Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 04-färger-mönster
Läst 2013 ggr
Joohannah
1

Vad är färgen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en huskatt vars båda föräldrar är Norska Skogkatter med stamtavla enligt "uppfödaren". 

Enligt henne är hon också Svartsilvertabby med vitt, stämmer detta? 

Vore kul att veta för skojs skull :)

OberonsMatte
1

Är hon vit i pälsen överallt närmast huden när du delar på pälsen? I så fall stämmer det att hon är hon svartsilvertabby och vit.

Sajtvärd Katter iFokus

blondifire
0

stämmer bra .

S*Winsnes Wilda

Joohannah
1

Japp det är hon ! Tack för era svar :)

Kronängens
2

Din huskatt ser ut som en norsk skogkatt så i det här fallet skulle jag tro att din "uppfödare" har rätt. Man kan bara undra varför hon inte registrerade stamtavla på kattungen. Det kostar 300 kr…

fvanilla
1

#4 Kanske avelsförbud på någon av katterna så det inte är möjligt, eller så kanske de inte ville sälja kattungarna efter konstens regler.

Joohannah
2

Eller att båda föräldrarna inte alls hade stamtavla? :) Jag vet faktiskt inte.

OurPrecious
3

Tråkigt att läsa om "uppfödare" som inte gör det hela ordentligt så att säga. Om nu båda föräldrarna har stamtavla så är det väl självklart att man ser till att registrera kullen de renrasiga får. Tokigt tycker jag. Man ska vara försiktig med vem man köper av. Jag hoppas du personligen är nöjd med din fina misse och inte en dag får en vilja att avla eller ställa ut för det vore förjäkla synd med tanke på frånvaro av stamtavla. Mvh // Malin

Kronängens
3

Fast ställa ut en huskatt kan man ju göra. Bara den är kastrerad och äldre än 10 månader…

OurPrecious
2

Absolut det vet jag också men inte som norsk skogkatt. Tänker mest på att dessa huskatter som säljs som självklara raskatter utan stamtavla (vilket inte alla vet är värdehandlingen - beviset på renrasigheten) ofta kostar MYCKET pengar och många blir lurade. Vilket är väldigt tråkigt. Kanske värt att vänta och spara lite extra för att få med en stamtavla? Upp till var och en bara man vet om skillnaden (vet själv 3 stycken som köpt i "god tro")! Dessutom ser denna fina misse ut som en skogis! Om så är fallet så kan iaf inte jag fatta varför inte "uppfödaren" gav 300kr för att registrera! Oavsett lycka till med fina missen & ha en fin höst allihopa! //Malin

Joohannah
0

Vad jag har fattat det som så är det ganska vanligt att vissa gör så här då dem avlat på katter köpta till sällskap, och där av inte väljer att registrera dem. Har också funderat över om det är för att personerna ifråga vill ha en större "vinst", då dem inte behöver följa några som helt krav om de inte är registrerade uppfödare? 

Jag själv köpte min Ragdoll hos en uppfödare i Hallsberg, och en kort tid därefter kände jag att det vore väldigt roligt om min lilla kille kunde få lite sällskap. Jag har själv inget intresse för varken avel eller utställning, och som studerande utan lån hade jag inte heller möjlighet att köpa ännu en katt med stamtavla på direkten. Ville ändå att min ragdoll skulle ha en lekkompis när han fortfarande var kattunge. 

Även om man inte skall stödja huskattavel så kände jag ändå att jag hellre köper en som jag "vet" är "renrasig" samt vart den kommer ifrån, än någon blandning som jag inte alls har någon som helst aning om bakgrund, inga testade tidigare gener så långt ögat kan nå osv. 

Jag har också alltid tyckt himla mycket om just rasen Norsk Skogkatt, och även om hon inte är en "riktig" Norsk så är hon lite mycket Norsk Skogkatt för mig själv, eftersom jag inte har något annat intresse än att just ha dem till sällskap. :) 

Tycker ni jag resonerat helt galet? Mår lite dåligt över situationen :(

Katzuki
1

Jag tycker att du har resonerat väldigt bra :)
Om alla som köpte huskatter resonerade som du så skulle nog huskatten ha nästan lika hög status som raskatter :)

Hoppas att din söta "skogis" trivs bra med din ragdoll! :D

Mvh, Sara

S*Capsicum's, www.capsicumcats.se

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Torplyktans
0

Jag håller med Sara!

Tycker du ska njuter av dina söta kissar och glädjer dig åt dem! Hur gammal är de två nu? Trivs de bra ihop?

www.torplyktan.se

VargenCV
1

Hur är det i Sverige? Om man inte redan är/har varit uppfödare med stamnamn, så kostar det ju inte bara avgiften för stamtavlan i Norge (Norak) i alla fall, om man vill registrera sin kull. Man måste vara medlem i en klubb (kr 400), registrera stamnavn kr 1500), ha alla papper på hon- och hankatt (kr x baserad på ras) och därefter registrera sin kull (kr 300 * antal kattungar).

Jag stöder inte den här typen av 'raskatt'avl, så mistolka mig inte, men det kostar ju en aning mer än bara stamtavlan. Eller behovs inte så mycket om man bara vill registrera olyckeskull i Sverak?

Fin kattunge :) Och jag håller med om at den ser ut till att i alla fall ha skogkatt i sig!

blondifire
1

du kan regga 1 kull utan stamnamn men ja klart du måste ha föräldrarnas stamtavlor o va medlem i kattklubb.

S*Winsnes Wilda

Joohannah
1

Åh tack för fina svar, det var väldigt roligt att höra!

Min lilla Estelle (Norsk Skogkatt) är nästan 5 månader nu, och Raggisen Quattro är redan hela 8 månader! Herregud vad tiden går fort! 

Dom fungerar superbra ihop och älskar varandra. Lilltjejen lär min Quattro massor av nya bus hela tiden…. Han som från början var väldigt "markbunden" som raggisar brukar vara, har allt mer och mer kommit till insikt om hur fantastiskt det är att kunna hoppa och klättra på saker, på grund av min andra lilla galning som älskar att synas och höras :)

AgnetaB
0

2 kullar?  Nej 1 kull kan man ta o ändå kunna registrera sedan måste man ha stamnamn.