Hur kan.....
Hurr kan två rasrena skogkatter få en korthårig katt? oseriöst?
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

Oseriöst så det skriker om det!!!

Japp, lura folk att köpa icke renrasiga
Kerstin Carlzon S*Youngun`s
Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus
Våra heter ju Norsk Skogkatt..dessa var ju Norska SkogSkatter…..
Men jag förstår… det lurar säkert alltid nån…
#3 Hur kan de være Norske Skogkatter om de ikke er renrasige ….da er det vel Svenske Skogskatter(jeg antar de er født i Sverige) 
Det verkar ju vara bild på både mamman och pappan och båda är långhåriga. Det innebär ju, rasrena eller ej, att alla kattungarna blir långhåriga eftersom långhår är ett recessivt anlag. Alltså måste det vara två pappor till kullen, eller helt enkelt en annan pappa än vad de tror.
Jessica, Sajtvärd på Norsk Skogkatt ifokus
S*SillyZone´s Norsk Skogkatt

Två långhåriga huskatter kan så klart få en korthårig avkomma. Anlaget för kort hår är dominant över långhår. Svenska SkogSkatter helt klart. /Sylvia

Vad jag har lärt mej så kan aldrig två långhårskatter få kattungar som är korthåriga. Det kvittar om det är huskatter eller raskatter… //Kaisa
Ja de svenska kanske inte är att förrakta?

#7 Nu blir jag förvirrad?? Jag har fattat det tvärtom. Långhårsanlaget är väl reccesivt och måste komma ifrån båda föräldrarna? Men en blandraskatt har ju anlag för både kort och långt hår? Vilket innebär att det kan bli både kort och långhårig avkomma. Mycket förvirrad nu…. /Sylvia

Man ska inte skriva innan man tänker. Här är ett bevis på det. Förlåt!
Kort päls är dominant över lång päls. Om katten har ett anlag för kort päls och ett för lång päls, så blir katten långhårig. Två korthårskatter kan få en kort- och en långhårig avkomma. Men två långhårskatter kan bara få långhår.
Förlåt Kaisa, du hade rätt. /Sylvia

I boken Colours and Patterns av Alva Uddin och Dagny Dickens står det att två långhårskatter aldrig kan få en korthårskatt medans två korthårskatter kan få långhårskatter… //Kaisa

#10 Hihi…så kan det bli ibland! //Kaisa

Jag känner till ett fall där det föddes en korthårig Norsk Skogkatt hos en mycket seriös uppfödare. Båda föräldrarna var naturligtvis rasrena och man konstaterade genom gentest att föräldrarna var de angivna katterna. Tydligen så kan detta förekomma…
Men i detta fall så verkar det ju lite skumt…

#13 Jag vet att det har förekommit men jag tror att det är en mutation och högst ovanligt. Det finns oxå några ovanliga fall där även en sköldpaddsmönstrad katt har varit en hane och även i det fallet är det en mutation. //Kaisa

#14 Precis!
Men som jag tidigare sade: I detta fall så är det nog inte någon form av ovanlig mutation… Snarare någon som inte är vidare speciellt insatt i ämnet.

När jag började med denna ras så fick jag höra av flera att skogSkatt är benämningen på en inte helt renrasig katt. En skröna eller sant?
Ha entrevlig kväll!!
Det var dyra huskatter det där:(