ved e mest lätt sålt idag
det skulle vara kul att veta vad folk e intresserade av för kön i dagsläget
hona eller hane?
och vad e poppis i färgväg i nuläget?
kul att se vad andra har för svar och information om detta.
här e en av mina bruntabby ,skulle vilja ha bilder på alla olika möster så ni som har bilder på spotted,tabby eller tigre skicka gärna kort så e det kul att se skillnad. mvh annise

#3 kanonhäftig look på honom.annise

tack ska du ha men svartsmoken var ej fel den heller annise

Jag tycker nog att alla färger är lika häftiga och har svårt för att tycka mer om vissa färger. Jag ser mer till helheten och blir ofta kär i hela katten mer än färgen. Men, sen tycker jag det är lite häftigt med våra röda kissar. Har ju haft förmånen att få se 5 stycken röda små killar växa upp och bli stora starka vackra pojkar och lite förundrad blir man ju av de olika skiftningarna, mönster och styrka i färgen. Här är en bild på S*Frostvikens August som liten, bror till Amadeus…

och sedan liten större, ca 10 veckor…

fint med den ljusa färgen

Jag tycker det verkar som om honor varit mest efterfrågat nu en tid. Angående färger så är väl amber och silver populärt (?) ännu och många andra färger med såklart, efter tycke och smak. Jag har hört några som tyckt att det varit lite svårare att få sålt röda, svarta och svartvita katter, men vet inte om det är fler som har upplevt det.
Något jag däremot tror blir allt viktigare att tänka på, är att köpare nog kommer att allt mer efterfråga kattungar efter testade föräldrar, dvs. att de är HCM-testade och FIV/FeLV-testade och naturligtvis att kattungarna är rastypiska, sociala, rumsrena och friska. Om man säljer till en privatperson som inte är insatt i rasen, tycks de ofta dras till de sötaste och näpnaste kattungarna (inte de som ser grymma ut) samt de med finast färg (i köparens tycke). Själv har jag försökt göra som så att om jag haft kattungar som (i mitt tycke) inte varit lika lovande som de övriga, sagt det till potentiell köpare och hellre rekommenderat de som varit mer lovande till ev. utställning och avel. I nuläget kommer jag dock inte att rekommendera en enda köpare att börja med avel, då läget ser ut som det gör med för många uppfödare och en delvis mättad marknad. Skulle jag sälja en kattunge till någon som vill avla, så skulle det bli till en redan befintlig uppfödare som delar mina åsikter om hur det hela bör skötas. Som så många andra säljer jag dem till sällskap, då man inte kan garantera hur de utvecklas.

Oj, nu har jag bråttom iväg (ska sitta hundvakt
), men om du tittar i mitt fotoalbum annise, så ser du Diego som är en klassisk bruntabby (mörk och med mkt. svart) samt Tiffy & Hera som är mycket varmare, ljusare och rödare i tonen fastän de är n 22 de med. I min första kull var det definitivt Tiffys & hennes syster Tindras färg som var populärast. I kull 2 och 3 hade allesammans pappa Diegos mörkare nyans. På nyare bilder av dem ser man dock att de nu blivit lite ljusare och varmare i tonen över tid.

jättefina katter
Blå hanar var det ett väldigt sug efter när jag började…nu är det mera förfrågningar om blåsmoke fröknar.

ok.

Dom flesta uppfödare jag pratar med brukar säja att det är lättare att sälja honor
Färgen är ju en smaksak,man kan bli såld för en viss färg,men när man minst anar så har man blivet förälskad i en annan,(pratar för mej själv)
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter