Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1575 ggr
mimmie.k
0

svansknick?

hur mycket kostar det ca att gå till vetrinär för att få veta om det är svansknick mig gumma har?? dommarna på utställningen i Dal sa att hon har det men enligt min uppfödare så borde vetrinären sätt det på besiktningen redan… men vill få veta säkert tänker därför själv gå till vet ä bara nyfiken på vad det kan kosta och om det är något försäkringen kan täcka…

Seerath
0

det är olika hos olika veterinärer men dom måste röntka har jag för mig. Det är inget någon försäkring täcker iaf.

En svansknick kan utvecklas med åldern så det är en viss risk att hon har utvecklat det. Kan du känna något själv?

mimmie.k
0

jo ja känner att de ä en liten böj längst ut.. när hon va mintre tyckte ja att henes svans va tjock men eftersom detta är min första skogis viste ja inte mer då.. så har hon det nu hade hon det under besiktningen.. det ä det som ä de märkliga… eller kan de vara som min uppfödare säger att svansen inte är helt utvecklad än då hon har en väldigt lång svans??

Seerath
0

Så när du känner längst med svansen finns det en punkt där svansen bryter av i en ny riktning?

lynxeyes
0

Det är inte alls säkert att knicken var kännbar på besiktningen, en knick kan utvecklas så sent som uppåt 1 års ålder iaf. Veterinären kan ju skriva ett intyg till dig på att katten har knick om du skulle vilja ha det, men för att ta reda på om det är en defekt eller en skada som orsakat den krävs röntgen, men inte heller då kan man fastställa vad knicken beror på alla gånger… Det är så trist med knickar men inte mkt man kan göra något åt. Däremot kan du i många fall ställa katten som kastrat, men som fertil kan du inte räkna med några högre placeringar tyvärr :(

/ Sophia

mimmie.k
0

Grejen är just den att ja hämta henne dagen efter besiktningen och då tyckte jag svansen kändes lite konstig men med tanke på att besiktningen visade att allt var okej så tänkte jag inte mer på det.. Så har hon svansknick nu då vet ja att hon hade det redan då.. men men de finns inget mer än spekulationer fören man fått veta av vet.. ska ta henne till det så fort ja kommer till sverige igen så ja vet vad de blir iframtiden…

kan de vara som min uppfödare säger att svansen inte är helt utvecklad än då hon har en väldigt lång svans??

lejon31
0

Har Du tittat tillbaka i Din katts stamfäder? Har det funnits kroksvans förr? Och jag förstår inte, om inte en veterinär kan avgöra om det är en medfödd "kroksvans" eller skada. M.V.H.

"Dr Lennart"

Mymlan
0

Man kan bara se på röntgen om den är medfödd eller ej. Medfödd så har en del av kotorna vuxit ihop dvs del av disk mellan kotorna saknas eller saknas helt.

Är det skada så ska de ha läkts utanpå kotorna. Den förklaringen fick jag då jag röntgade en svans på en EXO som hade så minimal så knappt veterinären kände den *kisse var över 1 år* men i rötgen syntes det. i o m jag ville avla så tog uppfödaren denna tillbaka med veterinärintyg, kisse placerades om igen o den uppfödaren avlade på den.

Så för få vetskap så röntga svansen.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Seerath
0

#5 Förstår inte vad du menar med "inte helt utvecklad än"? En knick kan inte växa bort.

Restless
0

Ingen borde väl bli förvånad över att veterinärer kan missa saker på besiktning! Har själv varit med om att få påpeka missar: För många år sedan fick jag peka ut knicken för att den skulle hittas. En annan gång påstod en annan veterinär att hankatten bara hade en kula nere, men ändrade sig efter att han kände efter lite mer noggrannt efter mitt påpekande. Sedan dess håller jag mig till en noggrann och urduktig vet. som hittar minsta avvikande detalj ;)

mimmie.k
0

#9 skickar med en bit av vad uppfödaren skrev till mig i mailen.

"Men det är inte alldeles säkert att Gloria har en svansknick, det kan vara en förtjockning som växer bort. Som jag förstår så har hon en extra lång svans, och då har jag hört av andra att det kan ta tid innan kotorna utvecklas jämnt ut."

Kan det vara så?

mimmie.k
0

Mitt förra medelande var till nummer 8 sorry..

Seerath
0

#10 Lät lite mystiskt men jag ska nog inte uttala mig om det. Hur som helst så skrev du väl längre upp att hon hade en böj på svansen? då är det ju verkligen en knick. Du nämde också att domare påpekat det, vad sa som exakt?

Restless
0

#10: Har aldrig hört talas om förtjockningar som växer bort…

LittleL
0

Det är en knick antingen svansen är böjd, förtjockad eller stel. Och den försvinner INTE igen. En seriös veterinär skriver INTE något intyg på att en knick uppkommit genom skada eftersom det inte går att se på röntgen. Det är broskbildning mellan kotorna och det blir det både vid skada och medfödd knick. En knick kan utvecklas så länge skelettet växer, ca 1 ½års ålder.  

Min Märtha fick sin knick över en natt, bokstavligt talat. Preppade henne inför utställning och var givetvis noga. Kände ingenting ena dagen men den andra dagen så fanns det en liten krok längst ut på svansen. Som en liten fiskekrok. Uppfödaren var schyst och jag fick 1000kr tillbaka från henne, då jag inte längre kunde använda katten i avel.

Det är såå tråkigt när sådan här händer. Stå på dig, du har rätten på din sida. Antar att katten har en dolda fel försäkring ifrån uppfödaren?? /Sylvia

Seerath
0

#14 Dolda fel hjälper väl inget i det här fallet? Är katten såld till avel med det ikryssat så vore det en god gärning av uppfödaren att ersätta lite men annars finns det ingen anledning egentligen?

LittleL
0

#15 Nej, du har helt rätt. Hon var schyst skrev jag. Hon hade inte behövt ge tillbaka några pengar. Däremot kunde jag lämnat tillbaka katten men det ville jag inte.
(Konsumentköplagen - uppfödare till privatperson). /Sylvia

LittleL
0

Men å andra sidan så påstod inte "min" uppfödare heller att knicken skulle växa bort. Låter helt befängt!

Bara att konstatera att vi uppfödare behöver mer utbildning. /Sylvia

mimmie.k
0

#17 jag säger inte att min gumma har knick, inte heller att uppfödaren säger att knick kan växa bort för det vet vi att det inte är sant… men bättre att avsluta tråden här då det bara blevigt missförståt vad jag velat å det var pris för vad en röntken skulle kosta för att kolla upp detta mer!

Mymlan
0

På min EXO jag hade så såg man på röntgen att hon hade bara halva brosket mellan 2 kotor och kotorna som möttes där inget brosk fanns var ihop växt.

Såg detta själv på röntgen plåten o plåten kan ej ha ljugit för mig. Samt så litar jag på Håkan Kasström docent på sandvikens djurklinik *nu har de ny ägare etc o han med fru jobbar ej kvar där*

Sagolika
0

#14 Angående att det (som du skriver) är en knick antingen svansen är böjd, förtjockad eller stel, så tycks det finnas olika åsikter om detta. Det finns fall där inte bara veterinär meddelst röntgen utan även Sveraks avelsråd hävdat att t.ex. en förtjockning INTE är detsamma som en knick och att det är fritt fram att avla och ställa ut. Så ibland undrar man verkligen vem man ska rätta sig efter? Märkligt att det ska tolkas så olika, även av de som verkligen SKA kunna sådant, inte sant?

mimmie.k
0

Vill även meddela åt alla att deta är min första norska skogskatt, Jag visste inte mycket men vad jag har förståt av er i denna tråd kan det vara så att hon utvecklade det efter hand. OM det nu är så att hon har det… För er som läst mitt första inlägg noga så är detta INGET SOM JAG FÅTT BEKRÄFTAT och det var därför jag skapat denna tråd för att jag vill VETA VAD DET KAN KOSTA ATT RÖNTKA!! har ni inget svar på det vill jag inte ha fler inlägg i denna tråd då allt bara blivigt missuppfattat!

Mymlan
0

Räkna med en 1000 lapp men kan kosta mer och kan kosta mindre, ring runt till veterinärerna och kolla priset.

LittleL
0

#21 Jag ber om ursäkt att jag inte svarade på din fråga om vad det skulle kosta. Jag svarade utifrån den information jag har angående möjligheten att röntga en svans, för att fastställa om det är en ärftlig knick eller knick av skada.
Jag har varit i kontakt med 5 st olika veterinärer angående detta. Alla namnen lägger jag dock inte ut här men jag kan svara på vilka veterinärena är i ett privat pm. Kontentan är att jag fått samma svar på alla ställen.

Sen förstår jag inte vad som blivit ett missförstånd?? Du skriver själv i:
#2 att du känner en böj.
#5 att svansen känns lite konstig.
#10 kopierar du själv uppfödaren som skriver att det kan vara en förtjockning som växer bort.

Förstår som sagt inte vad som kan missuppfattas i detta. Mitt tips är att om du inte vill ha råd ifrån andra som råkat ut för samma sak så skriv inte här. Ring din veterinär och fråga vad det kostar istället. Om han nu är seriös och utför detta trots att det inte ska gå att lita på resultatet.

Kan citera Blåstjärnan:
"Vi röntgar gärna men vi skriver inte något intyg på att skadan uppkommit genom yttre våld och inte ärftlighet. Det blidas brosk i båda fallen och går inte att säga vad som hänt om inte det finns en synlig skada även på utsidan."

/Sylvia