ang handpenning..
min ena kattunge elvis, var bokad av en familj, som sedan ångrade sig pga att deras egen katt kom tillbaks.Dom la handpenning på 1500 :- och priset var 4500:-.Nu är han åter såld, men för 3000, då handpenningen redan var lagd ju.Men nu ringer dom och vill ha tillbaks sina pengar, handpenningen å?hur hade ni gjort? det står ju i tingnings avtalet att dom är skyldiga att betala mig 15 % av ursprungspriset om dom ångrar sig, ska jag ge tillbaks mellanskillnaden elr behålla hela handpenningen? lägger man handpenning på tex en bil, får man ju inte pengar tillbaks,men nu är ju ett avtal skrivet? hur gör man?hur skulle ni gjort?
Du får alltså bara behålla 675:- resterande belopp ska återbetalas.
Om jag förstått det rätt så räknade du av den handpennig som de förra köparna lagt från de nya köparnas pris? Varför förstår jag inte?! Istället skulle du tagit ut en ny handpenning för de nya köparna, det är ju en garranti för dig som säljare…

Ja som sagt mellanskillnaden måste tillbaka inte mer.. dock förstår jag inte varför den som köpte katten bara fick ge 3000 bara för någon annan lagt handpenning så mycket behöver du ju inte sänka (å den nya köparen visste ju inget om att du fått handpenning innan) nej där var du för snäll
du har endast rätt till 15 % av köpbeloppet att behålla precis som ovanstående skriver. Handpenning ska tas ut av varje köpare.. den ska ju vara som ovan säger en garanti samt att om köpet ej genomförs så kommer du få ombesiktiga, annonsera m.m igen och då går handpenningen åt till det.. så du borde ha begärt en ny handpenning av det nya paret som köpte katten…

Själv har jag aldrig behövt lägga handpenning vid köp av mina katter. Men det är alltså olika hur olika uppfödare gör?

#2 Håller helt med dej! Någon garanti ska man ju ha.(Personligen så tycker jag att när man har lagt handpenning så återbetalas det ej!)PS. Om det inte är pga speciella själ.MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#5 Ja precis dyker de upp nått speciellt som gör att de är därför de inte kan köpa katten så betalar jag tillbaka hela handpenningen. Dock så gäller inte de i detta fall om de har en katt ute som försvinner och går och bokar en ny och den förrymda råkar komma tillbaka får de ju skylla sig själva de måsre ju kunna ha tänkt längre att han skulle kunna komma tillbaka även efter lång tid

#6 Ja i detta fall så var det ju att dom inte hade tänkt till ordentligt när de bokade kissen. Man måste ju verkligen veta vad man gör när man bestämmer sej för en ny kisse.(Undrar vad dom hade gjort om den bokade flyttade dit,o så en dag kommer den gamla hem)
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

#7 Ja de var nog tur denna kisse inte hann flytta

ok, men hur som så dom nya ägarna kändes helt rätt för min elvis, så priset tycker inte jag i detta fall spelar så stor roll, för dom hälsade på, ringde 3 dgr i följd om jag bestämt mig,vilken dag dom kunde komma mm, och blev helt överlyckliga när dom fick bli ägda av elvis!! När dom kom och satte ner deras kattbur, så kom mamma katt, syster och elvis och luktade.Elvis gick helt sonika in i korgen, la sig tillrätta och somna!!han hade valt!!
sedan dom första, ringde mig då elvis var 12 veckor och sa att deras katt som försvunnit i örebro (familjen bor i ängelholm) hade hittats och dom ville inte ha 2 katter.Då hade dom i 5 veckors tid åkt fram och tillbaks til oss och hälsat på elvis!!Alltså, jag tycker inte jag ska betala illbaks nåt, men kan ju då sträka mig till mellanskillnaden…
hoppas ni inte är för upprörda över att jag sänkte priset, men det var kasnke feltänkt i situationen, nästa gång det händer vet jag bättre!! skulle rådfrågat här direkt, men alt tycks drabba mig nu…min sambo är svråt skadad i sin häl(krossad häl) min hund dog igår och har varit sjuk under en längre tid + att min farmor dog för ca 3 månader sedan…
inget att skylla på kanske, men ibland blir d för mycket!
tacksam är jag iaf för alla svar…
men vet fortf inte hur jag ska göra….detta stör mig fruktansvärt att man ens då ringer om att få tillbaks pengar, det handlar ju om då 325 kr, för dom hade bara lagt 1000 kr i handpenning..*suck* man slutar aldrig förvånas

#9 Nej jag förstår dig.. ibland är de för mycket samma i mitt liv just nu och då kanske man inte tänker så långt alla ggr.. Livet går upp och ner så man blir mörkrädd..
beklagar din vovve vet hur de känns att förlora en trogen vän.. :( Kram
Ge tillbaka mellanskillnaden hänvisa dom till sverak om de klagar och ta hand om dig nu
Fast hur kan man hälsa på en bebis 5ggr mysa känna att wow du ska bli min och sen bara nej nu vill jag inte ha dig längre *suck*