avelskatters bästa och sina avkommor när de hcm testar! :)

MEN detta är mina åsikter,tankar och tycke kring detta med HCM.

Jag vet att man bör testa vid 1,2,3,5,8 års ålder.
Och att det inte finns någon som helst garanti att en fritestad katt vid 1års ålder inte utvecklar hcm vid 5års ålder.
Men det sägs att i regel så fritestar den vid 3 års ålder så är inte risken särskilt stor att de utvecklar det senare heller.

Men självklart finns det inga garantier.
Men det är i det närmsta vansinne att avla på otestade katter, där man Inte har en aning om vad man har att göra med.

Jag ska väl påpeka att jag inte menar något illa med detta inlägget, och jag vill inte göra folk upprörda eller något i den stilen! :)
Detta är inte ett inlägg där det är menat med påhopp och sådant.

Tack för mig!:)

/Malin

Leffe
0

På Pawpeds databas läggs HCM-testerna in allteftersom de kommer. Det gäller i alla fall raserna Cornish och Devon Rex samt Maine Coon

Maxwell
0

Leffe, det gäller alla raser som testas via MCO kattens hälsoprogram.

Jag håller med dej Malin, detta är en het potatis men jag önskar som du att alla ville testa sina katter och då även deras gamla kastrater som gått i avel tidigare, vi hade kunnat komma snabbare framåt om ännu fler testade sina katter….

/Lisbet

Gyldenloeve
0

Bravo! Lige mine ord!

Tjah jeg har jo en hunkat som var HCM Normal da hun var 5 ½ år gammel og da hun blev re-skannet i år, var hun HCM Mild og ved skanningen var hun 7 ½ år gammel…..

Vi har nu skannet siden sommeren 2004 hvor HCM blev fundet i en dansk kat og til dato har vi skannet 25 katte. En del af dem er selvfølgelig også blevet re-skannet! Derudover har vi skannet alle for PKD, HD og fået dem undersøgt for PL.

Derudover har jeg valgt, at lade alle vores skovkatte indgå i et nyt HCM-projekt som er startet op på KVL (den danske dyrlæge skole) i KBH og der er taget blodprøver af alle skovkattene også, for at se om de kan identificere og finde de(t) gen(er) der forårsager HCM i skovkatten.

Vores ene MCO er også med i det projekt og på KVL har man nu fundet en ANDEN gen-defekt i MCO'erne, en helt anden end den som Dr. Meurs tidligere i år fandt!

Jeg synes IKKE, at vi kan sælge killinger hvis IKKE vi har skannet forældrene først! Jeg ville have det forfærdeligt hvis en af de killinger vi har solgt blev fundet død eller med en blodprop i f. eks. bagkroppen, fordi vi IKKE havde skannet.

En skanning frikender IKKE katten for fremtiden, men det frikender den her og nu og der ER altså fundet døde NFO'er, som ved obduktion viste sig, at være døde af HCM, og vi taler om UNGE katte her!

Derudover er der også fundet NFO'er med HCM i en tidlig alder, hvoraf nogle af dem er pillet ud af avlen INDEN de fik lavet killinger.

Vi kræver, at hunkatte som kommer til parring hos os, SKAL være testet for MIN. HCM og vi låner også kun hankatte ude i byen som ER testet! Derudover køber vi kun nye killinger hvor BEGGE forældre er testet.

Og hvis det betyder, at der er nogle opdrættere som ikke kan/vil sælge til os, er det bare ærgerligt, da vi synes, at HCM skal tages meget seriøst.

Jeg har arrangeret, at der afholdes 2 foredrag på KVL i foråret, hvor Jørgen Koch vil fortælle om den nyeste forskning indenfor HCM, 2 foredrag som henholdsvis NSR og Maine Coon klubben i Danmark står bag. Jeg håber, at de medlemmer af begge klubber som stadigvæk ikke vil anerkende, at HCM ER et problem, vil være de første til at møde op.

Til slut vil jeg sige, at jeg tror, at det eneste vi kan gøre indtil der findes en DNA test er, at kræve, at de killinger vi køber kommer fra testede forældre.

mvh Carli

Awanathas
0

#3 jag ska vara ärlig, jag är inte bra på danska!! men det du skrev var väldigt bra!! och jag håller med till fullo!
Och självklart finns det aldrig några garantier!

Men när jag var på föreläsning om hcm arrangerat av Skogkattklubben Birka i nov 2004 (va tiden går snabbt!) så har jag för mig att föreläsaren sade att troligen så kan man räkna katten som fri om den är fritestad på hcm testet vid 3års ålder.
Men av ditt svar att döma så finns det inga garantier någonstans.

Men det är bättre att förekomma än att förekommas.
Och det är bra att ni testar som ni gör.
Fler borde följa!:)

#2: håller med dig Lisbeth!!

Inte många gör tyvärr på det viset (testar alltså.) Fundersam

Seerath
0

Visst kostar det pengar och visst är det ett osäkert test men man måste ju göra sitt bästa för att förhindra att det sprids. Om alla jobbar på det borde det vara möjligt att avla bort.

Min äldsta honas mamma utvecklade HCM och även om det var kändes väldigt tråkigt så valde jag att kastrera henne trots att hennes hjärta såg fint ut och det beslutet känns fortfarande helt rätt. Om mamman inte testats så hade jag hunnit avla vidare på på min flicka och det hade kunde ha spridits vidare….

Awanathas
0

#5 helt rätt av dig Pia!! Jag skulle ha gjort exakt samma sak.

Det är absolut värt de pengarna att testa sina katter för hcm.
Då kan man ändå ha en liten säkerhet att man Vet att man gjort något ändå för att försöka bidra till en sundare ras:)

Gyldenloeve
0

#4 Nej der findes ingen garatier, desværre:-(

For at tilskynde vores killingekøbere til at teste for HCM, har vi desuden skrevet i kontrakter, for killinger solgt til avl, at HVIS køberen tester deres kat fra os, under Pawpeds retningslinier, så får køber en ny avlskat af samme kvalitet, HVIS katten udvikler HCM og garantien gælder indtil katten er fyldt 8 år eller når den testes sidste gang. Tester køber IKKE før f. eks. katten er 5 år gammel, bortfalder garantien.

Denne klausul har allerede bevirket, at en del af de katte vi har solgt til avl i de sidste 2 år enten ER testet eller BLIVER snart teste for HCM. Desuden har en del af vores kælekatte købere meldt, at de også vil teste deres katte og det har vi det rigtig godt med, for jo flere der testet jo bedre!

Hvis man kigger på statistikken på Pawpeds, Winterfyre, den tyske HCM liste og den hollandske HCM liste, så ser det ud som om, at forekomsten af HCM ligger på 10 - 15 %, af de katte hvis resultater er sendt ind de respektive steder! Og det synes jeg er en meget stor andel!

Susan Little (stifter af bl. a. Winn Foundation) var med på et seminar, som Felis Danica afholdt for snart 2 år siden, og hun gjorde meget ud af, at fortælle, at HCM er de hjertesygdom der rammer dels alle racer, dels oftest rammer katte der får problemer med hjertet! Det er også den hjertesygdom der er mest udbredt hos mennesker!

mvh Carli

Labolina_73
0

Men jag undrar en sak, jag vet inte något om det men en sak man hör lite varstans..

Det finns ju som som testar sina katter mot HCM varje eller varannat år och det är UA, parar sedan ett flertal ggr, sedan vid kanske 5-7 års ålder så visar sej HCM på testet,, då har h*n katten det iaf ju,, vad är det då för mening att testa om det iaf kan visa sej så många år senare?
Jag vet inte, jag kanske tänker galet (säg isåfall till) men det känns lite som en hysteri och kostnadsfråga. Jag vet oxå att en del vet,, säger att det är bra för deras ekonomi att vi kattägare gör HCM tester på våra katter,, jag undrar då.. vad menar dom med det? bra för deras ekonomi, återigen en kostnadsfråga??

En sak som liksom kom upp i mitt huvud som jag kände att jag ville ta upp.. Fot i munnnen

Kram Linda

fiskerjentas
0

# 8 mann får ihvertfall plukket bort noen avelskatter ved at fler testes

I NOrge er det nesten ingen som tester for HCM, og det er en av grunnene til at jeg har sluttet med avl. Jeg har mistet 2 katter pga av HCM og det gjør meg vondt at i Norge er det nesten som folk tenker at har de ikke Torak i stamtavlen, så er katten fri(dette var en overdrivelse, jeg vet)

En annen unnskyldning er at det er for langt å reise for å få testet.Dette provoserer meg også. Folk reiser kanskje på 20 utstillinger i året, betaler penger til bensin og hotel, bare for å vinne heder ære og en korkad, men å reise for å teste er for jobbigtSkrikandes

Jeg skulle ønske dette ble mer prioritert i Norge. Jeg kan umulig være den eneste Norske oppføderen med HCM på en katt

Maxwell
0

#9 Nej du är inte den enda i Norge som har HCM på katterna och jag håller med dej, folk kan fara över halva landet för att ställa ut katten men när det gäller tester är det helt plötsligt för långt. Torkel Falk har varit i Stavanger i Norge 2 gånger i år för att testa katter så möjlighet finns om man vill.

Visst finns det katter som får kullar och som vi högre ålder visar sej ha HCM, men dom katterna som visar HCM tidigt, redan vid 1-2 års ålder kan man ju ta bort från aveln och då har man ju vunnit mycket. Det är så många som hänger upp sej på att dom kan få det senare och då är det onödigt att testa, men alla dom som man hittar det tidigt på? Är det inte värt att testa då för att ta bort dom ur aveln??

/Lisbet

Maxwell
0

Det blev nog lite konstigt skrivet i mitt inlägg, jag menar inte att det inte är långt till Stavanger utan jag menade att Torkel Falk har rest från Helsingborg i Sverige till Stavanger i Norge för att utföra tester och han kanske kan tänka sej resa till andra platser med om man är intresserad…

Froydis
0

8# er litt enig med deg også jeg da. Hva gjør man da om katten tester posetivt ved 8 års alder? og har avlet 4 kull på hver 5 katter som (teoretisk) er solgt alle til avl, og disse igjen har avlet noen år????? Hva blir da vitsen? Er det da ikke bedre at når de finner genet (hvis de gjør det) så innlemmes det i blodprøvene? da finner mann ihvertfall ut om katten er mottakelig for å uttvikle det eller ikke?

Kattens sjangse for å dø av FIP er vel teoretisk større? det er det jo heller ingen garanti mot?

Kansje det bare er slik at vi skal ikke ha alle kattene så lenge vi tror, det at vi kan miste dem til forskjellige sykdommer gjør at vi blir så glade i dem?

I og med at det ikke er noen garanti for at katten ikke får HCM senere? Hvor arvelig det er eller?

Penger er dessverre en faktor hos mange av oss. I norge tester de for HCM 2 plasser (og det er ett laaangt land) For meg blir det for dyrt. Så får heller de som kjøper katt av meg ta valget. Når jeg en gang skal selge til oppdrettere så får også de ta det valget..

Så.. kom igjen diskuter, men en diskusjon må ha to sider..

Juliette-
0

Jag som ny "uppfödare" ja kullen är ju inte änns gjord än men de är inte mitt fel.. skämt och sido. Jag som ny såg de som självklart att testa mina så fort jag kunde tänka mig de fick para. Jag har inte mycket pengar på de sättet men man TAR SIG pengar. Visst Hcm kan uppkomma senare men nu har jag i alla fall gjort de bästa jag kunde som utgångspunkt för denna kull.

Jag tycker de är skrämmande många som fortfarandra skiter i de de är tråkigt och de säger de finns bara på manie coon?? De kommer mer o mer på våran ras och vi måste göra de bästa. Som uppfödare är de din plikt att avla på friska sunda katter. Ska vi bevara rasen måste uppfödare börja tänka. Men tyvärr finns de ju som som avlar av andra anledningar än att få fram fina katter. Sånna uppfödare blir jag alltid lika ledsen att träffa på :(

Vattungen
0

Precis som tidigare blivit sagt så är ju den stora fördelen med att testa att man tar bort de som visar HCM tidigt förhoppingsvis tom innan de hinner gå i avel och det är bra!

Men å andra sidan kan både vi som uppfödare och/men framför allt ev köpare invaggas i en falsk trygghet samtidigt!

De ser det kanske som en "garanti" att katten ej kan drabbas av ev hjärtproblem i framtiden och det vet vi ju att så ej är fallet, tyvärr!

Därmed inte sagt att HCM undersökningarna är oviktiga, men jag hoppas på och drömmer om den dag då vi kan gentesta för ett korrekt och definitivt resultat!/Skrattande

erspers
0

Jag tycker att man som uppfödare har skyldigheten att föda upp o sälja så friska kattungar man bara kan..testar man för HCM så har man iaf gjort det man kan..o förhoppningsvis får kattungeköparna ett tiotal år med sin katt som dom köpte av oss..sen finns det ju uppfödare som trots att katten testats som gränsfall ett par gånger tar kullar ändå..skulle inte kännas rätt för mig att göra nån sån parning..men alla är vi ju olika..

Froydis
0

Noen må jo "fyre oppunder" her inne hehe. Derfor argumenterer jeg andre synspunkter.

Hvorfor dukker det opp mer og mer da? er det bare fordi det gjøres mer HCM undersøkelser eller er det forde noen har blandet skogkatt og Maine Coon og latt dem gå i avl? Er dette er sykdom som kommer med skogkattens nye livsstil? er det forde at når de levde fritt så gjaldt survival of the fittest? Er det rett å slett ødeleggende for rasen at vi er så flinke å vaksinere, røntge, osv osv? Naturkatten hvor er den?

Hcm finnes sikert på alle kattedyr, dette at det er nytt på skogkatten tror jeg nok ikke. Samme som med oss mennesker det, mye arvelig vi sikkert burde testet oss for også..

Sier ikke det er galt å gjøre det, men har per dags dato ikke gjort det med mine. Hadde min vet. gjort det så hadde jeg ihvertfall teste dem som går i avl men for meg å reise til Oslo eller Tromsø med mine katter en gang i året hadde kostet meg 10000 nokr minst.(og det er bare reise) Så kall meg gjerne uansvarlig hvis dere vil. Vinner jeg i lotto så reiser jeg.

Mulan
0

Hej! Personligen så testar jag mina avelsdjur enligt rekommendationerna för HCM, men samtidigt vet jag ju att det inte finns någon som helst garanti för att mina katter inte ska utveckla HCM i framtiden, och det är av allra högsta betydelse för mig att jag förklarar detta noga för mina kattungeköpare. Vad jag dock inte tycker om är den lätt hysteriska tonen som jag upplever i HCM-testsresonemangen… Bara för att en katt har dött i HCM betyder inte det automatiskt att ALLA kattens ev avkommor eller släktingar har ärvt generna för att utveckla HCM.. Jag förstår delvis de som kritiserar testernas tillförlitlighet (men det är ju i nuläget det enda vi har att tillgå och det plockar ju redan sjuka djur ur avel i a f..) samtidigt som jag ifrågasätter denna kritik… Var finns dokumenterat hur många katter som har testats negativt för HCM som sedan två veckor senare har dött i HCM? Den statistiken skulle jag gärna vilja se, för jag tror att det rör sig om enstaka fall.. Och bara för att katten har HCM betyder inte det att den kommer att dö knall fall (även om det scenariot också förekommer), men då har man en chans att medicinera och förhoppningsvis behålla sin kattkompis i många år till. Vad beträffar ekonomi så har jag HCM-testat mina honor samt tagit blodprover för Fiv/Felv inför parning, och det kostar per katt ca 2000kr. För mig är det en billig peng jämfört med det moraliska dilemma jag skulle hamna i om mina uppfödda kattungar skulle visa sig få Fiv/Felv eller HCM och jag inte hade testat deras mamma… Jag har full förståelse för att man som t ex i Norge har ett större problem eftersom det inte finns fler ställen där man testar katterna.. Vi är ju fortfarande i förstadiet av tester för HCM, om några år kan man göra en utvärdering o se hur pass vanligt förekommande det är, och därför tycker jag att åtminstone jag vill bidra till det forskningsmaterialet som jag tror leder till något positivt för hela skogkattrasen såsmåningom..

Mvh Malin

Mindfields
0

Så var vi här igen :) Tack för den här tråden, Malin! ;)

Jag tror att så länge vi är medvetna om att testerna inte är 100% eller ger några garantier, så kan de ändå säga något om framtiden. Kanske inte just för den testade individen, utan för rasen i sin helhet.
Jag känner som så att, ju fler hjärtan de får in att titta på, desto lättare blir för "dem" finna gemensamma nämnare, om ni förstår hur jag menar?

Anledningen till att fler fall hittas just nu, beror troligtvis på att fler testar, o fler fall kommer fram i ljuset.
O givetvis för att det finns fler skogkatter idag.. Men rent volymmässigt, om vi tänker i %, så tror jag inte det finns fler HCM-fall idag. Volymen HCM-drabbade katter ökar med antalet skogkatter.

Jag kan förstå att många tycker det är en stor kostnad att testa sina katter. Nu har jag två katter så det springer inte iväg till så fasligt stora summor för min egen del. Men jag har ändå aldrig tvekat.
En liten tanke för de med fler katter är kanske att testa just katterna man f.n planerar att para? På så sätt sprids kostnaden ut o blir inte hutlös.
Gör man så inför varje parning så har man ju snart testat sina katter :)
Det viktigaste är också att man är konsekvent.. Om du testar din hane, så testar du din hona också. Det är för mig självklart! Annars säger testen noll..

Jag testade min kastrerade hane i april 2005, han var då UA. Eftersom han fick resultatet UA och var kastrerad fick jag rek. från Torkel Falk (veterinären) att testa honom igen efter 2 år. Det blir till våren. O jag kommer inte tveka, klart han ska testas! Även nytillskottet Bambi skall testas, fast mer framåt sommaren då hon blir 1 år. Hon kommer däremot testas varje år, för att i bästa mån undvika att hon får för många avkommor innan ev. HCM upptäcks.

Jag har inte kommit särskilt långt i mitt eget avelsarbete, men jag känner att detta är mitt bidrag. Jag vill ju ha så friska katter som möjligt! Jag vill även att avkommorna ska vara så friska som möjligt. I den mån jag kan vill jag få fram sunda avkommor för att ge ett bidrag till framtiden :)

Vänligen,
Malin

Gyldenloeve
0

Så længe vi ikke har andre metoder end at skanne kattene, med den usikkerhed der desværre ligger deri (tænker her på at katten kan udvikle det senere, dyrlægens (mangel på) erfaring, skannings-udstyret, etc. etc.) kan "man" altid stille spørgsmålstegn ved OM det kan "betale" sig, at skanne kattene.

MEN som en anden skrev, så fanges nogle af dem som HAR udviklet HCM i en tidlig alder og så kan vi i hvertfald trække dem ud af avlen.

Torkel (og andre dyrlæger) vægter i øvrigt det faktum HØJT HVIS man har skannet flere generationer, for jo flere generationer der skannes fri, jo højere sandsynlighed er der for, at lige netop den kat der er på bordet hos dyrlægen, OGSÅ vil gå fri.

Og så bør vi nok huske på, at SELVOM en kat får HCM i en høj alder, så betyder det IKKE, at alle afkom fra den kat per automatik OGSÅ udvikler HCM.

Og så er virkeligheden desværre skruet sådan sammen, at HVIS vi vil have at dyrlægerne forsker i at finde de gener som giver kattene HCM, så bliver vi nødt til at skanne vores katte, altså vise at det her OGSÅ har en interesse for os som opdrættere! Dr. Meurs og Kittelson ville IKKE have kastet sig ud i at finde genet/erne der giver HCM i MCO, hvis IKKE opdrætterne havde vist en interesse for at komme den her sygdom til livs, det har de begge udtalt offentligt.

Jørgen Koch har desuden udtalt, at det ser ud til, på MCO, at det ene gen de har fundet for HCM er et ikke-letalt gen, altså selvom katten har genet og den udvikler HCM, så er det ikke noget der slår katten ihjel. Det vides endnu ikke om det gen SAMMEN med den nye gen der er fundet, øger dødeligheden. Men det vil de forhåbentlig snart finde ud af:-) Det nye gen ser derimod ud som om det er letalt:-(

Med hensyn til at køre langt, for at få sin katte skannet, så kan jeg fortælle, at vi hidtil har gjort ALLE vores katte klar til at komme til Sverige, fordi vi får skannet hos Torkel i Helsingborg! Det tager ca. 2 ½ time hver vej, at køre til Torkel, og oveni kommer så udgifterne for at gøre kattene klar til Sverige, en ikke HELT billig løsning, MEN noget vi har valgt at gøre, da Torkel var en af de dyrlæger, vi i sin tid fik anbefalet, da vi skulle starte med at skanne katte. Oveni får vi så skannet kattene for PKD og taget røngtenbilleder for at få evalueret deres HD-status og så checker Torkel også deres PL-status. Alt sammen "dyrt" men for os ville det være "dyrere" hvis en killing fra os døde af HCM eller PKD, og det så bagefter viste sig, at vi KUNNE have forhindret det, havde vi bare testet forældrene!

I bund og grund synes jeg, at det handler om hvilket ansvar man som opdrætter vil tage, for at de killinger vi sætter ind i denne verden, har en så høj sikkerhed for IKKE at fejle noget som muligt.

Mvh Carli

Majamaloss
0

#17, #18 och #19 har i stort sett redan sammanfattat även min uppfattning.
Jag deltog i seminariehelgen i september, bla lyssnade jag till
Dr Susan Little under lördagen och under söndagen till Carl-Johan Brahme, från företaget Dynamic Code AB.
Om jag uppfattade dem rätt så har man gjort större framsteg med att hitta en av markörerna för HCM på MCO:s dna men att detta per automatik inte kan översättas på andra raser.
Att det i dag finns en hel del samverkande men ändå olika faktorer som spelar in vid HCM samt att det även finns ett stort antal hitintills kända mutationer som bidrar till att utveckla nya typer av HCM. Visst, det är ett komplicerat bekymmer, kanske går det aldrig att lösa till 100%.
Jag är dock av den uppfattningen, att ju fler som bidrar till att testa sina katter med de möjligheter som idag finns, ju snabbare och bättre bidrar man även till ett underlag för fortsatt forskning och därmed bidrar man även med ett visst ekonomiskt bidrag. Det har sina risker att leva, inte ens på humansidan kan vi undvika allt som har med sjukdom och död att göra.
Det är ändå mer upp till oss som vill stärka sundhet och bevara den, att på de sätt som är möjliga bidra till forskning. Det är våra pengar som kan bidra till detta, forskning i såna här avseenden får endast medel/pengar utifrån om det är bevisat att det bidrar till kartläggning av det som berör oss människor.
M a o, vi kan alla bidra solidariskt med att testa så många katter som möjligt, även om en del tycket att det kortsiktigt kan kännas meningslöst. // Maja

majema
0

#17#18#19#20 Håller med bra skrivet.

Sen vill jag tillägga att för oss som är med i Skogkattlingan så rekommenderar ju avelsrådet HCM test och följer Main Coon kattens hälsoprgram citat  "För att minska antalet katter som drabbas av HCM bör man testa sina avelsdjur och undvika att använda dem som har fått diagnosen HCM"

Man bör i mina ögon tänka till extra gång om man väljer att avstå från att följa ett rek hälsoprogram.
Jag dömmer inte någon som inte testar men jag tycker det är ledsamt om inte "alla" kan försöka hjälpas åt för framtida forskning mm.

För er som inte vet så mycket om HCM så står det mycket bra info om det på skogkattslingans hemsida under Uppfödning/Avelsrådet. Där finns många bra länkar också.
/Marie

Froydis
0
Mindfields
0

Marie, jättebra tips om Skogkattslingan om nån vill läsa lite mer :)

//Malin

fiskerjentas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mener du virkerlig det du skriver om Main Coon er innblandet i linjene til Skogkatter med HCM?

HCM er registrert hos rex-katter, ragdoll, britisk korthår og ikke minst huskatter. På jeløya har de funnet mange huskatter med HCM , som har vært hos veterinærer med difuse symtomer som surkling i brystet, andpustenhet osv.

Norsk Skogkatt og Norske huskatter er jo nært beslektet. Og slik de som har studert linjene bak HCM kattene nøye(tyskere selvfølgelig) så er det særlig to novisekatter som mange linjer peker tilbake til. Det at det er et oppblomstrene problem nå, tror jeg er fordi noen katter som har vært gitt HCM (uten at vi har vært klar over det) har vært svært vakre eksemplarer av rasen.

Torak var for eksempel en svært vakker skogkatt. Det er det veldig mange som synes. Og mange av hans forfedre har vært det samme og fått gått i avl. Jeg tror dette er en bedre forklaring enn å gi skylden på main coon og innblanding av main coon(populært kalt juks)

Hvor mener du maincoonen ligger på toraks stamtavle??? DEt vil jeg gjerne vite

Froydis
0

Neida Ellen jeg sier ikke noe om Torak jeg eller hans stamtavle, ta ikke alt personlig snille du.. prøver bare å holde en diskusjon, få fram synspunkter og meninger..

At det foregår "juksing" i alle former konkurranse er desverre fakta.Mennesker er mennesker. Men det må må jo ikke snakke om( og er nok en helt annen tråd).. 

Jeg kan godt skrive at jeg synes alle absolutt skal teste alle sine katter for HCM, fordi da ville sikkert forskningen gått mye raskere framover og snart så hadde vi gen-feilen hos alle katteraser på alle sykdommer og så kunne vi vite hvilke linjer som vi kan bruke i avl uten noen som helst fare, og de som ikke har råd å gjøre det burde ikke avle….. ELLER???

Sykdommer ER enten vi vil eller ikke en naturlig del av ett liv, folk som dyr. Får vi bukt med en sykdom  eller kan kontrollere den så er det jo bra, men det er ikke alltid like lett for alle å være "eksemplarisk" på alle punkt.

Kansje jeg ikke skulle avlet da, siden jeg ikke har anledning å teste mine katter for HCM? Kan godt hende det.. enn så lenge så selger jeg ytters få til avl, satser på å holde mine katter så friske som mulig, jevlige kontroller, vaksineringer, ordentlig for, stell, hygiene, kos osv osv..

Hcm-testig for meg på nåværende tidspunkt er for unøyaktig til at jeg kan ta meg råd til det synes jeg, men takk til alle som gjør det og som dermed gjør testingen (forhåpentligvis) enklere i fremtiden..

Gyldenloeve
0

#25# Selvom du sælger få til avl, hvad så med dem du sælger som kælekatte? Skal ejere af kælekatte stilles ringere end opdrættere? Jeg tror IKKE det var det du mente, men sådan som du har skrevet det, ser det altså ud som om det er det du mener?

For at skifte over til en lidt anden vinkel på hele den her problematik, hvad mener I så om flg.:

I FIFe's breeding rules står der, at man IKKE må avlepå kendte defekter, men hvornår er en defekt "kendt"? Er det når 10 % af alle opdrættere indenfor en race kender til defekten? Når 20, 30 eller 50 % kender til defekten? Eller er det når et avlsråd har fastsat, at det er en "kendt" defekt?

Mvh Carli

Froydis
0

#26 neida du forsto meg rett, det er ikke det jeg mener..=) Ikke lett å ordlegge seg slik at alle forstår alltid. Alle katter betyr like mye, og kansje de som kjøper kosekatt gjør det mer med hjertet også… MEN i og med at testingen er såpass usikker ennå, og en katt kan utvikle HCM i godt voksen alder, skal man da opplyse en kosekatt kjøper om at "joda katt får du kjøpe, men jeg har ikke testet kattene mine for en lite arvelig sykdom som de kansje kan utvikle når de blir eldre, så det er jo en viss sjangse for at katten du kjøper utvikler denne sykdommen.. eller den kan få astma, eller den kan bli smittet av Corona og få FIP eller den kan bli påkjørt….." setter det på spissen igjen men….Det er mange andre sykdommer som er vanligere og like farlige men lettere å bekjempe.

Spørsmål. Hva gjør dere dersom dere oppdager att kattene deres er HCM syke da? feks. ett år etter at den har avlet? si da at den har gitt 4 kull, med x antall katter. Ringer dere da til alle kjøpere å sier det at "pappa`n ble det oppdaget HCM på, det er derfor 25% sjangse for at katten din kan få det før den er 8 år. " så går eierene av disse kattene igjen rundt i 8 år og uroer seg, tester men er det er jo ikke 100% sikkert.. hva om da pappan igjen teste posetivt (altså er frisk) ved neste testing? Skjer det? hva om du tester ved to forskjellige leger og de gir forskjellig svar? Tester du da hos 4 forskjellige hvert år? Dersom dere virkelig er så flinke så burde jo ingen avle før katten er 8 år da? og har testet friskt i alle de årene? ELLER????

Defekter mener de vel beinstruktur (haleknekk, o.l) Arvelige sykdommer burde vel da være en tilleggsparagraf hvor påviste arvelige sykdommer burde vært beskrevet..

Psst. diskusjon er vel hele poenget ??

fiskerjentas
0

Jeg tar det IKKE personlig Frøydis. Men hva mener du med å skrive at Main Coon kanskje er blandet inn.?

HCM er den vanligste hjertesykdommen hos katterm ikke hos Main Coon katter men katter. Huskatt er faktisk der det er funnet aler mest tilfeller.

Jeg tar det absolutt ikke personlig, men jeg er fortvilet fordi mange Norske oppfødere frasier seg ansvar ved å si at main coon sikkert er blandet inn i sverige osv. Derfor kommer ikke arbeidet videre.

Selv vet jeg faktisk om fler tilfeller a katter med kun norske katter bak og fra norske oppdrettere som har blitt påvist med HCM, men der har oppføderne ikke turt å opplyse om det

Dette er tragisk , og det gir ikke en sunn rase. At norsk skogkattring gjør så lite med dette problemet/denne sykdommen synes jeg er helt forkastelig 

PÅ ditt spørsmål om hva vi gjør hvis vi oppdager sykdommen etter at katten har gåt ut av avl, så kan jeg fortelle at da jeg fikk vite Torak hadde HCM, varslet jeg alle kattungekjøpere og folk jeg visste hadde avkom etter ham eller barnabarn etter ham og oppføderen varslet sine kattungekjøpere.Hun iog jeg dro sammen til Uppsala og testet Torak og moren hans samtidig. Da ble flere slektninger tatt ut av avl.

De er nok mye pga oppdretteren hans åpenhet og holdningsarbeid, det har blitt tatt mer på alvor i Sverige. Jeg er veldig takknemlig for hennes måte og håndtere saken på.

Og det var etter dette svenskene begynte og teste….men i Norge bare et fåtall. En av dem var Bjørn Stensrud, som hadde Toraks barnebarn , og han hadde HCM og ble tatt ut av avl, før han hadde blitt brukt

Froydis
0

Bra Ellen, tror vi egentlig er enige :)Hadde jeg opplevd å miste en katt til HCM kan det hende jeg hadde prioritert annerledes, kansje ikke..

"Hvorfor dukker det opp mer og mer da? er det bare fordi det gjøres mer HCM undersøkelser eller er det forde noen har blandet skogkatt og Maine Coon og latt dem gå i avl? Er dette er sykdom som kommer med skogkattens nye livsstil? er det forde at når de levde fritt så gjaldt survival of the fittest? Er det rett å slett ødeleggende for rasen at vi er så flinke å vaksinere, røntge, osv osv? Naturkatten hvor er den?" skrev jeg vel mest for å "fyre", få diskusjonen til å gå.. Alle er jo egentlig enige tror jeg, kan vi gjøre ting bedre så selvsagt bør vi prøve. Og at det skjer blandinger gjør det nok, hvor og hvem har jeg ingen anelse om. Det er sikkert bare rykter det også..

Norge ligger nok etter på flere punkt når det gjelder hold av og forskning på dyrefronten, ikke bare mht.katt.

Frej
0

Hej, Toraks bror, Gorek, har också HCM, än så länge lever han obekymrad om detta, men när det blev känt, så upplystes alla som har katter efter honom om problemet, och alla de, barn och barnbarn som jag har hemma togs ur avel.

fiskerjentas
0

Jeg tror det er fordi etter jakten på visse egenskaper hos skogkatten , har avlen benyttet kattere med spesielle genskaper. Desverre har noen attraktive avlsdyr også hatt genet for HCM og derfor har det spredd seg.

Men jeg tror også at testingen har gjordt at det har kommet frem.

Men tenk hvor mange katter som bare har blitt orte, og en har trodd at de enten er overkjørt eller tatt av reven…kanskje har et stort antall av disse gått og gjemt seg for å dø, slik katter gjør.

Sunne friske store skogkatter blir nemlig ikke tatt av reven. De tar reven(det har jeg selv sett)

fiskerjentas
0

Godt å høre at Gorek har det bra Frei!

Skogkattslingan tok dette på alvor for med en gang. Jeg skulle ønske NSR kunne gjøre det samme. Selv skrev jeg en artikkel til skogkattbladet, men den ble aldri trykket….selv om redaksjonen stadig savnet stoff til bladet.

En rekke slike ting og det faktum at jeg altså har mistet to katter pga av HCM gjør at jeg "nesten har gitt opp nordmenn"

Gyldenloeve
0

#27 Nej der står faktisk arvelige sygdomme, defekter var et forkert ord at bruge her….

Når vi sælger en kat så medfølger der kopier af ALLE de tests forældrene har gennemgået, og har vi testresultater på bedsteforældrene så får de også dem med, samt hvis vi har på oldeforældrene, etc. etc. HVER gang en kat efterfølgende testes for HCM, sender vi kopier af testresultatet til ALLE killingekøberne, enten på mail eller alm. post.

Hvor usikker mener du, at skanning egentlig er? 10 % usikker? 30 %? HCM kan udvikle sig på en sådan måde, at katten først får kliniske tegn i en sen alder, men det er det mest præsise vi har til diagnostisering af HCM lige nu, indtil vi får en evt. gen-test. Og vi får ikke en gen-test hvis vi ikke aktivt viser, at VI som opdrættere tager det her problem seriøst.

Igennem årene har jeg hørt om en del skovkatte der er døde unge, uden påviselig grund, og uden at ejeren fik den obduceret! hvor ansvarligt var det lige? Specielt hvis det var en opdrætter der ejede den?

Som det er lige nu, så vil jeg hellere teste mine katte og evt. fange dem der har HCM INDEN de går i avl, end at sætte mig tilbage og sige, at "katten kan jo udvikle det sent, så hvorfor teste?" Det er en prioritering jeg som opdrætter her har gjort. Hvad andre gør kan jeg ikke styre…..

Mvh Carli

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tinis
0

Jag har en huskatt, en skogisblandning, som har HCM. Hon fick diagnosen när hon var nästan 9 år. Idag är hon 10,5 år och mår fortfarande bra. Nästa vecka är det dags för det årliga ultraljudet. Jag hoppas på det bästa….

UncutDiamond
0

Jag kommer att göra ett DNA test på mina katter där ser man om katten är bärare på den genen eller inte….Jag personligen tycker att ultraljuda hjärtat är alderles för osäkert för att jag skulle lägga pengar på det … DNA gör man bara en gång sedan är det klartFlört

Frej
0

#37. Det är ju perfekt !! Men går det att göra redan nu ?  Och är det inte ruskigt dyrt ?

majema
0

#37 Kan du förklara lite mer varför du tycker det är osäkert? Nyfiken. Är det tex för att OM det visar HCM så stämmer inte det eller om det inte visar HCM så stämmer inte det? Eller vad är "alldeleles" osäkert i ditt tycke. Inget illa ment nu jag bara undrar lite hur du tänker….

Jag kan köpa att det inte är 100 % säkert, men hur många 100% säkert är det. Nån som vet? Det är ju det enda vi har i dagsläget och det borde väl vara bättre än inget alls. Men det är min åsikt som inte alla behöver dela Flört 

/Marie

Mulan
0

#37 det finns fortfarande inget DNA-test för HCM för skogisar och eftersom bl a ultraljud av hjärtan ingår som en del i försöken att få fram en isolering av genen (generna) som ger HCM så tycker jag att det är en ganska konstig inställning..

Personligen tycker jag att argumenten (och kvaliteten på argumenten framförallt) för att ultraljuda sina katters hjärtan är i klar majoritet över de som argumenterar mot att testa.. Finns det något bra argument för att inte testa?

Mvh Malin

Majamaloss
0

#37, #38, #39: Jag deltog som jag tidigare berättat i seminariehelgen i Uppsala första helgen i september. Dr Susan Little under lördagen och Carl-Johan Brahme, Dynamic Code AB, på söndagen. Exakt vem som sa vad ska jag inte ge mej in på att referera men att ett faktum som framkom är att man tills dess ( sen vet inte jag om det hänt något nytt under de veckorna som förflutit sen seminariet ), inte kunnat identifiera den genetiska markören för HCM på *NFO:s dna ännu. Däremot är en av dem identifierade på *MCO och jag tror även *RAG. Det betyder att det går att dna-testa MCO och möjligen RAG men att markören för HCM på NFO inte är känd än. Det är tydligen så att markören inte är rasbunden, därför kan det se olika ut mella olika raser även om det är samma art. Det är inte en rekommendation ens bland MCO uppfödare/ägare att enbart låta dna-testa och sen tro att man kan vila tryggt i det svaret. Rekommendationen är att inte låta det ena utesluta det andra, beroende på att man tror att det finns fler markörer för HCM men det går bara att testa för en i dagsläget. Om man då även ultraljudsscreenar har man alltså större möjligheter att upptäcka HCM även om den testats fri enligt en markör, den kan ju ha utvecklat sjukdomen genom mutation till en ny markör, en som forskarna inte upptäckt än. M a o, fortsätt ultraljudsscreena, även om det dessutom snart går att dna-testa på motsvarande sätt som på MCO.

Någon som har annan info?

// Maja

* NFO = Norsk skogkatt  MCO = Maine Coon  RAG = Ragdoll

Mulan
0

#41 Kyss Mycket bra skrivet!

Tinis
0

Jag tycker att det ibland glöms bort i debatten att vi har ett ansvar inte bara ur avelshänseende utan även gentemot våra katters välbefinnande när det gäller HCM. Min huskatt, som jag berättade om ovan, har aldrig fått nån kull så hon har inte fört genen vidare. Genom att göra ultraljud på hennes hjärta årligen, som djursjukhuset rekommenderat, hoppas jag att hon ska få somna in innan hjärtat är så dåligt att hon riskerar att få en propp. Ultraljudet görs m a o för att hon ska slippa det lidande en propp innebär.

UncutDiamond
0

Enligt min veterinär så säger hon att om man gör DNA test en gång räcker det …För om katten inte är bärare på den genen så kan han aldrig få HCM.och att göra ultraljud så kan man aldrig garantera att katten inte får HCM. JAG finner ingen mening för egen del att göra dessa tester 1 gång om året och ändå vara rädd för om katterna ska utveckla HCM.. Var och en får ju göra som dom vill . Detta är min åsiktGlad

majema
0

#41 Mycket intressant och sakligt skrivet, tack! Skrattande 
Det är precis sådan här info man behöver för att öka förståelsen varför man väljer att testa HCM.
För framtida forskning och för att förhoppningsvis hitta den där genen och samtidigt undvika avel på HCM bärare.
Själv tycker jag det finns fler bra argument för test med ultradjud på NFO, än emot, i alla fall som är grundade på forskning och testning.
/Marie

Frej
0

Ett DNA-test ska ju räcka med en gång, bara de lyckas identifiera genen, att gå omkring och vara rädd för ev. mutation, tycker jag är att gå till överdrift. Och att BÅDE scanna och DNA-testa låter inte vettigt. Den kostnaden kan ingen betala. Vi får inte bli alldeles hysteriska, vi måste tänka lite logiskt också. Jag har själv haft en HCM-katt som dog mitt framför mina ögon, det var över på fem minuter, och hans far är scannad och har HCM, så det är inte det att inte jag tycker det är viktigt, men vi måste vara vettiga.

Majamaloss
0

#44; Avsikten med mitt inlägg var inte att du eller någon annan skulle ta illa upp, jag ville förmedla vad jag fått för info, när och var jag fått den.

Veterinärer har olika kompetenser inom olika områden, kanske är den veterinär du nämner inte så insatt?
Eller finns möjligheten att du fått information som inte helt överensstämmer med verkligheten om rådande rön och rekommendationer?
Det finns uppdaterad och vetenskaplig fakta att sätta sej in i, både skogkattslingan, pawpeds, mco klubben m.fl har de senaste rönen inom HCM.
Jag finner mening med att ultraljudstesta ca 1 gång/år men jag är inte rädd för att de ska utveckla HCM för det, möjligen förberedd.

Var och en får absolut göra som de vill, det håller jag med om.

//Maja

Mulan
0

#44 Men gomorron! Det FINNS inget DNA-test för skogisar…

Mulan
0

Bara ytterligare en fråga, alla ni som inte vill testa o som väntar på DNA-test, HUR tror ni att man identifierar genen (generna) som ger HCM? Jo delvis genom att ultraljuda hjärtan o sedan undersöka friska o drabbade katter…  Och om man då inte är benägen att ultraljuda sina katter, så åker man med andra ord snålskjuts på de som har lagt ner ett grundligt arbete på att ultraljuda sina katter..

Mvh Malin

UncutDiamond
0

Jag förlitar mig på min veterinär som sagt detta till mig IDAG… Jag anser henne fullt kompetent. Hon skulle väll inte säga detta till mig om hon inte hade fakta bakom påståendet. men ni kanske är veterinärer själva…Tycker att det är tråkigt med påhopp om godmorronLedsen är du veterinär Malin?

parlan
0

Jaaa tänkte faktiskt samma tanke #50 med ett sådant utalande kan man tro att hon är just Veterinär #49..

Har faktiskt hört ungenfär detsamma från min Vetr…

/Maria

Mulan
0

#50, 51 Helt ok… Godmorgon på er själva! Skrattande

1. Jg vill veta vem som utför DNA-testet, dvs vilket labb och hur pass väl tillförlitligt det är? Vad ligger till forskningsgrund för DNa-testetA

2. Har fortfarande inte fått svar på frågan på hur man kommer fram till tillförlitliga svar på DNA-test?

Svar på frågan: Nej, jag är inte veterinär. Jag utger mig heller inte för att var veterinär, däremot ifrågasätter jag synnerligen ovetenskapliga resonemang utan källor…

Mvh Malin

Mulan
0

Ps # 50, jag ber jättemycket om ursäkt för mitt dåliga ordval… Gormodgon var hel fel.. Godkväll ska det vara.. Förlåt! Ds

Restless
0

#41: Låter som ett seminarium jag gärna hade varit på. Tack för rapporten därifrån!

Hade inte tänkt lägga mej i den här diskussionen, men nu kliar det för mycket i fingrarna…

Det krävs tydligen att motivera sin kompetens här enligt tidigare påhopp på andras svar… Att hitta gener är vad jag läst massor om i min utbildning. Inte utfört personligen, men jag är väl insatt i metoderna. Det är inte en lätt uppgift att hitta en gen eller markör (som är en bit DNA i närheten av själva sjukdomsorsakande genen så de nedärvs tillsammans). Att man hittat en gen för en ras betyder inte att det funkar för andra. Det krävs många blodprov och analyser för att hitta och detta kostar pengar. Skulle inte tro att NFO är en högprioriterad ras generellt sett så att förlita sig på ett kommande DNA-test är lite att sticka huvudet i sanden och låtsas att problemet inte finns. Det kan ju ta många år! Om ens någonsin! Därtill skulle jag tro (och som #41 skriver) visa sig vara ett flertal olika genuppsättningar som ger HCM hos NFO så OM man skulle hitta alla krävs det att testa för alla. Hur hitta alla?! Jag kan inte se att detta kommer vara teoretiskt möjligt inom de närmsta åren…

Nej, det är en självklar lösning att tillsvidare ultraljuda sina katter. Jag menar inte att man måste se allting som svart eller vitt när man väl har resultaten utan man måste fortfarande tänka rationellt. Det betyder inte att man ska avla på equivocal-klassade katter men inte heller att man behöver springa och kastrera samt berätta för världen att ens katt har HCM…

Awanathas
0

Om det nu skulle finnas ett DNA test för skogisar ang HCM.
Skulle detta då inte varit kännt sedan länge?
Och särskilt på Skogkattslingans och Pawpeds hemsida??

och även hos den veterinär som är specialiserad på detta område och som även åker runt och föreläser om just HCM???

(Minns dock inte om det var Jens Häggström eller Lennart Nilsfors).

Hade min veterinär sagt att det går att DNA testa skogkatten för HCM så skulle jag nog ha frågat om relevant fakta, som t.ex Var det görs, Vart skickas provet? osv osv.

Näää UL för att HCM testa sina katter är nog det enda relativt säkra metoden tills man vet mer.

Mycket bra inlägg har skrivits här, saknar bara lite mothugg.. skulle vilja höra lite mer från de som inte anser att hcm testning i dags dato ej är nödvändigt och att de ej heller testar sina katter.

/Malin

UncutDiamond
0

Jag är inte veterinär .Och kan därför inte svara dig på dessa frågor. Men tycker att du ska ringa Satu Kärnä/ye. Jag tror att hon kan svara på frågorna angående detta. Jag har aldrig sagt Godmorrgon utan det är ditt uttryck…. Vilket jag inte uppskattade något vidare . Om man har olika åsikter så får man faktiskt tänka sig för och inte skriva som om andra  vore duma i huvudet . Jag tog illa vid mig och ska man ventilera sånt här på forumet så måste man respektera andras åsikt annars är det ju tråkigt tycker jag… Som sagt man får tro och tycka vad man vill. Får jag veta utav en veterinär att det inte går att DNA testa så är jag inte sämre än att jag kan ändra åsikt om det…

MVH Theresa

Mindfields
0

Intressant med DNA-testning för NFO! Men jag tror verkligen inte det stämmer. 

Jag önskar namn  o telefonnummer till era veterinärer så jag kan ringa ang DNA-testning.
Var de har fått sin info ifrån vore intressant för oss alla :)
De måste ju ha någon form av forskning, dokument, vilka labb som är godkända o hur man går till väga för de som vill testa..

Annars borde nog inlägg nr #41 och #54 läsas en gång till. Där står väldigt relevant info.

Go kväll,
Malin

Mulan
0

Hej igen Theresa!

Jag ber så jättemycket om ursäkt om jag var otrevlig, och det är ärligt.

Men (och det här är inte riktat mot dig) jag blir så trött på folk som påstår saker som inte stämmer och jag kommer själv att ringa upp Satu imorgon o fråga henne vad hon menar. det finns nämligen som ovanstpende skrivare skriver flertalet ggr inget DNA-test för skogisar..

Jag vill ha fakta o inte en massa ursäkter för att inte testa..

Mvh Malin

UncutDiamond
0

# 57 Jag har läst allt som står här.. Och jag säger INTE att någon har fel. Jag skriver bara vad jag tycker och att det är smidigt att ta ett DNA 1 gång. men har min veterinär fel så får jag ändra mitt tankesätt som jag skrev #56 men det visar ju sig:) som sagt jag är inte veterinär. och jag vet inte, jag gör det som jag anser sig vara bäst för mig och mina katter och förlitar mig på att veterinärerna gör sitt jobb.och kan det. jag kommer inte att beröra ämnet HCM fler gånger på detta forumet Tack för migFlört

Mulan
0

#59 JAg återkommer med Satus svar…

Restless
0

Javisst är det superbra med DNA-test! Visst räcker det med att testa en gång mot en sjukdom för att veta om katten kan få den. När det finns ett test! Det har din veterinär fullständigt rätt i. UncutDiamond - kan det vara så att du bara missförstått vad din veterinär säger? Skulle tro mer att uttalandet är lite ryckt ur sitt sammanhang, för jag har svårt att tro att någon veterinär verkligen påstår att det finns DNA-test för HCM för skogisar.

av Edelmann(N)
0

Men om en avelskatt skulle få HCM så måste man ju plocka bort dom som ligger före och efter?Altså farfar -farmor osv??

Vi har börjat testa, men jag brukar inte diskutera detta så mycket på forum. Det har börjat att bli lite hysteri rundt att testa för dittan o dattan - och det finnes ju många olika hjärtfel. Vad med dom??

En DNA test vill den visa konkret hcm eller får testen bara utslag om det kan ligga hjärtfel bak?

Jag vet om en katt som hade hcm och blev dna testat men här fick det inget utlag.

Båda föreldrar visade inget dom hellre. Så är det så säkert?

En ultralyd visar ju bara där å då.

Vad om en hankatt på tex…8 år skulla vara pappa til ca 60 avkommar och plötslig skulle utvekla HCM. Vad gör man då?

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Zarkeshas
0

Det är ju intressant att en veterinär påstår att det finns ett gentest för HCM hos skogisar när det inte har kommit ut ngn info alls om detta på alla de HCM-listor sóm finns i världen och från de kardiologer som testar frekvent!? Hos MCO har de hittat två olika gener så här långt, den senaste i DK vilket Carli (Gyldenlöve) har redogjort för här på forumet. Jag vet om katter som är positiva på UL men negativa på gentest och tvärtom, så det finns ju helt klart flera gener även hos MCO. Hos människa finns det massvis.. Så att sitta lugnt tillbaka och vänta in ett gentest som fångar upp alla de tänkbara generna som ger HCM hos NFO… jaaa, ni lär få vänta… och under tiden hoppas jag att ingen av era katter eller avkommor dör knall och fall av HCM som skulle kunna ha upptäckts vid UL.

Man kan ju dessutom vända på resonemanget som många framför och fråga sig vad gör ni om katten visar sig ha HCM på gentestet men har hunnit få ett par kullar under tiden?? 

Jag må vara trög, men jag har fortfarande så oerhört svårt att förstå de som väljer att inte testa av den enda grunden att testet är ju inte 100% så katten kan få HCM senare! Jaa, visst kan katten få HCM senare och har man otur så har den fått ett antal kullar innan dess. Men det får man ju ta itu med då i så fall! Dvs informera de som har köpt kattungarna och be dessa testa. Det är ju trots allt så att inte alla ungarna efter en katt med HCM får genen, så 100% utslag är det ju faktiskt inte. MEN! Vi testar ju för att hitta de som faktiskt visar tecken på HCM, el för den delen andra hjärtfel som inte går att hitta på annat sätt än med UL. Det finns ju trots allt ett antal katter som vid dags datum har fått diagnosen HCM och kunnat plockas ur avel liksom deras avkommor och på det sättet har ägarna bidragit till att genen inte har spridits vidare iaf. Men möjligheten att kunna stoppa de katter som visar tecken tidigt, vare sig de nu har HCM el får diagnosen equivocal (dvs inte bör avlas på för tillfället utan avvakta och se vidare test för att ta slutgiltigt beslut) är tydligen inte tillräckligt viktig för att vissa ska anse att ett test är värdefullt.  Jag förstår helt enkelt inte…

Froydis
0

Hvor stor % av kogkattene har HCM? Stemmer det at 0,5 % kan være riktig???

av Edelmann(N)
0

Vet ikke hva som kan være riktig % jeg. Det er jo fremdeles mange hundre tusen NFO rundt om i verden som ikke er testet så det er vel umulig å svare på.

Jeg er absolutt ikke imot å teste. Tvert om - men jeg forholder meg nøytral under dette. Men jeg synes det begynner å bli noe hysteri. Men det er mine personlige meninger.

Å det å ha meninger er jo det å være menskeligFlört

Ja vi tester jo vi også. Hvorfor ikke? Samtidig tester vi like godt pkd.

En av mine NFO skal testes nå til tirsdag og for å ta 2 fluer i et smekk samtidig som vi er der så tester vi like godt: UL på pkd och livmoder for å være sikker at denne også er iorden før parringen.

Klart man kan få stoppet en katt i fremtidig avel der å da - men hva med de som er blitt far eller mor til ex anntal katter etter seg?

Jeg spurte om:

Vad om en hankatt på tex…8 år skulla vara pappa til ca 60 ??

Hvor mange avkom er det etter de 60 kattene igjen? Hvordan skal man kunne få til å si i fra til alle 60 + de avkom etter dem igjen??

Hva med fedrene bak? Skal man stoppe dem i avel også når det viser seg at et avkom etter dem har utviklet hcm??

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

fiskerjentas
0

Av de som har sendt inn sine testresultater fra ultralyd til

Winterfire

http://www.winterfyre.com/testing/

har 10% av kattene testet positivt for HCM

(det var en som telte igjennom og lagde en slags statistikk) Dette er bare resultater for skogkatter

av Edelmann(N)
0

aha…. ja det er fra de mange land som har sendt inn.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Maxwell
0

Jag förstår inte heller varför så många är emot att testa, visst det är inte 100% igt men dom katterna som testas OCH HAR HCM kan man ju ta bort INNAN DOM FÅR YTTERLIGARE KATTUNGAR. VAD är det som gör det så svårt att förstå?

Nej det är lättare att stoppa huvudet i sanden och låtsas som det inte är ett problem, vi som testar slipper iallafall ringa upp alla kattungeköparna och säga att tyvärr har en av föräldrarna till din katt HCM och jag avlade vidare för jag tyckte det bara hysteri ang HCM, inget jag bryr mej om…. HUR kul är det??

/Lisbet

ps. Jag hittar fortfarande inget svar på #40 "om det finns det något bra argument för att inte testa?"  ds

av Edelmann(N)
0

Jeg er absolutt ikke imot å teste som jag sa. Tvert om - men jeg forholder meg nøytral under dette. Men jeg synes det begynner å bli noe hysteri. Se bare hvordan denne tråden utvikler seg med ramaskrik å tjhooo. Har sett mange slike tråder før og ikke giddet å si noe. Trådene blir jo milelange.

Finns det något bra argument för att inte testa?

Nei selvfølgelig. Men det er veldig mye mer man kan teste om man vill också. Vad med andre arvelige sykdommer - virus osv? Hvor langt skal man gå?

Håper en dag at man vill få et 100% sikkert svar på hva som er bedre eller ikke.

Vi tester og hvorfor? Jo det er våres sak.Flört

Men nå har jeg sagt mitt.

Lycka till Flört

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

alvdansens
0

Jag har följt debatten om HCM, och mycket kan sägas -och har sagts- i detta ämne.

Att vänta på att alla inblandade gener kartläggs, vilket skulle möjliggöra ett DNA-test verkar inte rimligt. Alltså återstår i dagsläget att ultrljuda katterna.

Jag vänder mig mot språkbruket HCM-test. Ett test är för mig ett förfarande där jag får ett otvetydigt svar:  ja/nej, positivt/negativt eller ett mätbart värde. Ett DNA-test ger ett sådant svar, men det gör inte ett ultraljud. När någon påstår sig ha en katt som fritestad mot HCM, eller vars föräldrar är det, tycker jag man ger en missvisande bild.  Det måste vara mer korrekt att säga att man scannar eller screenar (hittar inget vettigare ord på svenska) Fundersam katterna. Vi får inget exakt värde eller svar vid ultraljudet och det borde återspeglas i vad vi kallar undersökningen!

Det är olyckligt om människor -kattungeköpare och andra- invaggas i falsk säkerhet på grund av slarvigt språkbruk.

Det kanske verkar petigt men för mig har det betydelse hur vi använder orden!

/Annika

Mulan
0

Hej alla!

Jag har inte lyckats få tag på veterinären som påstås göra DNA-test på skogisar, men jag fortsätter försöka..Flört Jag är jättenyfiken på hennes svar!

Det finns säkerligen många katter med HCM i stamtavlorna och säkerligen har en hel del av dem gått vidare i avel o gett avkommor. Personligen tror jag inte på tesen att vi ska plocka ur alla släktingar till katter med HCM ur avel, för då skulle vi troligtvis inte ha några katter kvar i avelsbasen.. Och likväl som sjuka anlag nedärvs så nedärvs även friska. på www.skogkattslingan.com kan man läsa mer under avelsrådets sida. Där står rekommendationer för avel..

Jag testar avelsdjuren för Fiv/Felv och HCM kontinuerligt. Jag kommer även att låta deras njurar bli scannade. Det är de tester som jag tycker är nödvändiga. Jag kan inte testa för allt, men det jag kan testa och i största möjligaste mån göra för att undvika dödliga sjukdomar gör jag. Det finns inga garantier för någonting i livet, men att inte HCM-testa är för mig som att köra bil utan säkerhetsbälte..

#70 Det kanske är mer korrekt att använda andra ord, men jag använder mig av ordet test, däremot är jag mycket noga med att förklara för kattungeköpare att testerna inte är några som helst garantier. Jag berättar hur ett test går till och motiverar varför jag gör testerna.

mvh Malin

av Edelmann(N)
0

Men vad med att också testa eller kolla hur det ligger till med livmoder när man är där samtidig o testar hcm - pkd? Livmoderen ligger ju lite lengre ned och det kostar inget extra med att kolla den också.

Det skal ialf vi kolla på våran NFO nu på tirsdag samtidig med dom andra testen.

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Snusan
0

Har en liten undran bara i den här debatten om HCM . Det är tydligen att veterinärerna har olika värden när de testar och att hos en har han/hon ett värde som den går efter och hos en annan ett annat värde . Alltså olika gräns för vad som räknas som HCM.

Ursäkta en dum fråga men jag bara undrar om det är någon som vet om det stämmer Generad

Maxwell
0

Alla veterinärer ska ha samma värden, Jens Häggström har gått igenom alla resultat som testas via MCO katten och har fått fram detta värdet och det har meddelats alla vet. som är godkända i MCO kattens hälsprogram.

Snusan
0

Ok,då vet jag tack för svaret Glad

Mulan
0

# 50 & # 51

Hej!

Jag har nu pratat med veterinären som påstår att man kan DNA-testa för HCM hos skogis och startat en ny tråd om detta..

Den heter DNA-testning hos NFO.

Mvh Malin

Argentum
0

Man kan inte bli annat än upprörd när man läser om HCM!
Det är verkligen tragiskt och jag hoppas att man med rätt forskning
i alla fall i framtiden kan få fram ett sätt att bota dessa stackars
katter som tyvärr drabbas av detta.

Jag vill verkligen inte få detta att låta som ett  påhopp mot dom som inte testar men vill ändå få det sagt så tolka mig rätt snälla.

Det finns många uppfödare som skriver ut på sina hemsidor och likn. att de strävar efter att föda upp sunda och friska katter, men ändå så testar dom inte mot HCM! Varför?

Jag vet att det kan uppkomma på senare år även om man
har fått HCM normal tidigare men varför kan man inte testa ändå?
Det är inte en onödig!
Testar man så visar man ju att man i alla fall försökt att
tänka på de blivande kattungarnas hälsa!!

Och om det nu skulle bli så att föräldrarna visar ett normalt test
men det ändå kommer en drabbad kattunge så han man
ju som sagt försökt!!

Jag är inte uppfödare själv men som kattungeköpare så
tycker jag att alla skulle vara tvugna att testa sina katter,
just för att värna om denna vackra katts hälsa och välbefinnande!

Om jag någon gång i framtiden skulle föda upp kattungar
så ser jag det som en självklarhet att testa mina
katter både för föräldrarnas, kattungarnas, min egen och kattungeköparnas skull.

Detta är min åsikt, ingen behöver känna att den måste tycka lika
som mig, för alla är vi olika, så om nån skulle bli upprörd över
detta inlägg, snälla bli inte det!

kram från mig

Zygots
0

Hej!

Jag tillhör nog kategorin "gamla" uppfödare tror jag. Jag tar HCM på största allvar som man väl bör göra för ALLA sjukdomar som man tar fram testar för. Jag tror att vi har haft HCM på alla kattraser och på människor och hundar också för den delen, i alla tider. Nu finns det en metod att testa detta och då gör man det. Själv har jag inte testat någon av mina katter, men skall göra det framöver. Många av de avkommor jag sålt är testade och jag har ännu (tack och lov) inte fått beskedet att någon har haft/har HCM.

Frågan är nu då om jag skall testa mina "gamla" katter, dom som är mellan 8-12 år gamla, tveksamt. Jag vet att det kan finnas katter med HCM som blir gamla, men att alla mina skulle bli gamla och ha HCM är knappast troligt. Sedan tror jag inte heller att man kan "fria" vissa linjer, utan måste se till varje individ.

Jag kommer ihåg när FIP var en "het potatis" i slutet av 80-talet. Jag köpte in en kattunge som var 4 månader när han kom till mig, han dog 7 månader gammal av FIP. Jag satte mitt katteri i karantän i 1 år, och testade samtliga katter i katteriet 2 ggr. Detta kostade då 25 000 kronor. Jag har efter detta aldrig haft ett FIP fall och man vet idag SÅ mycket mer om smittorisk/arvsgång av denna sjukdom, och vet att ett FIP-fall i katteriet inte betyder att alla individer skall ramla ihop och dö.

Det jag vill komma till är att det alltid "går väldigt höga vågor" då man hittar en test för någon sjukdom. Jag tror också att om vi hade HCM på så många av våra katter som vissa vill göra gällande skulle våra kattraser snart vara utdöende . Jag tycker inte att man bör negligera HCM, men att ta sig en "titt i backspegeln" och se vad som hänt i katteriet under de år man varit aktiv kan vara bra, det ger en god indikation på hur allt står till. Och vad vet jag, kanske är det så att många av våra gamla katter har HCM, men detta bår ju i så fall betyda att sjukdomen inte alltid betyder att våra katter går en för tidig död tillmötes.

Hälsningar
Annika S*Zygot's NFO

Snusan
0

Tycker att Zygots skrev väldig bra och att det som du säger stämmer väldigt bra. Sen tycker jag absolut att man ska ta HCM på allvar och testa sina djur . Men jag har en vännina som testade sin katt och hos den ena veterinären fick katten positivt och sen hos den andra veterinären blev katten friskförklarad ???? Nu gäller det här en annan ras och jag vet inte om det har någon betydelse men jag blev förvånad.

bibbi50
0

fram för krav på HCMtest innan avel naturligtvis.men kanske ännu viktigare att man även testar efter kastrering då denna lömska sjukdom kanske inte visar sig föränn katter obducerats.

Men som skrivits tidigare så ska man kanske se tillbaka i lnjerna och se på tidigare avkomma om de fått denna sjukdom.Katten kan ju visa sig vara fri vid test men sedan när katten är exempelvis 5 år eller äldre så har dom HCM.

Det skulle kanske vara ett krav på att testa katten efter kastration oxå.Och naturligtvis,vet man av att man fått sjuka katter tidigare så vore det kanske bättre att avstå avel i stället för att chansa.

En del verkar ju resonera som om :går det så går det och går det inte så får den som köpt katten skylla sig själv.

tycker synd om dom som drabbats av detta.

kram Inger 

ja,usch mörkertalet är nog stort när det gäller defekter på katter som säljs.

Runsviks
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett litet glädjande besked från Lennart Nilsfors (träffade honom 28/8). Han har testat en del av våra katter och avkommor. Så han känner numera igen mig :-)
Han berättade att det är sällan han träffar på ett HCM fall idag. Men med det inte sagt att vi ska sluta testa…
För jag önskar ingen att gå igenom de tårar och sorg som kommer när en av sina älskade katter drabbas av HCM.

Vår IC S*Nordix Kiwi fick diagnosen HCM 2004. Hon kastrerades ganska snart för att hennes hjärtfel inte skulle göra det omöjligt att operera henne. Kiwi orkar inte med utställningar, jag tolkar det så, när hon blir små rädd och vill gömma sig hos mig eller inne i utställningsburen. Så hon ställs inte längre. Men här hemma leker och busar hon och är hur go och älskvärd som en katt kan bli. Vi ska testa om henne för att se hur HCM:et har utvecklats. För att medicineringen ska sättas in i tid innan det blir för sent.

Jag hoppas på många, många år till… tillsammans med min … min älskade Kiwi. //Kristin

Zygots
0

Jag var i Helsingborg och HCM testade min hokatt (N) Mestros Lancia född 030707 och min vita honkatt Nenya Av Skara Brae*CH född 050731, båda testades utan anmärkning. Det var skönt att få det gjort.

Jag talade lite med Torkel Falk ang hur många av de testade katterna som har visat på HCM, han sa att det är ungefär 5% och det är ju en bra och låg siffra tycker jag. Jag vet också att inte alla katter testas, men ibland kan man tro, när man hör "debatten" att det skulle vara 50% av våra katter som har HCM, så är lyckligtvis inte fallet.

//Annika

trollet_66
0

En lite fråga bara.

Om man har köpt en katt o det visar sig att den har HCM gäller då doldafel försäkringen?lOm det påvisas innan tre år eftersom doldafel täcker ju i vanliga fall i tre år? Eller?

Trollmyrens

Runsviks
0

#83 Detta är vad jag hittade på AGRIAS hemsida.

HCM och avelsförsäkringen

Fråga:
Jag undrar hur det ligger till med ersättning när man som kattuppfödare tar en avelsförsäkrad katt ur avel pga. HCM. Rasringen jag är medlem har inget hälsoprogram upprättat för HCM men jag har som enskild uppfödare anslutit mig till ett hälsoprogram andra rasklubbar ingår i. Kan jag få ut ersättning om det skulle visa sig att en av mina avelshonor har HCM och jag då väljer att plocka henner ur avel? Mina avelskatter är försäkrade med Agria Plus, Liv och Avel. MVH/Matilda

Svar:
Hej Matilda.

Jag har rådfrågat våra skadespecialister och fick följande svar:

Det får bli ett generellt svar om HCM eftersom vi aldrig kan lova ersättning i förväg i enskilda fall och inte heller vet vilken ras det rör sig om. HCM är ett känt och väldokumenterat problem i många kattraser men det finns också raser där det knappast förekommer. Agria lämnar ersättning av avelshygieniska skäl om det finns ett officiellt hälsoprogram i den aktuella rasen, om det är ett välkänt och väldokumenterat problem i rasen inom Norden eller om det förekommer flera fall av sjukdomen bland föräldrar, syskon eller avkommor. Beroende på i vilket skede HCM upptäcks, kan det i många fall vara dålig prognos för överlevnad och då blir det istället livförsäkringen som kan bli aktuell.

Det finns alltså vissa möjligheter till ersättning även om rasen i sin helhet inte är ansluten till hälsoprogram.

Agria Dolda Fel

trollet_66
0

#84.Tack för ditt svar…Man blir nervös nu när det är så mycket snack om HCM.Har själv ej varit drabbad men det kan ju bli jag nästa gång.

Så tack ännu en gång

Runsviks
0

Ja, nervös är jag varje gång jag ska testa en katt. det råd jag kan ge är: TESTA och TESTA och som kattungeköpare skulle jag  åtminstone  se till att kattungens föräldrar är testade. Då känner jag att både uppfödare och kattungeköpare har gjort så pass mycket de kan… garanti för att inte få HCM kan ingen lämna. Ifall någon katt skulle drabbas av HCM så gäller det att som uppfödare stötta och trösta den drabbade. Eller som i mitt fall, jag trösta uppfödaren vi grät mycket tillsammans den första tiden. Sedan fick jag mycket stöd av andra som hade drabbats.

Men det är som i alla jobbiga och obotliga sjukdomar vi ska tordas prata om det, för vi är inte ensamma. Hjälpa och stötta varandra. //Kristin

trollet_66
0

Jag håller med dig #86.Det verkar vara en skum sjukdom då den även kan dyka upp fast båda föräldrarna är testade…Eller?Vad beror detta på igenteligen är det någon som vet o varifrån kommer det.

Trollmyrens

Zygots
0

#87Jag har inte hört om något fall där båda föräldrarna är fritestade och det finns avkommor med utvecklad HCM. Finns det sådana fall som du hört talas om eller känner till?

//A

Garpe
0

Jag har också haft kontakt med Agrias skadereglerare  och enligt denna så ersätter Agria INTE HCM över huvud som dolt fel eftersom sjukdomen enligt dem "inte finns" när katten levereras utan utvecklas senare. Man må tycka vad man vill om det, men det är svaret jag fick.

Ja, det finns fler fall där man misstänker att HCM hoppat över en generation. Enligt amerikanska studier finns "dolda bärare" av genen som ger HCM och om man tex ovetande parar två föräldrar med dolt anlag kan det komma fram igen. Det är därför så  viktigt att ha bilden klar för sig hur generationerna ser ut bakåt när man avlar på katter där HCM finns i stamtavlan så att man parar de fritestade katter i såna linjer med katter med stamtavlor helt utan HCM.

Mizzi
0

Jag funderar på hur det funkar om man tex köper en katt som man tänkt ska gå i avel, sen testar man den innan parning och det då visar sig att den har HCM.

Hur funkar det då ?? Har man rätt att få pengarna tillbaka då, går detta på försäkringen i så fall ? Om blir det då under dolda fel ??

Jag menar eftersom man då köpt katten till avel och den visar sig ha HCM då har man ju liksom gått miste om både avelskatt och pengar.

Margona
0

För mig var det en självklarhet att testa Amadeus innan han skulle användas i avel. Jag testade dock inte Smeagol vilket jag idag kan ångra. Jag funderar till och med på att testa honom trots att han är kastrerad. Detta för min egen skull och för att det är bättre ju tidigare man behandlar vid eventuell HCM.

Garpe
0

# 87 Jag kan bara referera till mina egna katter och där har vi följt släkten bakåt och troligen hade katter i släkten HCM redan på tidigt 90-tal i Norge, fast man då trodde att de dog i torr FIP, eftersom man då inte visste om HCM på skogis och några obduktioner aldrig gjordes. Dessa katter går i sin tur tillbaka till foundationkatterna så i mitt fall har HCM troligen funnits ändå från den tid Norsk Skogkatt blev en godkänd ras.

Zarkeshas
0

Har man katten avelsförsäkrad i AGRIA så får man ut på avelsförsäkringen om katten inte går att använda i avel pga HCM. Det räcker att katten får ett equivocal-resultat om det t.ex. finns syskon eller föräldrar som också fått equivocal-resultat. Hur det ser ut om det inte finns några fall i släkten och katten får ett equivocal-resultat vet jag dock inte.

Zygots
0

Det borde ju rimligen vara så att om du har en försäkring liv+avel, så borde du få ersättning om katten mister sin avelsförmåga, vågar dock inte säga hur det fungerar om det är pga HCM din katt inte kan användas i avel. Du gör nog bäst i att ringa ditt försäkringsbolag och höra efter.

//Annika

trollet_66
0

Är det bara för katter som går i avel eller gäller det katter som ej fått någon kull?Jag har alla mina katter i Liv+Avel.Stora som små…

Är det någon som vet…

Trollmyrens

LittleL
0

Jag vet inte hur det är med HCM men generellt kan man väl säga att ett försäkringbolag inte kommer att betala ut några pengar om dom svarar så som #84 säger. det är inte så lätt alla gånger trots att man tror att man har skyddat sig med en bra försäkring.

Ett litet tillägg på hur Agria svarade mig när två av mina katter inte gick att använda i avel.
"Katterna är fullt friska så det är inget som hindrar att dom används i avel"
Sen att dom inte hade några stamtavlor kvar spelade ingen roll. Då var dom försäkrade med Agria Plus, Avel och Liv. /Sylvia

bibbi50
0

Vad jag har hört så behöver inte föräldrarna ha utvecklad HCM för att avkomman ska få det ,utan det räcker att man är bärare av denna lömska gen.

Nu är det ju inget som säger att just min katt har det men tyvärr så är nog inte prognosen allt för ljus och av erfarenhet så har jag lärt mig att det är bättre att vara realistisk.Inget anklagande jämtemot uppfödaren men nog tycker jag att man kunde få något litet medlidande i alla fall.Nej här gäller det att rädda sitt skinn med alla medel som är tillåtna tyvärr.Dåligt,svagt är de ord jag kommer på i denna stund.

jag kan ju tala för mig ,men de stackars satar (läs kattungeköpare)som bara sitter o tiger lär ju aldrig få sin röst hörd.

ingen nämnd /ingen glömd

go natt alla kattvänner !!

kram till er alla från Inger och Axel.

Miraklis
0

Men man borde väl som uppfödare ge ersättning till sin kattungeköpare om katten har HCM? Om det är en privatperson som köper en katt gäller väl konsumentköplagen…dvs man kan reklamera sin katt. Om man som uppfödare nekar att betala ut ersättning, en ny katt e.dyl kan ju kattungeköparen kontakta Konsumenombudsmannen som startar igång en process.

Det spelar ju ingen roll om man som uppfödare får ut på doldafelförsäkringen(detta är ju en säkerhet för uppfödaren INTE kattungeköparen). Samtidigt KAN man ju faktiskt informera om att det finns HCM i linjerna och att det kan dyka upp senare.

Finns det ngn som har HCM testat båda föräldrarna och sedan fått en kattunge med HCM(eller utvecklat det senare)? det skulle vara mycket intressant att veta, för då stämmer ju inte dagens fakta om sjukdomen. Det är bra vetande i fortsatt avelsarbete.

trollet_66
0

Stackars Lille Vackre Axel….

Finns det ingen empati hos uppfödare i dag????Vart är vi på väg.Ska man ej stå för sina egna handlingar eller handlar det bara om pengar?

Vem är det som lider mest du som uppfödare eller är det våra katter????

Det finns säkert många ute i vårt avlånga land som ej våga ta steget att fråga.Många är rädda för att stöta sig med sina uppfödare…..Fundersam

Kram/Axel

Trollmyrens

Zygots
0

NU vet jag faktiskt inte vad jag skall säga. Jag hoppas verkligen inte att du pratar om mig i det du skriver i HCM tråden. Jag mailar dig och du svarar inte, jag pm:ar dig och du svarar inte. Jag vet inte vad du vill att jag skall göra? Jag har sagt 100000000 ggr att jag tycker att det är FÖR JÄVLIGT att din katt har ett blåsljud på hjärtat, men han hade inte det då jag sålde honom till dig. Han var besiktigad av 2 veterinärer vid 2 olika tillfällen. OM jag hade vetat om att han skulle få ett blåsljud på hjärtat, ja då hade jag inte sålt honom alls, varken till dig eller någon annan.
Jag har HCM-testat hans mamma och hans pappa och dom är fritestade båda två. Vad skall jag göra, vill du ändå att jag skall säga att hans blåsljud beror på att någon av hans föräldrar har HCM? Men Inger, dom har inte HCM. Jag är SÅ ledsen för att XL har ett blåsljud på hjärtat. Jag skulle bli glad om du talade om för mig vad du vill att jag skall göra, så gör jag det. Men snälla du, anklaga mig inte för att vilja rädda mitt eget skinn.
Är det de du tycker jag gör genom att testa XL:s föräldrar, ja då vet jag inte.
Jag har en dold fel försäkring, du har fått alla uppgifter, och jag kan inte göra mer. Jag ville inte att XL skulle ha ett blåsljud eller HCM, och inte någonting annat heller.
Jag tar fullt ansvar för att jag sålt XL till dig,men han hade inget blåsljud då jag sålde honom.

Jag vill också säga till dom som slår med släggan här nu att XL inte är diagnostiserad med HCM. 

Jag är hemskt ledsen.
//Annika

Miraklis
0

#100 Var alla andra katterna i kullen friska?

Zygots
0

Ja, i alla fall vad jag vet idag. Jag har inga uppgifter om någonting annat och en av dom har jag själv kvar här.De som har de andra katterna har jag kontakt med via mail nästan dagligen.

Mormor och morfar och farmor är också fritestade

Jag vill tala om igen att XL INTE hade något blåsljud då han flyttade ifrån mig. Sedan undrar jag precis som ni skriver, handlar det här bara om pengar? OM jag betalar tillbaka en del av köpesumman, blir katten midre sjuk då? Jag trodde att det handlade om att försöka undersöka om det kunde vara så att någon av föräldrarna eller de bakåt i stamtavlan bidragit till att katten fått ett blåsljud? Det är det JAG försöker göra, för jag tyckte att det verkade vettigt. Vi har försäkringar som vi får hoppas skall täcka detta. Sedan måste ju XL i alla fall få en diagnos INNAN man kan tänkas att få ut pengar ifrån försökringsbolaget.
Och ingen, jag har ALDRIG tagit avstånd ifrån att XL har ett blåsljud, tvärt om, jag har tagit ansvar och det kommer jag fortsätta göra.

//Annika

Miraklis
0

Saken är ju den att vi har spräckt en jävla barriär här om Axel har HCM! Det betyder ju att det inte spelar ngn roll om Föräldrar och farföräldrar är HCM testade. Att det faktiskt ligger dolt! (ursäkta mitt språk)

trollet_66
0

#103#Det var bra skrivet.Hur fasiken ska detta sluta…Måste ju finnas prover att ta för att se ex DNA…

Trollmyrens

Miraklis
0

Det betyder ju att vi MÅSTE ta tag i detta på allvar  så att vi kan isolera genen.!Förvånad

Zygots
0

#104 Vad jag vet så har du och jag aldrig talat med varandra, än mindre om XL, så du kan omöjligt veta vad jag gör eller inte gör, om jag tar ansvar eller inte tar ansvar.
Du kanske skulle vara lite försiktig med att döma folk innan du har fakta, och i det här fallet var ditt inlägg ang att jag inte tar "står för mina handlingar" HELT obefogat.
//Annika

trollet_66
0

Jag tycker faktiskt att det är skrämmande.Man får ont i magen för man är ju ansvarig för det man prodcerar eller har jag fel??

Tyvärr så är det är ju många som blir lidandes för detta…Dock ej enbart uppfödaren utan kattungeköparen oxå.Gråter

Måste säga att jag lider faktiskt oxå med den seriöseuppf som måste genomgå detta……..

Trollmyrens

Miraklis
0

Ja, gud vad ledsen man skulle bli.

trollet_66
0

#106#Fattar ej vad du menar.Detta menar jag helt i allmänhet.Har aldrig påstått att du gjort fel eftersom jag ej vet vem du är….

Tycker bara att tråden är intressant så detta är inget påhopp för dig.Men om du har rent mjöl i påsen så ska detta ej uppröra dig.

Tycker bara att detta med HCM är intressant eftersom det blivit ett sådant himla liv om…Alla vill vi ju rädda vårat skinn…

Trollmyrens

bibbi50
0

Här handlar det inte om att hänga ut en enskild person utan om vanligt sunt bondförnuft.

Hade jag köpt en cykel i en affär och det visat sig att ramen blev skev efter 3 veckor så hade jag kunnat reklamera varan.

Skulle jag själv sålt en vara, vad än det månde vara och det visat sig att köparen är missnöjd så skulle åtminstone jag ta mitt ansvar.

Här måste jag ge ett fång rosor till till en av uppfödarna till av mig ägd katt.Hon blev upprörd över att min katt hade rufism och erbjöd mig  avdrag på priset eller en ny katt i stället.Men herregud,katten är ju inte sjuk och jag skulle aldrig komma på tanken att ens be om ersättning.

Detta visar att det finns både bu och bä i vår herres hage.

Denna typ av hobbyverksamhet verkar ha gått helt över styr då somliga kan gå över lik för att rädda sitt eget skinn.

Kram Inger

Miraklis
0

Är det första gången du har fått kattungar med blåsljud på hjärtat? Vet att jag läste någonstans att du köpt in dina gamla linjer på nytt till katteriet.

Zygots
0

Ok, jag lägger in ditt inlägg här igen och eftersom jag födt upp AXEL och du adresserar detta till Axel och hans uppfödare så borde det vara mig du syfter på, HUR kan DU få detta till något annat?
*

Finns det ingen empati hos uppfödare i dag????Vart är vi på väg.Ska man ej stå för sina egna handlingar eller handlar det bara om pengar?

Det finns säkert många ute i vårt avlånga land som ej våga ta steget att fråga.Många är rädda för att stöta sig med sina uppfödare…..Fundersam

Kram/Axel

Trollmyrens

Miraklis
0

Jag tycker det låter neutralt! *?*

Jag tror du tar åt dig för ingenting!

trollet_66
0

Hallå.

Bara för att jag tyckte synd om XL så behöver man ej dra alla över en kam…Sen om du tolkar mitt inlägg som kränkande så fär det upp till dig..

Har man som sagt inget att dölja så behöver man ej ta det till sig.

Trollmyrens

Miraklis
0

Jag ska iallafall följa denna kullen och se vad som händer med deras hjärtan. Så får vi hoppas på det bästa för alla.

Vet inte vad de hette bara? Annika du har ju inte kvar dom på din hemsida!?hmm..kommer du att lägga upp dem senare och till VEM du sålt dem?

XL, X-mas, X-tra???Hur många var det?

LittleL
0

Men snälla nån??? Såå mycket bannor vi fått här inne för att vi hänger ut folk. Är detta inte att hänga ut någon??

Det är hemskt tråkigt med Axels blåsljud. Vi får hoppas att det inte blir HCM utav detta. Jag lider med dig Inger. Aldrig lätt när man råkar ut för tråkiga saker.

MEN…. Ska vi nu skriva ut namn på alla som har katter med blåsljud så att vi kan följa dom??? Sen kan vi ju ta alla katter testade positivt för HCM?? Är det häxjakt på gång eller?? /Sylvia

LittleL
0

Ett tillägg: Jag lider med dig också Annika. Fy vad tråkigt. Är inte insatt i detta men min första tanke hade också varit att testa mamman så jag iaf visste om hon hade HCM. Anser inte att det är att rädda sitt skinn. Snarare att ta sitt ansvar. /Sylvia

Zygots
0

#111, nu vet inte jag om jag har lust att hänga ut hela min uppfödning här, men svaret på om jag fått katter med blåsljud förut är nej, och under 20 års uppfödning så händer det en hel del, men blåsljud har jag inte haft.

Ja, Inger, nu vill jag ju inte likna Xl vid en cykel precis, men jag kan tala om för dig att jag genom mina 20 år ALLTID har erbjudit mina kattungeköpare en ny katt om något varit fel. Alla har sagt till mig att jag inte har någon skyldighet att göra detta, men det har jag velat göra ändå för jag hade själv blivit SÅ glad om någon brydde sig på det viset. Tro mig, jag har själv under mina 20 år med NFO varit med om enhel det,men jag har ALDRIG blivit erbjuden så mycket som en femmöring, än mindre har någon velat ta ansvar för saker som hänt eller varit villiga att hjälpa till och nysta i varför saker skedde.

I fallet med Xl har jag diskuterat detta med ersättningskatt till dig senast idag då vi var på väg hem ifrån HCM-testen i Helsingborg. Men du har inte varit specellt villig att prata med mig idag heller. Jag antar att du verkligen trodde att Nenya hade HCM, och kanske blev du lite besviken att hon inte hade det. (för att du då skulle kunnat härleda XL:s blåsljud till Nenya)
Det är känt att blåsljud kan växa bort, nu vet inte jag om detta kommer att ske med XL, det hoppas jag innerligt att det gör, så kanske man kunde lugnat sig lite tills man fått veta lite mer. Jag har inte hört någonting ifrån mitt försäkringsbolag ännu, så jag vet inte om du skickat in pappren. Men det är klart Xl måste ju också ha en diagnos om man skall få ersättning ifrån försäkringsbolaget. Vi vet heller inte om Xl kommer fortsätta att ha ett blåsljud eller om det kommer bli bättre eller sämre. Och vi vet inte om försäkringen täcker detta.
Jag tänkte att vi kanske kunde talat om dom sakerna med, eller kanske skall jag ge dig en ny katt och så får du ut pengarna på försäkringen också.
Nej du Inger, att jag skulle vara ogin och taskig, där har du fel. Jag har ALLTID  i såna här fall gett för mycket, så andra tyckt att jag varit rent "korkad". Men det hade du ingen lust att ens få reda på, varför det vet jag inte.

Men du har fel.

//Annika

Miraklis
0

NEJ absolut inte! Det intressanta ÄR…att båda föräldrarna och mor och farföräldrar är testade och att avkomman ev har HCM. Men det är ingen som sagt att det skulle vara HCM idag!! Jag ska BARA följa detta av eget intresse. :-))) Det är revolutionerande fakta i såfall. Jag har själv parat en katt med hennes linjer bakom. Det är helt av eget intresse! Och ett måste för mig i mitt avelsarbete.

Det är väl ingen som hänger ut ngn? Jag LIDER verkligen med uppfödaren eftersom man själv kan hamna i den sitsen.

Annika säger att hon ÄR seriös….finns det ngn anledning att inte tro på det? Jag har då ingen anledning.

Zygots
0

Vill bara tillägga att om det undras något mer över mina kullar, vart katter är sålda och hur det går för dom så är ni hjärligt välkomna att ringa till mig.
Jag kommer inte att föra någon mer diskussion ang Xl, eller det som händer runt det här.

Jag talar GÄRNA med dig Inger, men inget mer offentligt debatt för mig i alla fall, vill ni andra fortsätta så välbekomme.

Jag tackar för mig.

//Annika

Humletassens
0

Inte läst hela tråden, men vi har pratat med Agria och skulle en av katterna visa sig HCM-positiv löses försäkringen ut för avel, eftersom det är en sjukdom med åtgärdsprogram. Vid "annan" hjärtsjukdom, utan åtgärdsprogram skulle avelsförsäkringen inte lösa ut förrän efter det att katten gått ur tiden och man gjort diagnos efter obduktion.

I båda fallen får man ersättning från Agria, det som skiljer är NÄR i tiden.
Vår erfarenhet är att Agria har bra försäkringar, men det gäller att prata med rätt person… helst en som är uppfödare själv.

För oss är katterna inte bara avelsdjur, de är sällskapsdjur. Kan de inte gå i avel är de lika högt älskade!

En bra avelsförsäkring ska man ju ha. Men då är väl inte doldafelförsäkringen värd mycket för en katt i avel…?

Miraklis
0

#118 Ja jag kan tänka mig att man får lära sig ett och annat! :-)

Intressant tråd! :-)

bibbi50
0

va??? då har du talat med din egen spegelbild.Mig har du då inte hört dig av till,jo du skrev att det var skönt att Nenya och Lancia var friska och du ska veta att det tycker jag också.

En sak fick jag lära mig som barn,och det har jag även tutat i min barn att dom inte ska fara med osanning ,för förr eller senare så hinner sanningen i kapp . 

men jag tycker att denna historien mer eller mindre börjar stinka skit så ….

nu lägger jag ner o väntar på vad mitt försäkringsbolag o ch det juridiska ombud jag blivit erbjuden  har att tillägga i denna bisarra historia.

det bisarra i hela historien är att ingen är nämnd och ingen har heller blivit anklagad.så…..

nej natti natti alla kattvänner!!

kram Inger

jaanuska
0

Att katten har blåsljud betyder inte att den har HCM. Det kan har det eller inte . Blåsljud är symptom om många andra hjärtsjukdomar också. Eller det kan bara vara blåsljud som växer bort. Hjärtspecialister vet det här bäst så jag tycker att spekulationer om detta fall är HCM eller inte är inte nödvändigt. Också tycker jag att Annika har tagit sitt ansvar att testa sina föäldrardjur + så många bakomliggande som hon kan. Vad händer mellan uppfödaren och köparen är inte min sak att kommentera. Jag har själv haft en katt som dog av HCM, så jag förstår Ingers rädsla om det där hemska sjukdom, men jag hoppas att du har is i magen och fortsättningsvis tar kontakt med veterinärer som är hjärtspecialister ( Kanske du har redan gjort det )Kram till dig. // Jaana

Zygots
0

VAD består lögnen av?

I fallet med Xl har jag diskuterat detta med ersättningskatt till dig senast idag då vi var på väg hem ifrån HCM-testen i Helsingborg.

Inger det var inte DU som satt i bilen, det var en annan NFO uppfödare som också var nere och HCM-testade.
Nej, ljuger DET gör jag ALDRIG!

Men jag har pm:at dig flera ggr idag och du svarar inte.

Jag vet fortfarande inte vad du är förbannad för, vet du det själv?

bibbi50
0

God morgon!

Skriver några rader innan jag ska till Strömsholm med Axel.´

jag har inte anklagat någon för nåt fel,så lågt skulle jag aldrig sjunka.då har dumissuppfattat det hela.och att du p:mat mig har du inte heller gjort.Då måste du ha gjort det till fel person.

Det som gjort mig förbannad och besviken är att du inte en enda gång frågat hur Axel mår uta n att du med stora bokstäver hela tiden försöker svära dig fri från att du gjor nåt fel.Men människa är du inte vuxen??det är väl inte ditt fel om katterna blir sjuka.Jo om du far med osanning och lögner och försöker mörka.

sen det lägsta av allt är att du ringer runt till "kattfolk"och säger:hon är väl inte så dj…a dum att hon tror hon ska få igen några pengar…

Som alla ser så nämner jag ingen vidd namn.Detta för att ingen ska få för sig att jag försöker förtala någon.Tack och lov så arbetar jag med data och "vett och netikett"som det heter.

ha en trevlig höstdag alla!!

kram Inger och Axel

Garpe
0

Oj, här har det hänt saker i natt, så många upprörda känslor… Eftersom jag själv har katter med HCM vill jag också bara hålla med # 124 att bara för att en katt uppvisar ett blåsljud behöver  den inte alls ha eller senare få HCM. I mina fall har det tydlligt setts förtjockade hjärtväggar och förstorade papillarmuskler i tidig ålder, men ingen av dem har blåsljud. Vill också påpeka att en del katter kan få resultatet Equivocal på HCM-test just för att veterinnären är osäker och att man vid nästa test-tillfälle mycket väl kan bli helt fritestad från misstankar om HCM, särskilt om föräldrar och bakomvarande led är fria. HCm finns och det måste vi acceptera och göra det vi kan för att förhindra, men hysteri är ingen bra metod.

Mulan
0

Hej!

Jag är inte moderator, men jag föreslår att bibbi50 och Zygots försöker lösa sina interna problem ang. kattungeköpet själva.. Flört

Ang HCM så kan jag bara tillägga att det verkar råda mkt okunskap ang. sjukdomen, och det är ju inte så konstigt eftersom tester mm är relativt nytt på skogis.

Svar på frågan # 103= Det finns flera fall av skogkatter med HCM hos avkomma där föräldrarna är fritestade. Man vet inte exakt nedärvning hos skogkatter, det pratas om att det kan ligga dolt och min personliga åsikt är att det är så.. Hos människor finns det minst 80 olika sätt man kan få sjukdomen, inte alla är ärftliga, det är viktigt att komma ihåg! Ett blåsljud på hjärtat på en kattunge kan uppstå utan HCM.

Ang. Garpes svar #127 så kan jag bara hålla med, det finns ingen anledning till hysteri i HCM-frågan, tvärtom så är de flesta katterna som testas idag fria från HCM.

Det finns massor av bra information att läsa på Maine Coon-katten och likaså tycker jag att ALLA som håller på med avel borde läsa artikeln ang. hälsoprogram, som finns på Pawpeds.

Det är viktigt att komma ihåg att man samverkar i frågor rörande katternas hälsa, likaså att man inte drabbas av hysteri…

mvh Malin

Miraklis
0

Intressant att det finns fler, detta har jag aldrig hört talas om!
Jag vill påpeka att det är BRA att vi får reda på att HCM även förekommer med friskförklarade föräldradjur. PÅ många sidor på internet står det klart och tydligt att OM föräldradjuren är frisktestade så kan inte barnen få HCM t.ex:  http://www.kattgenetik.se/arftliga-sjukdomar

Mulan
0

#129 Helt fel. Man trodde att det var så, eftersom det förmodligen är så hos Maine Coon, men forskning pågår fortfarande på skogis.. De "fakta" du läser om är baserat på Maine Coon-forskningen, där man har kommit betydligt längre. Men inte ens deras DNA-test räcker som enda test, de scannar också katternas hjärtan eftersom HCM nedärvs på så många olika vis.

mvh Malin

maggan50
0

FörvånadFörvånad!!

Ojoj håller med Garpe att det varit några flitiga skribenter på denna tråd i natt.

Här är det verkligen någon som tagit skeden från mummen.

Mycket bra om det inte leder till pajkastning.

Har läst igenom tråden flera gånger gäääsp och även en del andra inlägg.

tack Mulan för ett  bra inlägg under #128

Men jag vill också som novis ge de senaste huvudpersonerna några råd om jag får.

Först till dig Bibbi50

Du har köpt en kattunge som visar sig inte vara frisk så vitt jag förstår.Om katten har blåsljud och är belagd med avelsförbud så behöver det inte innebära att katten har HCM,och det har du inte heller anklagat  någon för.

Du har ,om inte doldafelförsäkringen går in och reglerar jämtemot uppfödaren rätt att åberopa konsumentköplagen där det klart och tydligt står att man har rätt till skälig ersättning eller ny vara om du inkommer med reklamation inom 6 månader från det att du mottagit varan.Där har du lagen klart och tydligt på din sida.

Hoppas att det löser sig för dig och din lille kisse.

Det viktigaste är ju i alla fall djurens hälsa och ve.Glöm inte det!!

Sen några ord till uppfödaren:

Om du varit tillmötesgående från första början mot Bibbi50 så hade nog inte denna situation uppstått.Om jag vore som du så skulle jag i alla fall skicka ett brev och erbjuda henne åtminstone halva köpeskillingen tillbaka.Katten kostade ju 6000 kr.

(hon i Matfors med oreggade kattungar fick betala tillbaka hela beloppet)

Det är en sak jag reagerade på när det gäller just dina inlägg.Du verkar vara en affärsmässig och hård person som inte verkar kunna ta nederlag på ett sunt sätt.Rätta mig om jag har fel.

När jag läste tråden om seriösa uppfödare så nämde du inte en enda gång det som i alla fall jag tycker är viktigast för att få kalla sig seriös.Och det är att man är tillgänglig och tillmötesgående mot dom som köper kattungar och att man ställer upp med råd och stöttning också i svåra situationer och inte bara när det går bra för katterna på utställning.

jag tycker synd om er båda ,då ni båda är offerGråter

styrkekramar från norr

//maggan

Zygots
0

Nu ÄR det sista gången jag skriver här.
Jag har PM.at Inger igen så något svar på de "rykten" som näms kommer jag inte att kommentera här.
Jag vill bara avslutningsvis åter igen tala om att XL INTE är diagnostiserad med HCM, han har ett blåsljud. Då jag fött upp och sålt honom (och några av hans syskon) och även äger hans syster och har mamma och pappa, är det självklart av största vikt att jag gör vad jag kan för att se om det KAN vara så att mamma eller pappa  (mor-farföräldrar) skulle kunna vara orsak till XL:s blåsljud. DET har jag försökt att göra efter bästa förmåga. Jag har ALDRIG frånsagt mig något ansvar eller slagit ifrån mig på något sätt och kommer inte heller att göra det heller.
Men, först måste  väl i alla fall XL få en diagnos, man måste ju titta på vad som är fel?  Rekommendationen ifrån veterinären är att man HCM-testar honom vid ett års ålder. Jag har frågat otaliga gånger hur det är med XL och det svar jag fått är att han inte "är sjuk". Kanske borde jag fråga det oftare, men jag har också utgått ifrån att OM någotning förändras så får jag veta det utan att fråga varje dag, det kanske varit fel av mig att tänka så. Men omvänt, så har det inte frågats EN ENDA GÅNG om XL:s mamma och pappa eller syskon mår bra? Men, det kanske är ok, det kanske inte behövs?

Ang ersättning tillkatten ägare, det är heller ingenting vi diskuterat då man inte har gett XL en diagnos. Det FINNS blåsljud som växer bort, nu vet vi inte om det här kommer att göra det, men jag hoppas givetvis på det, för XL.s skull.

Min tanke är ju givetvis att man FÖRST måste få reda på vad problemet verkligen är och OM det är någonting som är permanent eller som växer bort.
Så avsagt mig mitt ansvar, nej, det har jag aldrig gjort, och jag har heller ALDRIG sagt att jag inte skall ersätta Inger, inte till någon, tvärt om. Men först måste vi väl ändå ta reda på vad som felas XL??
Till sist idenna tråd (för mig) #131,Jag tror inte att vi känner varandra du och jag, så huruvida jag är en "hård affärsmässig" person det kan du omöjligt avgöra genom att läsa inlägg på ett offentligt forum, och du har heller ingen kännedom om (tror jag?) vad som sagts eller gjorts ifrån min sida utanför forumet, eller hur (du och jag har aldrig talat med varandra)?

Jag har också en liten fråga till alla de som "kan och vet" hur man skall och inte skall göra i en sån här situation. Har ni varit där själva någon gång? Och har ni gjort allt för att det inte skall finnas några frågetecken OM det skulle hända någonting i ert katteri, till en början, ÄR alla era katter HCM testade, bara en tanke?
Det var det hela ifrån mig i denna helt obefogade stenkastning.

//Annika

bibbi50
0

Vill med dessa ord be Annika om ursäkt om mina känslor skenat iväg.

Jag har aldrig skrivit att Axel har HCM,

och naturligtvis vill jag som hans ägare att han ska få leva ett långt rikt liv.

kram Inger och Axel.

Humletassens
0

Inger, klart man blir orolig o lessen om en mise blir sjuk, o ibland befarar man det värsta direkt.

Hoppas Axel växer ifrån sin lilla åkomma eller att dom hittar felet, för med rätt medicinering kan han ju få ett långt o härligt liv iaf.

Kram

Humletassarna

Frostvikarna
0

För att återgå till det som tråden ursprungligen handlade om så kommer här lite tankar från mig;

Vi fick vår första kull i mars 2006. Visst hade man hört talas om HCM, lite grann och jag resonerade med min veterinär ( som själv föder upp birmor) om vad hon ansåg med HCM test. Det svar jag fick då var just det att även om man testar så är det ingen garanti, mest att man kastar pengarna i sjön! Då var det mycket viktigare med att blodgruppera katten! Och då kändes det inte så viktigt att testa, kan tillägga att jag även diskuterade detta med andra uppfödare som var av samma åsikt. Jag litar på vår veterinär då hon hon forskar mycket kring katter och beteende mm och klandrar henne inte för den info jag fick då. Sen blev jag medlem här på forumet och har med tiden ändrat åsikt! Inför nästa kull ser jag det som en självklarhet att testa min avelsdjur, då man under den här tiden låtit all information och kunskap sakta sjunkit in i en hjärna där hjärncellerna oftast har fullt upp med att planera barn, djur, fritid och arbete! Forumet är en bra kunskapskälla och har gett mig mycket kunskap om avel och kattrasen i allmänhet. Så, fortsätt uppmana alla att testa sina katter, förhoppningsvis så går det upp ett ljus för fler än mig och vi blir fler som hjälps åt för att få en frisk och sund skogkatt!

Trevlig helg allihop!

Gisela

angstorpet
0

Jag är en av många uppfödare i detta långa land som inte har HCM testat sina avelsdjur. Jag har tänkt tanken så många gånger men liksom inte fått "tummen ur".

Efter att ha läst den här tråden så har jag äntligen beställt tid för en HCM undersökning (den 27 september) för mina katter.

Eftersom jag inte har ngn kull inplanerad i år så kommer jag att börja med mina två kastrater EC S*Vätten's Adam och S*Silvernalle's Galadriel, de är föräldrar till 10 st kattungar hos mig.

Jag kommer att fortsätta med mina två fertila honor (som är avkommor till Adam och Galadriel) i oktober och i november bär det iväg med S*Skattkammaröns Cat Ballou (eftersom han då har hunnit bli 1 år) och Bubben min mans  kastrat.

Jag lovar att återkomma med testresultaten hur det än går.

Jag kommer personligen att medela mina kattungeköpare och de som har lånat Adam för parning av deras honkatter om resultatet.

Det här mitt sätt att "dra strån till stacken" i HCM arbetet.

Det är aldrig försent att börja testa.

MVH

Malin S*Ängstorpets

Argentum
0

Hej alla kattälskare!
Egentligen borde jag kanske låte bli att skriva
eftersom allting verkar blir vridet fel oavsett vem som
skriver men jag kan inte låte bli.
Men måste poängtera att jag absolut inte vill
att det ska bli nå tjafs om detta inlägg men å andra sidan
tror jag inte att nått i detta inlägg ska kunna
vridas till någonting som inte var meningen.

Till Bibbi & Axel vill jag bara säga att jag verkligen
hoppas att allting visar sig gott till slut.
Jag har varit i precis samma sits som dig förutom
att när jag köpte min katt så var jag inte insatt
i det hela med hcm eller ens rakatter överhuvudtaget.
När jag köpte denna katt stod det redan då att den
hade ett litet blåsljud men veterinären hade sagt
till uppfödaren att det kunde bero på många orsaker
väldigt varm dag, stress osv.
Jag köpte iallafall denna katt och sen när blivit
mer intresserad av utställning, avel och fick veta
att blåsljud "kan" höra ihop med en hemsk sjukdom
blev jag mer orolig och nervös.
när jag fick chansen att testa min katt och så gjorde
så fick denne diagnosen mild hcm :(
Då jag visste att det fanns ökad narkosrisk hos katter
med hcm så blev det kastrering nästan omedledbart.
MEN!!!!!! Jag var däremot och testade samma katt
igen denna vecka hos lennart nilsfors, trots att katten
är kastrat, och han friade katten.
Han sa även att han lyssnade efter blåsljudet men att
han inte kunde höra det. Däremot så andades katten
i takt med hjärtslagen så det lät som ett blåsljud
(om jag nu förstod det han sa rätt, var ju lite i chock Glad)

vill absolut inte klanka ner på den första veterinären
som testade katten men jag tror att denne var ganska
osäker på vad hon såg eftersom hon/han höll på i 40 min och
egentligen kanske skulle ha diagnostiserat katten
equivocal (eller hur det stavas) 

Så snälla ge inte upp hoppet så fort, det gjorde
jag och det gav bara hjärtont i mig och massa tårar förstås.
Vänta istället till du fått en diagnos.
Det är iallafall det bästa råd jag kan ge.

# till annika vill jag bara peppa lite genom
att säga att du verkar vara jättetrevlig som
person med mycket intressanta ilägg och åsikter.

I övrigt tycker jag att detta är en väldigt intressant tråd om
man bortser från allt som egentligen kunde ha skötts
mindre offentligt.

Så nu har jag lagt mig i (kanske i onödan) också Flört

Kram sussi

fiskerjentas
0

Hallo,

La meg få di noe her nå.

Slutt med denne heksejakten!!! Og slutt med å se spøkelser på høylys dag!!!

Jeg har selv forlorat 2 katter med HCM. Men en må ikke tro at alle små eller store avik på hjertet er HCM…til eks.

Høyt blodtrykk, kan være symptom på at det er noe fel på hjertet…..men det betyr absolutt IKKE at alle mennesker med høyt blkodtrykk har en medfødt hjertefeil

Nå syns jeg snart denne tråden skal stenges!

Granlund
0

Det vore väl synd att stänga ned tråden. Det står mycket matnyttigt här.Cool

Zusann
0

Olyckligt sånt här.Är katten besiktigad och ingen anmärkning så måste ju katten ha varit frisk.Hur ska hon veta att det kan uppkomma sen.

Synd om dig Bibbi men vänta nu tills katten fått en diagnos. Jag är övertygad om att Annika gör rätt för sig.Jag känner henne inte men har pratat en hel del med henne och jag tror då inte hon är en uppfödare som inte bryr sig.Det är min uppfattning om henne iaf.

Annika avvakta och se vad det blir av det hela,ja det ska ni båda göra.

Ps:Jag begriper inte varför andra går till attack på Annika som inte har med detta fallet att göra

Signe-Jonna
0

Stackar Inger och Axel! Hoppas att allt löser sig för er på bästa sätt till slut.

Vad jag tycker är konstigt är att man som uppfödare plockat bort hela kullen från sin hemsida. Det luktar ju "skydda sig själv" över det! Och inget svar har givits dem som undrat hur många det var i kullen.

#115 X-mas, XL, X-tra, X-O,  Jag tror det var en eller två till. Så det var fem eller sex stycken i kullen. Men det kan ju uppfödaren svara på tycker jag. Varför sådan hysh, hysh?

#140 Jag har läst hela tråden och kan inte se var någon gått till attack mot nämnda person. Kan du visa vilka inlägg som gjort det?

Seerath
0

#141 Eller så har uppfödaren inte kommit sig för att uppdatera kullhemsidan ordentligt på sistone? inte alla hinner med att hålla hemsidan perfekt uppdaterad hela tiden.

Signe-Jonna
0

#142 Konstigt då att jag har hittat kullen på hemsidan tidigare gånger jag varit där inne. Men jag kanske såg fel…

Zusann
0

#141 Här bl.a ditt eget:

Vad jag tycker är konstigt är att man som uppfödare plockat bort hela kullen från sin hemsida. Det luktar ju "skydda sig själv" över det! Och inget svar har givits dem som undrat hur många det var i kullen.

#115 X-mas, XL, X-tra, X-O,  Jag tror det var en eller två till. Så det var fem eller sex stycken i kullen. Men det kan ju uppfödaren svara på tycker jag. Varför sådan hysh, hysh?

Eller detta kanske:

Läs för guds skull och vräk inte bara av dig för att du tycker illa om Annika för det är vi flera som sett tidigare i dina inlägg.Och du frågar intre var det står utan gå igenom SJÄLV.

Over and out

Signe-Jonna
0

#144 Fler tidigare i mina inlägg? Det jag har sett är att någon alltid velat tolka mina inlägg fel, ända sedan dag ett jag kom in här. Det är flera nya som råkat ut för det. Och skitsnackarna på forumet snackar på. Du är ju ganska duktig själv på att hoppa på!

Att köparen är upprörd är i alla fall något jag kan förstå. Och att det inte svaras på enkla frågor om hur många det var i kullen m.m. är ju knappast att vräka ur sig utan fakta.

Dessutom, till skillnad från många här inne, så har jag inte några åsikter om huruvida jag gillar någon eller ej som jag inte ens träffat. Det är att ha förutfattade meningar, som knappast kan ändras senare, eftersom personen redan bestämt sig då. Sådana förutfattade meningar om personer överlämnar jag till dem aom vill ha sådana.

Detta är ett öppet forum för alla och inte bara för "eliten" inom avel! Vill man ha ett sådan elit-forum för inbördes beundran så finns det andra ställen man kan ha sina kafferep på.

LenLass
0

Denna tråds ursprung verkar ha vänt sig till någon form av "personligt" betingad tråd. Jag är helt säker på att flerparten av de som fött upp katter under en längre tid säkert fått någon form av "sjukdom" på såld katt. Oavsett om man hållit på länge eller ej så får man lösa saken på bästa sätt, det borde väll vara upp till köpare och säljare att lösa detta och inte diskuteras på forumet?! Dessutom må man kanske först KONSTATERA felet innan man kan komma till någon form av "förlikning". Har själv varit inne och HCM-testat 2 av mina och den informationen jag fick var att: Den katt som har HCM syns det OFTAST redan vid 1 års ålder, vid undersökning så KAN resultatet bli fel, högt blodtryck kan också ge en belastning på hjärtat vilket då kan feltolkas, idag är det inte många skogisar som diagnostiseras med HCM…. till ursprungstrådens frågeställning kring "det finns ej i mina linjer…." Vad folk kanske menar är att om man känner sina linjer väl och katterna i stamtavlan lever och är gammla katter , inga kattungar har dött utan även de har uppnått ålder, så verkar det kanske ej så troligt att det finns i deras linjer.

Seerath
0

#143 Den fanns tidigare under kattungar men den kan inte ligga kvar där hur länge som helst. Vad som kunde varit underligt hade varit om det på kullsidan hade varit ett gap där äldre och nyare kullar funnits med men inte just den.

Humletassens
0

Den som känner Annika och varit på hennes hemsida ofta bör veta att hon tar bort kullarna efterhand, antagligen för att Telia har väldiga begränsningar på utrymmet…och det är inte mycket.

Så det hade aldrig räckt om hon skulle haft alla sina kullar publicerade där…det är ändå 20 år hon har hållt på.

Zygots
0

Kullar som INTE ligger på min hemsida……ALLA ifrån 1987 tom 2001 och kullarna S-Y, måste göra en del av er besvikna, ingen av dom har HCM eller någon annan sjukdom.

Det finns heller INGEN skylldighet för uppfödare att HA en hemsida överhuvudtaget.

Nu får det vara bra på dummheterna här.

Tusen tack till alla er som förstår hur saker ligger till och till er andra, vissa av er har inte ens HAFT en kull kattungar, jag hoppas att er framtid som uppfödare går bra och att ni slipper se i backspegeln och SKÄMMAS över det ni gjort och sagt i ren okunskap.
ETT inlägg till i den här tråden av den karaktär jag fortfarande ser här,så KOMMER tråden antingen stängas eller redigeras.

De som vill ha FOTONA av min X-kull (eller någon annan kull) så ge mig bara era mailadresser så kan jag skicka över fotona till er, inga som helst problem.
Jag har X-Oo själv hemma, så bild på henne finns också på min hemsida,elle varför inte titta i senaste numret av VÅRA KATTER, där finns en bil på henne under presentationen av SCANDINAVIAN VINNER-katterna 2007. Mamma NENYA Av Skara Brae*CH och pappa CH S*Sham Sharang ligger på min sida, så jag antar att ni inte vill ha foton av dom, men jag skan skicka dom också, deras stamtavlor ligger på min hemsida, hoppas jag inte glömt någonting nu. Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad fotona av kullen har med det här att göra, dom har flyttat och därför är kullen borttagen ifrån kattungesidan.

Som sagt, det är bra nu! 

//Annika som INTE sopar saker under mattan.

LenLass
0

#149 Annika ta det med ro även om det är svårt.

Zusann
0

#145 Det var väl ungefär vad man kunde vänta sig:)

GodkvällSkrattande

Signe-Jonna
0

#151 Kyss

bibbi50
0

Hoppas att dom löser gåtan om HCM .

Detta av vikt för dels kissarna men också för oss ägare.Tror ju inte att dom hittar ett bot men kanske anledningen till varför den uppstår.

Om dom hade en insamling till förmån för forskning angående denna sjukdom så skulle jag gladeligen bistå,om dom även kunde påvisa resultat.

När min man blev sjuk så skänkte vi en större summa pengar till canserforskningen ( av just den typ han dog av) och i dag har dom kommit så långt att de flesta med astrocytom kan överleva eller åtminstone leva längre.

kram Inger

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.