när och hur fungerar avelsföfbud
när tycker ni att man ska ha avelsförbud. och hur går det till. mvh annise

Man kan sätta avelsförbud när kattungen har en av defekterna som är listade. Annars får man inte sätta det.

men får man sätta på amberhanar tror du

Ne, man får inte sätta avelsförbud på friska katter.
Självklart får man sätta på amberhanar det är inte färgen som avgör den är ingen defekt. Varför frågar du det?

#4 Tror hon funderar på om hon får sätta avelsförbud på sina framtida amberhanar för att dom inte ska gå i avel och överanvändas?
Tyvärr kan man inte basera ett avelsförbud på något sådant.
Mycket bra tanke. Jag sålde min amberhane som sällskapskatt och att han ska kastreras när han har åldern inne vilket dom nya ägarna tyckte va bra. Jag kan även tänka mej att sälja en katt billigare och sen bekosta kastreringen.Hälsningar Laila.

För att få belägga en katt med aveslförbud måste du ha ett veterinärintyg som styrker att katten är behäftad med deffekt, vilken det nu än må vara. Man kan inte på eget bevåg belägga katten med avelsförbud, det måste finnas en anledning.
Alternativet (jag vet att detta är en känslig fråga) är att kastrera kattungarna innan du säljer dom.
//Annika

ok tack för alla svar.annise

ska man vara säker får man kastrera innan leverans.. dock är jag emot att kastrera så unga men de är många som gör så då är de ju som avelsförbud :)

nej jag vill ej kastrera så tidigt jag frågar för man vill ju har lång framförhållning på¨mina katter

#10, vad menar du med lång framförhållning?

att mina katter ska paras ut för mycket för fort

ok,, men eemn då förstår jag inte, eller hm äh,, jag lägger ner den frågan jag tänkte på. 
Min dotters kompis köpte nyligen en raskatt som hon betalde 7000 kr för, en 4 månaders hane som var kastrerad. Tydligen kastrerar uppfödaren sina ungar innan försäljning för att hon är rädd för konkurrens eller nåt sånt. Jag tycker det låter som vansinne på så sätt förlorar man ju även bra avelsmaterial + att jag tycker det är upp till blivande kattägaren att få bestämma vad man ska göra med sin egen katt som man köpt.
På en stor ras som skogisar där det finns så många bra katter redan kanske det inte gör så mkt men att rutinmässigt kastrera kattungar av en liten ras där avelsbasen redan är smal är ju att be om problem.
Vad säger SVERAK om att kastrera kattungar?

det skulle jag med vilja veta.
På sveraks hemsida nånstans läste jag nåt ang tidig kastrering, minns exakt ej vart så här på rak arm… Dock är jag själv väldigt tveksam ang detta förfarande…

#14 SVERAK i sig säger ingenting, men det gör SVERAKs årsmöte, alltså klubbarna och de representanter som är utvalda av oss medlemmar.
På årsmötet 2006 beslutades med klar majoritet om ett nationellt tillägg att ej tillåta kastrering av katter under 6 månader. Motionen gick som sig bör vidare till FIFe och där tog det stopp. Det beslutades även att SVERAK ej fick ha det som en egen regel (dvs en dispens från FIFes regler). Så svaret är att regeln inte trädde i kraft, men som representant för min klubb på det mötet kan jag intyga att de flesta ansåg att kastrering under 6 månader är olämpligt, om inte särskilda skäl föreligger förstås.
Barbro

Vad jag har lärt mig, så är det svårt att kastrera hanar för tidigt, dom måste ha sina kulor, lika stora som apelsinstjärnor, helst lite större, och självklart ska båda vara nere, annars måste det göras ett större ingrepp.
Själv är jag varken mot eller för, vet för lite, men skulle aldrig kastrera i ung ålder, betalar hellre för kastreringen då, och erbjuder det, före en speciell ålder
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Ja det kan bli svårare kastrering.
Jag hade en huskatt som vi kastrerade när han var runt året. Men båda kulorna hade inte kommit ner sa veterinären. Tyvärr utförde han kastrering ändå på bara ena kulan.
Vilket resulterade i att han någon månad senare strilade inne..överallt. Än en gång bar det iväg till veterinär, men den vi hade innan hade gått i pension och inget fanns vilken av kulorna han tagit bort. Kulan hade inte kommit ner ordentligt.
Som tur var kunde veterinären känna den och chansade …annars hade han fått öppnat hela buken!
Jag vet oxå för lite om detta, men finns inte kulorna nere ordentligt så blir det större ingrepp.
#14 Det behöver ju inte va p.g.a rädsla för konkurrens,den uppfödaren kanske inte ansåg att just den katten var ämnad för avel eller utställning.
Visste hon inte vid köpet att den var kastrat?
I nOrge innom NRR, kan mann sette hvilken som helst kattunge på avelsforbud eller stamtavle 2 , som det heter her
#21 Det hade jag inte haft något emot om Sverige ochså hade.

#21 Hur kommer det sig att det skiljer sig så mellan NRR ovh SVERAK? Båda är ju trots allt inom Fife?? /Sylvia
#20 Jodå, alla hennes kattungar säljs kastrerade hennes blod ska ingen annan är hon använda i avel. Tjejen som köpte kattungen visste om det men ville ha katten iaf, behöver jag säga att hon ångrat sig. Nu skulle hon vilja ställa ut och eftersom de som kan rasen säger att den är fin hade hon inte haft ngt emot om han fått para ngn hona om han nu visar sig vara så bra som det sägs.
#24 Ok men ställa kan hon göra ändå.

Här finns en artickel angående tidig kastrering av katt som jag hittade i en tråd på katter i Fokus…. tänkte att den kunde vara intressant för er som diskuterat i denna tråden.
#24 Hon var ju fullt medveten om att katten var kastrerad när hon köpte den, så jag förstår ärligt talat inte varför hon känner sig missnöjd och ångrar sig. Som köpare har man väl skyldighet att sätta sig in i vad man köper. Om jag säljer en katt till ett rent sällskapshem säljer jag ju inte stjärnan i kullen. Jag placerar ju en katt där för att den inte lämpar sig för avel och utställning, utan som sällskapskatt. Om köparen sen skulle komma på att hon/han ville använda katten i avel trots att vi kommit överens om att katten inte håller för det skulle jag bli ganska besviken.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#27 Men det var väl inte någon defekt på katten som nämns ovan? Det visade ju sig att han var väldigt fin, men hade krastrerats ändå för att uppfödaren skulle slippa konkurrens. Det är fel tycker jag! Som köpare av sin första raskatt så kanske man inte är lika insatt och man kan ju komma att bli intresserad av avel senare, vilket hon tycks ha blivit eftersom han var fin. så har jag uppfattat det hela…men kan ju ha fel.
#28 Men det spelar väl ingen roll? Man kanske redan sålt flera till avel ur kullen t ex osv… Vilken anledning man än har så tycker jag att man ska respektera uppfödaren om denne inte vill sälja till avel.

#29 Oberoende av anledning? Så att flera fina exemplar "försvinner" på detta viset är okej? Och vad jag förstod så var det för att inte få konkurrens. Det tror i alla fall inte jag gynnar rasen.
Ja, kan man inte respektera den uppfödare man valt så kan man ju köpa katt någon annanstans. Jag anser inte att man kan komma i efterhand och vara besviken, när korten har varit helt öppna i det köp man gjort. Jag är inte för tidig kastrering , men jag kan absolut se varför en uppfödare inte vill sälja till avel vissa gånger.

Men denna var ju kastrerad vid 4 månaders ålder och det är ju tidigt. Varför vill man inte sälja till avel vissa gånger, vad tänker du på?
Jag har alrdig uttryckt att jag är för tidig kastrering. Men däremot tycker jag att man som köpare för stå för vad man under öppna förhållanden har köpt och inte komma i efterhand och "gnälla". Ingen har ju tvingat dig att köpa hos just den uppfödaren.
Varför man inte vill sälja til avel kan ju vara många. Tycker du att alla djur som har atamtavla automatiskt lämpar sig för avel?

#33 Jag har inte klagat på min uppfödare. Det som diskuteras ovan handlar om en katt utan defekter och som visat sig vara fin enligt rasstandard. Är det då inte synd att han inte ska få användas i avel för att någon inte vill ha konkurrens? Det är DET jag menar och inte att allt med stamtavla ska avlas på.

# 34 Nu har ju uppfödaren i det här fallet valt att kastrera katten för den inte skall gå i avel, punkt.
Vad hon än haft för skäl till detta så är det hennes val att göra, inte någon utanför katteriet.
Om du vill ha reda på varför just den här uppfödaren inte ville sälja katten till avel så kan du säkert få både telefonnummer och mailadress för att ta reda på varför hon gjort sitt val, ingen här lär kunna svara på det. Att det skulle vara för att inte få konkurens ser jag som osannolikt, katten har hon ju själv fött upp, så den kan omöjligt konkurera med den uppfödning den kom ifrån.
Katten är såld som kastrat till en köpare som visste att katten var kastrerad. Vill hon ha en fertil katt så finns det ingen annan råd än att köpa en katt till, okastrerad.
//Annika
#33 Hon har inte gnällt utan nu är det ju jag som inte har med saken att göra som diskuterar detta och tycker det är slöseri på bra avelsmaterial. Jag tycker på ngt sätt att det är köparen av katten och inte uppfödaren som måste komma fram till om katten är ngt att använda i avel eller ej. Om ett djur inte har uppenbara synliga avvikelser från rasstandarden bör det vara svårt att säga att katten kommer att bli dålig som vuxen.
Typexempel,
Jag har varit med om en hunduppfödare som sagt att en hund var det fulaste den uppfödaren fött upp och att tiken i fråga borde försatts med avelsförbud. Tiken blev champion och har lämnat valpar som är champion… Tiken har dessutom plockat cert och slagit kullsystern som uppfödaren själv behöll. Vem hade rätt uppfödaren eller valpköparen?
Vad jag försöker säga är att man måste kunna lita på och lämna ansvar till sina kattunge- eller som i mitt fall valpköpare att de förvaltar rasen och inte avlar på olämpliga individer.
#24 Håller med här.varför köpte hon?
Tror nog också att uppfödaren bäst ser om katten lämpar sig för avel.
Vem annars än uppfödaren skulle vara bättre lämpad att avgöra om katten bör gå i avel eller ej? En sällskapsköpare som plötsligt kommer på att det vore kul med avel skulle veta bättre? Det är en hel del fler fektorer än rent exteriöra spelar in i om katten lämpar sig för avel eller inte…

Kan man inte respektera uppfödaren man vill köpa av, tycker man den uppfödaren har helt fel värderingar osv då köper man INTE där!!!
Så enkelt är de de finns flera uppfödare innom alla raser

Kan man alltid säga hur en liten kattunge kommer att utvecklas? Vad jag läst tidigare här på forumet så är det inte alltid så lätt att uttala sig om kattungen kommer gå bra inom utställning och avel eller inte. Således kan ju fel begås, speciellt om uppfödaren redan i tidig ålder ska avgöra vem som duger till vad.
Ovan nämns t.ex en hund som uppfödaren hade helt fel om. Jag är dessutom emot tidig kastrering som ju ägde rum på nämda katt. Att kasrera katterna tidigt, även om de är fina enligt rasstandard, tror inte jag gynnar rasen. Då faller ju fina exemplar ifrån, som skulle kunna föra rasen framåt. Om det handlar om tydliga defekter eller en katt som inte är rastypisk, så är det ju en annan sak.
Inlägget handlar ju också om avelsförbud och hur man som uppfödare ska göra för att inga av hanarna som man föder upp ska gå i avel. I mina öron låter i alla fall det som att man vill undvika konkurrens, i detta fallet vad gäller den ovanliga färgen amber.
#35 I den här tråden diskuteras avelsförbud och tidig kastrering. Ovan nämda fall är således bara ett exempel. Och här förs alltså en diskution kring vad man tycker om avelsförbud och tidig kastrering m.m. Mitt intresse att ringa upp vederbörande är alltså noll.