Avel mm
Som fd. uppfödare så känns det skrämandet att följa den "nya generationens" uppfödare.
Var är ni på väg?
Har sett så fruktansvärt dåliga (icke rastypiska katter) här på forumet som får massor med uppärksamhet, medans andra ( i mitt tycke) bra katter inte äns får en ända kommentar.
Kilformade huvuden, öron som är smala och står rakt upp, runda små ögon mm.
Är det så ni tycker att en snygg Skogkatt ska se ut.
Nej tänk er för innan ni parar era katter, planer på lång sickt, 2-3 generationer framåt, ta reda på vad som finns i stamtavlorna, hur katterna ser ut vad dom har gett till sina avkommor , vilka sjukdommar som finns i det dolda mm, och tänk efter före.
Titta kritiskt på era katter, leta efter dom dåliga egenskaperna först, sen dom bra.
Sen verkar det som en och annan gammal uppfödare försöker att ta över hela forumet, skapa fanklubb eller nått liknande.
Men visst någar av dom kan ju faktiskt hjälpa er att tänka i andra banor, men ni måste vara mer lyhörad.
Alla katter ska eller bör inte gå i avel.
Tur att man har lagt av med detta medan rasen var på uppgång och inte som nu på nedgång.
Nu lämnar jag detta forum.
Tack för mig Nicke-Lilltroll

Synd att du lämnade. Tycker nog du skulle kunnat tillföra endel vad gäller diskutionen kring hur en skogkatt bör se ut. Jag tror dock inte att alla nya uppfödare är dåliga, men det är klart att alla tänker sig kanske inte för innan. Jag är dock ingen uppfödare, men vill gärna lära mig mer om katt i allmänhet och om norsk skogkatt. Det du skrev om gamla uppfödare som försöker ta över hela forumet och skaffa sig fanklubb, tycker jag också stämmer i vissa fall, tyvärr. (Jag menar härmed inte alla som råkar vara gamla uppfödare.)

Det är så lätt, att komma in anonymt, och klanka ner på alla, men inte lika lätt, att vara den man är, och stå för sin åsikt, och att hjälpa oss nya att bli bättre?
Tack alla ni, som är den ni är, och står för era åsikter, och diskuterar ihop med oss nya, ni är guld värda
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Synd att någon som har vettiga åsikter lämnar forumet. Jag håller med om att det visas både bra och dålig kvalitet på katter här, däremot kan jag inte säga att det är fel. Forumet är till för alla som älskar skogkatter, vare sig de är långa
med kilformade huvuden, har smala öron eller runda ögon.
Som f.d uppfödare vet du ju att vi som hållit på ett tag också föder upp mindre rastypiska katter då och då, gör man inte det så har man nog inte haft så stor variation i sin avel. Man måste testa sig fram och då blir det så ibland.
Däremot har jag har valt att inte kommentera dessa katter då inte ägaren eller uppfödaren bett om det. Om katten är fin så kanske jag kommenterar, men
om jag tycker katten är orastypisk så ser jag ingen anledning att göra någon ledsen som inte bett om det. Det får de göra som samarbetar och känner uppfödaren ifråga. Jag har varit på forumet ett tag nu och i mina ögon så gör de flesta jag känner som har hållit på i några år så, dvs väljer att inte skriva något alls eller bara att katten är söt o.s.v
Dina övriga åsikter är jag helt enig med, men att lägga av med rasen istället för att arbeta för att förbättra ser jag som att ge upp.
Jag kanske är en av dem du anser försöker ta över forumet, men då får jag ta den kritiken, för jag brinner för skogkatten, både som avelsdjur
och sällskapsdjur och jag vill gärna dela med mig av det jag kan. Precis som jag fick hjälp av mina gurus när jag började.
Hej då…

Bra skrivet och synd att du lämnar forumet!!