amber en egen grp?
Då ja fått mycke responns på mina grupp å kategoritrådar så startar ja en till.
På utställningar har ja sett att dommarna å publiken kliar sej i huvet när de ska bedömma tex en amber som e solid men som kan ha mycket mönnster. E de bra att amberkatter e uppdelade lr ska de få en egen grp?

Jag vet inte, har aldrig sett en amber på annat än bild. Men de kanske skulle ha en egen grupp då om det är knepigt så som det är idag.

Amber har ju alltid mönster även om den är solid, man ser att den är solid på den sotade nosen. Jag antar att den skulle kunna ha egen grupp precis som silver har en egen grupp men samtidigt tycker jag det funkar bra att ha dom utdelade med dom andra.

Ups, missade den nya tråden. Har just skrivit där att jag anser det pga deras annorlunda färgutveckling 
#3 Jag har läst ditt svar i den andra tråden å jag håller med dej om att amber borde få egna grupper å så tror ja dommarna måste lära sej mer om färgen. Såg en dommare på en utställning tidigasre i år som dömmde en solid amber å som färgändrade den pga att den hade mycke mönnster

#5 Jag e inte riktit säker men ja har för mej de va på SW

okej

denna tråd blev galet detta inslag skulle vara på kattgårdar .sånt händer

Att kräva att domare ska veta är nog för mycket begärt i dagsläget, däremot om de gick i samma grupp, så vore det enklare för dem att jämföra och se utvecklingar.
En annan åsikt är att alldeles för många ger sig in på färgen trots att de är helt nya och gröna inom avel. Har man en bra mentor bakom sig som avlat på färgen så kanske det kan gå, men annars så tror jag att det är en himla svår uppgift man tar sig an.
/Barbro
#10 Färgen e ju så pass "ny" å att dommarna måste lära sej mer som jag skrev tycker jag e ett rimmligt krav. Vi har inga amber men jag e interesserad av färgen tyvärr börjar den bli alldeles för poppis tycker jag

#10 Jo, visst måste domarna lära sig mer, men eftersom färgen inte följer det som är skrivet, så finns inget material att tillgå och vem ska lära dem när varken genetiker eller uppfödarna själva vet…
Det enda de kan lära sig på är att studera katterna och få erfarenheter. En amberkattunge har en färg som kattunge och ofta en helt annan färg som vuxen, det är inte så enkelt som med övriga färger. Om de gick i samma grupp kunde domarna studera dem i olika åldrar och utvecklingar.
Färgen är ju fortfarande ovanlig, men tyvärr tycker jag att många som börjar avla på dem endast gör det för färgens skull. OBS att detta naturligtvis inte gäller alla!!!

Ja, jag tycker att amber ska vara i en egen grupp.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

#12 Jag tror oxå att de e de bässta sättet även för oss andra att lära oss mer om amberfärgen. Nu känner ja mej tjatig för ja håller ju me dej igen. 

Nu hänger jag inte med!
Okej jag är trött ,men först så är det nån på forumet som tycker att grupp 9katter(vita) ska gå ihop med grupp1(blå o svart) för att det är så få,och så vill man ha en egen grupp för amber som är ännu färre.
Många utställningar där det inte finns nån amber över huvud taget.
Är det jag som missuppfattar eller?
Det är ingen kritik utan bara en fundering,eller en matimatisk ekvation som jag inte får att gå ihop.
//Inger

Jag kan bara svara för mitt eget inlägg. Jag anser inte att man ska ändra några grupper av den anledningen att de är för många eller för få. Jag har skrivit varför jag anser amber ska gå i en egen grupp. Jag tror ALLA som
hade åsikt om amber ansåg att de skulle ha en egen grupp av andra orsaker än att de är få, däremot fanns det de som ansåg att grupper som var för små eller stora skulle ändras om

Alltså finns de åsikter du skriver, men motiveringarna skiljer dem åt

Ja, jag tycker absolut att de borde ha en egen grupp. Som det är nu ser det för ögat lite tokigt ut när en nt bedömms tillsammans med n eller a.
/Camilla
Tack för era svar.

Jag tycker definitivt att domare borde lära sig mer om amber. Dock tycker jag kanske inte att det borde bli en egen grupp. Åtminstone inte just nu.
Jag var på en utställning då en domare premierade en amberkatt för att "den hade så rolig färg" framför andra katter som i min mening var mycket snyggare… Och alla andra som stod där tyckte nog samma sak för det blev ett himla prat efteråt…
Jag vet inte riktigt vad jag tycker men;
en katt i färgen amber (nt) kan vara allt från ljust amber till mycket mörk samt en ambersköldpadda (ft) kan se ut som en nt dvs det är inte alltid så lätt att se det röda/créme.
För att öka kompetensen hos oss alla kanske det vore bra med en grupp men å andra sidan så tror jag vi alla kommer snart att lära oss hur färgen förändras över tid och att det trots detta finns olika amberfärger i slutändan jmfr varm och kall brun.
Nu till grupperna istället för en separat amberklass kanske det vore bra att dela upp graden av vitt så att 01 blir en grupp, 02 en. 03, och 09 en grupp.
Sedan skulle en idé kunna vara att i grupp 4 a går amber och brunt medan i grupp 4b går blått och light amber.
Enligt mina funderingar så skulle det alltså bli flera undergrupper till både 4 a och b beroende på katternas vitfläcksgrad.
Men när jag nu ska sammanfatta mina funderingar så tror jag att det blir för många grupper att hålla reda på och att få domare och inte minst lokaler till./SpinE
#15 Nämen ser man på. Är det inte Maria som smugit sig in här i täcknamnet tindra.Halledudanidej då så kärt. Back in buisness?
Från vilken datum var det uteslutningen från Sverak började gälla?
Det var 2 år va du fick el? Ganska lindrigt straff!!
Susann/Chamuel's

Hej Susann!
Nää jag har varken tid eller lust att engagera mig i katterna så nu är mina två herrar kastrerade. Japp två år blev det och det ska jag ha oxå men jag har varken lust eller tid att återgå till det du kallar buisness utan mina kattherrar få gå här och må bra..
Roligt förresten att du ska bli mormor igen denna gången till en liten tjej*Grattis till det*, men klart det får du ju inte njuta av, oj det glömde jag ju
För du har ju 5 barn totalt och två av dom vill inte ha med dig att göra eller hur var det?!?
Hahahahahahaha.ja jisses.
yr i pottan som vanligt!!!
Om det är Maggan du menar så JO det har vi men inte va du vet om.Även hon är rädd för dig..konstigt nog.
Jag bangar inte för att lägga ut mitt privatliv för jag har inget att dölja.Den andre du menar är Heronist och vem vill ha en heronist i sitt hus även om det är ens barn?
Ska du sälja vandrande pinnar nu då…hahahahaha
ta nu hand om dina barn istället lille vän,speciellt den ena:)
#24 og #25 kan dere ikke heller ta slikt på mail?
For øvrig så synes jeg at amber kattene skal få sin egne gruppe på utstillinger. Deres farge er jo ganske spesiell både i utseende og utvikling.
Den er også omdiskutert, elsket og hatet, så jeg er redd det akkurat rundt de kan bli en del favorisering/disfavorisering, når farge og mønster skal begynne å telle på utstillinger.

Hihi. eller hur
Det kan ju inte vara lätt det dära det är ju visserligen sant att jag är lite yr i bland men det måste dock vara sämre ställt med dig som inte ens vet hur många barn du har* fniss*.Du behöver dock inte oroa dig för mina barn*haha jag vet ialf hur många barn jag har
och med hur många män dvs.
Näpp nu har jag annat att göra.
Eller hur*skratta*
/Maria
Folk vet vem du är så jag bryr mig inte om vad du skriver.Du kan ju skriva att jag har ett förhållande med kungen också om du vill,lika sant det som annat som trillar ur din mun…hahahaha
Men ge er nu. Bete er som vuxna sansade människor och låt oss slippa er pajkastning och pinsamma offentlighet. Varken jag eller någon annan här är intresserad av att läsa om era förehavanden.
#30 Ja sant.Ville endast upplysa andra och nya medl. om vem som antagit annat nickname och så satte hon igång. Har messat Camilla om det.
Sorry ni andra att det blev så
Jag vill bara "putta upp" inlägg #23 och #27 samt naturligtvis de inlägg som rört "trådens hjärta" före inlägg #23.
/SpinE

Om amber skulle ha en egen grupp, skulle det vara en grupp för både med och utan vitt eller uppdelat så en ambergrupp utan vitt och en ambergrupp med vitt?
Selvsagt en grupp for med hvitt og en for uten hvitt. På samme måte som andre farger er indelt

#34 Känns mest logisk.