Hjälp!
Min kisse hona på två år har nyss fått ungar, grejjen är att vi alltid har haft problem med hennes päls + vikt.
Fick henne hyffsat fin med hjälp av fodret Precept
Men nu efter hon fått ungarna sina så har hon magrat av igen och pälsen är liksom fet och "mjällig"
Sedan förstår jag inte, hon har aldrig ahft sån där fin ullig päls som era katter som jag sett på bilderna har. Hon har faktiskt väldigt "lite" päls för att vara skogskatt.
Ja nu till frågan, har ni nått bra tips för oss. Hon är frisk och pigg i övrigt. Hur ska jag få till hennes vikt och päls?
Några rba medel ni kan komma på, eller annat foder? Hon äter precept nu också plus kattungefoder som "godis" för den extra näringen då hon diar.
Tacksam för svar!
Kattamamma ska äta kittens fòder under hela graviditeten och så lenge hon diar ungarana.
Köp Hills kittens på djurkliniken och gärna zoolack pasta som också ökar matlusten
Många brukar tappa en del päls under graviditeten och på den här årstiden så kan det ju vara orsak också.
Hon är ju 2 år så det kan ju vara att hon i tillegg är midt i perioden som hon tappar päls också.
hur mycket väger hon ca?

En annan undran, har du avmaskat henne? Det kanske skulle behöva göras också.
Men som #1 skriver, en dräktig/digivande honkatt skall alltid stå på ett mycket näringsrikt foder (kattungefoder).
Jag har gett mina katthonor kitten mat men sedan har jag kompat upp dom med ID-burkamt finns på djursjukhus och även gett henne kattunge erstättning(modersmjölk ersättning till katt) att dricka… detta är inte bara bra för kattmamman utan även för kattungarna… Jag provade detta på min första hona och hennes kull… och har fortsatt med detta, då jag var super nöjd med resultatet…
Dom behöver energi och extra näring efter dom fått kattungar… och även när det gäller kalk osv…
Lycka till…

NEJ!!! inte ID-foder till en avmagrad katt. I/D fodret är fettreducerat för lättare matsmältning. Hills kattungefoder tycker jag är bäst för "tunna" honor.
Är hon ute ngt? Pälsen brukar bli bättre om man låter katterna vara ute.
Det kanske är så att hennes föräldrar inte är så välpälsade,och då kommer hon inte bli ngt pälsmonster heller.

Jag brukar ge lammfärs som varit frusen blandat med laktosfri grädde för att få upp fetthalten. Detta ger jag även till kattungarna när de ska börja äta.

Jag tror att #3 menade AD-mat, det är för katter som behöver lägga på hullet och digivande katter, ett kanonfoder, finns på burk på djursjukhuset.
//Annika

Ja ni har ju redan nämnt allt men jag skulle tipsa om att ge Hill's Kittenfoder under den tid hon diar och sedan ge henne lite AD och nötfärs. Man kan även blanda ihop lite av royals mjölkersättning som man vanligtvis ger bebisarna och ge henne lite ibland.
Hoppas allt fixar sig!!!
Ang inlägg #3, en liten rättning…SORRY… Det ska vara AD-Burkmat
… Det går lite snabbt med fingrarna ibland…
Ber så mycket om ursäkt…