Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 642 ggr
Zusann
0

Viktigt i aveln

Efter att ha läst Mulans intiativ till att förmedla ut info till oss nybörjare så öppnar jag en ny tråd om välbehövd info.

Vad tycker ni gamle uppfödare är viktigt att tänka på vid avel och val av hane?

Vilka fel skulle ni definitivt inte göra?

SKOGSGLIMTAN
0

Mkt bra tråd och spännande, vill också höra vad Ni säger? Ni som har varit med ett tag, hur/vad ska man tänka på när man ska välja hona åt sin hane? Vilka "fel" är det lätt att man gör som ny uppfödare och hur kan man undvika dessa "fel"? En som vill lära sig och veta mer om b la avel.

*Mvh Eva-Helen*

kerstin2181
0

Zusanne, satt precis och funderade på dettaFlört då jag har en kull som väntas den 23/8. Man blir lite fundersam, då många kattungar står obokade på många uppfödningar. Men den kommande kullen, valde jag med huvudet, inte hjärtatGenerad och det är min sista chans på henne kanske, då hon är släkt med Dogge, och jag riskerar inte tjyvparning, eller separation(ha dom åtskillda) då jag först och främst vill ha mina katter som sällskap, och jag bor för litet för det.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Zygots
0

Först och främst tycker jag det är viktigt att "komma underfund med" vad DU gillar, vad är DIN typ av katt, det är nr ett.

Sedan åka på utställningar, sitta vid en domare varje dag och verkligen lyssna, anteckna, ta in informationen, och fråga. Jag menar inte att du skall "tjajta hål i huvudet" på domaren.=) men om det är något du verkligen inte förstår, fråga jag lovar att du kommer bli vänligt bemött, för din fråga vittnar om att DU bryr dig om.
Att anteckna i katalogen är kanon, att titta på katten som bedöms och skriva ner, vad gillar du, vad gillar du inte, och lägga på minnet vad domaren sa om just den här katten.
Det har man SÅ myckat nytta av längre fram, för plötsligt så ser du en katt som du "känner igen" det kan vara både positivt eller negativt, men du minns saker om just den där specifika individer. När du sedan kommer hem så är det SÅ spännande att titta i gamla kataloger och se om du hittar katten. Vad skrev du om honom då, och vad tycker du idag. Har katten ändrat sig eller kanske ditt sätt att titta på katten som är annorlunda nu.

Jag vet att det här tar tid, men det är en "form" av utbildning att sitta och lyssan och anteckna hos domaren.
Det lärde jag mig jätte mycket av och det var sedan kanon när jag skulle välja att köpa katt. Då fanns det SÅ mycket att hämta ifrån anteckningarna.
Ni får tänka på att detta var läääääänge sedan, före internets tid…….(my God, är jag SÅ gammal…=)

Jag tror att vi idag kan "hämta" information fort och lätt, både på gott och ont. Man kan bilda sig en "första uppfattning", men det kan ALDRIG komma i närheten av det man upplever då man ser och kanske känner på katten "live".

Att "skynda långsamt" är A och O. det dyker upp SÅ många fina kattungar och man kan drabbas av ett otroligt "vill ha nu" begär. Men tänk igenom och planera. Jag vet att det är lätt att säga, men inte så lätt att göra.

Att sedan kompletara, det är SÅ viktigt, att se vad din katt hemma behöver, och hitta en hane/hona som har det din katt hemma inte har.
Att känna till katterna i stamtavlan och också jätte viktigt, och det är här dina anteckningar och utställningar kommer att hjälpa dig oerhört mycket.
Glöm inte heller att det är tillåtet att fråga om allt och då menar allt, och att få ärliga svar. Se förbi förtal och elakheter och bry er om det som är viktigt, och det är givetvis: vad vill DU med din avel och vart vill DU nå.

Ja just det ja…….svaret på din fråga: jag skulle ALDRIG börja föda upp utan utbildning (det som finns att tillgå som kurser osv) eller erfarenhet av utställning och som jag skrev, mina anteckningar……=) 

Hoppas det gav lite att tänka på
//Annika

kerstin2181
0

#3 tackar för den infonFlört efter denna kull, så kommer jag antagligen inte ha nån på mycket länge, då jag har funderingar på att kastrera båda två ev, jag har bett en titta på min hona, som dock är lite klent bygd, men är utställd och godkänd, och sker detta, har jag mycket tid, att lära mig merSkrattande

Zusann
0

Intressant Annika.Tack:)

Då jag söker hane så tänker man ju på standarden.Att det min hona inte har ska hanen ha osv. Men visst vill man ha det mesta av det bästa men så kan det ju inte heller alltid bli el?

Det här med öron,päls,höga ben och trekant som är så viktigt osv.

jag funderar skarpt på att från denna kullen som kommer nu ska jag se ut dem bästa som ämnar sig för avel och utställning,de som jag tycker inte följer standarden(om det finns nån) de sätter jag avelsförbud på. Fast jag får nog ha min lilla mentor till att hjälpa mig för så duktig är jag inte än men lite ser jag ju själv då man har en bild i huvudet om hur skogisen ska se ut.

Hur ställer ni er till ett sånt beslut?

SKOGSGLIMTAN
0

#3 Tack. Jag ska också ta med mig dina ord i mitt hjärta, under denna "resa". När man är ny så vill man såå mkt, men viktigast av allt är att stanna upp och tänka vad vill jag uppnå och vad känns "rätt" för mig och allra sist ta vara på alla er som har såå mkt i bagaget att delge oss andra, för jag vill känna mig trygg innan mina planer sätts i verk.

Tack så mkt för alla råd!

*Mvh Eva-Helen*

kerstin2181
0

Denna hane som jag valde nu, så valde jag utifrån vad min saknade i mitt tycke, och det var storleken, hon är väl medium. Jag kollade honom noga på Paw peds stamtavla mm, kollade hans avkommor(en kull sen förut) och bedömmningar.

Ska man kolla nåt mer? kom igenKyss

Zusann
0

#7 Så gör jag med Kerstin. Sen vet jag att jag ofta poängterar min mentor men jag lovar hon är guld värd denna tjejen.

Alla gamla i gemet kom igen nu.Vi vill veta era erfarenheter och åsikter.

ingela-anthon
0

# 3 Tack, Annika för ett mycket bra inlägg.Glad

mvh, Ingela

Draken_old
0

#3 gav bra svar så det fins inte så mycket att tillägga.

Men vid val av hane ska man fundera på om man vill göra en posetiv eller negativ parning.

Dvs. Om man vill föstärka honans positiva egenskaper genom att välja en hane som är snarlik honan och har i princip samma positiva egenskaper.

Eller om man vill uppväga honans negativa egenskaper genom att para med en hane som kompletterar de egenskaperna honan saknar eller är sämre på.

jag tycker att om man väljer negativ avel så bör man kanske inte välja att försöka kompensera alltför många egenskaper i en parning utan ser det mer som ett långsiktigt avelsarbete.

Beroende vad man har för mål, honans egna egenskaper, de katter som ligger bakom i stamtavlan väljer man kanske olika metoder i olika parningar eller mellan olika katter.
 Men det är något man själv måste komma underfund med.

/Kattis

ingela-anthon
0

# 10 Jättebra inlägg och bra att detta togs upp. Glad

Det här är något att fundera över.

Tack!

rockringen
0

Håller fullständigt med både Zygots råd och vår Drake i deras åsikter :) Några tips från mig förutom dessa ovan är

- Studera stamtavlor på nätet. Lär dig katterna som ligger i många stamtavlor och deras släktskap, på så sätt kan du snabbt se om en parning är intressant eller inte framöver.

- Hälsa på hankatten i hemmamiljön innan parningen (om du inte känner ägaren)

- Ta referenser på en hankattsägare, precis som de gör på dig och som du själv gör när du säljer kattungar.

-Vänd på tankegången, ofta tittar man på om hankatten kan komplettera ens honkatt. Ibland hittar jag andra saker som inte stämmer om jag tänker, kan min honkatt komplettera den här hankatten. Även om det borde bli samma resultat, så blir det inte det när man är ny. Eftersom man kanske inte sett en svag detalj hos hanen eftersom honkatten inte behöver det…

- Gör inte en parning där du inte skulle kunna tänka dig att behålla en avkomma själv. Om det inte är tillräckligt bra fördig själv, så är det inte bra för andra heller.

-Upprepa inte samma parningar, det blir aldrig lika bra och gör inget bra för avelsbasen. (Självklart finns det undantagsfall, men generellt vår ras behöver inte kattungeproduktion, utan avelsarbete)

- Om du ej fött upp honkatten själv som du ska para, rådgör med uppfödaren till honkatten om vilka hankatter/linjer som kan vara lämpliga.

- Stirra dig inte blind på att överdriva något som ska kompletteras, så att du tappar fördelarna som redan finns. T.ex om din honkatt är lite kort och coppy i kroppen, så välj en hankatt med bra längder. Om du väljer en hankatt med extrema längder, så blir resultatet (oftast enl. min erfarenhet) att hälften av kattungarna blir korta och cobby och resten långa och extrema… Ju mer skillnader det är mellan avelsdjuren, desto mer skillnader blir det på avkommorna.Hellre skynda långsamt och använda avelsdjur som ligger lite närmare varandra exteriört, då brukar resultatet bli mer harmoniskt och bättre.

/Barbro

Fairyhearts
0

Tack för kanonbra råd, Zygots, Draken och Rockringen. Det är sådant här man verkligen vill veta mycket mer om.
Försöker bla "läsa in" mig på stamtavlor och det är inte lätt Oskyldig
Så jag är väldigt tacksam över alla mina mentorer där jag ofta söker svar på frågor om avel mmm. Har flera mentorer jag kan fråga om råd och DET är det bästa, att få hjälp på vägen….

/Marie

ingela-anthon
0

# 13 Kan bara hålla med föregående talare.

En kanonbra tråd och ett bra initiativ av Suzann.

Tack alla ni för att ni delar med er. Era råd är ovärderliga.Glad

mvh, Ingela

Zusann
0

Tack Annika,Draken och Rockringen.Mycket värdefull information:)

Baotakramar till er/Susann

Pulcherimas
0

Är själv ny, men tänkvärt kan ändå vara att inte stirra sig blind på utställningsframgångarna hos den tilltänkta killen. Kanske få möjligheten att ta en parning med en s.k sällskapskatt innan han kastreras, kika på bröder till "kända" killar etc. Naturligtvis inte tumma på vad man vill ha/vill uppnå med parningen, men alltid intressant att kunna plocka in en katt som annars inte skulle fått någon avkomma. Glad

/Monica