Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 4424 ggr
Margareta
0

Kattgård

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har även vi kattgård. Vi flyttade in i huset i december och har haft katterna i sele fram till midsommar då kattgården blev klar. Det fattas fortfarande lite målning och inredning, men den finns på hemsidan om man klickra på Galleri och följer länken uppe till vänster.

Numer pensionär i Nynäshamn

Kronängens
0

Vilken fin kattgård. Jag blir riktigt avundsjuk. Det dröjer nog länge innan vi får byggt någon. Det är så mycket som ska göras i trädgården först…

Rhapsody
0

Jättefin, och vilken härlig skogsbacke i bakgrunden! Mycket att titta på kan jag tänka mig Glad

Margareta
0

Jo vi har mycket natur kring tomten…den här bilden är från i höstas när vi precis köpt huset. Jag står på tomtens högsta punkt och tar bilden och sen är det lite tomt kvar bakom ryggen.

Platsen för rastgården är hitanför vedboden till höger i bild.

Margareta
0

Katterna trivs i kattgården, de sitter på rad varje morgon för att få komma ut.

Margareta
0

Inredningen är inte klar, men katterna är nöjda ändå…

Margareta
0

Målningen är i alla fall nästan klar nu

Mylingens
0

Den ser jättefin ut! Det är underbart när katterna har tillgång till utevistelse, de bara älskar det! //Kaisa

Idun
0

den är jättefin. vill också bo i hus så man kan bygga kattgård

Tinis
0

Fick min balkong innätad i förrgår. Katterna har i princip bosatt sig där sedan dess. Glad

Tinis
0

En till bild.

lynxeyes
0

Vad har ni för dimension på virket i ramarna?

/ Sophia

Seerath
0

Jag är lite avundsjuk på att nu kan ha det taklöst. Mina katter klättrar upp och hänger där uppe. :D

Väldigt fin rastgård iaf. :)

Margareta
0

Jag har inte taklöst! Jag har nättak, fast ett mjukt. Det fungerar bra!

Margareta
0

En till lite tydligare…

Margareta
0

Dimensionen på virket är 21*43

lynxeyes
0

Tack :) Det är vanligt virke eller tryckt? Tänkte, målar mand et så behövs det kanske inte tryckt virke… Nätet i taket var har ni fått tag på det och vad kostade det?

/ Sophia

Margareta
0

Det är vanligt virke, jag vill inte ha tryckimpregnerat till katterna. Jag har målat det med täcklasyr för utomhusbruk.

Taknätet är på metervara från Bauhaus och jag minns faktiskt inte priset. Vår bur är lite för bred för att det skulle täcka på längden så vi har flera bitar på tvären som jag har "sytt" ihop med ett tunt snöre. Det gäller att knyta tätt så att det inte gör att töja upp.

Katterna kan inte klättra i taket eftersom det ger efter, men det håller för det är starkt som fiskenät ungefär. Jättebra!

Miraklis
0

Har du provat mjuknät tag tidigare? vill veta mer om det? Hur mjukt är det-är det av nylon?

Mina katter lyckas alltid på hål på alla nättak, de klättrar upp och hänger sig i taket tills det går hål-det är tydligen jätteroligt. Min man kallar mina katter för "Houdinikatter" han tar rymningstiden på katterna varje gång som han har förbättrat taket *skratt*. Idag har vi plåttak på rastgården för att katterna inte ska rymma.

Vi funderar på att bygga en stor, ny kattgård fast vi ska prova med Höga sidor, öppet tak och tacknocksplåtar runt hela sidorna. Har någon erfarenhet av det? Vet ngn vart det går att få tag på nätsektioner som är 230-250 höga?.

Margareta
0

Oj, jag har inte sett frågan förrän nu. 

Jag vet faktiskt inte vad det är för material - men det är starkt/segt och troligen inte nylon. Det är mer tjärat-rep-känsla.

Vi hade det som tak när vi hade inburad balkong i radhuset och vår expert-rymmerska klarar sig inte att ta sig ut om det är tätt.

De kan inte klättra i det eftersom det är för slappt, de tappar taget och ramlar ner. Det enda är att de kan klättra upp på själva staketet och balansera där och försöka komma igenom, men det går inte för en vuxen katt, maskorna är för små och de håller för våra katter i alla fall. Rymmerskan har gett upp.

Hon hjälpte oss i alla fall att hitta ett par ställen där vi skarvat slarvigt. Det var "Houdini"-fart på det kan man säga och hon blev så lycklig när hon plötsligt satt på vedbotaket istället. Nu är det en månad sen och hon har inte tagit sig ut. De båda andra försöker inte ens.

Vildfagre
0

Nu äntligen ska våran kattgård bli större och säkrare. Jag får snart krupp på deras förmåga att rymma. Vad använder ni för nät till sidorna (bredd pris mm) och var hittar men det Är det någon som har erfarenhet av nockplåt? Förstår att dina katter myser Margaretha.#18 Kanske vi kan dela med oss när vi hittar något bra. Hoppas nu alla katter får en skön sensommar på altaner, balkonger o kattgårdar. Givetvis alla andra missar och ägare också./Laila

Miraklis
0

Det här är våran kattgård vi fick sätta upp skärmar för att minska rymningsförsöken. Är skärmlöst på två ställen där har vi ett typ av plastat "hönsnät" med små diamantmönster. Det var inte så dyrt, 10 meter för ett par hundringar. Förhoppningsvis kommer våran nya stora kattgård vara färdig till hösten. den ska vara i anslutning till huset så att man inte behöver kånka omkring på katterna.Det ska bli skönt. Men jag är forfarande osäker på om jag ska ha El eller nockplåt överst.

Vet dock att jag måste ha höga sektioner då jag har en katt som hoppar VÄLDIGT högt(har visat matte och husse att 180 cm det klarar man från sittade ställning i ett hopp och hela vägen till golvet på andra sidan.)

Fick tips om en sida där de byggt med nockplåt.

Du kanske vill kika där Laila: http://www.esteticas.se/pen.php