Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett07-beteendefrågor
Läst 502 ggr
Lenlita
0

Varför gör han så

Hejsan

Har en väninna som har norsskogkatt kille på 5månader… Han är en jätte go kille på alla sett och vis…

Men hon ringde mig för några dagar sedan pga att han ena dagen bajsar i lådan och nästa dag gör han det någon annan stanns i lägenheten, så här han han hållt på sedan hon fick honom som 3½månad gammal

Vi har försökt allt som jag kan komma på, hon har inte ny kattsand, inte ny låda, inga starka rengöringsmedel, hon rensar kattlådan 2-3ggr om dagen inga förändringar i övrigt i familjen… Hon har tagit honom på bar gärning ett par gånger och då lyft in honom i kattlådan och då gör han klart i den.

Sedan kan han gå i lådan och bajsa några dagar i rad sen helt plötsligt gör han det någon annan stanns igen… mina ideer på vad hon ska göra eller vad det kan bero på är nu slut… det enda som jag kan komma på som finns kvar att prova, är att setta dit en kattlåda till…

Nu undrar jag om det finns någon här som har någon erfarenhet och tips om sånt här??

Vettarna
0

Hon kanske skulle försöka ha samma sorts sand som uppfödaren till katten har haft, (om hon inte redan har det) och kanske skaffa en kattlåda till.

Lenlita
0

Hon har samma kattsand som uppfödaren och hon har köpt en likadan kattlåda… men jag funderade på… det kan ju faktiskt vara som så att hon behöver en kattlåda till, då man som uppfödare i regel har mer än en kattlåda…

Så man vet ju inte om det är som så att han har valt att kissa i en och bajsa i en annan… eller hur??

Fungerar det inte med att skaffa en kattlåda till, så vet jag inte vad mer jag kan ge henne för tipps…??

LittleL
0

Jag tror också på en låda till, precis som du skriver gillar en del att göra nr1 i en låda och nr2 i en annan.

Han kanske känner sig hotad av något när han är i lådan. Hade en katt som betedde sig liknande. Kom på att han inte ville göra på lådan när tvättmaskinen gick.

Ställ en låda där han gjorde sina behov senast, se om han besöker den. Fortsätter han att använda lådan så flytta den 5cm varje dag, mot det stället som lådan egetligen ska stå på.

Testa att använda lådan utan tak, kanske funkar bättre.

Tvätta lådorna i klorin är ett tips. Klorinlukten uppmuntrar katterna att göra sina behov i dom. (Det är därför det inte är lämpligt att tvätta golven med klorin när man har katter).

Jag har massor med tips, lite erfarenhet har man fått av alla vildkatter och deras egenheter. Men det är svårt när man inte vet hur, var och när han gör det. Fråga henne vad hon gjorde innan han bajsade "fel" senast osv. Inga frågor är konstiga, men om det fortsätter skulle jag nog kolla upp honom hos vet. så det inte är något fel på honom. Lycka till /Sylvia

av Edelmann(N)
0

Ja fler låder är ju en idè men vad orsaken kan vara måste man fundera på också. Har dom varit hos djurläkaren o tagit prov av urinen - eller avföringen?

Hur många familjemedlemmer fins det? Âr det små barn i familjen som kanske leker o bråkar lite rundt… osv?

Har dom fler katter?

Hur bor dom? Rastgård?

Vad äter katten? vanligt torrfòder?

Vart står lådorna i huset? Har dom tak eller inte? Stort hus?

hihi…många fråger men svaret kan ligga någonstans här, vem vet Flört

Man kan också ringa någon som är spesialist på detta området också. Vet inte vart i sverige det fins sådana men vi har några i Norje som kanske vet om nån i sverige. Dom kan va till stor hjälp Glad

Av Edelmann(N)

www.avedelmann.net