Begränsa kullar
Hej!
Med risk för påhopp och ramaskri är jag nyfiken på hur många som skulle kunna tänka sig att begränsa sin uppfödning till max två kullar om året. Sverak kanske skulle kunna sätta gränserna med tanke på hur mycket det avlas på NFO.
Detta var bara en tanke jag lekte lite med.
Mvh
Mona

Personligen så skulle jag inte vilja ha fler än max 2 kullar på ett år… så mig skulle det inte göra något…. men ibland kan man kanske inte styra över hur det blir… om honan tex får livmodersinflammation eller något sådant.
Men jag har oxå tänkt tanken någon gång att det kanske inte behövs så många kullar som det blir… så jag förstår hur du tänker…

Jag skulle kunna tänka mig att ha genomsnittligt 2 kullar per år men jag vill vara fri att kunna ta fler nåt år och färre nästa om det skulle passa bäst. Men då har jag ju inte så många honor heller. :D
Svårt att sätta någon sån gräns ändå…

Absolut!! Jag har oxå tänkt i de banorna många gånger, men som du skrev, man är rädd för ramaskri

Hej Mona!
Det skulle kanske vara bra under en begränsad tid med bara två kullar per år och uppfödning. Men jag tror ändå att det bästa skulle vara ett utbildningsprogram. Med det menar jag att varje uppfödare först skulle genomgå utbildning med godkänt resultat och att man inte fick lov att ta några kullar innan dess. Men jag skulle också kunna tänka mig en begränsning efter utbildningen på max två kullar/år (under en begränsad tid). Detta pga att det finns SÅ många skogkatter till salu nu. Det blir en ond cirkel där många kattungar över 12 veckor säljs billigt. Vi måste bryta trenden på något sätt.

Jag tycker det vore ett riktigt bra förslag att begränsa antalet kullar med tanke på att det verkar finnas många som sitter med osålda kattungar.
Jag tycker det verkar vara många som har väldigt många kullar per år och även de som har flera kullar samtidigt. Det mest rättvisa vore om alla fick ta lika många kullar per år.
Nu är jag ingen uppfödare men det verkar som om marknaden är övermättad.
Mvh Margona

#5. Jag vet inte om det skulle vara "rättvist", men jag tycker inte att det här handlar så mycket om rättvisa, utan att vi måste göra någonting åt situationen. Den som har sex avelshonor kanske inte tycker att det är "rättvist" att hon får ta lika många kullar som den som har två avelshonor, men för rasen och att göra den rättvisa så vore det kanon.
Jag hör själv till dom som har flera kullar samtidigt, men har också ofta förfrågningar på kattungarna innan kombinationen är gjord och kattungarna föds.

Jättebra förslag Mona!!
Precis vad jag diskuterat med andra. Tror att vissa skulle tänka mer än en gång innan de parar om det är begränsat. Just nu känns det som det avlas på vad som helst. Ett stort problem tror jag är att alla är inte kapabla till att titta kritiskt på sina katter och se deras brister. Det kan man ju bl a se här inne rätt så ofta. Här är alla katter så gulliga och söta och man själv undrar om folk är blinda eller vad som är problemet. Vissa sitter kvar med osålda jättefina kattungar och många får sålt sina kattungar som jag inte ens skulle vilja ha om jag fick betalt för att ta emot dem. Inte så konstigt att domarna är rädda för vad som är på god väg att hända den vackra skogisen. Jag lär väl bli lynchad för mina åsikter , men det bjuder jag på 

#4 Ja det där med utbildning verkar ju vara ett evighetsarbete att utarbeta och komma igång med. Jag hoppas ju innerligt att det snart blir obligatoriskt för att vara/bli uppfödare. Min tanke var ju att få uppfödare och de som tänker bli uppfödare att tänka på om det verkligen är rätt mot aveln att ta många kullar med en så pass mättad marknad. En begränsning hade kanske gjort marknaden mer attraktiv. Ja det är svårt att veta var gränsen ska dras och man hoppas att uppfödare tänker mer än en gång.
Mona

Håller helt med Annelie # 7!
Tycker att 2 kullar räcker långt när man är så pass ny som vi är. Man ska ju ha tid för sdom små liven också.
Sen kan jag förstå dom som har 5-6 honor att dom kan tycka sig vara orättvist behandlade om ett sådant här förslag skulle gå igenom, men vi måste iaf se till rasens bästa.

Haha…jadu Mona! Själv sitter jag med 3 kullar just nu som du vet så jag kanske hade behövt en personlig begränsning
. Skämt åsido!
Kanske att det hade varit en lösning, vad vet jag. Någonting måste klart göras. Men jag tror nog mer på en obligatorisk utbildning innan man får bli uppfödare, ungefär som Annicka skriver. Tror nog att man måste börja där för helt klart är problemet mycket pga att många helt saknar kunskaper när de börjar med uppfödning och inte vet vad de ger sej in på. Kvalitén på katterna blir inte bättre för att vi begränsar antalet kullar, det kan bara utbildning och erfarenhet hjälpa till med anser jag. Kanske man kan kombinera dom på något sätt.
Jag var inne på Blocket.se igår och tittade på kattannonser. Såg då två kullar med reggade skogisar, en från Blekinge och en från Skåne, som såldes för 3500 kr och de var max 12-13 veckor gamla. Inga stamnamn i annonsen, bara telefonnummer så jag vet inte vem det är. Här hjälper det inte att enbart begränsa antalet kullar, de måste får utbildining på vad det är de ger sej in på och vad det kostar, att vi inte kan slumpa bort våra skogisar på det sättet.
En väldigt intressant diskussion! //Kaisa

#7 Jag hoppas inte man ska behöva bli lynchad för att man tänker på vår vackra ras. Då är det nog så att alla kanske inte har tänkt igenom ännu vad de vill åstadkomma för skogisens framtid. Alla katter är inte lämpade för avel och själv har jag några som har fått två och tre kullar med olika hanar men jag tycker inte det har blivit som jag ville, så de är kastrerade.
Usch ja, det är mycket att tänka på och inte så lätt.
Mona

Som ny i Nfo-världen tycker jag att utbildning hade varit en bra början.
Ett annat förslag kunde kanske vara, att alla katter som används i avel ska inneha minst Ex1 i öppen klass?
Heléne

#12 Man kan ju aldrig så klart veta hur avkommorna blir även om man gör så gott man kan och hoppas att resultatet blir bra. Vår lilla Erin kommer inte heller att få fler kullar eftersom hon är så väldigt liten. Hon har fått en kull och då satte vi en stor hane på henne men avkommorna är idag väldigt små ändå. Så även om kattungarna rent tekniskt var väldigt snygga så måste de även ha storleken och hon kommer att bli kastrat nu.
Men det är sånt som vi kan få lära oss på en utbildning så vi lär oss att stanna upp och titta tillbaka på våra avkommor och utvärdera dom. Därför är det väldigt viktigt att vi även försöker att ha en bra relation till våra kattungeköpare så vi kan följa upp våra småttingar. Vi lär oss mycket på att stanna upp och se tillbaka på vad vi åstadkommit. //Kaisa
Man kanske skulle ta bort möjligheten att kunna regga kattunge utan att ha stamnamn, men det kanske leder till en massa oreggade kattungar istället och det gagnar varken rasen eller kattens status.
Utbildning och licens och kanske en begränsning under en viss period kanske kunde vara en kombination som hade funkat.

Hej Kaisa!
Jag tycker också att utbildning borde vara obligatorisk både för "gamla" och nya uppfödare. Men jag tror ändå att en begränsning hade fått många att tänka mer än en gång. Alla katter är ju trots allt inte lämpade för avel eller utställning. Jag har själv honor som har fått två och tre kullar men det har inte blivit riktigt som jag tänkt, även om jag har provat olika hanar.
Det kanske skulle kunna begränsa att fler "sämre" katter användes i avel om det inte fanns så många på marknaden.
Hoppas alla förstå hur jag menar, har lite svårt att få till det.
Mona

#13 Bra tanke men det håller nog inte.
För det förstå så finns det många katter i öppen klass (tex kat. IV) som det kan ta VÄLDIGT lång tid innan de får Ex1. Detta är ju helt beroende på konkurrens. I en del kategorier är det väldigt mycket konkurrens och i en del väldigt lite.
Att då begränsa det till ett EX kanske inte heller är bra men tanke på att nästan alla katter får Ex. Jag hade en birmahona tidigare som absoulut inte var lämpad för avel på något sätt men hon fick 2 CAC (och en himla massa andra "bra" bedömningar) innan jag sålde henne.
Sedan så begränsar man ju då de katter som kanske stamtavlemässigt är bra för aveln men som kanske inte håller på en utställning.
Jag håller med tidigare talare att utbildning om hur man "lägger upp" sitt avelsarbete är viktigt. Det är det vi måste fokusera på.
/Therese

#7 kanske jag är en av dom som ska lyncha dig då?
Om vi inte får höra sanningen, så lär vi inte oss nåt heller.
När man är ny, så är det lätt att bara rusa iväg, utan att tänka, så kurser vore kanon, med ett uppfödareprov. Jag köpte mina honor för utställning, inte en tanke på avel då, men sen vart man sugen, och hade fått dom bedömmda.Min första hona gick i grupp 6, hon vart ex 2, ex 4, ex 4, ex4, så hon är en medelmåtta.Min andra hona ställde jag i klass 12, ex1 BIV, ex1 NOM, ex1 Nom, men hon stannade till i växten ett bra tag, och har inte den jättelånga profilen, så jag valde en hane med omsorg och noggranhet.
Efter att ha bott här vid datorn, och Norsk skogkatt i fukos, och
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Men en ide kanske hade varit att försöka få till en begränsning av antalet kullar per uppfödare och år så fort som möjligt? På det viset kanske vi i alla fall kunde få ner antalet födda kattungar.
Håller med Mona, det kommer ta tid att utarbeta och får igång en bra och så komplett utbildning som möjligt, men jag är 100% för en sådan, när det nu kan tänkas bli.
För att tex kunna lämna in en motion till SVERAK om en eventuellt begränsning av NFO kullar för en tid, så måste det utarbetas en konstruktiv "plan" för hur det skall se ut, varför vi vill göra det och vad detta skall leda till. Sedan måste klubbarna skicka in motionen, så här krävs också ett stort omfattande arbete innan ett vettingt förslag skulle kunna lämnas in. Frågan är om det är tillräckligt många som vill se till rasens bästa(begränsning av antal kullar/år)?
Vad tycker och säger ni andra?

#16 Jodå, jag förstår vad du menar
. Helt klart finns det bättre och sämre avelsdjur och därför att det viktigt att vi även är kritiska till våra egna avelsdjur och avkommor.
Själv tillhör jag en av dom nya uppfödarna och startade uppfödningen snabbt och utan kunskap om rasen. Katter har jag alltid haft och erfarenhet av katter och deras beteende hade jag i alla fall. Men helt klart skulle jag varit mycket bättre insatt i rasen innan jag startade. Men jag har alltid haft kunnit skogisfolk som har hjälpt mej och gett mej råd och sagt till mej när det har varit fel vilket jag är oerhört tacksam för. Jag hade även helt klart varit i behov av en utbildning innan jag startade. En utbildning i kombination med en begränsning av antalet kullar hade kanske gjort att man inte haft så brått så det kanske är ett bra förslag. Men att enbart begränsa antalet kullar per år tror jag inte leder till bättre kvalité på våra skogisar, det tror jag bara en utbildning kan råda bot på. //Kaisa

Hej!
Jag har valt att avstå en planerad kull i år, pga att jag tycker att det känns som att vi har alldeles för mkt skogisar till salu just nu.. Dessvärre tror jag inte att det hjälper, det finns alldeles för många oseriösa uppfödare kvar som avlar fram kull efter kull av mindre än medioker kvalitet, och jag tror att vi som säljer måste vara extra noggranna med vilka vi säljer till. Jag har själv lekt med tanken på tidig kastrering, trots att jag innerst inne inte vill utsätta en liten kattunge för ett ingrepp utan anledning, men helt klart är att jag är fruktansvärt trött på alla som prånglar ut kattungar..
Spekulanter på mina kattungar har ringt och frågat varför våra kattungar kostar 5000kr när de kan köpa en för 3500kr (#11 det var de annonserna som de också hade ringt på..) och jag har faktiskt varit så snobbig att jag har sagt att man får det man betalar för…
Jag ser måååååånga skogisungar av dålig typ, dålig storlek, dåligt temperament, ordinära stamtavlekombinationer och med föräldrar som inte är HCM-testade mm som prånglas ut i massor.. Jag undrar bara stilla när vi som uppfödare ska börja selektera vårt avelsmaterial? Jag kommer i a f att bli ännu petigare på vad jag avlar på i framtiden. Vi som uppfödare måste även granska vårt eget avelsarbete självkritiskt, och givetvis håller jag med Annika på Zygots att utbildning för uppfödare MÅSTE komma till stånd! Dessutom tycker jag att domarna ska bli hårdare i sina bedömningar av skogkatten, det tror jag skulle ge viss effekt…
Mvh Malin

Jag tycker absolut att det skulle vara bra att under en viss tid begränsa kullar/år.

jag tycker som # 22 ..skulle vara bra helt klart..
//Stefan
#21 Jag har också valt att avstå från att ta någon kull i år, framför allt för att jag tycker att det finns så otroligt många kullar ute landet just nu. Men också för att jag väntar på en hane som först ska testas och ställas ut lite till innan han går i avel.
Jag vill också HCM-testa min hona innan jag parar henne.
Sen känner jag att livet har lite annat att erbjuda än just kattavel, min familj och mina fem vuxna katter vill också ha en del i mitt liv. För hur man än vrider och vänder på det, så är det väldigt krävande att ha en kull kattungar hemma…och ett oerhört ansvar.
Jag håller också på att spara ihop en kattunge-buffert på ett särskilt katt-konto, känns tryggt att ha utifall att något ut över det vanliga skulle hända…för det är inte gratis att föda upp katter.
Dessutom har jag mycket kvar att lära mig och som Malin #15 skrev i en annan tråd, så har jag bestämt mig för att "skynda långsamt"!
För att återgå till tråden, så vill jag inte ha mer än MAX 1-2 kullar per år.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Malin #21 menar jag, sorry!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

#21 Ja lite större krav borde nog domarna ställa men det finns ju tyvärr en del som avlar och inte ställer ut något. Därmed inte sagt att alla som inte ställer ut har sämre katter.
Mona

Jag är också för utbildning så klart och när det gäller begränsning av kullar så är det inget som drabbar mig eftersom jag har min första kull nu efter mycket funderande. Och jag har inga planer på någon mer inom den närmasta framtiden. Tror dock inte begränsning är lösningen i längden utan det måste till utbildning. /Sylvia
#26 Hört en uppfödare som inte ställer ut för att det är en klubb för inbördes beundran..inte NFO men MCO…
Samma uppfödare hävdar att vi vunnit för att jag(Henrik) går assistent..vad jag vet så har vi aldrig blivit BIS än…men dok NOM… lite OT.

Just nu finns det alldeles för mycket skogiskullar för att det ska vara bra för skogisens status. Har själv en hona som jag vill para men har hållt igen på grund av dessa mängder av kullar. Är en ny uppfödare,men därför inte dum i huvudet.Försöker suga åt mig av allt som de mera etablerade uppfödarna säger och skriver,men man behöver inte vara något geni,för att förstå att detta inte är bra för rasen/Mona H.

#29 Bra skrivet

En fråga, många skriver oseriösa uppfödare, vad menar just du med det?
vore intressant och höra olika versioner av det ordet.

Jag tror nog att de flesta uppfödare vill vara seriösa,men så vill man så mycket. Det gäller tror jag att vara självkritisk,och se vad som inte blev, som man har tänkt sig.Mona H.

#31 Gör ett litet utstickande av hakan
och menar att för mig är en oseriös uppfödare en person som föder upp synnerligen kortsiktigt och ser det mesta ur sitt eget perspektiv.. Ingen kunskap om rasen, ingen kunskap om hur utställningar går till utan kanske bara hyser en stor kärlek för katten som djur.. Då tycker jag att man ska läsa på, skaffa sig mentorer, ställa ut och se till att få ett långsiktigt avelstänkande med rasen i fokus.. efter några år kanske man fått tillräckligt med "kött på benen" för att kalla sig seriös.. ;o) Första kullen är alltid svårast, men har man mentorer som uppbackning (och med mentorer menar jag erfarna kunniga personer! Inte de som själva fött upp en eller två kullar..) som man hela tiden får stöd o hjälp av så är det till enorm hjälp… Som seriös tycker jag nog också att man har grundläggande kunskaper om katten som helhet.
mvh Malin med hakan… 

Ps Själv tycker jag uttrycket "en blind leder en blind.. " ibland härskar i skogkattvärlden i form av nya som lär upp andra nya att bli uppfödare.. Suck.. Ds

#32 helt rätt, därför har jag nu bestämt att kastrera min första hona, hon får bli en lycklig kastrat, så fort hon ätit upp sig. Jag hade tänkt andvända Dogge på henne, men insett att det blir fel, då hon inte håller dom höga kraven.
Hon betyder lika mycket kastrat som fertil för mig

Ja, det kan hända mycket, på vägen, för vägen en både lång och kurvig, men jag ska hålla tummarna för din hona, på bilden ser hon mycket vacker ut

Jag behöll en hane från en kull som jag hade för 2 år sedan. Vi blev så förälskade i honom så det gick bara inte att han skulle flytta. Det gick jättebra för honom på utställningar som ungdjur och junior, men han utvecklades inte som jag hade hoppats på. Givetvis så är han en jättevacker kattkille och supertrevlig, men jag kan ju inte påstå att jag tycker att han är en så vacker Norsk skogkatt. Stamtavlemässigt kunde jag använt honom på mina honor men jag ansåg inte att han har något mer än en tung kropp att tillföra och då fick han bli kastrat. Vi är dock lika förälskade i vår pojke ändå, men i avel tycker jag inte att han har att göra.
# 18 nu var det ju inte direkt riktat emot dig
du är ju en av dem som lyssnar på en uppfödare som har hållt på ett bra tag och hon vet ju nog vad hon pratar om.
Jag är ny själv och säger inte att jag gör allt rätt, långt därifrån. Fullärd blir man aldrig, men något nytt lär man sig nästan på varje utställning eller när man får ta del av andras erfarenheter.
//
Anneli

Jag är helt för utbildning/kurser med ett godkännande att få tillåtelse, om man är lämpad att bli/vara uppfödare, för det är en stor ära, och ett stort ansvar och är man inte godkänd på utb så måste man lära sig mer,helt enkelt. Vem skulle inte bli tacksam för att lära sig så mkt som möjligt om rasen och avel, för det är så otroligt mkt att lära sig och ha förståelse för innan man startar sitt uppföderi. Jag är själv inte uppfödare. Jag undrar bara varför har man inte tänkt/gjort detta tidigare? Jag anser att man måste se till rasens bästa och eftersom det föds så många kullar/år, så måste det ske en förändring och det inom snarast framtid. Jag tycker det vore bra med en begränsning på 2 kullar/år.
*Mvh Eva-Helen*

Jag är osso helt för 2/året, men tänker dock lite på dom stora uppfödarna som har ett flertal honor, ca 4-8st, dom lär inte få många vardera, om det är max 2st per år, då blir ju det kanske max 2 kullar per hona som fertil
Missförstå inte inlägget, jag menar inte att man ska ta kull på kull efter en hona

jag bryr mig inte om att skaffa något tillstånd för mer kullar då jag tycker 2 kullar/år är lagom!
/sanna

#38, ja, hon har lärt mig mycket under väldigt liten tid, och fått mig tänka om, jag är överlycklig för Dogge, och all hjälp som hon har gett, och förhoppningsvis kommer att ge, och även ni andra, ger ju med, var stolta, och ge inte upp oss nybörjare, vi behöver er alla
Det vore härligt om det krävdes utbildning för att få stamnamn och därmed få föda upp, som flera skriver, och sedan en begränsning på två kullar per år under de första åren, säg fyra eller fem år. Så hinner man förhoppningsvis lära sig mer. Och skogiskullarna skulle bli färre.
Bara detta inte leder till fler oregestrerade kullar.
Tills vidare önskar man kanske att alla tänker sig för, fast det är svårt för våra katter är världens underbaraste.
För mig är det dock inte svårt att hålla mig inom gränsen max två kullar per år eftersom jag bara har en fertil honkatt och en bebis som vi ska behålla. Det närmaste året tänker jag ställa ut de båda för att lära mig ännu mer om standarden.
/Susanna
Susanna

Detta har jag tänkt på länge =))Ja jag tycker absolut att man borde begränsa kullarna, 2 kullar per år räcker .
Sen borde det till större krav för att få bli uppfödare, det är alldeles för lätt i dag.
men det är bara min åsikt.

Jag är för utbildningar, kurser, information och mentorer, det kan ju knappast ses som något negativt att andra vill dela med sig!
Aldrig har jag heller mötts av kalla handen, att man inte skulle vara välkommen eller få ställa sina frågor! Däremot som nybörjare tycker jag ibland det kan vara svårt att veta vilket TYP av frågor man ska ställa, av allt som finns att lära, vart ska jag börja, vad ska jag fråga etc.
De katterier som har flera fertila honor kan en begränsning kanske kännas hård o orättvis, men jag skulle vara helt för ett sådant förslag.. Det krävs drastiska åtgärder för att vi ska komma tillrätta med vår ras o kunna bevara och bygga vidare på det vi har.
Jag håller med föregående talare att det ofta (i mina ögon) prånglas ut kattungar av rent ut sagt dålig kvalité. Det är uppenbart att vi tolkar rasstandarden olika, (är rasstandarden skriven ur sådan synpunkt att den SKALL gå o "tolkas"??), och att vi har olika mål i aveln.
För er som är intresserade av mer info så hoppas jag att ni kikar in på SVERAKs hemsida, som nu bjuder in till seminariedagar i Göteborg, 20-21 oktober! :)
Trevlig helg!
//Malin

Jag tycker att det verkar super oxå..
Har man då flera avelshonor så kan dom ju faktiskt få gå omlott och faktiskt få vila mer än ett år mellan kullarna, dom som vill ha många kullar / hona kankse får sänka den siffran lite då eftersom om man väntar 1½ - 2 år mellan kullarna så "hinner" man ju inte med så många kullar / hona. Men å andra sidan så man kan ju i det läget behålla en hona efter sin hona för att på det viset gå vidare i sin avel.
Jag förstår samtidigt att man kanske inte kan behålla en hela tiden eftersom tillslut står man där med påtok för många katter men på något vis måste det ju bli en bra och en jämn "ruljans" på avkommor efter en NFO. Som det är nu så tycker jag att det verkar som att men bara avlar och avlar utan att blicka framåt, (inte alla såklart men vissa)
Hur som,, en superidé 2 kullar / år..
Men samtidigt tycker jag (ny som jag själv är) att en typ av kurs vore bra.. Ju mera man kan ju bättre är det ju,, det gäller ju allt..
Kram 

Jag tycker det är en bra ide, Det pratades för ett tag sen om vart skogkatten är på väg, och kvalité istället för kvantité är väl inte helt fel. det svåra för många med djur överhuvudtaget det är självinsikt, vad har jag? Alla älskar väl sina katter eller djur men kanske inte alla lämpar sig till vad som är tänkt till. Då får man ta ett steg tillbaka. Och åter igen man kan aldrig lära sig för mycket.

Mycket bra förslag! max 2 kullar per uppfödare o år
Problemet är nog bara att få igenom en sådan
motion i Sverak…
Sen är väl problemet antagligen större än de som tar fler än 2 kullar om året nu. De flesta "nya" som tar kull mest för att det är kul, gulligt osv tar nog sällan mer än en eller två kullar per år…om de ens fortsätter efter ett par kullar…
Så mer information, utbildning, uppfödarkrav skulle nog ändå ge mer i längden…
/Marie
#7 Inte tänker jag lyncha dig iaf tvärtom.Kloka ord.

#49 tack 

hmm..vet inte men det känns lite som om vi omyndigförklarar oss själva om vi behöver en organisation som ska fungera som övervakare.
Är det verkligen många uppfödare som tar fler än två kullar/ år? Jag vet nog bara några stycken.
För mig är uppfödningen en hobby och inget försäljningsjippo som måste kontrolleras.
Ska jag sluta föda upp katter bara för att jag gillar en gammal "standard"? Ska jag låta andra tala om för mig Hur de tycker att mina skogkatter ska se ut? Hur kommer då skogkatten se ut om 20 år? Föder inte vissa upp sina katter för att de ska få meriter via utställningar(är det verkligen så skogkatten ska se ut), för att få bekräftelse? Är alla domare superkompetenta vad beträffar skogkatter?
Detta är bara funderingar som vaknar till liv…

En jätteintressant tråd och intressant läsning. Man bör väl kanske reda ut några saker
1 Först och främst, vad är problemet? (har specat det ni tagit upp)
Det finns för många kattungar till salu
Kattungar över 12 veckor säljs billigt
Många sitter med osålda kattungar
Det avlas på vad som helst
Man ser inte kritiskt på sina avelsdjur
Man saknar kunskaper när de börjar med uppfödning
Slutligen det ingen skrivit - Det finns för många uppfödare
2 Varför har vi det problemet? - Det tas för många kullar per katteri?
3 Vad gör vi åt det? - Begränsar antalet kullar/uppfödare?
4 Vad blir resultatet? - Färre registrerade kullar ja, men samtidigt kan även dessa saker hända
Uppfödare går till Independent
Ännu fler stamnamn registreras (på familjemedlemmar)
Kompisar tar en kull utan stamnamt
Ännu fler oregistrerade kattungar säljs
Jag förstår tanken och idén bakom att begränsa antalet kullar per stamnamn och år, men med den erfarenhet jag har så är jag säker på att den inte går igenom på ett årsmöte i något förbund, det är mer ett rasspecifikt problem som vi får ta inom rasen tror jag. Sen har jag svårt att tro att det är rätt väg att gå, även om jag önskar att resultatet skulle bli det vi alla vill.
Vi som sitter här och tycker detta, kan ju begränsa oss redan nu, utan regler. De som prånglar ut massor av kullar om året skulle ändå göra det på det ena eller andra sättet. Naturligtvis hjälper detta dem som inte får sina kattungar sålda, men är det rätt sätt. Låt oss säga att vi har regeln i några år. Eftersom skogkatten är en populär ras, så kanske vi får ÄNNU fler uppfödare, eftersom de etablerade uppfödarna inte får ta mer än två kullar, så ser nya en "marknad".
Jag tycker problemet är större att antalet uppfödare ökar så markant än att det är många kattungar till salu. Själv har jag haft ett snitt på 2,6 kullar per år under mina 14 år och det skulle inte märkas för mig om jag minskade till 2, men jag känner ändå att vi angriper problemet i fel ände. Resultatet blir nog att vi sitter där och ser nya uppfödare "poppa" upp, kompisar och kompisars kompisar. Jag tror att vi uppfödare "föder" varandra. Hur ofta har man inte hört uppfödare använda "säljtaktiken", om du köper den här honkatten, så kan du också ta en kull, det är jättekul, inge svårt alls…
Nej, jag gillar mer idén om lite större krav på både oss själva och katterna. Varför inte börja tuffa till oss i rasringen. Varför inte ställa krav från rasringen att både uppfödare och katter ska vara certifierade. Att annonsera och propagera för att köpa av certifierade rasringsanslutna uppfödare.
Att domarna ska bli hårdare i sina bedömningar är ju något rasringen skulle arbeta med. Varför inte göra som rasringen för maine coon, de var ju med på ett domarseminarium och diskuterade rasen med domarna. Vi måste visa domarna de fel och brister skogkatterna börjar få, om inte vi uppfödare själva kan vara kritiska och se våra katters fel och brister, hur ska då domarna göra det…
Tack för en jätteintressant tråd som verkligen behöver ventileras :) Ledsen att jag inte var enig, jag är väl "kärringen mot strömmen" 

#52 tack för väl valda ord och jag instämmer.
Det enda felet är väl att jag tillhör de nya "som poppar upp"…
All kunskap är en lätt börda att bära och att en kompetenshöjning hos alla uppfödare sker är nog av godo.
Är man van att läsa text på engelska, franska eller tyska så finns det många bra böcker om kattens sjukdomar, specifika sådana, avel, uppfödning etc som kan komplettera den inhemska dito.
Certifieringenfås efter ett prov.
Detta prov tycker jag ska innehålla både multiple choice frågor och frågor som kräver skriftligt svar manande till eftertanke.
Som komplement till utbildning kanske en höjning av stamnamns avgiften vore något?
5000kr kanske får en att fundera mer än 1500? Med avgiften följer ju att du kan bedriva antingen närings- eller hobbyverksamhet. I princip betalar du ju för enskild firma…
Att ta en kattkull eller registrera stamnamn för att sedan "ta kattungar" verkar också fungera som salutogenetiskt (hälsofrämjande) vid sjukdom…Oxytocin som främjar välbefinnande frisätts då man klappar på katter - kanske skulle vi börja klappa mer på varandra istället
och på så sätt minska antalet födda kattungar.
Men förbud är jag emot och tycker att det har vi tillräckligt av.

Precis det finns för många kullar till salu för att det finns så många uppfödare, och att det är lite väl lätt att bli uppfödare.
Erkänner att när jag själv ansökte om mitt stamnan blev jag förvånad över att det inte behövdes mer en att betala in en summa pengar, hitta på ett namn och sen var det klart.
Men hur ska man då göra ??? alla vi uppfödare som nu redan finns …. detta med utbildning (vilket jag tycker är bra) hur ska det gå till i praktiken ??
Ska samma gälla alla ?? om man så varit uppfödare i 30 eller 1 år.
Och vilka är det som ska bestämma vilka som är dugliga uppfödare ?? och hur ska det gå till ??
Kan inte en tidsbegränsad gräns på 2 kullar och kanske tom.ett tillfällligt stopp för nya uppfödare, vara en tillsvidare lösning på problemet ??
Tills det att man kommit fram till hur en utbildingsplan ,och detta med större krav på nya uppfödare ska se ut ??
Detta är frågor jag funderar över.

Håller med om det Barbro/Rockringen skriver (alltid skönt när ngn skriver vad man tänkter så man slipper skriva ett långt inlägg själv ;p). Kvalitetssäkring är en bättre metod än förbud!

Önskar bara någon kunde ta tag i att starta och sköta en rasring med dom kraven. Jag skulle lugnt gå med.

Hej igen!
Jag håller också med Barbro i inlägg #52 och jag önskar också en certifiering av uppfödare samt seminarium för just rasen Norsk skogkatt. Alldeles särskilt önskar jag ett seminarium tillsammans med de andra nordiska rasringarna för att gemensamt hitta rätt bl a i färgpoängsfrågan, genomgång av standard mm.
Tack Barbro för ett konstruktivt inlägg i #52. Mycket bra! Gav åtminstone mig en del att fundera på… ;o)
mvh Malin
#52 " så ser nya en "marknad". " Det går kanske att komma runt genom att första kullen kanske kostar mer att registrera tex 1000-1500:-/kattunge. Då kanske man slipper dom som "bara" ska ta en kull.

#58 Vi får inte glömma att andra raser inte har detta problem och vi kan inte motionera om olika priser för olika raser. Såna åtgärder leder nog tyvärr bara till att fler låter bli att registrera kattungarna Det är lätt att tänka bara skogkatt, men de åtgärder vi föreslår i regelverket för uppfödning gäller ju alla raser…

Jätteintressant tråd om ett stort problem! Att sätta en begränsning på 2 kullar/år tror jag personligen inte hjälper, snarare kommer det att leda till fler oreggade kattungar, vilket innebär att både priser och status sjunker. Däremot tycker jag som några redan varit inne på att vi som uppfödare måste ta ett mycket större ansvar för vem vi säljer till och i vilket syfte. Många uppmuntrar nog sina kattungeköpare att prova det här med utställning och kanske även att ta någon kull, för att man tycker det är roligt att på detta sätt kunna följa sina kattungar och se "vad de går för". Men det innebär ju samtidigt att det kommer in allt fler nya i kattvärlden varav många kanske inte alls har det intresset för att lära sig allt som behövs om rasstandard m.m
Uppfödarkurs/certifiering vore kanon och jag tror även att en höjning av priset när det gäller t ex stamnamnsregistrering, tillstånd för att ta fler än två kullar/år är en idé. Kanske priset skulle avskräcka en del och framförallt få fler att tänka efter innan. Idag är det enda du behöver göra för att kalla dig uppfödare att betala in 1500 kr för att registrera stamnamn samt köpa en en fertil honkatt, är det verkligen rimligt?