Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1012 ggr
kerstin2181
0

Vad ska man titta extra på?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om ni ska köpa in en ny kisse till ert katterie, eller behålla nån av er egen kull, vad tittar ni extra på, när dom är små?

Finns några knep? jag vet ju detta med profiler mm, men när dom är små, så tycker jag att det är svårt

Bifogar en bild på en charmör, som visar vem som bestämmer, och vem som väger mestFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kerstin2181
0

Ska öronen peka ut på sidorna? spetsiga? runda?

Hakan är ju inte så svårt att se

UncutDiamond
0

Det jag tittar på är att dom ska ha mycket panna bra haka raka sidolinjer och raka linjer på öronen och gärna att dom hänger så länge som möjligt för då blir dom stora som vuxna. sedan ska dom vara breda i bröspartiet och raka ben inte gå in vid vristen. Det är vad jag har lärt mig men det finns nog mycket merGlad Det viktigaste är ju ändå föräldrarna.

kerstin2181
0

#2, härligt att nån svararFlört

Man vet ju vad man ska se på ett ungefär, sen finns det små detaljer man vill veta lite extra om

catfriend
0

#2 Att föräldrarna skulle vara de viktigaste håller jag inte med om utan snarare då att kombinationen av den specifika kattungen tillsammans med dess bakomliggande linjer (och då inte bara föräldrarna utan även längre bak) är de viktigaste. Stirra inte er blinda på enbart föräldrarna. Två fantastiska föräldrar är ingen garanti att dess avkommer blir bra.

Mvh Catfriend

Mylingens
0

#4 Håller med fullständigt! Men inte hjälper det alltid heller att stamtavlan ser helt fantastisk ut. Jag har en katt med en superfin stamtavla, där Sveriges vinstrikaste katter ligger bakom och där båda föräldrarna är EC med flera BIS tagna. Men även om han är den goaste som finns så blev han långt ifrån någon stjärna, inte ens i närheten.

För min del är där andra viktiga saker att titta på. Det beror främst på vad man är ute efter. När vi letade hona förra hösten så var det framförallt storlek och pälskvalité vi var ute efter, något som jag kände att vi behövde få in mer av då våra honor inte är dom största. Jag ser hellre en stor och kraftig skogis med en svagare haka än en liten och klen med en perfekt haka. Men det är så olika hur vi tänker och hur vårt avelsarbete ser ut. //Kaisa

LittleL
0

Intressant tråd… Har ju själv kattungar hemma och jag kan se att dom har starka hakor, profiler och stora öron. Men vad tittar man på mer, kan jag också känna. Så mer tips;)) /Sylvia

annise
0

#1 kerstin du verkar bra med det mesta att se och jag vill ha råd om min silver på en kattunge.om silvret e bra eller dåligt men han har så mycket ljust i pälsen kolla på detta kort e du snäll

annise
0

och jag skickar en bild till

LittleL
0

#7 #8 Känns ju lite onödigt att lägga ut bilderna i två trådar samtidigt. Exakt samma ligger ju i  "Om silverkatter". /Sylvia

annise
0

jo i och för sig men jag ville försöka få svar från nån

Mylingens
0

#10  Håller med Syliva, du har ju redan lagt ut en tråd om detta. Vill du har råd kan du ju även prova att skicka ett privat PM till någon här på forumet som du vet har stor kunskap. //Kaisa

annise
0

#11 tack för hjälpen det kan jag väl göra och jag i alla fall hoppas på svar.dom som vill

fiskerjentas
0

En mycket erfaren oppdretter , plukket ut denne her fra mitt s-kull, som den best typade(fra nyfødt bildene)

fiskerjentas
0

Som voksen så hun ut så her

Draken_old
0

hmm Det där finns det inget rakt svar på tycker jag.
Visst man kan titta på profiler, toppar, haka, kroppslängder, svanslängd.
Men det är ju stor skillnad mellan linjerna. En bra nyfödd kattunge med mina"typiska" drakborgslinjer ser ju inte lika dan ut som min kompis nyfödda. Hennes kattungar ser totalt olika ut från mina. Om mina "typiska" drakborgens katter skulle få sånna kattungar skulle jag bli orolig.
Men med hennes linjer vet jag nu hur de utvecklas och kan därför värdera en såndan kattunges potensialer.
Så jag skulle säga att det handlar mycket om kunskap om linjerna. Hur de ser ut som nyfödda, utvecklingsfaser och hur de blir som vuxna.
Så om jag skulle köpa en kattunge med helt nya linjer så skulle jag studera kattungar från dessa linjer . Hur de har sett ut som små och hur de har utvecklats och hur de har blivit som vuxna.
Mycke blir de…. Skrattande
/Kattis

Fairyhearts
0

#15 Bra skrivet Draken.
Satt just o klurade på ungefär samma sak. Men du skrev det bättre än mina hjärna hann tänka *fniss*.  Cool

Håller även med #4 Föräldrarna är viktiga men säger inte allt.Skrattande

/Marie

kerstin2181
0

Det är ju hemskt svårt, att välja den rätte, när dom är så små. Min nya kull, är ju helt annorlunda mot den förra, som tyvärr är för korta i profilen idag. Min nya kull, ser ut att ha bra hakor, bra profiler, men jag har svårt att avgöra ang öronen, sättning mm

rockringen
0

Hej Kerstin

Det beror helt enkelt på vad man behöver i sitt katteri. Ska man bara ha en utställningskatt eller en avelskatt. Jag håller med #4 och #5 att man inte kan stirra sig blind på föräldrarna, men man kan heller inte stirra sig
blind på katten :)

Om jag skulle välja mellan en medioker katt med fantastisk stamtavla och en fantastisk katt med medioker stamtavla, då skulle jag välja den första om mitt syfte var avel och den andra om mitt syfte var utställning.

Mitt bästa råd är att endast spara avelsmaterial ut jämna bra kullar. De kattungarna som sitter med "superföräldrar" som vunnit allt är förmodligen födda i ojämna kullar. Plockar man en stjärna ur en ojämn kull, så blir man alltid besviken eftersom den lilla stjärnan bär med sig syskonens utseenden också i avel, tar man däremot en bra kattunge ur en jämn och bra kull, så får man ofta det man förväntar sig och lite till :) Även om denna kattunge är sämre än den lilla stjärnan…

Mitt råd blir alltså avelsmässigt att välja en kattunge med den stamtavlan man vill arbeta med framåt och välja en honkatt i en kull där alla är bra, även om ingen är "outstanding".

Sen håller jag med Draken i att studera tidigare avkommor från de linjer man vill åt.

SillyZones
0

#18 Intressant det du säger! Det är nog vad jag hade gissat på. Ännu mera intressant vore det om du definierade "fantastisk stamtavla". Vad tycker du att en sådan ska innehålla?

Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

kerstin2181
0

Oh, vill bara lära mig merFlört men skulle mer än gärna behålla nån i den nya kullen(honan) men hon passar inte ihop med Dogge, då de har Lennox i sin stamtavla båda två, och jag kan inte behålla nån hane, då jag kommer spara Dogge fertil, och har då inte utrymmet idag, för 2 fertila hanar(tyvärr)  Och mitt sk avelsarbete kommer ligga på is, tills jag är mer erfaren med genetik mm. Som ny, har jag lärt mig mycket här, och av vissa personerSkrattande men behöver mycket mer skinn på näsan.

rockringen
0

#19 En fantastisk stamtavla för mig är den där de katter jag vill ha in i min framtida avel befinner sig :)

Pulcherimas
0

Skulle man delvis kunna uttrycka det så här:

Om jag behöver en hane med stark haka till min hona, kan det då vara en fördel att välja "hane A" som har bra haka och där syskonen ur samma kull också ståtar med detta, framför att välja "hane B" som har superhaka men  där en del av syskonen har mycket svag dito??? 

/Monica

rockringen
0

#22 Om man ska svara väldigt kort och enkelt, så hade det hade varit mitt val. Skrattande