Hanar.
Sägs vara mera "keliga" ?
Börjar det redan som kattungar eller kommer det först när dom är vuxna? Fertil /kastrat? Det är säker ganska induviduellt men om man kan säga att en hane "är" så mcyket keligare kanske man oxå vet ca när man märker det.. :-)
Kram och Tack…

Har också hört att hanar ska vara mer keliga,Tror att det är lite olika det där. Mina honor är minst lika keliga som mina hanar.Beror nog mycket på hur man håller på med dom från början när de är små också. MVH/Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter

Hemma hos mig är det honan som är keligast oftast men hanen som är mest kelig när han väl är det, fast det är inte så ofta tyvärr… =)

Hos oss är båda keliga. Men skillnade är att:
Honan = Kelig när hon får bestämma att hon är det.
Hanen = Kelig både när vi vill kela och han vill.

Jag vet inte så mycket om hur honor är men mina killar är väldigt keliga. Det är ingen skillnad på kastraten och han som är fertil. Det finns dock en skillnad och det är att Smeagol vill kela när det passar honom och Amadeus kan man ta och göra precis som man vill med.

Jag tror att det är lite av en myt. Hur kelig katten är är nog väldigt individuellt. Fertila katter, både hanar och honor, har mycket hormoner som styr deras liv. Och det kan ju så klart påverka hur kelig dom är just för stunden. /Sylvia

Jag har 6 st skogisar och 1 birma.
och jag kan säga det att honorna är kelna men inte alls som hanarna. vår skogis kastrat hane Franz på ett år. är den absolut kelnaste. och han va kelen redan när jag fick hem han vid 12 veckors ålder. han sov på mitt bröst hela natten trots att det va första natten hos oss med nya människor, ny omgiving och nya katter. dethar jag inte varit med om hos någon av honorna.
nu är Franz som en liten hund går efter vart man än är. och ska vara med. sen brukar han sitta på hatthyllan och vänta när vi kommer hem från jobbet.. så GULLIGT!
Han är allt för mig! En rikitg liten gelgris!
men som sagt. här är hanarna absolut kelnaste =)

Jag tror inte mycket på det där att det skulle vara könet som avgör om de är keliga eller inte. Jag tror det är personligheten. Min Jonna är hur kelig som helst. Vi kan ta upp henne och börja kela med henne när som helst på dagen och hon spinner i massor.