Norsk Skogkatt iFokus

Norsk Skogkatt

Etikett01-allmänt-skogkattprat
Läst 479 ggr
manlyckans
0

Fet päls

Varför blir pälsen fet när katten tvättat sig?

Juliette-
0

Antagligen för den slickar sig och de kommer upp fett från huden?? Aldrig dock tänkt på de blir feta när de gör de? Kanske tvättar de sig och får då ett skyddande lager? haha hmm måste jag tänka på men de lär ju vara att de stöter upp fett från huden??

manlyckans
0

Alltså, när katten tvättat sig ser pälsen blöt ut?? Men den är alltså fet. Oljig liksom. Normalt så märks det ju inte att dom tvättat sig…

kerstin2181
0

Oh, jag sitter och försöker läsa mycket om fetpäls, och läste just att när man vidrör pälsen, så stimuleras fettknölarna, ne nu kommer jag inte riktigt ihåg, kopierar texten, och detta bör väl gälla på hela katten?

Vad är fettsvans?
Fettsvans bildas när körtlarna vid svansroten överproducerar fett. Pälsen blir fet ända in till hårbotten. Vissa katter är mer drabbade än andra och ibland kan det se ut som att svansen är drabbad av mjäll. Maskade katter kan till och med få blekare svans av fettsvans pga temperaturökningen. Om man inte behandlar fettsvansen kan hårsäckarna på svansen bli inflammerade och katten får ont. I vissa fall kan även pälsen faktiskt ramla av. Fettsvans drabbar oftast fertila hankatter och det brukar uppstå vid könsmognaden. Fettsvans kan även drabba kastrerade katter och honkatter men det brukar då vara i mindre omfattning.

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

manlyckans
0

Tack #3, men det är inte fetsvans… Katterna har väl ändå inga fettkörtlar på frambenen??

Mulan
0

Hej!

Min hane blir flottig i pälsen.. Tror att det har med hans hormonomställning att göra för varje gång han blir extra tjejsugen så blir han flottig o fet i pälsen.. Jag låter det bara vara, däremot sköter jag hans fetsvans med oljeinpackning.

mvh Malin

Eithels
0

Fett utsöndras över hela kroppen. Tänk på oss människor. Precis efter det vi har duschat så är kroppen ganska torr men under dagen så återfår huden sin normala "spänst". Fett utsöndras för att hålla huden spänstig och smutsavstötande. Fettet hos människor löser vi upp och duschar bort medan fettet hos katterna hamnar i pälsen. Sedan är vi ju alla individer. En del har mer produktion av fett medan andra mindre…