Storlek vid avel
Våra första skogisar var stora å högbenta me kraftig benstomme. I stl jämförbara med MCO. Jag tycker att många skogisar idag är små å ibland "lågställda" även om de i övrigt e tekniskt bra.
Hur stora tycker ni att hanar å honor ska vara för att ni ska använda de i avel? Dvs hur mycke ska de väga å e det viktigt för er att de e högbenta?

Så stora som möjligt utan att harmonin störs. Gärna högbenta ja och långa i kroppen utan att ha för klen benstomme.
Jag har t.ex. en hona som är lång i kroppen, högbent och som är en stor tjej på ca 5,5-6 kg och det har inte varit jättelätt att hitta en stor snygg hane till henne. För storleken vill jag ju gärna bevara.

Men det beror ju lite på. Det kan ju även vara en liten hona/hane som i sin tur lämnar väldigt stora bebisar. Men självklart ska man inte sträva efter små skogisar utan den strl som de faktiskt ska vara.
/Michaela
Jag kastrerade nyligen min hona (som ännu inte gått i avel) framförallt för hennes storlek och benstomme. Hon är alldeles för liten och klent byggd enligt mig. Dessutom väldigt lågsställd.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt
Jag före drar stora katter.Har själv en medium hona som jag parat med min stora,högbenta hane.Nu är ungarna 11v så det ska bli spännande o se om dom blir som sin mamma eller pappa.Hon har fått en kull innan med en medium hane o jag har sparat en hane efter henne .Prinsen.Han är idag 10mån och han väger 4kg men han har kraftig benstomme men tyvärr så blir han ej så stor.

Hej, Skogkatten har ju som alla raset gått lite upp och ner i utveckling och vad vi uppfödare avlat fram. Vad jag sett och studerat, så fanns det "från början" både stora och små skogkatter och det avlades på båda sorter. De katter man såg på utställningarna däremot var nog lite grövre än "snittet" vi ser idag.
Frågan är ju vad man själv menar med storlek? Det är lätt att man tolkar det så himla olika… Vilken av dessa katter är störst?
En lång högbent hankatt med medium benstomme, väger 6 kg
En kort lågbent katt med grov benstomme, väger 8 kg
Vilka av dessa människor är störst?
En senig basketspelare på 2 meter som väger 90 kg
En kraftig 100 meterslöpare på 1,70 som väger 70 kg
Storlek handlar för mig om proportioner, inte om vikt. För mig är den långa högbenta katten större än den lågbenta, fast den lågbenta väger mer, för mig är den seniga basketspelaren större än 100 meters löparen. Däremot inte sagt att jag vill ha långa högbenta skogkatter, men jag vill förklara att jag tycker inte alltid storlek och vikt hänger ihop :) Jag väger inte mina vuxna på våg mer än i enstaka fall, jag håller i dem och "väger" dem med min egen känsla, den känslan jag får är avgörande om jag tycker de är för stora eller för små.
Jag använder hellre en mindre hankatt med rätta proportionerna, än en stor opropertionerlig hankatt. Benstommen är viktigt att den är kraftig, där får man inte "tumma". Så, för mig är det jättesvårt att säga hur stora katterna ska vara, eller vad de ska väga. Allt handlar om benstomme och proportioner.
Slutligen är det inte viktigt för mig att de är högbenta (även om jag inte vill ha tax-ben), däremot vill jag att de har högre bakben än framben, så de får det skogis-stuk jag vill ha på kroppen och inte blir rektangulära.
Ledsen att jag skrev så invecklat långt svar, men det är typiskt mig när jag ska krångla till det o förklara vad jag menar :)
Hälsningar
Barbro och Rockringarna

#6 Men som alltid förstår man precis vad du menar
Kunde inte skriva det bättre själv, precis så tycker jag. Storleken är viktig men inte på bekostnad av look och intryck. Det ska inte råda något tvivel om att det är en skogis antingen den är liten, medium och stor. /Sylvia

#4 Men man måste ju dock ge kissen en chans… Hur gammal är hon? /Kram Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
#8 hon är 1 år. Och ge kissen en chans? Vi har ju alla olika krav. Hennes kvaliteter sammantaget gör att JAG inte anser henne vara lämplig för avel.

Vet många seriösa uppfödare som har haft honor i den åldern men ändrats sej med tiden när det gäller hela kissen. Därför frågade jag" /Marina
Marina/ S*Karmskogen's
Ägd av 6 Norska Skogkatter
Jag kan av egen erfarenhet säga att min första kulls mamma, hon vägde ca 3,5-3,7kg som fertil!
Inte för liten i benstommen men rätt så .. vad ska man säga? kattungeaktig..
pappan vägde som mest 7,3kg var lång och högbent, grooov benstomme!!
den största i kullen var blåpaddan som idag väger mellan 6-7kg!
kastrat givetvis.. ;)
ena hanen väger 6kg och den andra 5,5kg. :))
idag är mamman kastrat och väger 5kg! inget fett bara muskler.
en kull+kastration kan göra mycket.
och fertilitet kan göra enormt mycket med katters vikter - oftas väger de mindre o känns tunnare än vad de gör som kastrater.
som våran älskade Mezzo nu, killen väger 5kg.
han fyller ett år 15 aug..
han väger alltså inte jättemycket.. MEN till saken hör att han har svårt att lägga på sig hull.. han är skinn,ben o en del muskler.. ;)
grooova ben, fin längd på kroppen o hööga bakben!
ett fantastiskt huvud..
och framför allt : han är harmonisk i sin kropp med tillhörande huvud!:)
han ser liksom inte knasig ut, som vissa kan göra om de växer ojämnt :)
denna killen kommer nog att som färdig vuxen vid ca 3år och kastrerad väga ca 7-8kg - det betvivlar jag ej. :)
men han tar tid på sig :)
jag älskar såna här diskussioner :)

#11 jag håller med i detta "en kull+kastration kan göra mycket." visst är det så.
Jag tycker om stora skogisar, men jag skulle för den sakens skull inte låta bli att avla på en miondre hona om hon har alla dom andra egenskaperna som jag snser att en hona i avel ska ha. Man få komplettera och ta fram allt det andra, en hon / hane behöver ju inte alls ge små avkommor bara för att dom asså någon av dom, är små själv, Jag skulle inte para 2 små indevider men om den ena är något mindre men har allt det andra som sagt så skulle jag inte kastrera bara för att hon / han är "för" liten..
Min åsikt. :-)
Men givetvis ska vi sträva efter stora katter.
Kram
#10 Ja, det är möjligt men jag väntar mig inga underverk. Vi får se. Kanske jag känner om ett år att jag gjorde fel (inte för att jag tror det).

vikten är inte viktig utan proportionerna på katterna.
Jag tillhör dom som gillar stora kraftiga katter men i avelsarbetet så kan man inte bara tänka så.
2 stora katter behöver inte ge stora kattungar, min stora hona och en av mina stora hanar (över 8 kg) gav inte speciellt stora bäbbar, bäbbarna är idag strax över året och ena hanen väger strax över 4 kg och är den lite smäkrare typen lika så honan, hon väger strax över 3 kg liten i typen, kattungelik men väl propotionerad förutom svansen som är något kort, båda föräldrarna har låånga svansar. Men jag är jättestolt över hennes vikt idag då hon bara vägde 60 gr när hon föddes. Men dom är ju inte heller färdig utvecklade, dom har några år på sig att bli större ;-)
Ha det så bra //Åsa//

Håller med vad #6 skriver om.
#11: Känner igen den harmoniska tillväxten! Alla är inte vana vid att kattungar kan vara "vuxna i miniatyr" utan att växa ur sig i slutänden ;)
Visst är det härligt med rejäla skogisar redan som unga, men när det gäller unga katter runt året så går jag mer på "yttre storleken" än vad vågen visar. Föredrar en lufsig typ med kraftiga raka ben och stora tassar som kanske väger lite mindre framför en som må väga 7 kilo men har spindelben…
Smärtgränsen för en ung honkatt är dock för mig runt 3.5 kg.
Kanhända kan en lättviktare till hona ge giganter till barn, men barnbarnen då? De riskerar kanske bli små hela bunten? Man får tänka på konsekvenserna längre fram i tiden än en generation!
Man måste se bortom föräldrarnas egenskaper och utseende i avel för att kunna hantera variationen hos barnen. Mycket av det som dyker upp i en kull kan återfinnas hos någon av föräldraföräldrarna såsom storlek etc. Så visst kan två katter med en specifik egenskap ge kattungar utan denna och kan man något om släkten bakom så kan man ofta peka varifrån det kan tänkas komma ifrån.
Håller med i vad som skrivs. Man ska inte stirra sig blind på vågen. Min hona som jag valt att kastrera vägde vid ett år 2700 g. Hon är mycket liten och har en benstomme som är väldigt tunn. Min snart 15 veckorshane som är kvar i min kull har större tassar än henne t ex. Vist, kattungas tassar är ju i förhållande större i proportion än vuxnas, men ändå… Som Någon sa, visst, ja skulle kanske kunna få fram stora katter i nästa generation, men jag vill tänka längre än så. Denna "litenhet" och klena benstomme vill jag inte riskera att föra vidare.
Bildkommentar: Honans tass är silver, min 15 veckorshane är den brun-vita.