"Dödens grupp"
Ibland hör man folk kalla nfo grupp 6 för dödens grupp, eftersom konkurrensen kan va mördande å att katterna istället borde delas upp efter graden av vitt (även i grupp 2, 4 å 8 då förståss). E de en bra lr dålig idé tycker ni?

Visst är gr6 många ggr vidrig men att dela upp vitgraderna tror jag bara skulle vara dumt.. de skulle bli extremt mycket grupper då alla som du skriver då måste få samma uppdelning..
Tyvärr kan man ju inte dela grupp 6 med röda/creme och paddor försig heller då de inte blir nå hanar i paddgruppen så hmm ja jag vet inte men visst är inte gr 6 rolig många ggr

Jag tycker att det är bra som det är..visst kan det vara lite väl många honor i grupp 6 i öppna klassen ibland..vi ställde vår Impala en gång i Västerås för några år sen o då var det 10-11 st honor i öppna klassen..lite väl många kan man tycka men det är bara att anmäla igen om det inte går vägen o prova igen..man ska inte ge upp så lätt..
//Stefan

Ja jag har ställt min Montesa nu 3g men har haft en tur att "bara" mött i Forshaga lördagen 3st söndagen 2st o nu i Arboga 1st o detta var i öppen klass.
Men om det inte är nån konkurans så är det ju ingen sport 

Vi har ju en grupp 9 o en grupp 3 katt o där är det väldigt dåligt med konkurens, så det blir lite tråkigt det med. Speciellt när inte domarn kan ta ut någon BIV. Så låt "dödens" grupp vara som den är.

Att grupperna är för små är heller inte bra. Jag ställer i grupp 9 och det är inget kul att inte ha någon konkurrens alls. Man får sin ex 1:a eller sitt cert men om katten är så bra är ju frågan? Anser att många katter i dom små grupperna slinker igenom och tar titlar som inte står i balans med hur katten ser ut.
Att grupp 6 är stor precis som grupp 4 är inte bara dåligt. Anser att konkurrensen är bra för rasen. /Sylvia

De som är ute efter så stora meriter som möjligt bör alltså skaffa sig katt i en kategori med lite konkurrens, eftersom där kan man slinka genom?
#6 ungefär så ja *ler*
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Låter knepigt! Men min Jonna tillhör i alla fall denna så kallade dödens grupp.

De är ju synd att inte alla grupper var jämnstora som vissa säger är de ju inte alltid roligt utan motstånd heller.. Man vill ha sin katt jämförd med och se om den står sig i konkurans eller bara glider igenom..
Iofs vet jag gr 6 katter jag inte alls tycker borde blivit EC också så de är nog ingen skillnad.. de handlar om "tur" på endel utställningar är de ju 40 gr6:or och på endel 5 de handlar ju om hur de faller sig och vilka som anmäler..
Men som de är idag kommer de nog förbli så ni som inte vill ha konkukurans får helt enkelt köpa en helvit, helsvart eller liknande :)

Hm,en fundering.
En katt måste ju uppnå en viss poäng för att få sitt cert eller titel
oavsett om det är konkurens eller ej.Ju högre titelcert desto högre poäng krävs.
Har varit på flera utställningar där vissa katter är själva i sin grupp och där dom trots allt blivit utan cert(kallas visst draget) på grund av att domaren inte tycker att katten uppnåt vissa kriterier.
Men visst är lättare utan konkurens,men sen är frågan om det är roligare.
Rätta mig om jag har fel.
//Inger

#10 Ja men i en grupp med konkurans kan du ju HA poängen men ändå förlora certet till en annan för den får ändå mera poäng tex..
sen handlar allt hela tiden om tycke och smak från domarens sida..
Tyvärr finns de många domare som häldre friar än fäller.. sen finns de ju endel domare som häldre fäller en friar och de är fel de med.. de ska vara en balans och de ska hålla sig till standarden.. men endel domare tycker de ju är en match att dra cert och endel kan bara inte med sig att dra de

Hej!
Jag föredrar konkurrens, för jag tycker ibland att det är aningens för enkelt att ta cert.. Tycker att domarna borde dra mer cert än de gör..
Vad beträffar grp 9 så kan jag inte förstå varför de inte kan vara i grp 1 tillsammans med blå o svarta solida? Bättre med konkurrens.. En grupp som jag däremot skulle vilja dela är 8, för jag tycker inte att mönstrade o solida ska gå i samma grupp.. Det gör de inte i de andra grupperna, så varför i grp 8? Graden vitt blir nog svår att dela in i, och det tycker jag inte i nuläget att man ska göra.
Generellt tycker jag idag på utställningar att det är oerhört spretigt, många dåliga skogisar varvat med fåtalet kanonbra och en del mediokra.. Dessvärre känns det som att de sämsta finns i grp 5 och 7 o för den delen även grp 3, kanske för att man vågar chansa med att anmäla mer i de färggrupperna än i t ex 6:an o 4:an, där man vet att konkurrensen är så hård? Jag vet inte, men helt klart är jag för konkurrens.
mvh Malin

Jag tycker som dig vita gott kunde vara i gr1 de är ju alla enfärgade solida för ögat i alla fall.. sen vad de vita har för färg under vet man ju inte alltid ändå..
Dock är ju inte gr5 & 6 heller mönsterdelade utan där är ju mönster och solida mot varandra precis som i silvergrupperna..
Att säga var de sämsta skogisarna finns tycker jag dock är fel jag vet fula i alla grupper.. Kanske försvarar jag för jag inte anser mina 2 femmor är så dåliga.. är rädd att tänker man som dig och du tex ser min honas BIV-T förra helgen så tänker du bara (ja men vad är BIVT i den gruppen) säger inte du tänker så men om man funderar i dina banor tror jag de lätt blir så..
Jag tycker de finns hög och låg kvalite i alla grupper inte är alla så "smarta" så de lämnar sina sämre grupp 6:or hemma heller så..

Rätta mig om jag har fel, men….
Grupp 3, 5, 6, 7 är ju grupper där både solida OCH agouti går emot varandra Exakt som i 8.
Alltså ingen skillnad!

#14 Inte 3 men 5,6,7,8 gör mönster och solida mot varandra

Sen kanjag ju också tillägga att en jag känner väl har sin hona i gr 5 NOMinerad på nästan varje utställning hon är på, likaså hennes barnbarn……i gr3….hon har också bara haft minst BIV……så inte är de fulare inte.

Inte undra på då att så många vita vunnit på sistone! Själv vill jag dock varken ha helvit eller helsvart katt, så konkurrens blir det! Men jag har å andra sidan aldrig varit någon tävlingsmänniska heller.

#15 tack…du har rätt…fel av mig =)

Däremot håller jag med om att domarna gott kunde hålla in certen ibland. De delas ut alldeles för lätt ibland.

#17 skogisar utan vitt kan man nog över lag säga har mindre konkurans än dom med vitt :)

#17, Så du tror att en vit katt behöver färre poäng än en brun eller blå föratt vinna då?
Du blir inte BIS för att du vinner din klass, vare sig du har eller inte har motstådare i klassen.
//Annika
Bara för att man är ensam i klassen/gruppen och kanske tar sin Ex. 1 eller cert. Så är det ju OFTAST alltid konkurrans i NOMen, och du måste ju ändå upp i 97 poäng för NOMen. Så precis som Annika säger, bara för att du är klassvinnare (och är själv) så är du inte BIS.

Tycker också man borde dela vissa grupper, men jag vill för den delen inte ha för små grupper.
Det är bra med konkurrens. Men gr 7 o 8 innehåller "alla" färgvarianter med silver och jag tycker det är för stor skillnad i färgerna i den gruppen. Lite så i gr 5 o 6 också. Men det är nog inte lätt att dra gränsen någonstans. 
Tycker också gr 9 kunde vara i gr 1, ingen dum idé.
/Marie

#17 Jag har en vit katt som var ensam i sin grupp nu i Varberg. Hon fick sin ex1 och sen blev hon NOMinerad. Även då var hon ensam junior, alltså ingen konkurrens då heller. Det kan man ju se som TUR. Men i panelen så fick hon två röster och vinnaren 4. Alltså stod hon sig verkligen i konkurrensen. Eller?? Eller berodde det bara på att hon var vit menar du? /Sylvia

Hej!!
#12 jag vet inte OM jag tycker min grupp 3 katt
är fulare / eller i lättare klass
hon har fått sina cert , biv nom BOX, BIS och BOB för den hon är och då i konkurrans också och blivit EC
så det är lite fel att hänga ut vissa klasser , som lättare, för sen har vi uttagningen till nom
och då kan det vara en del andra raser att konkurrera mot också , vilket vi alltid haft
Hälsning Gunilla

Varför skall grupp 9 tävla med gr 1?
Förr hade vi 4 grupper, A agotikatter, B non Agotikatter, AW Agotikatter med vitt, BW non Agoitikatter katter med vitt.
Jag tycker inte att vi skall sträva efter att gå tillbaka utan i stället framåt. I Varberg på Söndagen fanns det 4 katter i grupp 4 totalt. 1 katt i grupp 1, 3 i grupp 5, osv, så jag vet inte om det berättigar till att kanske slå ihop grupperna till det gamla systemet vi hade förut, beskrivet ovan.
Det finns utställningar då det är många fler gr 9 än vad det finns grupp 3, så det finns ingen anledning att slå ihop gr9 med gr1. Har ni några förslag på vad vi skulle kunna tänkas slå ihop grupp 3 med?
//Annika

Hej igen!
Jag vet att jag sticker ut hakan genom att säga att det oftare är sämre kvalitet i grp 3, 5 & 7 men det betyder ju inte automatiskt att det alltid är så.. NOMen är i o för sig lite av ett spel på lotteri, har man tur med domarfördelningen kan man bli NOM lättare än annars.. Vad beträffar vita katter så måste jag erkänna att de inte imponerade så stort för ett par år sedan, men attans vad kvaliteten har blivit bättre! Kanske ett gott betyg till de som avlar på vitt? ;o)
Det finns urusla skogisar i alla grupper idag på utställning, jag menar bara att i o med att det ofta är sämre konkurrens i grp 3, 5 och 7 så är det lättare att plocka cert i de grupperna. Tycker att jag ofta ser många dåliga o mediokra katter i de grupperna tyvärr.. Men det är min personliga åsikt, det betyder inte att det ÄR så..
Jag har sett grp 6 på vissa utställningar där kvaliteten är lika katastrofal, så visst finns det usla skogisar i alla grupper, tyvärr. Ett dåligt betyg till oss uppfödare kanske? ;o) Jag är därför nöjd om domarna är lite tuffare med att dra cert, det känns som att det är betydligt enklare att ta cert idag än för några år sedan, rätta mig gärna om ni tycker jag har fel?
#13 Du har helt rätt, grp 5 och 6 känns heller inte särkilt rättvis.. Tycker att röda o creme katter borde jämställas med svarta o blå, dvs splittas upp i 1, 2, 3 och 4.. eller kanske inte..? Jag vet inte faktiskt.. 4:an är ju stor som den är idag.. O 2:an är väl också hyfsat stor..?
Det här är inte riktat mot någon personlig, jag har själv grp 3 och grp 7, men eftersom jag då har följt grp 3 på ganska nära håll så tycker jag att det ofta har varit BEDRÖVLIG kvalitet.. Min egen katt har fått BIV en hel del ggr och han har definitivt inte varit i toppklass de tillfällena.. Han har också blivit helt rättvist slagen flera gånger, så visst finns det kanonkatter även i de grupperna. ;o) Grupp 4 tycker jag generellt håller en ganska god standard, kanske för att man vet innan att konkurrensen är mördande? Vet inte, men eftersom jag nu har en grp 4 hona så lär jag väl få erfara det… ;o)
mvh Malin

Ps Måste bara säga att jag tycker den här diskussionen är oerhört givande!!
Hoppas bara att ingen tar åt sig personligt eller blir sur! Ds

Har både grupp 3 och 4 katt , men att grupp 3 skulle hålla sämre kvalitet , det håller jag inte med om ,
vi har alltid fått våra cert biv nom BOX och BIS etc…. för vad EC Sir Maxwells Adelaide är
hon har fått det av många domare ulåtandet att hon är outstanding , i päls , typ etc….
har alltid haft konkurrans t.o.m från Dk här i Sverige / Varberg
som du skriver tror att det finns i alla klasser detta du påpekar om sämre katter
och inte bara i vissa
Hälsning Gunilla

#29 : Det är en mycket vacker katt du har där=)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

#26 Kanske för att helt enfärgade katter utan mönster skulle kunna mötas.
Nu har jag inte fördjupat mig alla möjliga varianter, men kanske kunde helt röda o creme också gå i gr 1 då. Men då blir väl följden att gr 2 skulle innehålla rödvita osv och då kanske den gruppen blir för stor. Suck det är inte lätt..
Men det är kul att spåna lite…. Önskar att det var bra med konkurrens i alla färgrupper i alla fall. Det är mycket roligare och det bli mer BIV vilket jag tycker är en extra krydda:
/Marie

#24 Läs vad du själv skrev i #5, bland annat:
"Anser att många katter i dom små grupperna slinker igenom och tar titlar som inte står i balans med hur katten ser ut."
Det är det som sedan diskuteras, och grupper som nämns med få katter i är vita och svarta. Det är således du själv som skrivit att vissa katter slinker genom.

#29 Den katten håller ju definitivt hög klass, alldeles särskilt med alla BIS:ar o BOX:ar hon har, och det är ingen specifik katt jag talar om här, givetvis finns det undantag.. ;o)
Jag menar heller inte att ngn ska känna sig utpekad, för det är en generell diskussion från min sida och efter att ha iakttagit katter i grp 3 under senaste året så måste jag nog säga att jag är rätt besviken..
Inte bara på klassen på katterna utan även på domarna som inte drar fler cert..
Oavsett om katten är ensam eller ej..
mvh Malin

Jag har en tjej som går i grupp 5. Det är mycket varierande antal som tävlar där. Ofta har hon bara haft en katt emot sig (eller ingen), för att sedan på någon utställning ha fyra motståndare. Eftersom hon inte är typen som direkt visar upp sig show-mässigt på domarbordet, misstänker jag att det kunde ha blivit svårare vissa gånger att vinna om hon genomgående haft stort motstånd. För visst gör det en hel del om katten showar istället för kryper ihop och inte ens visar att det finns två par ben därinunder….ha-ha.
Med detta inte sagt att min Busan är sämre eller bättre än andra skogisar (hon har även vunnit mot stor konkurrens), men visst är deltagarantalet ofta ojämt fördelat i grupperna. Men sedan att veta vad som borde göras åt det….????
/Monica

32 Helt rätt! Nu verkar du ha förstått vad jag skrev. Att en del katter "slinker igenom". Men det är inte samma sak som du skrev om. En katt kan inte bli Best In Show genom att slinka igenom. Den måste givetvis stå sig gentemot dom andra katterna/raserna i panelen. Att påstå att det beror på att det finns få vita katter, så det är däför som dom vunnit mycket det sista är löjligt. För att förklara vad jag menar med "slinker igenom" är katter som inte riktigt håller måttet men som ändå får sitt cert pga brist på konkurrens, eller domare som inte vill dra certet. (Tog bara min katt som exempel för att förklara för dig vad jag menar). /Sylvia

Allt beror ju på konkurrensen också.. På vissa utställningar är det lättare att bli BIS än andra, så är det ju bara. Det är ju något som man inte kommer ifrån, det beror ju på antalet katter man ska fajtas mot o kvaliteten på dessa. Men en BIS är ändå alltid en BIS och det är oerhört skoj att vinna! Själv är jag hiskeligt lycklig över minsta lilla cert eller förstaplats, och ibland kan jag bli överlycklig bara över en bra bedömning av en bra domare..
Sedan är ju utställningar en bedömningssport, och jag tycker att det skiljer sig åt enormt vilken domare man får. Ibland får man cert lite oförtjänt o ibland får man en dålig placering oförtjänt, så det brukar jämna ut sig… SW däremot, där brukar domarna skärpa sig och vara tuffa, och det tycker jag är kanon! Endast de bästa ska vara där, så är det ju.. Fast ibland är det ju också kul att bara ha med sin katt på utställning trots att man vet att man troligtvis inte kommer att gå vidare..
mvh Malin

#35 Vad skrev jag? Har jag skrivit något om Best in Show? Jag har bara svarat på det att slinka genom och då fick jag sedan veta vilka färger som det var färre av. Har alltså inte skrivit något om Best in show, det var det vår kära Zygots som gjorde, som alltid skriver om mina inlägg så att de ska framstå som negativa.

#36 Jag håller med dig i mycket av det du skriver , inte bara i denna tråden.
Men att det skulle vara sämre i grupp 3,5 och 7 vet jag ju inte om jag håller med precis.
Jag har lite avkommor i de klasserna 2 i trean och 2 som tävlar aktivt i femman.
Den ena i grupp 3 har 7 BIV och 6 Nom (vuxen hane) den andre är en unghane som är ställd 9 gånger med Ex1 varje gång och utöver det har han 7 BIV,4 NOM och 1 BIS.
De andra 2 i grupp 5 är en kastrat hane ställd 5 gånger som vuxen, han har tagit certen och 4 av gångerna har blivit NOM och BOX en gång.
Den andra är tjejen jag har själv ställd 7 gånger Ex 1 6 gånger , 3 BIV och 3 NOM. Nu säger ju inte de är perfekta för den perfekta finns inte ännu . Min förhoppnig är ju att alla som håller på med avel strävar efter att få fram så rastypiska katter som möjligt, men dit når man knappast i första generationen. Vi har ju lite olika saker vi inte ger vika på i vårt avelsarbete.Vissa är öronfixerade och andra hakfixerade ,jag skulle aldrig ge vika på storlek och benstomme, men det är jag det. Nu har jag ju inte hållt på med utställning mer än 4 år men under de åren har jag inte sett "många fula" katter. Flera av mina personliga favoriter tävlar just i grupp3 och grupp 5.
#29 din katt Adelaide är så vacker.
på bilden är det min egen grupp 5 hona som ligger i diskstället.

#37 Jag ber om ursäkt om jag missuppfattat dig men jag citerar vad du skrev i #17.
"Inte undra på då att så många vita vunnit på sistone!"
För mig innebär det att vinna att bli BIS (Best In Show). Du kanske menar att du vinner när du blir ex1 eller får ett cert? /Sylvia

#39 Ja det var det jag menade, ex1 och cert. Jag har inte så stor koll på allt inom utställning ännu, har inte ställt ut än.

#40, Jag har aldrig försökt att få dina inlägg att verka negativa, det är DU som skriver det här, JAG har aldrig sagt någonting sådant.
De flesta "vinster" som vita har haft som det har talats om här på forumet har varit Best in show, Scandinavian Winner, och/eller Nomineringar ,jaghar inte sett så många som skrivit om Ex1 eller cert, och vi är heller inte SÅ många på Forumet som har vita skogkatter. Några av oss känner varandra ganska bra och vi är VÄLDIGT stolta över våra vita skogkatters framgångar.
Om du med "vunnit" menade ex1 eller cert så är det väldigt många andra skogkatter av alla färgvarianter som finns, som vunnit väldigt mycker mer än vad det vita skogkatterna gjort, eftersom dom är så få.
Men du kanske talar om några andra "vita" som jag inte känner till, så kan det ju vara.
Vill du vara snäll att inte kalla mig "Vår kära S*Zygot's" någon mer gång.
//Annika

#41 Just det, var och en kan själv läsa och tolka! Du behöver alltså inte tolka åt dem.

Vi är dom få som har vita skogisar och jag håller med med Annika #41, att dom flesta "vinster" som vita skogisar har haft och talats om är BIS, SW och/eller Nom. Det är sant också som Mulan skrev i sin inlägg #27,att vita skogisar var inte så bra några år sen, men kvaliten har blivit bättre nu. Det sa också domaren i Forshaga sist när vi ställde. Och där var grupp 9 större än grupp 3, 5 och 7!!! Sånt hade inte domaren sett för 20 år. Det var riktig roligt! Nu är vi ganska nya att ha vita skogisar, men jag måste säga, att preparera en vit skogis till utställning är inte lätt! Man kan inte dölja nåntig i det vita pälsen. Pälsen måste vara skinande vitt. Så att "vinna" får man inte gratis. Man måste lägga dubbelt så mycket arbete att preparera en vit skogis till utställning än när vi preparerar våra andra, som är inte vita. Vi är i alla fall väldigt stolta över våra vita skogisar och också när andra vita visar sina framtassar i utställningar :) // Jaana

Om man läser längre upp i tråden så är det att slinka genom och ta cert som diskuteras, och det är alltså det som jag sedan spinner vidare på. Och det är det som jag även pratar om när jag skriver ordet vunnit. Jag har ingen större koll på BIS och BIV och allt vad det heter, men jag trodde inte man tog cert av det. Men det kanske man gör?
Visst är det tuff konkurrens i grp.6 likaså grp.4. Men på Järvas utställning nu i juli, så var min kastrat hona (grp.6) ensam bägge dagarna och det är ju inte så vanligt.
Jag har fem st katter varav 3 st går i grupp 6 och 2 st i grupp 4. Det är två tuffa grupper, men rackarns vad glad man blir när det går bra. Det är faktiskt inte så roligt att få sina cert pga att man är ensam i gruppen…lite konkurrens vill man ju ändå ha…eller!
Tycker faktiskt att grupp 5 och 3 börjar bli fler och fler och förut var det ju grupp 4 som kallades dödens grupp.
Personligen bara älskar jag paddor och brun-vita katter!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
# 17 å 21 För mej e att vinna att katten vinner sin klass. NOM å BIS e liksom det där extra plusset. Showgrejen liksom om ni förstår va jag menar.

Min Engla är ju oxå i gr 6,, Min Bacardi i gr 7,, den är oxå tuff ju.. :-)
Augusta i gr 4 (ganska stor grupp det med)..och Maja i gr 1,, (lätt gr)..
I gr 7 borde man iaf (tycker jag ) kunna dela.. Men men,,
//Linda

Hej !
# 33 Ja hon har t.o.m BOB och BIV grupp 3 i Sverak
hon har hållt från kattunge till vuxen vilket vi är mycket stolta för ,
och vi vet vad alla domare har sagt om henne och dom brukar säga blå har sämre päls kvalitet , men inte vår Adelaide i alla fall :-)
Ja vi har också hört grupp 4 var den största tidigare , men det vänder i dom olika grupperna
Hälsning Gunilla

#46 Jag tänker som du. Och det är väl i klassen man får cert och inte i BiS och BIV och allt vad det heter?

#50 Fin katt!
Hon är en av dom vackaste katterna jag vet

Tycker nog att man kan klämma in fler katter i Gr 1, den har visserligen blivit lite större men när jag började kände jag mig ibland bra ensam och i längden så blir det tråkigt att inte få gå för BIV så ofta, även om man inte tar hem BIVen så är det en krydda för dagen å försöka få den. Har Gr1, 4, 5, 7 och 8. Skulle inte ha nåt emot dom dom solida i andra grupper kom till Gr1.

Egentligen har jag lite svårt att förstå diskussionen. Konkurrensen i grupperna varierar från år till år, ska vi då flytta katterna vart och vartannat år? Det finns ju en orsak till att katterna är indelade i de grupper de är.
Kattsporten är precis som med allt annat, man tävlar i den grupp man tillhör, sen kan man ju inte börja ändra grupperna bara för att konkurrensen är för stor. Vill man inte ha den konkurrensen i klasserna, så får man köpa sig en annan färg. Vad är nästa steg annars? Att dela upp skogkatterna i två kategorier, för de är för många!!! Eller att sibirisk katt ska slås ihop med maine coon, för det är orättvist att de är färre än skogkatterna"""
Jag ser inte poängen att ändra grupperna pga konkurrens, däremot kan jag se andra orsaker till det som någon nämnde tidigare. Eller enligt min mening att t.ex amber och light amber borde gå i två egna grupper. Inte pga konkurrensen, men för deras egen skull eftersom de är de enda skogkatterna som skiftar som de gör i färgerna. En amberkatt kan ju ha en färg som liten och en helt annan som vuxen. Jag tror att detta skulle göra att både domare, utställare och uppfödare skulle både lära sig och förstå mer om deras helt annorlunda färgutveckling än övriga färger.
Åter till detta om stora och små grupper. Det finns fördelar med stora grupper, t.ex blir det ofta biv både på vuxen, ungdjur, junior och kastrat. På de små grupperna får man vara glad om det blir en biv total. Till alla uträkningar om klubbkatter, uppfödning, avel, årets katter m.m så får man ganska höga poäng på biv. Hur lätt är det att ta en biv total i en grupp, eller att få en biv på vita katter.
Snacket om att slinka igenom vare sig det är klassen eller nomineringen förstår jag inte överhuvudtaget. Om t.ex vit katt får ett certifikat som är värt en viss poäng, så håller den katten den poängen. Om det är tre katter som tävlar om samma certifikat i en klass med fler katter, så händer det att ingen får certifikatet. Enda sättet att slinka igenom är att domaren missar något fel…
Det är alldeles för många som ser utställningar som bara en tävling som man måste vinna. Man får inte glömma att det åtminstonde för mig som uppfödare är en plats där mitt avelsarbete visas upp. Jag vill höra vad domare och självklart andra utställare tycker. Ju fler konkurrenter, desto mer pratar oftast domarna om katterna och jämför. För mig ger det så enormt mycket mer än att bara få en kort bedömning och tävla vidare. Jag lovar och garanterar att jag har kommit både tvåa och trea i grupp 4, 6 och 8 (som 95 % mina katter och avkommor går i) och många av de bedömningarna har smällt mycket högre för mig än en best in show.
Glöm inte att katterna är resultatet av någons avelsarbete och de tävlar mot en standard, inte mot varandra…
Hälsningar Barbro

#54 Kan ju bara svara för hur jag tänkte.
Det har INTE med konkurrens att göra då jag verkligen är positiv till det. Läs gärna vad jag skrivit på #23 och #31 där jag "spånar" lite över gr precis som många andra. OCH jag tror inte de flest som skrivit här menar att man ska göra det pga mindre konkurrens.
Allting kan ju heller inte stanna upp och inte utvecklas vidare. Håller absolut med dig om att det är fördelar med stor grupper och att vi inte kan ändra stup i kvarten bara för att. Men hur länge sedan är det man tog fram 9 st grupper? Efter vad Annika skriver i #26 så var det färre grupper förr.
/Marie

# 55 Jag tyckte många inlägg handlade om just konkurrensen, så jag läste det igen och tycker fortfarande likadant. Visst fanns det några inlägg som handlade om en indelningar som inte beror på konkurrens, utan på färger i övrigt, därför skrev jag
Jag ser inte poängen att ändra grupperna pga konkurrens, däremot kan jag se andra orsaker till det som någon nämnde tidigare
Jag ansåg att de flesta inläggen handlade om ökad eller minskad konkurrens och valde därför att skriva min åsikt istället för att svara på varje individuellt inlägg 
Vad jag förstod ville du ändra lite färggrupperna, men jag kände inte att jag fick fram orsaken, bara att det inte var pga storleken på grupperna.

#31 Håller med dig om Biven, den är roligare än nomineringen och jag tycker synd om de som sällan har det i färggruppen. Jag tycker dock inte solida i samma grupp, för då vore det logiskt att sätta agouti i en egen och hua vilka variationer det skulle bli. Nej, vi får börja tänka avelsmässigt istället och försöka avla mer på katter utan vitt. Jag vet att jag själv är helt galen i vitfläckar, men samtidigt, vad är mer vackert än en katt helt utan vitt och även en helt kritvit.
Tyvärr så är det väl så att avelsmaterialet på katter utan vitt är väldigt begränsat, men om vi inte börjar tänka på det, så sjunker kvaliteten ännu mer och de blir färre och färre.
Sen är det ganska kul att se att trots att många var emot färgpoäng på skogkatt, så visar det sig att det ändå har betydelse

#54 Helt rätt, jag simmar fortfarande i min lilla ankdamm i Sverige, hade inte en tanke på Fife… 
Men jag tycker fortfarande att grp 7 & 8 bör delas, konkurrens eller inte.. Varför går smoke mot silver i grp 7 & 8 och varför är de röda katterna med paddor? Finns säkert en synnerligen klurig förklaring på det, men den har jag aldrig hört… Delge mig gärna, för logiken missar jag helt.. Förstår heller inte varför vita särskiljs från solida svarta o blå, men säkert samma där, det finns säkerligen en klurig förklaring på det också.
Vad gäller amber så tror jag i många fall att de missgynnas av färgindelningen, själv kikar jag gärna både en o två gånger på amberkatter eftersom jag själv inte har ngn kunskap o erfarenhet av denna färg.. Så i den frågan så vågar jag inte spekulera, jag har helt enkelt för liten kunskap för att ha en åsikt..
mvh Malin

#56 Jag vill poängtera att jag tycker inte ditt svar är fel på något sätt i #54 - håller med. Är bara rädd att vi fastnar i detta med konkurrens elelr icke. Så därav mitt svar.
Om att ev flytta gr 9 till 1 var för att de är "enfärgade" och så blir det mer konkurrens i gr 1 
Min synpunkt om varför ang andra gr som står bla i #23 är denna "Men gr 7 o 8 innehåller "alla" färgvarianter med silver och jag tycker det är för stor skillnad i färgerna i den gruppen. Lite så i gr 5 o 6 också. Men det är nog inte lätt att dra gränsen någonstans.
"
/Marie

#58 När de gjorde indelningen tänkte de nog på kattens grundfärg och försökte dela upp dem logiskt med solida och mönstrade. En solid svart katt skiljer sig ju så utseendemässigt mot en mönstrad svart katt, därför antar jag att de la dem i grupp 1 och 2, resp 3 och 4.
De röda katterna har ju ofta spökmarkeringar och tro mig, vi skulle få ett stort problem om alla katter som var röda solida skulle flyttas till gruppen röda mönstrade, när det visar sig att de inte har spökmarkeringar utan är mönstrade. Tänk hur många katter som skulle förlora sina cert och titlar.En solid röd katt och en rödtabby kan ju faktikt vara nästan omöjligt att se, medans det är lätt att se skillnad på en svart och en brun…
Silverkatterna tycker jag också är logiskt att de är i egna grupper, likaså tycker jag de vita är en egen grupp. Hur solida de än är, så kan jag inte tycka att de ska tävla med övriga färggrupper.

#60 Men det är ju en enorm skillnad på silver o smoke, åtminstone i mina ögon.. Visst, jag kan köpa resonemanget om röda katter, men efter att ha sett en del blåsilver hoppa mellan 3:an o 7:an så kan jag tycka att det problemet är detsamma.. ;o) Nåja, där rör det ju sig om "dålig silver" eller svårigheter att skilja en kall blå från en blåsilver, vilket inte alltid är enkelt.. Vita bär ju alltid på en annan färg "under" så visst, de kanske bör vara i en egen grupp, men samtidigt tycker jag nog att de skulle kunna passa bra i grp 1 också.. ;o)
#57 Jag är och var emot färgpoäng på skogis, men det betyder ju inte automatiskt att färgen inte har betydelse för mig, tvärtom! Jag har alltid haft färgen i bakhuvudet när jag har planerat parningar och tycker att färgen är viktig för mig likväl som allt annat hos skogisen. Det jag tycker om färgpoäng är att det kom som en blixt från klar himmel och ingen av de domare som jag har pratat med har haft någon klar struktur över HUR de där 5 poängen ska fördelas och hur man ska värdera färgerna o mönstret, vilket jag tycker man borde ha utrett INNAN man beslutade att ge 5 poäng för färg.. Just nu känns det som att det bara ska vara något utslagsgivande för att enklare kunna välja.. Men det spelar ju inte ngn roll nu, bara att gilla läget liksom.. ;o)
Tack för din förklaring i a f ang färggrupperna! Tycker fortfarande att den här diskussionen är ytterst intressant.
mvh Malin

#59 Tycker ändå det handlar mycket om storleken på grupperna och då känner jag lite konkurrenstänks-varning.
,
Jag förstår din åsikt att det skiljer sig mycket i färggrupperna. Men som du själv skriver, så skiljer det sig lika mycket i grupp 5 och 6, som i 7 och 8 och fortfarande så måste man tänka sig för att om man ändrar grupperna och en katt måste byta grupp, så förlorar den cert och titlar…
Visst skulle vita katter kunna tävla i grupp 1, men isåfall är ju enda anledningen att öka konkurrensen, för den är ju vit, inte svart

# 58 Ang. frågan: varför är de röda katterna med paddorna? Paddor är ju till nästan 100 % honor. De ska väl gå i en grupp där det även finns hanar. Förmodligen kommer det säkert av att paddor "kommer från rött och ger rött"? Annars kunde de ju lika gärna gå tillsammans med blått eller svart.

#63 Tack, självklart är det logiskt! Den tanken har aldrig slagit mig… Fast jag har i ärlighetens namn inte funderat sååå mkt över grp 5 o 6.. Mest 7 & 8. Men den förklaringen var bra.
mvh Malin

Tillbaka till huvudfrågan…
Jag tycker inte att vi skall dela upp kategorierna. Dock kan jag ibland tycka att det vore trevligt med lite bättre fördelning…
Om vi delar utt så kanske vi får det fenomenet som tex perser har, att en katt faktiskt kan bli EC/EP utan att möta någon annan katt. Det man vill veta är ju faktiskt hur katten står sig i konkurrens. Sedan är ju inte en EC-titel något dåligt heller…
#63 Håller med! Har inte tänkt på det förut. Jag har en röd hona och ibland kan jag tycka att det känns lite knepigt att tävla mot katter som har "helt" andra färger…