Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 01-allmänt-skogkattprat
Läst 585 ggr
Katinka
0

Tips angående åksjuka

Två av mina katter rent ut sagt hatar att åka bil. Den ena tuggar fradga så fort han hamnar i bilen och den andra spyr, bajsar och  kissar i nämnd ordning under resans gång. Jag är tacksam för tips om vad jag kan göra för att de ska må bättre. Bilresor är ju tyvärr ett nödvändigt ont.

M v h

Katinka

Zygots
0

…….=) låt dom vara hemma så mycket som möjligt.
Nej, tyvärr har jag funderat över det samma, hade för många år sedan två hankatter som INTE tyckte bil var något vidare, till slut gav jag upp och lät dom vara hemma. Jag hittade inget bra sätt att "råde bot" på åksjukan. Jag vet att en del gav sina katter Fenemal, som är en epelepsimedicin, där gick gränsen för mig, det blev hemmakatter av mina hanar i stället.

Katinka
0

#1 Nej, någon epilepsimedicin vill jag inte ge dem. Jag försöker hålla dem hemma så mycket som möjligt men ibland måste de ju bara åka bil tyvärr.

LittleL
0

Mitt enda tips är att inte stoppa in så mycket i framändan, så kommer det inte så mycket ut i bakändan heller.Skrattande 

Nej, allvarligt… Jag ska ut och åka bil med min huskatt imorgon,hrm. Det innebär att INGEN mat serveras från nu ikväll. Då har han inte något som måste upp/ut. Och det går nog ingen nöd på tjockisen iaf. /Sylvia

LottaC
0

Jag håller med Annika att vissa gränser får det faktiskt vara!Jag har några som blir sjuka när de åker bil så de släpar jag inte runt med till utställningar utan tar bara med mig när nöden kräver så att säga.Men när de ändå måste följa med låter jag de sitta högt i bilen så de kan se ut…..det brukar faktiskt minska illamåendet ,även att låta dem  åka typ hundbur så de ser hela  tiden åt alla håll./Lotta

Mulan
0

Hej!

Jag har en åksjuk dam, och hon stannar hemma från utställningar nu. Men till veterinären måste vi dessvärre åka ibland, och då brukar vi försöka se till att hon inte äter några timmar innan. Det funkar inte om hon sitter i knäet på mig o åker bil, hon spyr o bajsar i a f, stackarn! Så jag kan bara tråkigt nog konstatera att hon är åksjuk och får stanna hemma från utställningar fortsättningsvis.. Jag gillar heller inte att medicinera en f ö frisk katt, så jag väljer att låta henne stanna hemma. Trist nog ÄLSKAR hon att visa upp sig, och bara hon är på utställningen så mår hon kanon och njuter av alltihopa.. Lagen om alltings jävvlighet antar jag, för min andra hona är precis tvärtom.. Åker gärna bil, men gillar inte att visa upp sig.. Gråter

Mvh Malin

ariel
0

Min ena kisse har inte haft några problem att åka bil förränns i år. Inga åksjuketabletter eller andra trix har hjälpt. Synd eftersom han blev BIV på sin adra utställning. Nu fasar jag när vi ska åka dom 4km o ge han den årliga vacc. (Han dreglar o bajsar ner sej stackarn. )Kan nämna att han är 3år./Marina

Marina/ S*Karmskogen's

Ägd av 6 Norska Skogkatter

kerstin2181
0

Det finns medicin för åksjuka(receptbelagd), men får ej andvändas innan utställning. Min vita skogis tycker om att åka bil, men spyr varje gång, men sist så fick han ingen mat, 8 timmar innan, det gick kanon, en annan vän, har sitt katt i knät, och det hjälper hyfsat, men inget vidare vid långa resor, hon måste alltid ha chafför, och vid en krock, finns nog ingen räddning

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

LittleL
0

Nu har vi åkt bil idag, huskatten och jag. 5-6mil är det för oss till Varberg där utställningen var. Han klarade resan ner utan att bajsa eller kräkas. Men en MYCKET ledsen katt. Bestämde mig för att det är inte värt det. Han får helt enkelt stanna hemma i fortsättningen. Och som pricken över i:et så gjorde han ner sig på hemvägen. /Sylvia

kerstin2181
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 bra beslut, har gjort samma sak här, min vita skogis, gillade inte utställningen, så han får osso stanna hemma, 3 cert kvar, till sin 3e titel

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus