Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 1823 ggr
Joohannah
0

Vad väger era katter?

Min hona på 4,5 månader väger knappt 2 kg. Är inte det lite lite?

FruFilur
0

Hmmm, ja, det låter lite lite om hon är en normalstor Norsk Skogkatt-bebis… Mina skogisbebisar vägde en liten bit över 2 kg när de var tre månader gamla…

Hur är hon i hullet? Ser hon uppenbart mager ut? Hur känns det när du känner på revben/ryggknotor?

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Joohannah
0

Hon har alltid varit lite "benig" men det uppfattade jag att min ragdoll också var när jag fick hem honom, och han blev allt rundare ju mer han växte. Hon är fortfarande något benig men jag skulle inte kalla henne mager. Hon äter Royal Canin kitten, och aptiten är det inget fel på. 

Var hos Vet för 4 veckor sen och han sa inget om att hon var liten för sin ålder. Själv fick jag en mindre chock när jag vägde henne för nån dag sedan!

OberonsMatte
2

Kattens idealvikt är alltid individuell, oavsett ras. Honkatter är ju också oftast mindre än hankatterna. Vad som är en bra vikt för just din katt känner man bäst på hullet, även om kattungar oftast känns lite beniga. Är hon bara frisk, har fri tillgång på mat som hon äter av, och stadigt ökar i vikt är det nog inget konstigt.

Här finns en tillväxtkurva som du kan jämföra med:

http://www.hillspet.se/pdf/en-gb/KittenGrowthChart.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

OurPrecious
0

Min hona S*Fridalas Graze är nästan 4månader och väger också strax under 2kg. Tror det är ganska vanligt. Gjorde även min andra skogis som nu är 10mån. och nu väger 4,5kg :) Så det kan hända mycket på kort tid. Så länge hon mår bra och äter så skulle iaf inte jag oroa mig. Fortsätt väg ibland och ge bra mat så ska du se att hon snart skjuter iväg i vikten. Mvh //Malin

Joohannah
0

Tack för era trevliga svar! Då behöver jag inte oroa mig då :)

Joohannah
0

Hej igen! 

Vägde min lilla tjej igår igen och hon vägde bara 1998 g. Hon blir 5 månader på Söndag.

Torplyktans
0

När är hon senast avmaskad? Även innekatter kan ha / få spolmask. Spolmask kan också smittar från katt till katt när de tvätta varandra eller på katt toa.

Äter hon bra eller till och med mycket och / eller tredje blinkhinna kommer fram kan det vara ett tecken. Men ofta märker man inte ett mindre spolmask angrepp, fast endå ökar kattungen inte i vikt då.

Alltid värd att prova med en avmasking i såna fall eller än bättre så köper du kolla masken paket i apoteket och skicka in ett prov till Vidilabb och få veta sen om du behöver avmaska henne. Flubenol paste  (en tre dagar kur) är snäll mot magen och ta även larvstadier, samma verksamma ämne som Axilur.

Men ring gärna även vet och fråga vad de rekommendera.

www.torplyktan.se

Joohannah
0

Hej igen! 

Nu har min tjej blivit 6 månader och väger idag 2,3 kg. Tycker fortfarande att det är väldigt lite, och att hon är lite väl benig, men hon är busig som bara den och äter precis som hon ska.

FruFilur
0

Då växer hon ju i alla fall, om än inte så mycket som matte kanske vill… Något som du kanske skulle testa på henne är att "stödmata" henne med någon typ av näringspasta; finns olika sorter bl.a Aptus Reconvalescent, eller kanske ge henne Hills A/D mjukmat, den är också näringstät. Som referens, min bebistjej vägde 2.6 kg förra veckan, fem månader o en vecka gammal

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

OurPrecious
0

Det låter som hon är en liten "teskedsgumma". Hon kanske växer ikapp sig. Så länge hon är frisk & mår bra, är avmaskad & näringspasta låter ju som en god ide! Som referens väger nu lilla (enligt mig) S*Fridalas Graze 6mån ca 3,1kg. Kram & lycka till!

OberonsMatte
0

För att vara en Norsk skogkatt är hon kanske inte helt rastypisk i storleken, men för att vara en katt är det inte något onormalt varken med vikt eller tillväxt-takt. Jämför med tillväxtkurvan jag länkade till tidigare i tråden.

Sajtvärd Katter iFokus