Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 765 ggr
underverket
0

Hur många kullar?

Om man vill ta en kull på en jättefin hane, hur många kullar tycker ni att han max ska ha fått för att fortfarande vara eftertraktad?

Mulan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag kan bara svara för hur jag kommer att göra. Min hane ska para en hona nu, och ytterligare en senare i höst-vinter. Sen vill jag inte låna ut honom förrän jag har sett att de kattungarna ser ok ut och utvärderat de kullarna lite, dvs tidigast nästa år… Men min hane är en synnerligen snäll och timid herre (pepparpeppar! Flört) som aldrig har strilat eller varit högljudd.. Hoppas att det kvarstår så.. I nuläget är det alltså inga som helst problem att hålla honom fertil, men jag kan nog tänka mig maximalt 5 kullar efter honom, utspridda under 2 års tid.. Skulle han börja strila så kan jag inte hålla honom fertil, så då får han bli kastrat. Nu är ju inte han unik vare sig stamtavlemässigt eller utseendemässigt, men han har goda kvaliteter som jag tycker är värda att föra vidare.

Något som jag också tänker på är att inte para med exakt samma stamtavlor på honorna.

mvh Malin

Mulan
0

Ps Kan tillägga att min hane är 1,5 år nu. Ds

Ixatrixa
0

Din fråga är lite svår att svara på eftersom det beror väl mycket på hur man ser på vad som eftertraktat.

Personligen väljer jag inte högmeriterade hanar utan hellre en bror eller son om jag vill åt speciella saker.

Skulle aldrig falla mig in att låna en hane som har fått över 100 kattungar.

Man måste ju ha lite självförtroende i sin avel och inte bara stirra sig blind på JW.

Det tråkiga i skogisvärlden är väl att mycket bra avelsmatrial bara försvinner och trots att många pratar om att de inte vill ha så snäva stamtavlor så fortsätter man att använda "säkra kort".

Skulle max ta 10 kullar på min egna hane.

Sandra76
0

Sen beror det ju lite på om ex en hane som kanske ett par kullar efter sig bara har gett hanar….

eller om det inte blir så många i kullarna ..kanske bara en-två…

Seerath
0

Jag tycker det beror på en hel del olika saker. T ex hur ovanligt stamtavlan är och hur många avkommor som går vidare i avel. Man får helt enkelt använda sitt egent vett om hur mycket avkommor han behöver få.

Fairyhearts
0

Ja precis som sagts här tycker jag är viktigt.  tex Hur många kattungar har gått vidare i avel, hur många som föds i varje kull osv.

Sen tycker jag det är bra om det inte blir för många samtidigt. Det är ju vettigt att följa upp vad hanen gett med olika honor. Att man sprider ut det lite över året/åren är nog bra. Lite grann beror ju på hur länge man tänkt/kan hålla hanen fertil.
Tror själv jag tycker att ca10 kullar är kring max för mig och 5-6 låter lagom. Men som sagt det beror på mycket…

/Marie

av Edelmann(N)
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hane ( nu kastrat i flera år ) blev pappa till 5 kullar vilket jag personligen tyckte var nog. Det blev 23 vackra avkommor efter honnom Glad

Bilder på S*Isala`s Bela NFO a 09 22

www.edelcats.com/bamse/

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

Zusann
0

Så här har jag tänkt mig då det gäller min egen hane jag köpt in.

Han är inte till utlåning och jag kommer endast att ta några kullar på honom med mina egna tjejer. Undantaget är en som får låna men hon har redan den linjen så tror inte hon är så intresserad:)

Nu är jag ingen erfaren uppfödare precis.Men mina tankar kring detta är att man sett vissa återkomma i varenda stamtavla och det är ju inte särsakilt kul heller.

av Edelmann(N)
0

Hej hej :-)

Men varför inte låna ut hanen et par gånger om det skulle dyka upp en fin hona som kanske har något som hanen inte har eller motsatt? Då kan man ju hjälpa andra att förbättra rasens utväkling osv FlörtOm man bara håller på sina egna haner til alla kullar så står det ju stilla. Jag menar inte att man ska låna ut till vem som helst men man kan samarbeta med andre uppfödare som har varit länge i gamet också. Att man får råd och hjälp av dom i fall man har tenkt att låna ut ett par gånger.

Men det är mina råd då Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net

[Pimme]
0

Våra hanar har kastrerats efter 5-10 kullar å då har kullarna varit spridda både över tiden å landet.

Zusann
0

#9 Ja det är en aspekt men det tål att tänkas på.