Katter & nagelfilar?
Vad är det med nagelfilar, vanliga sandpappersfilar, som gör att katterna kommer och helt enkelt snor den och springer iväg med den i munnen? Här hemma gör alla katter så. Som om de vore kattmynta i dem eller liknande…
Någon som vet eller har katter som gör likadant?

Ha, tror det beror på limet,kanske fiskmjöl i det
// Rita
Haha, vet inte men jag känner igen det väldigt väl!
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Här hemma gäller det att hålla i det mesta…topz,pennor,mattes sminkborste,penslarna man penslar mat med osv
hahha…men jag höll på att skratta ihjäl mig när min lilla svarta hona Elka kom och bar på plastkannan man fyller strykjärnet med vatten.
Pennor försvinner här hemma
Mvh Bengan
Min GLASÖGON, måste jag gömma för Bellis annars tuggar hon sönder skalmarna…
Numer pensionär i Nynäshamn
Hahaha de är roliga de små liven!
Här är det bäst att stänga in sig om man ska ha lite manikyr=))
En del penslar är ju roliga som sagt, beror nog på vilken sorts hår
den är gjord av.
Hmm undra vad filarna är limmade med….
Nu vill jag göra mer tok och bus som era katter gör

Tamponger tycker mina kissar är jättekul att bolla med och jaga…
Jag får stänga in kartongen annars tar de slut.
Gem får aldrig vara ifred här hemma. Inte påsförslutare heller.
//RolfH

Nagelfilar får jag aldrig ha ifred även dom i stål stjäls så fort katterna hinner!
Nagelfilar är väldigt populära att knycka! Några fler stöldbegärliga föremål: påsförslutare, gummisnoddar, hårsnoddar, pennor, suddgum… Tror de vet vad de inte får "leka med" och då är det naturligtvis ännu mer spännande. 
Peta ner grejor från bord är också populärt, speciellt pennor.
Jag hade en katt (i katthimlen nu) som var helt tokig i bananskal. Om man lagt ett banaskal på bordet, om man t ex satt och tittade på tv och var för slö för att gå och slänga det med en gång, så var han direkt där och rev ner det på golvet. Han tålde inte att se ett bananskal på bordet! När det väl var nerrivet så var det inte intressant längre 
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Min Zlatan vill ha all sorts frukt. Det är inte mycket utav det som han äter utan han leker bara med det. Det kan vara väldigt jobbigt ibland.
Feztiz hon tar alla hårband o gummiband hon hittar o leker med dem. Och ibland vill hon att man skall kasta iväg dem så hon kan hämta tillbaka dem.
Willow ja hon leker med mycket men en gång hade min bror glömt en pollypåse på bordet o choklad tokiga willow var där o snodde en men det fick "äta upp" för den fastade så i tänderna att hon jamade o bara ville bli av med den. Så jag hjälpte henne såklart. Sedan dess så ligger det inte framme något sådant.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Ha vad jag känner igen det där med nagelfilar. Jeff ställer sig på mig och gnager och försöker rycka filen ur mina händer medans jag filar!! Kan absolut inte låta de ligga framme.
Jag tror att det är lukten som frigörs vid själva filningen. Om jag sitter i ett rum och Jeff är i ett annat när jag filar naglarna kommer han som skjuten ur en kanon. 
/ Kicki

Sammai vår familj men där var det nageltången… om så Patina låg och sov i andra ändan av huset så kom hon rusande och skulle få tag i nagelbitarna och sedan åt hon upp dem eller vad hon gjorde… äkligt tycker ju en annan … Och det är bara PAtina ingen av de andra katterna
E oxå förundrad över katternas förtjusning i nagelfilar å fotfilar.Sånna måste vi gömma för annars försvinner de. 

Ja hihihihi samma här fotfilen gillar de.

#4 Samma här,pennor finns aldrig när man behöver dom.Min ena hona har dille på att kasta pennor till sina kissungar./Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Nagelfilar är hårdvaluta och topz också.
För att inte tala om påsförslutare. Under kylskåpet kan jag hitta ett tiotal om jag inte kollar varje dag. Likadant under bokhyllan.
Blommor är ett annat kapitel. Vi har en katt som vi kallar Blomman. Från början för att han är blå = blåman blåman. Till slut blev det Blomman för att det var lättare att säga.
Alla mina vänner vet att jag älskar orange som färg därför får jag ofta orange blommor. Första gången jag fick orange liljor tog det någon timme innan jag skrek till min man att vi måste åka till akuten för att Blomman var sönderstrimlad i fejset. När vi tittade närmare visade det sig att det var frömjöl. Andra gången jag fick liljor var jag förberedd men mannen hade glömt!!!! Nu har vi vant oss och vi också sett hur han älskar blommor och gärna ställer sig på baktassarna för att kunna go in sig i blomskalkarna. Det ser mäkta lustigt ut med en lång okastrerad hane (7,5 kilo i full vikt utan mage) som kramar blommor.
Precis som tandpetare, jag har såna där i plast…och varje gång man ska använda en, så är den liksom trubbig.
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
Hihi…några av mina kattungar har en förkärlek för gosedjur.
Vi har tex en nalle som vi sätter på samma ställe och helt mystiskt så flyttar den på sig varje dag *ler*
En av mina kattungeköpare köpte ett stort grönt gosedjur som Elektor som kattungen heter släpar omkring och jamar uppfodrande trots att han har munnen full.
Min svarta skatt Elka är tokig i vantar av alla slag dessutom.
Hårsnoddar är en stor favorit också;)
Min kära Ragna-Rök älskar att göra snö av toarullar så matte har lärt sig att ställa dem utom räckhåll;)

Sugrör är Levis favoriter. Han ÄLSKAR sugrör. Något som han överfört på dom yngre katterna. Nu ligger sugrören i en låda, säkert förvarade, annars finns dom över hela huset. Dom små tar nämligen hur många som helst. Levis säger till med fodrande röst när det är dags för ett nytt sugrör. /Sylvia

Mobiltelefonerna måste gömmas natt som dag annars försvinner de. Min har ett snöre som är fäst i den så den är populär att bära omkring, men min pojkväns mobil likaså trotts att den bara är stor och otymplig i mina ögon. Men katterna älskar den. Förutom att de riskerar att gå sönder när de bärs omkring så är det värsta att allt hamnar i vattenskålen tillslut. Om något saknas att det där man letar först, och det är där man hittar allt. Det är som vårat lost and found här hemma. Varje morgon innan jag beger mig hemifrån måste jag plocka upp en hårsnodd från avttenskålen för att det inte finns någon där jag la den på kvällen innan. Efter att ha förbukar flera paket i månaden med hårsnoddar i borde jag ha lärt mig att gömma dem bättre. Fast jag får dem åtminstånde tvättade i vattenskålen av min yngsta kattflicka så att den är ren och fin innan jobbet.
Min äldre katt däremot gömmer alla sockar i kattlådan. Vilket måste vara en pik från hans håll :P

Även hos mig är nagelfilar bland de allra bästa leksakerna, tätt därefter kommer tops och mjölkpaketsflärpar (såna man river av för att öppna paketen)..
Men speciellt min ena tjej har dille på att bära runt på lite allt möjligt, allra helst min hårborste, men även strumpor, fjärrkontroller, skor och annat flyttas titt som tätt på…
Men duktigast (?) var ändå min väninnas katt som bestämde sig för att försöka bära runt lite på hennes nya digitala systemkamera! Såklart var den ju lite väl tung och tappades, med ett trasigt objektiv som följd… matte var inte glad! ;)

Tamponger är tydligen grymma att jaga, och kartongen med trosskydd är otrooooligt bekväm att ligga i :P Jättekul sen med katthår på…
Rennie äter dessutom lite av det mesta - t ex en bit av en ballong som hon lyckades lirka ut ur en påse, eller husses skosnören (men det är bara snörena på ett par skor som funkar - även efter att han bytt snören för att kunna knyta dem…)
Alltid finns det något nytt att hitta och busa med :)

Här har vi en som blev konfunderad en morgon då disktrasan var borta!!! …och den var borta. Jag hittade den efter en vecka i bokhyllan bakom böckerna. (har en djup bokhylla)
Sedan har jag en handväska som är i ständig rörelse.
En av mina kattunge köpare berättade att hennes katt var inne och stal grannes hundleksak, efter 4 ggr fick han den. Hon hade även blivit ny ägare till en toppluva och användna smörpaket.
Skönt att höra att det inte bara är jag som föder upp små kleptomaner

När vi fick hem våran Bambi för något år sedan, märkte vi att hon har en väldig mani på att ta ungars nappar. Hon bara älskar dom, plockar upp dom så de sitter precis som dom ska och sen går hon runt och jamar så det hörs över hela huset!!
Grannens dotter som var den första till att bli av med sin napp var inte alls lika förtjust…..
När sedan Bambi anser sig lekt färdigt så biter hon hål på nappen
//anna