Varför får man göra så?
Dags att ändra bestämmelse?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hm, är det rätt länk? blev lite förvirrad bara.

Göra vaddå?? Bygga??

Ah, nu är det rätt länk.
Det är hemskt det där men hur kan man stoppa det egentligen?
Sorry, det blev fel!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ja usch… man önskar ibland att det fanns någon form av kontroll och lagar… Hur kan man äventyra sin katts hälsa på det sättet… så svårt att förstå vad man är för människa när man gör sådant…
Finns inget i lagboken som kan hindra någon att göra sådär. Har du köpt en vara så är du fri att göra vad du vill med den om den är såld till privatperson. Det hade varit annurlunda om det varit mellan 2 katterier, då hade det varit avtalsbrott.

Måste ju kunna gå att skriva andra köplagar när det gäller djur kan man tycka…

Enl lag får man väl sätta avelsförbud, på defekter och ärftliga sjukdomar?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Det är sådant som får en att fundera på om tidig kastrering kanske är ett alternativ trots att jag är emot det.
Mona

#8 Men avelsförbudet gör att kattungarna inte kan registreras, inget annat vad jag vet. :/

#10 men man har väl rätt att sätta avelsförbud på det? och då måste man ju kunna stämma dom som parar ändå?
om man sätter avelsförbud, och behåller samma pris, kan man då inte lägga till att man står för kastrering av en defekt katt, innan en viss ålder? kan det få folk att kastrera sina djur då? så man slipper detta?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
#11 Inte så länge du säljer till privatperson. Det ända som händer är att dom inte kan regga kattungarna…vilket dom ändå inte gjort.

#12 Just därför borde man kunna upprätta andra köplagar vad gäller levande djur tycker jag… det borde gå att på laglig väg skriva in i köpkontrakten sånna här saker… då även sånna saker som att katten inte får säljas vidare utan uppfödarens vetskap m.m…. finns ju så mycket historier om katter som försvinner m.m… Ja, det finns många saker som man borde kunna skriva nya lagar om när det gäller sånt här…

Åååå man blir så arg 

Jaa asså i vissa fall är jag nog tyvärr benägen att hålla med nr #9,, men jag är som sagt emot det totalt annars,, men i vissa fall kan det ju tänkas vara nödvändigt uppenbarligen.

Jag är aktiv inom hittekatter. Lägger ut såna trådar för
tex får vi frågor: Fundera på att skaffa en raskatt. Hur ofta kan den få ungar?
Vi har stora problem just denna sommar med alla hemlösa katter och märker av stigande antal blandisar.
Och jag anser att problemet finns på båda sidor: Ni som seriösa uppfödare vill ha bra rykte, bra priser och inte en massa "oregistrerade raskatter" och vi kämpar på att minska antalet hemlösa katter.
Därför är ett samarbete så viktigt!