Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett05-pälsvård
Läst 1218 ggr
Frostvikarna
0

Tips ang pälsvård?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart är det dags för utställning igen och denna gång behöver jag alla tänkbara tips på hur ni förbereder era rödsilvriga missar? Ja, tips på silverkatter överlag är välkomna!

Varma sommarhälsningar från Gisela

Margona
0

Ska Thea göra debut nu??

Frostvikarna
0

mmFlört, första efter B-kullen..

Miraklis
0

Jag har inte varit på så många utstälningar men däremot gillar min katter att duscha och jag håller på att testa lite olika shampon på missarna. Har provat anjus shampo för silverkatter, det var väl OK. Men tycker nog att IV San Bernards "cristal clean" Lockar fram silvret bättre. Samtidigt kan jag säga att det blev bättre strävhet i pälsen med det sist nämnda.

1. Avfettning: Jag brukar börja med en omgång Yes blir lättare att blöta ner katten ner till huden om man använde gröna YES. Ordentli avfettning vid svansroten samt bakom öronen.

2. Shampoering: Shamponerar hela katter. Sköljer lite halvdåligt.

3. Shamponering: Shamponerar hela katter. Sköljer, känner om pälsen blir krispig(gummiaktig).Om inte en shamponering till. Brukar dock räcka med två stycken.

4: Ursköljning. Detta är ett H-lvte. Skölj tills du inte ser några bubblor i vattnet som rinner av katten och att katten inte skummar när du tar i den. Jätteviktigt! (katten blir krusig i pälsen om du har fuskat).

5. Balsam om det behövs….INTE PÅ RYGGEN! Sedan noggran ursköljning.

6. Krama ur vattnet ur päsen så gott det går. Frottera en stund. låt katten självtorka i några timmar. Ibland brukar jag föna katten det sista för att fluffa till pälsen ordentligt.

7.Kamning: jag tycker att mirakelkammen är oslagbart bäst. Har testat flera blilligare varianter men man ser faktiskt skildnaden på pälsen. En investering som man kan ha med sig till utställningen.

Sedan brukar jag inte göra ngt mer med mina katter. Inga spray ingenting. Har inte fått några klagomål från dommare, de tycker pälsarna har varit bra.

Det går säkert bra att bara tvätta katten med bara YES, många har dock delade uppfattnngar om det. En del ser det som frätande syra…andra tycker det är det bästa shampot. Använder du yes se till att du sköljer nogrannt. Yes ger bra krisp i pälsen.Glad

Lycka till!

Miraklis
0

OJ! vad stavfel..men det bjuder jag på. ;o)

Frostvikarna
0

#4 Tack för bra tips! Nu ska det badas katter!

Margona
0

Jag tackar också för tipset och ska göra som du skriver med min rödsilver kille.

Silverfarans
0

JO Gisela!!!

Jag har nu ställt Montesa o Bosse med SUUUUUPERKRITIK!!!

Jag har använt Gooops avfettning av kletat in den i deras päls o låtit det sitta i några minuter o sedan sköljt ur den noga. Sedan har jag schamponerat dem i Yes (gröna) 2g o sedan Eva P Schampoo Summerwinds ngt (1del schampo o 10 delar vatten del= korken) o de har fått SUUUUUUPER bra pälsar!!!

Jag rekomenderar det MYCKET!!!!

Lycka Till!!!

Frostvikarna
0

#7 Tack Susanne! Och grattis till de fina resultaten! Egentligen är det inga problem med fet päls, utan den blir snarare "flygig" och statisk vid tvätt…Gröna yes har jag använt med bra resultat förut och än så länge så har den fungerat bra!

Kram

Margona
0

När det finns en tråd om pälsvård kan jag be om råd här. Idag kom mitt talk som jag beställt från en uppfödare som jag ska använda på Amadeus svans. Är det någon som vet hur man använder detta. Är det bara att ha på talket på svansen och sen borsta ur? Hur länge ska det sitta innan man borstar ut det?

Mvh Margona

Kittekattus
0

Det enda som är tråkigt är att Mirakelkammen har slutats tillverkas.. Fick veta de igår.. såå man ska ha tur om man får tag i en Mirakel kam… TYVÄRR!!!!

manlyckans
0
Kittekattus
0

#11 men den kommer inte att finnas nå mycke längre till för Hindes har blivit uppköpt..  Då får man väl bygga upp ett lager…Flört

Silverfarans
0

Gisela!!! # 11 Titta under pälsvårdspreparat under flik 5 där har du Goop här ser du hur burken ser ut!!! Suuuuuuper BRA!!! Katterna blir blanka o fina ej flygiga vad jag har märkt!!

LittleL
0

Jag är ingen expert på preppning, men det är än ingen domare som klagat iaf Flört. Birgitta som säljer  Anju's produkter säger att man INTE ska använda silverschampo på en skogis. Utan schampot för flerfärgade pälsar. Silverschampot ljusar upp det mörka tecknen i pälsen och det vill man ju inte. Det är ju kontrasterna som är fräcka. /Sylvia

The-Photo
0

Ge dom ägg gula,det är bra för pälsen

*Svartsilvertabby*

Signe-Jonna
0

Oj då! Det verkar vara en hel vetenskap det där med förberedelserna. Hur ska det gå om jag kommer med på någon utställning framöver?Förvånad Jag har däremot märkt skillnad på hur pälsen blir av olika shampoon. En del blir Jonna silkeslen av, och det ska väl inte en skogkatt vara?

erspers
0

# 16 ..har du provat Summerwind shampoo o Balsam ?..det är helt suveränt..hittade ett ställe som säljer det till lite annnat pris än andra som säljer det..kolla på www.haromi.se o sen under hund/shampoo..det som man ska ha är SHINE ONN SCHAMPOO och FINE-L-SHINE Balsam o kostar 180:- per liter..beställde en liter av varje så man har ett tag Glad 

//Stefan

Margona
0

Jag kan tipsa om ett talk som jag beställt från Royal Imp's. Det fungerar jättebra på både fetsvans och på katter som inte gillar att bada.

skogsdimmans
0

Hur många dagar innan utställningen tvättar ni era katter då?

Signe-Jonna
0

#17 Tack för tipset!Glad

erspers
0

#19..alla gör säkert olika men vi brukar tvätta våra på Tisdag/onsdag före en utställning..alltså 4-5 dagar innan..man kan ju få göra om det om man har råkat skölja ur shampoot lite för dåligt eller nåt så vi brukar vara ute i tid så vi ser att det blir bra..vet folk som gjort det på fredagen före o ibland så får dom låta katten se ut som om den vore oduschad med shampoo kvar i pälsen o det märker man ju inte förrän dan efter typ..om det blev bra eller dåligt.så det bästa är ju att vara ute i tid..tycker iaf vi..Glad

//Stefan

Frostvikarna
0

Ja, nu har jag badat mina kissar så här:

1½ vecka innan utställningen  så blev de ordentligt igenom tvättade med det gröna originalyeset. Löddret sprutade i hela badrummet, men rena blev dem!

6 dagar innan utställning så körde vi samma visa igen, fast denna gång två schaponeringar, en med yes på båda katterna sedan blev den rödsilvriga kissen badad med espree silky show cat schampoo och svartsmokesköldpaddan(Puh, det var långt att skriva) med dog&cat colour schampoo för svarta pälsar… Efter dessa bad fönades det och kammades det. Jag är nöjd! Pälsen är fluffig och inte alltför silkeslen som den har en tendens att bli. Fetsvans har vi inga problem med, ingen fet päls egentligen alls, men man vill ju ha dem fräscha, hela och rena inför en utställning! Tack alla för goda råd och tips, återkommer nästa vecka så får ni se vad domarna tyckte!

//Gisela

Margona
0

Gisela, vad lik Amadeus är sin mamma på den bilden.

Frostvikarna
0

#23 haha, jo, jag såg det! Hon är inte gammal där, ca 5-6 månader…,

Margona
0

Ja kolla denna bild när han är i samma ålder.