Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 571 ggr
Miraklis
0

Funderingar kring HCM?

Jag har lite ängslan över HCM och skulle så väldigt gärna vilja veta mer. Är det ngn som har stor kunskap om HCM här?

Hur långt har forskningen kommit? Ponera att två HCM fria föräldrar får en kull. Men att det i bakomliggande linje finns flera som haft HCM. Följer den recessiva genen med till alla kattungar som föds eller bara till vissa?

Finns det ngn forskning eller erfarenheter om hur många som blir sjuka av barn och barnbarnen? Kan en förtjockning i hjärtat på en kattunge bli bättre med åldern? Hur rättvisande är testresultaten beträffande HCM, har ngn fått fel diagnos på sina katter någon gång?

Jag vet att det är vanligare hos MCO men det finns ju några här som föder upp både MCO och NFO som kanske har  bra kunskaper att förmedla. Samt att några av er har erfarenheter av denna lömska sjukdommen.

Garpe
0

Jag har två katter med utvecklad HCM och ytterligare två som är Equivocal. Det pågår forskning, bl a i USA och Danmark men den har inte kommit särskilt långt. Info om HCM och mina katter finns på min hemsida www.garpriket.se. Uppdaterad info om forskningsläget finns framför allt på Main Coon kattens hemsida om deras hälsoprogram http://www.mainecoon-katten.se/

Miraklis
0

Det var intressant läsning på " Bullers norske skovkatte" de har tagit ett fantastiskt ansvar och tom spårat tbx i linjerna. Imponerande och intressant för framtiden! Det är skönt att se uppfödare som tar det här på allvar.

Undra hur tidigt man kan se HCM hos kattungarna? Borde man inte kunna kika på syresättningen av blodet som man gjort på bebisar i många år? istället för att kika vid 1 års ålder.

Humletassens
0

Jag (Henrik) tror inte att vi kan bli av med sjukdomen, men kanske minimera den. Missbildningar o genförändringar kan ju alltid uppstå, så att utrota HCM är nog inte möjligt. För nån gång i tiden har ju sjukdomen börjat och då kan den ju uppstå igen. Men som sagt vi kan minimera uppkomsten av den genom att testa våra misar.

Garpe
0

Jag sökte själv först och främst kontakt med MCO-kattens häsloprogram. Maila gärna tex Ulrika Olsson direkt, hon är engagerad och var med och startade hälsoprogrammet och är en av de som kan det här bäst.