Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 1151 ggr
LittleL
0

Tigré eller spotted??

Jag tycker att det är svårt att se på en kattungen om den kommer bli tigré eller spotted som vuxen. Mina kattungar var helt klart tigrérade när dom föddes. Men ränderna kan "spricka upp", har jag fått lära mig.
Så jag bad en erfaren uppfödare om råd. Svaret jag fick var att det reggas många katter som spotted trots att dom är tigré. Att alla tigré är mer eller mindre uppbrutna i sina ränder. Och att en spotted är prickig när den föds. Stämmer detta? Eller är det någon som har åsikter om detta så vore det intressant att få veta.
Tycker inte att jag blev klokare när jag läste artikeln i Våra katter. Den verkar iof stämma med det som uppfödaren sa till mig. /Sylvia

Sissi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två killar som är födda hemma hos mig och jag trodde bägge var tigré då de var små, den ena var randig som en polarn & pyret pyjamas. Nu är ränderna som bortblåsta och bägge är omregistrerade till spotted.

Jag har hört att det ska vara ett visst antal ränder på svansen, minns inte riktigt antalet men det var 5 eller 7 tror jag…osäker, ska kolla upp det.

Håller med om att det kan vara svårt att skilja på tigré och spotted, särskilt då de flesta skogisar har rätt så taskiga spotted mönster om man jämför med tex Bengaler. De kan ju t.o.m eller väldigt ofta faktiskt vara randiga på ena sidan och prickiga på den andra.

Kanske något att tänka på i avels syfte, särskilt efter årsskiftet då även färgen skall räknas med på utställnings bedömningarna.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

LittleL
0

Här var några stycken som skrivit igår men tyvärr har era svar kommit bort. Så jag frågar igen…Finns det någon som har bilder på små tigrérade bebisar och sen bild på när katten är vuxen, men då är spotted?? /Sylvia

Sissi
0

Jag igen!

Här kommer en bild på Japp som liten, då tigré.

Sissi
0

Så här ser han ut idag, eller iaf i maj i år!

LittleL
0

Perfekt!! Precis så menade jag! /Sylvia

Sissi
0

Vilken tur!
Jag hade några bilder att välja på, men det syns klart och tydligt att ränderna är som bortblåsta.

LittleL
0

Finns det någon mer som har exempel på detta? /Sylvia

Miraklis
0

japp! :-) Här kommer Billie som tigrémöstrad- knappt 1 vecka gammal.

Miraklis
0

här kommer hon precis när mönstret spricker upp till spotted

LittleL
0

Nu har jag uppdaterat min hemsida med 4-veckors bilder. Och återigen blev jag fundersam över kattungarnas mönster. Tiden går fort och snart är det dags att fylla i registreringsanmälan. Vad ska jag skriva?

Här kommer en bild på Kapitän. Vad tror ni, kommer han att bli spotted?

/Sylvia

LittleL
0

En ifrån andra sidan. /Sylvia

Mylingens
0

Svårt att säga…just nu är han en klar tigré tycker jag. Men om han kommer att spricka upp är svårt att veta… Men du kan ju lungt vänta 4 veckor till innan reg.anm. skickas in så hinner du se hur han utvecklas. //Kaisa

Citronmeliss
0

Inte alltid, men ofta så har spottedfärgade nyfödda ungar prickar/fläckar på magen, minns du kanske Kapitans mage som nyfödd?Flört

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

LittleL
0

#13 Han var nog mer randig. Men även tigré är ju prickiga. Iaf enligt artikeln i Våra katter. /Sylvia