Färgsidan!!!
Har tappat bort adressen till den fina färgsidan som Seerath (tillsamans med några andra) gjorde. Har försökt att söka här inne på forumet men hittar den inte. Snälla hjälp mig!!!
Här är sidan http://genetik.seerath.se/
Tror jag upptäckt ett fel i sidan.
Om man skriver att man parar en röd eller creme hane med en blå eller svart hona. Så står det att man får röda eller creme hanar.
Vad jag vet så kan man bara få röda eller cremehanar om mamman är padda.
/Elisa

Tack så mycket! Nu slipper jag leta ihjäl mig…

#2 Kan du ge det exakta testfallet där det blir fel?

Wow, vilken bra sida, det tackar jag för
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Vilka bra länkar ni tipsar om här! Tack!

Här är en länk till om förväntade färger för er som inte vet. 

Försöker lära mig så mycket som möjligt, men inte så lätt att sitta o läsa sida upp, sida ner, när man inte läst på länge, så jag frågar
Hur ser man i en stamtavla, om någon är Dilutionsbärare
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Tror det är ialla lägen då du använder en röd eller creme hane.
Har inte kollat hur det blir om man parar padda med rött/creme
/Elisa

#9 Har inte lyckats hitta fallet själv. :/
#8 Man kan bara veta säkert om en förälder är blå/creme. Men t ex om man vet att någon eller båda av föräldrarna ger blått/creme så är det stor chans att barnet kan ha fått det. Bästa sättet att få reda på det är att para med en säker dilutionsbärande eller diluterad.

Om det finns blått på farmorns föräldrar och andra längre bak, kan en katt då ändå vara dilutionsbärare? Eller har detta anlag då försvunnit, eftersom det ligger så långt bak?

#11 Det kan följa med hur länge som helst i stort sett. Men om man vet att båda föräldrarna blivit parade med en diluterad utan att det blivit en endaste diluterad unge så kan man vara ganska säker på att en katt inte bär på dilution.
Du har rätt det var inget fel…
Det är jag som inte läser ordentligt och ser att mamma står före pappa. Satte röd hona och blå hane, men trodde jag skrivit röd hane och blå hona…Sorry…
/Elisa

#13 Ahh, det förklarar. :)

Vad betyder diluterad? Kanske en dum fråga men inte så lätt för en som inte är uppfödare att hänga med ibland.men vill lära mig

#15 Diluterad är färgerna som är försvagade. T ex blå, creme, blåsköldpadd, light amber.